Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu voor MKB  (gelezen 8090 keer)

Re: Ubuntu voor MKB
« Reactie #25 Gepost op: 2020/12/05, 15:34:57 »
Nog even dit.

En qua jaarlijkse kosten heb je het dan over prijzen vanaf €100. Geen reden om duizenden euro's inefficient te werken of tienduizend euro naar een accountant te brengen voor werk wat je met een goed boekhoudpakket heel makkelijk zelf kunt.

Dit, deze verwaarloosbare kosten* zelfs met een win pc erbij gerekend, alleen al is meer dan voldoende argument voor een efficiente bedrijfsvoering  =D
Tenzij je geen boekhouder of acountant bent....\

Een ondernemer behoort zich te richten op zijn diensten en omzet binnen slepen. Zijn core business.
Een ondernemer behoort geen onnodige tijd te verspillen aan administratie. Niet zijn core business.
Dat alleen al is reden genoeg om een deugdelijk boekhoudpakket te kiezen, en dus niet onprofessioneel te gaan klooien met een onbekend en halve bak werkend (linux) boekhoudpakket, waar niets of niemand mee kan communiceren (uitwisselen) en waar geen fatsoenlijke ondersteuning voor te vinden is als je al een goed linux boekhoudpakket zou kunnen vinden (vraag: noem er eens één?).

* Weet iemand van jullie wel wat een beetje accountant per maand/jaar kost voor een beetje MKB bedrijf? Hoeveel uur een mkb-er winst moet maken om één uur accountant te kunnen betalen? En hoeveel geld je dus bespaard (is extra winst!) als je zelf snel, goed en efficient kunt boekhouden?

En nu houd ik er echt over op. Ik denk dat het wel duidelijk is, ofniet? Naja, in dat geval wordt het toch nooit duidelijk.
Dus laat eerst maar eens rond boekhouden en bedrijfsorganisatie zien dat je weet waar je over praat...
Citaat van: AndermansWoorden
, dan praten we verder..............
=D
« Laatst bewerkt op: 2020/12/05, 15:41:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #26 Gepost op: 2020/12/05, 16:20:25 »
Ik zie de toegevoegde waarde van deze reactie niet zo.

Maar ik zal toch nog één keer even uitleggen waarom, voor er bepaalde stemmingen gecreëerd worden en in stand blijven.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

Deze link gaat echter over overheden. In dit topic gaat het over bedrijven. Bedrijven zijn niet gehouden aan verplichtingen zoals gesteld voor overheden.
Bedrijven mogen (binnen kader van wetgeving) doen en laten wat ze willen. En zij kiezen voor het gebruikelijke en daardoor betaalbare win, wat weer met zich mee brengt dat toeleveranciers gericht zijn op win (pc leveranciers, onderhoud, software, ext. hardware)

Als verder had gelezen had je kunnen zien dat die link over;
Government
Education
Home
Businesses and non-profits
Scientific institutions
Celebrities

Boekhouding.
Je heb je boekhoudsoftware.
Uiteraard je klanten NAW+ database.
Daarin heb je voorraadbeheer (vaak sql). Zelfs een zzp-er heeft vaak vooraad.
Voorraadbeheer dat communiceert met je webshop,
en met je leverancier voor geautomatiseerde bestellingen als je vooringestelde voorraad-minimums gehaald worden.
Voorraadbeheer wat weer communiceert met je factureringspakket.
Factureringspakket wat weer communiceert met je debiteuren- en incassopakket.
Wat allemaal automatisch verwerkt wordt balanstotalen bij houdt ten behoeve van je IB en BTW aangiftes.
Welke je boekhoudsoftware geautomatiseerd verzend naar de BD.
Waarna de BD in jouw boekhoudsoftware geautomatiseerd officieel rechtsgeldig bevestigd dat alles goed ontvangen en verwerkt is.
Wat dus communiceert met je leveranciers, waar vaak nog grotere boekhoudsystemen draaien dan bij jou, de gemiddelde MKB-er.

Jullie praten teveel over de simpelste versie (papieren achtige) boekhouden met een credit en debet kolommetje. Maar een serieus mkb-bedrijf werkt zo niet meer. Een geautomatiseerde boekhouding bespaart kostbare tijd die bedrijfstechnisch efficienter toegepast kan worden en hoge accountantskosten!
Dat kan voldoende zijn voor een eenvoudige ZZP-er met relatief kleine (particuliere) klanten. Maar het gemiddeld MKB-bedrijf werkt met een deugdelijk boekhoudpakket zoals hierboven omschreven.

