Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu voor MKB  (gelezen 8088 keer)

Offline Bernard12

• Lid
Ubuntu voor MKB
« Gepost op: 2020/12/02, 15:01:48 »
Mooi forum en waardevol. Met veel hobbyisten en particulieren is zo mijn inschatting. Basis installeren en ondersteuning van dit forum, de bijbehorende landelijke steunpunten en van AskUbuntu is waardevol. Vanuit een steunpunt zou ook huisbezoek mogelijk zijn om een specifiek probleem op te lossen, met misschien een vergoeding in de reiskosten. Met een huisbezoek kan echt een concreet probleem opgelost worden, maar is uiteraard erg zwaar. Ik vind dat je daar heel terughoudend beroep op mag doen.

Maar is Ubuntu ook geschikt voor het Midden en Kleinbedrijf (MKB)? Ik heb op MKB gezocht en vond twee relevante items, ... van 10 jaar terug. Het verschil MKB en een particulier dat het voor een MKB-er (of een ZZP-er) gewoon moet werken. En dat doet het ook. En de basis ondersteuning is ook goed. Maar een MKB-er wil ergens op terug kunnen vallen als het vast loopt. Een echte oplossing b.v. via remote inloggen zoeken aanpakken. Het zoeken wat nu het probleem precies is, is juist het lastigste en vergt, naar mijn inschatting, 90% van de tijd. Als je eenmaal precies weet wat het probleem is, dan is de oplossing vaak nabij. En een MKB-er heeft geen tijd, in tegenstelling misschien een particulier, er langdurig in te duiken. Het computersysteem is immers niet meer dan gereedschap niet het kern doel van de MKB-er.

Er zijn meer dan 1 miljoen bedrijven in Nederland waarvan het merendeel onder de MKB vallen. Ik weet dat  Canonical (het bedrijf achter Ubuntu) commercieel support heeft. Maar dat is zowel wat inhoud, alleen telefonische ondersteuning of een chat, als de prijs niet geschikt voor de MKB-er. Nederland schijnt (relatief) het meeste actieve land voor Ubuntu te zijn. Dan zou Nederland misschien de beste locatie om te starten voor het MKB. Als men dat wil tenminste.

Mijn twee vragen zijn:
* Is Ubuntu geschikt voor het MKB?
* Waar kan ik (een MKB-er), naast dit forum (met haar steunpunten) en AskUbuntu, terecht zodat een specifiek probleem ook echt opgelost kan worden. Een verwijzing naar een commerciële oplossing mag van mij, als dat niet in strijd met de forumregels is. Voor een ander soort suggestie sta ik ook open.

Ik twijfelde of ik deze vraag in off-topic of ondersteuning moest plaatsen. Als het niet goed is dan wil ik dat wel aanpassen (als ik daar de rechten voor heb).

Alvast heel veel dank

Re: Ubuntu voor MKB
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/02, 15:32:11 »
Hallo Bernhard,

Er zijn wel wat professionele partijen die ondersteuning bieden bij het gebruik va ondersteuning van open source software (en Linux) voor het MKB. Het vergt even wat online zoekwerk om ze te vinden. Van wat ik in het verleden voorbij heb zien komen zijn dat zelf meestal ook MKB'ers.

Of Ubuntu geschikt is? Dat zal vooral afhangen van je bedrijf en de eventuele specifieke software die je nodig hebt. Maar er kan veel.

Offline Bernard12

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/02, 16:27:36 »
@DirkJan, dank je wel voor je reactie. Voor mij is Ubuntu in de basis geschikt. Er zijn altijd een paar programma's, zoals boekhoudpakketten die (nu nog) alleen onder Windows zijn. Dan stap ik, alleen voor die enkele keer, uit pure noodzaak, over naar Windows.  100% Ubuntu is, voor mij, nu nog een illusie, maar dat hoeft ook niet.

Ja in het verleden heb ik ook wel een paar gevonden. Dat waren ook MKB-er en dat is prima. Echter de spoeling wordt steeds dunner. Ik zit nu bij zo'n MKB-er maar het probleem waar mee ik zit kan hij niet oplossen. Dat schijnt te complex te zijn. Dus ik zoek een alternatief en ik kan niets meer vinden. Vandaar mijn vraag.

« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/02, 17:45:59 »
[verwijderd als ongewenst]
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:01:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/02, 17:51:09 »
https://linuxhint.com/best_accounting_software_open_source/

De software is er wel, maar communiceren met de boekhouder weet ik niet.
Heb er geen ervaring mee, maar wil gnucash proberen voor privé gebruik.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/02, 18:12:23 »
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:01:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/02, 18:21:14 »
Citaat
Probeer alleen al eens zakelijke administratiesoftware te vinden die met je accountant kan communiceren en door de BD geaccepteerd wordt. (digitaal dan! Aanleveren BTW-aangifte en zo).  =D Bestaat gewoon niet!
Er zijn wel degelijk on line boekhoudprogramma's middels welke je met je accountant en met de Belastingdienst kunt communiceren (directe koppeling). Die doen het prima in Firefox onder Ubuntu.

« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/02, 18:25:50 »
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:01:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/02, 19:16:26 »
Nee partyrabbit je was helder en duidelijk in je uitleg vond het prima verwoord .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/02, 19:39:20 »
Even een reactie op een paar punten.
Technische op zich wel voor de kleine ondernemer om intern e.e.a. te verwerken en onderhouden (bv website).
Maar zodra je gaat communiceren naar de zakelijke wereld zul je héél snel vast lopen. Sterker nog, het zal je tegen gaan werken.
De zakelijke wereld draait nu eenmaal onder win en daarmee zul je MOETEN kunnen corresponderen wil je mee kunnen met de grote jongens.
Je vergeet, dat *buntu van huis uit alle OpenStandaarden  ondersteunt, die voor overheden wettelijk verplicht zijn in de communicatie.
Dit terwijl Apple daar niet aan voldoet :lol:
De OpenStandaarden zijn ook verplicht in de communicatie tussen overheden onderling en overheden mogen correspondentie in een Gesloten-Standaard weigeren!
En met linux kun je al niet formeel voldoen aan de NEN voorwaarden omtrent digitale veiligheid.
Over welke NEN heb je het?
Ruim 95% van het internet draait op Linux, dus ik snap je even niet.........
Voldoe je niet aan de NEN vereisten dan mag je niet eens leveren, krijg je geen contract, want NEN in de leveringsvoorwaarden!
Ook hier weer, overheden gebruiken internet (dus Linux) en Android (gesloopte Linux kernel).
Mis ik iets?

Als klein solitair werkend ondernemer (zzp-er?) met strikt particuliere klanten zou het kunnen
Of met een overheid als klant :lol:
Ga ik in mijn denken ergens de mist in?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/02, 21:24:12 »
Ik werk zelf via een detacheerder voor een gemeente. Ik werk voor de volle 100% met Ubuntu, de detacheerder met G-suite en de gemeente met Windows. Voor beide organisaties geldt dat het merendeel van de applicaties (ook) via de browser werkt. Voor een enkele actie moet ik citrix gebruiken, en ook dat kan in de browser. Voor de eigen bedrijfsadministratie zijn de genoemde AFAS en Exact tegenwoordig ook via de browser beschikbaar. Dat geldt ook voor steeds meer alternatieven.

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/02, 22:57:57 »
Mijn twee vragen zijn:
* Is Ubuntu geschikt voor het MKB?

Nee! Totaal niet.  =D Linux desktop dan. Lees eerst even verder voor je baalt.

Dat is groote onzin om dit zo stellig te zeggen. Dat linux / Ubuntu totaal niet geschikt zou zijn voor een MKB bedrijf. Zonder eerst af te vragen met welke software / programma's er gewerkt moet worden.
En er zijn voldoende profesionele boekhoud programma's waar mee gewerkt kan worden vanaf een linux PC, en te delen met boekhouder en of belastingdienst.

En wat Gimp en Photoshop hier in het verhaal met elkaar te maken hebben slaat al helemaal nergens op.

Offline Bernard12

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/03, 10:29:12 »
Heel veel reactie. Waarvoor dank. Echter mijn vraag of Ubuntu geschikt is voor het MKB werd geïnterpreteerd alsof Ubuntu dan het enige OS zou moeten zijn voor de MKB-er. En daar is Ubuntu helaas over het algemeen niet geschikt voor. Daar ben ik het met de meeste reacties eens. En pas door dat te accepteren heb ik jaren geleden zakelijk kunnen overschakelen naar Ubuntu.  En in de basis werkt dat prima. Windows heb je helaas soms daarnaast nodig. Ideaal? Nee, absoluut niet, zo is het leven. Ja in het verleden heeft men massaal geprobeerd mensen over te laten schakelen naar Ubuntu. Maar dan wel met de insteek 100% Ubuntu. Met die insteek was falen, ondanks de positieve intenties, te verwachten. Die verwachtingen waren zo hoog dat de klap alleen maar intens en langdurig kon zijn.