En qua jaarlijkse kosten heb je het dan over prijzen vanaf €100. Geen reden om duizenden euro's inefficient te werken of tienduizend euro naar een accountant te brengen voor werk wat je met een goed boekhoudpakket heel makkelijk zelf kunt.

Kun je je achtergrond van praktijkervaring aangeven? Want de inhoud van je reactie weerspiegelt niet echt ervaring met onze landelijke economie.
Dus laat eerst maar eens rond boekhouden en bedrijfsorganisatie zien dat je weet waar je over praat...

, dan praten we verder..............

En nog steeds...
Ik voel me met dit verloop totaal niet prettig en ik trek me bij deze terug, inclusief mijn advies. Jammer dat dit zo moest lopen.

Linux in het MKB? Prima! Meteen doen! Succes.
[/quote]
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline bart85

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2020/12/05, 18:13:36 »
Het topic staat onder installatie. Hij kan beter onder algemeen worden gezet/verplaatst.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

nahjo

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2020/12/05, 18:28:50 »
Een ondernemer behoort zich te richten op zijn diensten en omzet binnen slepen. Zijn core business.
Een ondernemer behoort geen onnodige tijd te verspillen aan administratie. Niet zijn core business.
Mee eens (voor deze keer dan)  :)
Ik denk dat er hier een behoorlijk aantal kandidaten zitten die meer ervaring hebben met een soort van zorginstelling dan met het economisch proces, maar dat terzijde.
Wat je bedrijf intern gebruikt kunnen best op Linux gebaseerde toepassingen zijn echter voor de communicatie met de buitenwereld kom je echt niet om een Windows omgeving heen.
Er zijn wel Linux alternatieven voor alles maar een 1 op 1 conversie is vaak niet mogelijk en je wilt niet dat je mensen tijd verspillen met omzetten van bestanden naar een bruikbaar Linux formaat.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2020/12/05, 19:23:19 »
Wat je bedrijf intern gebruikt kunnen best op Linux gebaseerde toepassingen zijn echter voor de communicatie met de buitenwereld kom je echt niet om een Windows omgeving heen.
Dit is precies de kern van het verhaal. Ubuntu (en Linux in het algemeen) zijn prima te gebruiken binnen het MKB. Echter wel intern
Veel bedrijven hebben daarom een hybride situatie van Windows, Linux en Apple (die laatste is nog niet genoemd, maar die doet ook mee).

Laten we wel wezen, Windows is prima te gebruiken hoor, doe ik ook regelmatig voor mijn werk *), maar voor maatwerk is Linux beter in te stellen. Windows schiet dan vaak tekort want dat is meer confectie. Confectie kan prima zitten, maar een maatpak zit beter. Zo is het ook met het gebruik van Windows, Apple en Linux binnen het MKB.
Dan kan Windows meer worden ingezet voor de communicatie naar buiten toe en Linux voor het maatwerk binnenshuis.

*) Ik gebruik het vrijwel uitsluitend voor afdrukwerk en SharePoint voor mijn werk.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/05, 19:26:54 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #30 Gepost op: 2020/12/05, 21:43:34 »
Dit is precies de kern van het verhaal. Ubuntu (en Linux in het algemeen) zijn prima te gebruiken binnen het MKB. Echter wel intern
Veel bedrijven hebben daarom een hybride situatie van Windows, Linux en Apple (die laatste is nog niet genoemd, maar die doet ook mee).

Laten we wel wezen, Windows is prima te gebruiken hoor, doe ik ook regelmatig voor mijn werk *), maar voor maatwerk is Linux beter in te stellen. Windows schiet dan vaak tekort want dat is meer confectie. Confectie kan prima zitten, maar een maatpak zit beter. Zo is het ook met het gebruik van Windows, Apple en Linux binnen het MKB.
Dan kan Windows meer worden ingezet voor de communicatie naar buiten toe en Linux voor het maatwerk binnenshuis.

*) Ik gebruik het vrijwel uitsluitend voor afdrukwerk en SharePoint voor mijn werk.

Was is er mis met open office of libre office documenten die de deur uit moeten, op te slaan en te verzenden als een MS  office document?
Zo doe ik het al jaren zonder enig probleem.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2020/12/05, 21:54:33 »
Was is er mis met open office of libre office documenten die de deur uit moeten, op te slaan en te verzenden als een MS  office document?
Zo doe ik het al jaren zonder enig probleem.
Dat hoeft niet, sinds MS-Office 2007 worden de ODF formaten daar ondersteund (volgens MS).......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #32 Gepost op: 2020/12/05, 22:38:59 »
Prima pakket onder Ubuntu voor bedrijven inclusief btw aangifte: https://www.manager.io/download/
Ik werk hier al jaren mee zonder problemen.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #33 Gepost op: 2020/12/05, 23:57:49 »
Citaat van: vorsprungdurchbetrug
Citaat van: partyrabbit
Citaat van: vorsprungdurchbetrug
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters
Deze link gaat echter over overheden. In dit topic gaat het over bedrijven. Bedrijven zijn niet gehouden aan verplichtingen zoals gesteld voor overheden.
Bedrijven mogen (binnen kader van wetgeving) doen en laten wat ze willen. En zij kiezen voor het gebruikelijke en daardoor betaalbare win, wat weer met zich mee brengt dat toeleveranciers gericht zijn op win (pc leveranciers, onderhoud, software, ext. hardware)
Als verder had gelezen had je kunnen zien dat die link over;
Government
Education
Home
Businesses and non-profits
Scientific institutions
Celebrities

Leuk zo'n linkje met lijstjes. Maar nogmaals. Dat zijn projecten en uitzonderingen, en niet de gangbare alledaagse processen. Ga eerst eens in de ruime praktijk kijken.
Ik zie daar bijvoorbeeld IBM staan.  =D =D Joh, ik heb jarenlang intensief met een grote landelijke IBM distributeur (aan nog grotere klanten) samengewerkt. Geloof me (of niet =D ), allemaal standaard geleverd met win, en de servers met Windows server. En (ONTOPIC =D ) meestal met Exact ^-^
Ook de eigenaar van dat bedrijf was een persoonlijke bekende van me, en met deze heb ik het vaker (ook prive) gehad over Linux voor het MKB (ook toen dat een jaar of 15-20 terug een landelijk hot issue was onder MKB, bv ook in landelijke MKB magazines tot TV) en je zult wel raden dat dat geen positief standpunt was met onderbouwingen (zoals ik ze hier ook geef). En zo nog wat DGA's en dergelijke van bekende ICT leveranciers.

Een goede vriend van me had 25 jaar terug als ict ing. al een unix en linux based bedrijf. Deze heeft vele jaren lang de strijd geleverd poot aan de grond te krijgen, en is uiteindelijk gezwicht en noodgedwongen gedetacheerd in de gangbare systemen aan het werk gegaan. Omdat met linux geen drol te verdienen viel en hij met regulier toegepaste ICT wel flink binnen kon lopen.
Misschien dat er wat oude garde hier is die hem wel kent, want hij was héél fanatiek met linux. Dhr. Ing. B. E.

Nogmaals. Jouw reactie betuigt van geen enkele kennis van zaken.

Dat was toch precies wat ik ook duidelijk uitlegde?!  :o Waarom wordt dat door sommigen zo stellig in twijfel getrokken als ik het uitleg?

Intern of als klein lokale ZZP-er met kleine particulieren als klant. Prima te doen.
Wil je in de serieuze zakelijke wereld mee kunnen (wat toch het grootste deel van MKB doet) dan niet te doen omdat je overal buiten gesloten blijft.

Zo jammer dat dan een stel die amper weten waar ze over praten goede informatie onderuit pogen te vegen.
Zoals ik al zei. Noem een bekend merk en enige kans dat ik er (indirect) mee van doen gehad heb. Met zekerheid heb je producten in huis waar ik mee van doen heb gehad.
Ik heb overal mee en voor gewerkt. Bij het eerder genoemde PON en nog wat meer automotivs, automotiv toeleveranciers (w.o. onderdeel producenten), Shell, Unilever, Heineken, Greenery, Telegraaf, overheden en ministeries (ik heb op plekken gelopen waar jij nooit zult en mag komen), V&D en andere grootaandeelhouders achter winkelketens e.d., bekende meubelproducenten, bekende kledingmerken, bekende schoenmerken, ASML, Philips, Ericsson, EMI, KLM, div ziekenhuizen (UMC, Radboud, etc), Sony music, Media Park Hilversum, studio's aalsmeer, nog wat TV producenten, grote ICT bedrijven, en zo kan ik nog even door gaan. En daar omheen nog veel meer toeleveranciers, waaronder bijvoorbeeld elk aspect van de grafische wereld welke leverde aan deze grote bekende merken, van ontwerpburo via fotograaf via bekende drukkerijen. Ik ben betrokken geweest bij wekelijkse foldertjes van bekende organisaties welke elke week bij je in de bus vielen. Deelgenomen aan processen achter vele bekende producten en bedrijven. En dan ook nog internationaal. Als ik dat ga noemen moet ik diep graven in mijn geheugen en kan ik eindeloos door gaan.
Joh, ik heb gewerkt met de grote bedrijven achter grote bedrijven (de aandeelhouders). Ik weet welke in de winkelstraat met elkaar concurerende winkels en welke verschillende merken (denk jij :-X ) die uiteindelijk van dezelfde aandeelhouders zijn. =D Ik ben betrokken geweest bij gigantische transacties die het nieuws op TV gehaald hebben.
En daarnaast nog zeker 2000 persoonlijke contacten met ondernemers, van kleine mkb-ers tot beursgenoteerde bedrijven, van oppervlakking tot vriendschappelijk.