Of ik wordt uitgelachen? Dat vind ik non-issue. Moet ik ergens aan voldoen en dat kan alleen via Windows én ik vind dat belangrijk genoeg, dan schakel ik over naar Windows. Maar alleen voor die ene situatie. Ik ga echt niet preken dat zij, de anderen, hun systeem aan mij moeten aanpassen. Dat is zinloos. En ja als je dat doet dan kun je uitgelachen worden.

De basis van Ubuntu ken ik wel. En met de fora en manuals kom je ver. Maar af en toe heb je een venijnig (complex) probleem. En dan heb ik hulp nodig van een expert om dat op te lossen. Daar gaat het om.

Mijn ervaring is dat het lastig is om tot de kern van het probleem te komen. Er spelen zeer veel aspecten met zeer veel configuratie mogelijkheden. Een antwoord als, bij mij werkt het wel, is weinig waardevol. Ja het is goed om te weten dat het kán werken. Bij mij werkt het niet, dus er blijkt een verschil tussen beiden systemen te zijn. Sommige, de meeste,  van die verschillen zijn irrelevant voor het probleem. Maar een enkel (of enkele) verschillen zijn cruciaal. Hoe vind je dat? Dat vergt een complexe zoektocht. Uiteindelijk dat een expert extern inlogt en b.v. via teamviewer kan zien wat de werkelijke situatie is. En dat dan ook kan oplossen.
En met uitleg, dat ik zelf documenteer, zodat ik de volgende keer, bij een gelijksoortig probleem, dit zelf op kan lossen.

Ik zoek geen oplossing voor één specifiek probleem. Dan had ik die vraag hier wel gesteld. Nee ik zoek, en ik denk andere MKB-ers ook, als ze zouden willen overstappen naar Ubuntu, naar een structurele oplossing. Een expert, die echt de krochten van Ubuntu kent, en bereid is je te helpen als dat nodig is. Zonder zo'n backup lijkt het mij te riskant om als MKB-er Ubuntu te gebruiken.

En als die ondersteuning ook mogelijk is, dan is het lijkt mij tenminste Ubuntu mogelijk voor een MKB-er. Kent iemand, en dat mag zelf een MKB-er zijn, zo'n expert die mij kan en wil helpen. Dus voor de duidelijkheid, dus nadat ik zelf ben vastgelopen in fora en manuals. Dat is, en blijft, voor mij altijd de eerste stap.

Zo iemand zoek ik.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/03, 11:37:11 »
Met SSH X11 forwarding kan een systeembeheerder op afstand Ubuntu configureren. Vergelijkbaar aan Teamviewer. Iemand heeft dan wel volledige controle over het systeem. Dat kan onveilig zijn, maar dat is met Teamviewer ook.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/04, 18:01:18 »
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:01:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/04, 18:16:55 »
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:01:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/12/04, 19:00:12 »
o.a. omtrent veiligheid w.o. NEN
Er bestaat m.i. geen NEN waarin een besturingssysteem wordt geëist, of bepaald.
Wil je bv als producent onderdelen leveren dan moet je voldoen aan allerhande materiaaleisen, maar óók aan allerhande systeem- en veiligheidseisen.
Om simpel een te geven, je moet autocad ontwerpen kunnen verwerken.
We hadden het over MKB, niet over fabrikanten van auto's :lol:
Allemaal maatwerk software. Allemaal volgens normen welke contractueel vastgelegd zijn.
en zoveel mogelijk werkt met OpenStandaarden !
En ja, sorry, linux desktop wordt nu eenmaal niet geaccepteerd als zekere factor.
Wel door overheden, banken, enz.
Duidelijk zo?
Nee, noem de NEN norm waarin een besturingssysteem is opgenomen, dan praten we verder..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2020/12/04, 19:11:03 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #18 Gepost op: 2020/12/04, 19:15:57 »
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:02:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #19 Gepost op: 2020/12/04, 19:39:56 »
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:02:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #20 Gepost op: 2020/12/04, 19:48:17 »
@Bernard12

Ik adviseer je:
Naast je linux pc een win pc met fatsoenlijke software.
Of pak een goed online pakket.
Opties van het dure profi Exact tot voor MKB bv ideale Snelstart (basis, uitbreidbaar met vele pakketen, net als exact). Genoeg goed functionerende (ook door BD!) erkende opties.
Maar zet hoe dan ook je bedrijf professioneel in de markt!! Hoe klein het nu misschien nog is.

Maar ga niet nu in zee met een vaag onbekend halve bak werkend systeem, waar je later een hoop gedonder mee hebt als je bedrijf/omzetten/klanten/personeelsbestand serieuzer wordt en je om moet. Of misschien meteen al, omdat je bv niet met BD kunt communiceren, en bijkomende kans op (dure!) conversie-fouten (naheffingen kunnen je kop kosten).
Beter een goede start nu dan later een hoop gedonder, of een bedrijf wat zijn financiele zaken niet op orde heeft.
Want 95% van alle bedrijven heeft toch de wens te groeien al is het maar in omzet, soms met the sky als the limit. =D

Ik stap nu uit deze discussie. Wat mij betreft heb ik alles al gezegd.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:02:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Bernard12

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2020/12/04, 20:08:40 »
Mag ik even to-the-point komen? Ik vroeg of Ubuntu Desktop geschikt is voor het MKB. Er zijn een paar off-topics voor bij gekomen maar ik wil ze toch even benoemen. Ik lever niet aan de PON. Dat scheelt. Bij de belastingdienst is alles toegestaan zelfs extreem ouderwets enkel boekhouden, nu met (ja heel modern  ^-^ met Excel). Maar uiteraard geen automatische verwerking.

Officieel gelden de NEN-normen en die zijn Operating Systeem onafhankelijk. Grote partijen houden daar niet van en hebben hun eigen standaarden die daar soms (bewust) net iets van afwijken. Zodat je alleen maar goed kunt werken als je hun product hebt. Dat soort praktijken zijn niet netjes maar je hebt er wel mee te maken.

Aangezien inderdaad niet alles via Ubuntu kan heb je Windows ernaast nodig. Helaas maar het is zo. Tot zo ver de off-topics onderwerpen. Dat waren er te veel om te negeren. Misschien goed om verder te over te discussiëren in een andere draad.

Ik ben een MKB-er en ik had die vraag. Voor mij is de eis dat als ik vast kom te lopen na eerst de manuals en de fora bezocht te hebben of ik ergens, via b.v. een MKB-er op afstand hulp kan krijgen. Als dat kan dan is voor mij Ubuntu geschikt, anders niet. En dan spreek ik uiteraard alleen voor mij zelf en niet voor alle andere MKB-er in Nederland die weer andere meningen kunnen hebben.

Misschien had ik mijn vraag te breed geformuleerd. Ik had het meer bij mij zelf moeten houden. Sorry voor dit misverstand.

Kent iemand een MKB-er die die professionele Ubuntu ondersteuning kan en wil geven?

« Reactie #22 Gepost op: 2020/12/04, 20:26:09 »
Beetje jammer waar dit heen gegaan is.

Ik probeer vanuit mijn beste bedoelingen en ruime ervaringing als ondernemer een ondernemer vooruit te helpen. Een ondernemer die zichzelf zakelijk ten gronde en financieel de armoede in kan werken als hij het verkeerd aanpakt, of een goed leven tegemoet kan gaan als hij zijn zaakjes goed op orde heeft.
Feit dat Linux in de zakelijke wereld niet geaccepteerd wordt is slechts een feit wat ik weer geef, en waaraan ik niets kan doen of veranderen. Gewoon relevante informatie.

Jammer dat het verzand in een hoop twijfel door niet reële aannames waar alle gebrek aan ervaring vanaf spat.
Dat ik mijn prima en relevante uitleg moet gaan verdedigen, en daarbij anderen tegen moet gaan spreken (voor mijn gevoel zo onprettig gecommuniceerd dat het op onderuit halen gaat lijken).
Terwijl dit naar mijn mening totaal niet nodig en niet gepast was. Gewoon een prima advies. Niets mis mee.

Ik voel me met dit verloop totaal niet prettig en ik trek me bij deze terug, inclusief mijn advies. Jammer dat dit zo moest lopen.

Linux in het MKB? Prima! Meteen doen! Succes.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 21:07:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #23 Gepost op: 2020/12/04, 21:14:48 »
@Ron.
Ik kan je denk ik het beste beantwoorden met een voorbeeld.
Als je wilt leveren aan laten we zeggen PON. Dan heb je van doen met een grote speler in de autoindustrie. En in de autoindustrie worden héle hoge wereldwijd vastgestelde eisen gesteld (o.a. omtrent veiligheid w.o. NEN).