Dan denk ik dat ik, als nog steeds "onbelangrijk" mkb-ertje ^-^ , wel mag stellen dat ik een beetje weet hoe het in de zakelijke wereld werkt, toch?  ^-^
En dan gaat men mijn informatie ondeugdelijk verklaren omdat men een paar linkjes met "uitzonderingen" gevonden heeft?  =D
Kom op, wel een beetje reëel blijven. We moeten toch deugdelijke relevante informatie verschaffen en zeker geen goede informatie simpel wegwuiven?
« Laatst bewerkt op: 2020/12/06, 00:43:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2020/12/06, 00:02:05 »
Citaat van: Ron
Dat hoeft niet, sinds MS-Office 2007 worden de ODF formaten daar ondersteund (volgens MS).......
Eigenlijk vanaf MS office 2007 SP2 , maar met verlies van opmaak .

« Reactie #35 Gepost op: 2020/12/06, 00:17:42 »
Citaat
Citaat van: Ron
Eigenlijk vanaf MS office 2007 SP2 , maar met verlies van opmaak .

Oproep aan iedereen.  =D
Loop voor de lol eens een (echte) drukkerij binnen met een brief in ODF formaat, en kijk eens wat voor reactie je krijgt.  =D (niet de lokale copy-shop). Breng het als een serieuze zakelijke order (zeg 100.000 stuks?).
"Oe, ik weet niet of wij dat goed in kunnen lezen". "Kun je geen .docx aanleveren? Echt niet?". "We kunnen niet garanderen dat dat er allemaal uit komt te zien zoals jij het gemaakt hebt en zou willen". "... partij drukken voor jouw eigen risico en kosten". "Als het er niet uit ziet kunnen wij er niets aan doen!".
Neem dan meteen ook een met Gimp gemaakt ontwerp mee in drukkerij waardig formaat en opmaak (onmogelijk?) zogenaamd voor een portefolio voor "een grote landelijk bekende klant voor zijn landelijke marketing campagne" (zeg bv voor je toekomstige klant, het grafische bureau van unilever of shell) om ook meteen te kijken wat voor reacties en adviezen je daarop krijgt. =D

Doe dat nou eens voor de gein!  =D =D Snap en geloof je meteen wat ik uitleg.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/06, 00:49:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #36 Gepost op: 2020/12/06, 01:38:08 »
@Bernard12

Jij of wie dan ook kan mijn uitleg offtopic noemen, maar dat is het zeker niet.
Ik leg je uit hoe de zakelijke wereld in elkaar steekt. Jij kunt voor jezelf inzien wat je positie is en waar je als ondernemer heen wilt of denkt te gaan.
Uiteindelijk kun je dat inpassen in mijn uitleg om nu tot de juiste keuze te komen. Want later omschakelen omdat je nu een verkeerde keuze opstart kan een intensief en duur grapje worden.
En klanten en omzet mis lopen omdat je geen vertrouwen wekt omdat je op ICT gebied niet mee kunt komen kan je ook een hoop geld doen mislopen en zelfs flink ellende brengen. Je zult niet het eerste bedrijf zijn wat het niet redt door verkeerd gekozen bedrijfsprocessen (ook daar ken ik er persoonlijk genoeg van).

En de juiste keuze kan zijn gewoon Ubuntu met een online boekhoudpakketje. Of nu al relevant anticiperen met de juiste groeimogelijkheden voor je mogelijke ambities. Omdat jij daar geen informatie over verstrekt kan ik daar niet gericht op reageren (en dus kreeg je een algemene brede reactie geheel ontopic waar jij uit kunt halen wat voor jou relevant is).

Een zakelijke bedrijfsorganisatorische keuze waar voor jou veel zoniet alles vanaf hangt. Geen emotionele keuze gebaseerd op zakelijk niet onderbouwde persoonlijke voorkeuren van wie dan ook.
Doe er je voordeel mee. Succes!
« Laatst bewerkt op: 2020/12/06, 01:49:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline rico70

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2020/12/06, 10:33:48 »
Hartstikke leuk. Mijn pedicure moet dus allerlei papierwerk met zorg instellingen en zorgverzekeringen uitwisselen. En die accepteren alleen maar ms formaat. Ik heb dus LibreOffice bij haar geïnstalleerd en ingesteld op standaard in ms formaat opslaan. Zij blij, de zorgmaffia blij

Edit : naar met  -> met
« Laatst bewerkt op: 2020/12/06, 14:28:29 door rico70 »

Offline Bernard12

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2020/12/06, 12:22:08 »
Precies. De basis kan met Ubuntu, ook (veel) MS-standaarden. Voor bijzonderheden is helaas soms  Windows noodzakelijk.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2020/12/06, 12:51:10 »
@partyrabbit,
Weer een heel verhaal zonder een NEN te noemen!
En weer heel veel woorden over boekhouden. Maar wie hangt er nu in het verleden? Steeds meer ZZP'ers en MKB'ers gebruiken een on line boekhoudpakket, waarin zowel de accountant mee kan kijken, als met een directe koppeling naar de Belastingdienst voor BTW-aangifte. Daar blijf jij aan voorbij gaan. Kijk maar eens op https://boekhoudprogramma-overzicht.nl/. En on line werkt feilloos onder welke Linux dan ook.
Nog geen antwoord op de vraag van de TS, maar met het stof dat jij opwerpt, zonder ook maar een moment concreet te worden, kan niemand iets.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2020/12/07, 08:05:51 »
Loop voor de lol eens een (echte) drukkerij binnen met een brief in ODF formaat, en kijk eens wat voor reactie je krijgt.  =D (niet de lokale copy-shop). Breng het als een serieuze zakelijke order (zeg 100.000 stuks?).
Even een kleine nuance aanbrengen als dat mag?
Als je op die manier bezig bent, dan lever je een PDF aan. Kan er ook niets met de opmaak worden verknoeid. Daarin is MS-Word berucht.

Ik heb ruime ervaring met drukwerk voor een professionele drukker. Die hebben ook (liever: juist) bedenkingen over Word documenten.  PDF formaat geen problemen. Een andere reden is dat de opmaak is gerelateerd aan de gebruikte printer. Daarom gaat het met .docx en .odt bestanden voor drukwerk vaak verkeerd. De printer van de drukker heeft nét iets andere instellingen en dan verspringen de afbeeldingen. Door PDF te gebruiken heb je dat euvel niet omdat daar de opmaak geheel is vastgebakken en nooit verschuift.

Mijn collega's vraag ik hier ook altijd om.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/07, 09:16:46 door h2o »

« Reactie #41 Gepost op: 2020/12/07, 18:57:29 »
Even een kleine nuance aanbrengen als dat mag?
Als je op die manier bezig bent, dan lever je een PDF aan. Kan er ook niets met de opmaak worden verknoeid. Daarin is MS-Word berucht.

Ik heb ruime ervaring met drukwerk voor een professionele drukker. Die hebben ook (liever: juist) bedenkingen over Word documenten.  PDF formaat geen problemen. Een andere reden is dat de opmaak is gerelateerd aan de gebruikte printer. Daarom gaat het met .docx en .odt bestanden voor drukwerk vaak verkeerd. De printer van de drukker heeft nét iets andere instellingen en dan verspringen de afbeeldingen. Door PDF te gebruiken heb je dat euvel niet omdat daar de opmaak geheel is vastgebakken en nooit verschuift.

Tuurlijk mag je een nuance aanbrengen. De wijze waarop jij het verwoord stel ik ook op prijs. Waarvoor dank.

Ook een nuance dan.
Waar jij het over hebt is simpele fotodruk, en niet het serieuze grafische werk. Ik heb ook al aangegeven dat Gimp tot zeker niveau prima voldoet als Photoshop, en dat het voor een advertentie van de lokale slager in het lokale dorpsblaadje prima voldoet! Maar niet in de echte professionele zakelijke wereld waar jij als ondernemer je klanten met bijbehorende omzetten graag zou halen.