Wil je bv als producent onderdelen leveren dan moet je voldoen aan allerhande materiaaleisen, maar óók aan allerhande systeem- en veiligheidseisen.
Om simpel een te geven, je moet autocad ontwerpen kunnen verwerken. Dus autocad hebben. Want heb je geen autocad dan speel je het spel niet mee, en doe je dus ook gewoon niet mee.

Daarnaast werken bedrijven als PON (en alle bedrijven/afnemers/toeleveranciers daaronder) bijvoorbeeld met geautomatiseerde order en voorraadsystemen. Dan gaat het niet meer over websites maar software welke communiceert over internet (en vaak zelfs nog rechtstreekse verbindingen).
Als een monteur in zijn garage het derde laatste spatbord pakt (om schade te verhelpen) dan wordt dit softwarematig al doorgegeven aan het systeem van de importeur, van waaruit meteen (zodra er bij hen meer spatborden nodig zijn) geautomatiseerd weer een order geplaatst wordt bij de producent waar dan ook in de wereld.
Allemaal maatwerk software. Allemaal volgens normen welke contractueel vastgelegd zijn.
Wil je met hun spelletje mee doen dan zul je je in moeten passen aan deze spelregels. En ja, die zijn zo'n beetje allemaal win georienteerd. In elk geval NIET linux georienteerd.

Zodra je met zulke bedrijven zaken wilt doen moet je overeenkomsten aangaan waarin dit soort vereisten al vastliggen. En daarin is meteen ook opgenomen wat de boeteclausules zijn als je ergens in het systeem faalt. Nou, ik kan je vertellen, je WILT dat risico niet eens aan gaan onder linux omwille van die giga boetes (want hele hoge belangen).

Opvolgend aan dit verhaal. Wil je als onderaannemer werken voor een bedrijf dat ergens binnen dat spel mee speelt dan wordt ook al van je verwacht dat je je aan dezelfde vereisten houdt. Zelfs de vervoerder die niet actief deel neemt binnen zo'n productieproces moet aan zeker vereisten voldoen om bv vrachten verzekerd te krijgen.

Geen enkele opdrachtgever gaat een langdurige zakelijke relatie opbouwen met een bedrijf waarvan nog maar de vraag is of het over 3 maanden nog wel bestaat en bv niet failliet is door ondeugdelijk financieel beheer, zwakke bedrijfsvoering of ondeugdelijke belastingaangiftes. En ja, sorry, linux desktop wordt nu eenmaal niet geaccepteerd als zekere factor.
Dus een betrouwbare onderneming begint bij een deugdelijke boekhouding met even deugdelijke belastingaangiftes en financieel beheer (cirkeltje weer rond ^-^ ).

Vervang PON voor elk ander wijd opererend bedrijf en je hebt hetzelfde verhaal.

Duidelijk zo?

In deze lijst van Linux gebruikers wordt oa Peugeot genoemd, vergelijkbaar met jouw voorbeeld van Pon.
Daarnaast tig andere bedrijven, overheden en dergelijke, die het aan gedurfd hebben om over te stappen naar Linux..

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/development/3269938/1444691/ziekenhuis-bespaart-met-open-source.html

https://www.nouenoff.nl/wie-wie.php

https://www.nouenoff.nl/wie-portfolio.php
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

« Reactie #24 Gepost op: 2020/12/05, 14:42:18 »
Ik zie de toegevoegde waarde van deze reactie niet zo.

Jammer dat het verzand in een hoop twijfel door niet reële aannames waar alle gebrek aan ervaring vanaf spat.
Dat ik mijn prima en relevante uitleg moet gaan verdedigen, en daarbij anderen tegen moet gaan spreken (voor mijn gevoel zo onprettig gecommuniceerd dat het op onderuit halen gaat lijken).
Terwijl dit naar mijn mening totaal niet nodig en niet gepast was. Gewoon een prima advies. Niets mis mee.