Met een gewone PDF ben je alleen welkom bij de copy-shop en voor simpel fotodruk. Dat is leuk voor je briefpapier en visitekaartjes maar dat is niet het niveau waar je mee van doen krijgt als je serieuze klanten wilt gaan voorzien. Ik had het niet over eigen drukwerk maar over meedoen in de zakelijke wereld met serieuze klanten. Om te beginnen is PDF meestal al niet hoger dan 600 DPI en dat is al te weinig voor de grafische vereisten.
Als je de 1000 flyertjes voorbij bent en met het serieuzere grafische werk van doen krijgt zit je al snel bij offset-drukwerk en dan is een PDF verre van toereikend. En bij de echte grote jongens komt ook nog de diepdruk om de hoek. Waarom? Omdat die aantallen in fotodruk niet te betalen is en met offset vele malen goedkoper en sneller.
Precies de reden dat ik het aantal van 100.000 stuks vernoemde  =D

En lever dan met Gimp maar eens een deugdelijk bestand aan geschikt voor offset. Vraag me af of je al de vereiste CMYK of Pantone informatie uit Gimp kunt halen (moet bekennen dat ik dat nog nooit uitgezocht heb). En dan nog blijft het de vraag of er geen conversieproblemen ontstaan en er toch ongewenste afwijkingen ontstaan waardoor de klant niet blij zal zijn met het geleverde product. Ook daar weet ik hoe klanten daar naar kijken en er mee omgegaan wordt als iets niet goed is (fluiten naar je centen, kosten voor jou verliesrekening, kachel aansteken met al dat mislukte drukwerk, en nooit meer een opdracht van die klant dus fluiten naar groei)
En dan nog zou ik niet te hard roepen dat je je ontwerp in Gimp onder Linux gemaakt hebt om je vertrouwen niet te verspelen.  =D Zelfs photoshop onder windows wordt niet serieus genomen.

Vraagje. Strekt jou ervaring met professioneel drukwerk ook tot de grote jongens in de markt? In de kringen van de landelijk opererende grafische wereld? Met het drukken van verpakkingen van bekende merken e.d. voor de bekende winkelketens? (m.a.w. de echte zakelijke wereld) Fotobestanden en ontwerpen t.b.v drukken van folders die bij iedereen in de brievenbus vallen?
Want ik kan je nu al verklappen dat daarvoor een simpele PDF geaccepteerd wordt omdat de eisen daarvoor echt wel op het echte grafische niveau liggen (.  ;)

@partyrabbit,
Weer een heel verhaal zonder een NEN te noemen!

Ik heb daar al op gereageerd, maar verwijderd omdat ook daar weer commentaat op kwam.
Kort. Niet direct voor de NEN, maar wel in het kader van geautomatiseerde processen om aan NEN voorwaarden te voldoen.
Als een NEN vereist proces exclusief onder windows draait om zit je dus vast aan windows voor om aan die NEN voorwaarden te kúnnen voldoen.
En zo'n beetje alle bedrijven draaien MS. =D Zelfs vrijwel allemaal MS server. Dus ben je snel gebonden.
Sorry maar als je dat niet eens begrijpt heb je wel heel weinig kennis en ervaring van bedrijfsprocessen.

En weer heel veel woorden over boekhouden. Maar wie hangt er nu in het verleden? Steeds meer ZZP'ers en MKB'ers gebruiken een on line boekhoudpakket, waarin zowel de accountant mee kan kijken, als met een directe koppeling naar de Belastingdienst voor BTW-aangifte. Daar blijf jij aan voorbij gaan.

Ga nou toch. Dat heb ik al tig keer en van begin af aan vernoemd als optie.
Vast hangen in? Ik schat zo in dat ik er al eerder mee bekend was dan jij. Ik ben bekend met boekhouden van klein online systemen via desktop versies naar internationaal Exact. Niet als administratief mederwerken maar in diverse hoedanigheden als eindverantworodelijke. En nog opgeleid om een volledig papieren boekhouding te doen.

En dan nog, als een zzp-er of MKB-er digitaal met leveranciers en klanten samen moet gaan werken gaat hij al heel snel zijn boekhoudsoftware voorbij naar specifieke (en maat-) software waardoor hij zich alsnog buitenspel zet, of mee zal moeten gaan in het spel.

En wat is jou ervaring ermee? Met boekhouden en bedrijven? Onderbouw eens waardoor jouw informatie relevanter zou zijn dat het de mijne weerlegd? En als je dat lukt zal ik de eerste zijn om dat te erkennen! (andersom jij ook?)

Nog geen antwoord op de vraag van de TS, maar met het stof dat jij opwerpt, zonder ook maar een moment concreet te worden, kan niemand iets.

Eind van het verhaal. Ik was heel concreet. Zo concreet dat het sommigen te boven ging en ze alleen maar commentaar leverden vanuit ontwetendheid.
Bernard12 heeft dat allang gelezen. Dus mijn info is allang bij Bernard terecht gekomen. Jammer (voor jou) dat jij dat gemist hebt voor ik het verwijderd had.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/07, 19:25:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #42 Gepost op: 2020/12/07, 19:44:46 »
Ter informatie.

En lever dan met Gimp maar eens een deugdelijk bestand aan geschikt voor offset. Vraag me af of je al de vereiste CMYK of Pantone informatie uit Gimp kunt halen (moet bekennen dat ik dat nog nooit uitgezocht heb).

Net even wat testjes met Gimp gedaan, en dat was inderdaad niet goed. :| Dit viel ook mij een beetje tegen want ik had er toch nog net iets meer van verwacht.  :(
In PDF blijft geen benodigde ontwerpinformatie bestaan.
In tiff ook niet. En tiff is toch een veelvuldig gebruikt grafisch formaat (misschien wel het meest gebruikte).
In PSD blijft nog de meeste ontwerpinformatie bestaan. Maar....

.... blijft het de vraag of er geen conversieproblemen ontstaan en er toch ongewenste afwijkingen ontstaan waardoor de klant niet blij zal zijn met het geleverde product.

Dat heb ik niet kunnen vergelijken want geen Photoshop meer ter beschikking (want linux only). In het bestandsformaat zelf vindt ik in elk geval ook geen enkele informatie terug wat normaal toch snel wel is.
Wel kon ik het vergelijken met een nog op mijn PC aanwezige Photoshop PSD, en ook daar zie ik andere verwerkingswijzen van gelijke handelingen. Voor mij niet bekend of PS dit correct inleest van Gimp PSD exports.

Al vind ik Gimp nog steeds een prachtig programma waar ik nog steeds ver mee doe wat IK met photoshop altijd gedaan heb (w.o. eigen drukwerk, voor mezelf) .....
Ik blijft dus bij mijn (proefondervindelijk bevestigde) standpunt dat je met Gimp niet mee kunt in de serieuze grafische wereld. En de serieuze grafische wereld is toch de plek waar zakelijk gezien de omzetten en winsten te halen zijn en waar je dus als serieus bedrijf in mee moet kunnen.
M.u.v. adv. voor de slager om de hoek in het lokale suffertje, of je eigen logo en visitekaartjes bij de copy-shop of lokale fotoprint drukkerij (waar geen klant om nihile afwijkingen kan afkeuren).
« Laatst bewerkt op: 2020/12/07, 20:08:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2020/12/07, 20:26:18 »
Citaat
Ik schat zo in dat ik er al eerder mee bekend was dan jij. Ik ben bekend met boekhouden van klein online systemen via desktop versies naar internationaal Exact. Niet als administratief mederwerken maar in diverse hoedanigheden als eindverantworodelijke. En nog opgeleid om een volledig papieren boekhouding te doen.
Ik geloof zonder meer dat jij al langer dan ik bekend bent met on line boekhoudsystemen. Dan weet jij dus ook al langer dan ik dat  bij veel programma's de accountant mee kan lijken, en de Belastingdienst akkoord is met automatische opgave vanuit het boekhoudsysteem. En omdat voor on line het OS niets uitmaakt, snap ik nog steeds niet waarom je het voeren van een boekhouding aanvoert (of was het aanvoerde, en nu niet meer?) om bij zakelijk gebruik geen Linux te gebruiken.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2020/12/07, 20:46:53 »
Je maakt best een onderscheid tussen het OS (Ubuntu, Windows, ...) en de gebruikte programmatuur.
Ik werk voor een NGO in België en daar gebruikt men Ubuntu soms omdat het veiliger netwerk-handelingen toelaat. En voor zover ik weet draait zelfs Google onder Linux.
En ook het boekhoudpakket is open source, MAAR het draait onder Windows, niet onder Ubuntu. Of beter: de gewone bedienden draaien op windows10. Hoe de servers hun bestanden aanleveren en worden bediend, is voor de gebruiker niet belangrijk, wél voor de IT-manager. En of je nu een database onder Ubuntu of Windows of wat dan ook moet bedienen (als IT'er) is minder belangrijk.
Voor wat boekhouding betreft: net omdat het bij ons open source is, ons pakket (maar niet gratis!), was de revisor (=boekhouder) erg kritisch. Immers, open source betekent dat er iemand aan het systeem zou kunnen sleutelen. De meer commerciële, gesloten pakketten bieden het voordeel dat de gemiddelde boekhouder en belastingcontroleur ze kent. Je kan daar dus niet zomaar even aan knutselen, zodat alle getallen achter de komma bv. worden over geschreven naar je Zwitserse rekening.

Met dat open source systeem gaat dat ook niet zomaar even, maar dat neemt niet weg dat "open source" wel de indruk wekt dat iedereen er effe aan kan sleutelen. En voor een organisatie die draait met 500 personeelsleden en 50 miljoen omzet per jaar wil zo'n revisor al eens lastig doen, natuurlijk.

Open source heeft de naam goedkoop te zijn -- vele pakketten zijn gratis -- maar in ondersteuning zijn ze vaak veel duurder. Als bedrijf moet je een betrouwbaar IT-systeem hebben draaien en dan moet je goed op voorhand beseffen dat je best in zee gaat met een sterke IT'er (intern of extern) die van wanten weet als het over open source gaat.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Bernard12

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2020/12/07, 21:32:59 »
@Jenske. Precies. En zo'n externe IT-er zoek ik. Kun je namen geven?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2020/12/08, 07:57:30 »
Tuurlijk mag je een nuance aanbrengen. De wijze waarop jij het verwoord stel ik ook op prijs. Waarvoor dank.

Ook een nuance dan.
Waar jij het over hebt is simpele fotodruk, en niet het serieuze grafische werk. Ik heb ook al aangegeven dat Gimp tot zeker niveau prima voldoet als Photoshop, en dat het voor een advertentie van de lokale slager in het lokale dorpsblaadje prima voldoet! Maar niet in de echte professionele zakelijke wereld waar jij als ondernemer je klanten met bijbehorende omzetten graag zou halen.

Ook hier wil ik een voetnoot bij plaatsen. Wat jij allemaal noemt is specialistisch werk. Daar heb je specialisten en vakmensen voor. Als een groenteboer of een slager zoiets zal doen, bijv. een folder van 10.000 stuks, dan laat die een reclamebureau komen. Die gaat dan aan folder in elkaar zetten met alle wensen en sterke punten van de opdrachtgever. Maar het drukwerk gaat dan via het reclamebureau.
Het opzetje voor het reclamebureau kan dan via Libreoffice worden gemaakt

Ook de boekhouding. Een klein bedrijf heeft een boekhoudkantoor in dienst. Die regelt de boekhouding. Alleen alle bonnetjes, facturen enz. moeten worden aangeleverd.
En de facturen kan hij ook maken met Libreoffice als die dat wil.

Zo werkt een groot deel van de kleine bedrijven. Die kunnen niet én hun eigen business, én hun eigen boekhouding én hun eigen drukwerk regelen. Die houden zich aan hun eigen zaken. Een loodgietersbedrijf is geen drukkerij en geen boekhoudkantoor.

Wij krijgen hier genoeg loodgieters- schildersbedrijven over de vloer door de jaren heen en die hebben ´niets met computers´. Daar zijn ze ook niet voor opgeleid.

Wat jij noemt is meer aan de orde voor grotere bedrijven. Daar spelen deze zaken meer. En dan nog, PR, dat doet een PR bedrijf. Drukwerk is specialistisch, boekhouding doen grote bedrijven in de regel nog zelf.

Offline Bernard12

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2020/12/08, 08:50:35 »
@H20 Dat onderschrijf ik volledig.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2020/12/08, 08:51:53 »
Helaas pindakaas, ik ben slechts een ecoloog uit België en heb er geen idee van.

Ik vrees dat je best "de markt" afschuimt en eventueel een soortement vertegenwoordiger laat komen. Belangrijk, in mijn ogen, is dat je een bedrijf zoekt van enige omvang (dus niet een eenmanszaak). Niet dat die superkleintjes niet goed zijn, maar zeker in de IT-wereld gebeuren er enorm veel verschuivingen.Belangrijkste is dat je kiest voor een systeem waar je eventueel zelf ook wat mee aan de slag kan (als je IT'er het laat afweten