Maar ik zal toch nog één keer even uitleggen waarom, voor er bepaalde stemmingen gecreëerd worden en in stand blijven.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

Deze link gaat echter over overheden. In dit topic gaat het over bedrijven. Bedrijven zijn niet gehouden aan verplichtingen zoals gesteld voor overheden.
Bedrijven mogen (binnen kader van wetgeving) doen en laten wat ze willen. En zij kiezen voor het gebruikelijke en daardoor betaalbare win, wat weer met zich mee brengt dat toeleveranciers gericht zijn op win (pc leveranciers, onderhoud, software, ext. hardware)

https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/development/3269938/1444691/ziekenhuis-bespaart-met-open-source.html

Vraag me af of dit artikel uit 2010 nog relevant is.
25 november 2020: Technisch Applicatiebeheerder Beelden, St. Antonius Ziekenhuis Standplaats: Utrecht
Kennis van MS-SQL-databases en Windows-servers-omgevingen (linux of ubuntu niet venoemd)
Precies zoals ik uitlegde. Win software welke via sql databases online met elkaar communiceert.

https://www.nationalevacaturebank.nl/vacature/2f47695f-471c-42ea-bd17-095e422f1f45/technisch-applicatiebeheerder-beelden?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
https://tweakers.net/carriere/it-banen/188542/technisch-applicatiebeheerder-beelden-utrecht-st-antonius-ziekenhuis

https://www.nouenoff.nl/wie-wie.php

Leuk. Maar dit weerlegt niet wat ik uitlegde. Dit weerlegd nog niet dat de grote meerderheid van het bedrijfsleven vast hangt aan win.

@Ron.
Ik kan je denk ik het beste beantwoorden met een voorbeeld
.In deze lijst van Linux gebruikers wordt oa Peugeot genoemd, vergelijkbaar met jouw voorbeeld van Pon.
Daarnaast tig andere bedrijven, overheden en dergelijke, die het aan gedurfd hebben om over te stappen naar Linux.

Om te beginnen. Als jij vanuit de praktijk zou praten over peugeot zou je weten dat ook zij net als pon moeten voldoen aan de wereldwijd vastgestelde (NEN) normen omtrent automotive aspecten. Ook peugeot moet zich inpassen aan zijn werelwijde toeleveranciers.

Natuurlijk zijn er altijd wat uitzonderingetjes bij elkaar te goegelen. De reële praktijk binnen het overgrote deel van bedrijfsleven en de onderlinge (communicerende) systemen zijn toch echt anders.

Boekhouding.
Je heb je boekhoudsoftware.
Uiteraard je klanten NAW+ database.
Daarin heb je voorraadbeheer (vaak sql). Zelfs een zzp-er heeft vaak vooraad.
Voorraadbeheer dat communiceert met je webshop,
en met je leverancier voor geautomatiseerde bestellingen als je vooringestelde voorraad-minimums gehaald worden.
Voorraadbeheer wat weer communiceert met je factureringspakket.
Factureringspakket wat weer communiceert met je debiteuren- en incassopakket.
Wat allemaal automatisch verwerkt wordt balanstotalen bij houdt ten behoeve van je IB en BTW aangiftes.
Welke je boekhoudsoftware geautomatiseerd verzend naar de BD.
Waarna de BD in jouw boekhoudsoftware geautomatiseerd officieel rechtsgeldig bevestigd dat alles goed ontvangen en verwerkt is.
Wat dus communiceert met je leveranciers, waar vaak nog grotere boekhoudsystemen draaien dan bij jou, de gemiddelde MKB-er.

Jullie praten teveel over de simpelste versie (papieren achtige) boekhouden met een credit en debet kolommetje. Maar een serieus mkb-bedrijf werkt zo niet meer. Een geautomatiseerde boekhouding bespaart kostbare tijd die bedrijfstechnisch efficienter toegepast kan worden en hoge accountantskosten!
Dat kan voldoende zijn voor een eenvoudige ZZP-er met relatief kleine (particuliere) klanten. Maar het gemiddeld MKB-bedrijf werkt met een deugdelijk boekhoudpakket zoals hierboven omschreven.

En qua jaarlijkse kosten heb je het dan over prijzen vanaf €100. Geen reden om duizenden euro's inefficient te werken of tienduizend euro naar een accountant te brengen voor werk wat je met een goed boekhoudpakket heel makkelijk zelf kunt.

Kun je je achtergrond van praktijkervaring aangeven? Want de inhoud van je reactie weerspiegelt niet echt ervaring met onze landelijke economie.
Dus laat eerst maar eens rond boekhouden en bedrijfsorganisatie zien dat je weet waar je over praat...

, dan praten we verder..............

En nog steeds...
Ik voel me met dit verloop totaal niet prettig en ik trek me bij deze terug, inclusief mijn advies. Jammer dat dit zo moest lopen.

Linux in het MKB? Prima! Meteen doen! Succes.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/05, 15:21:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -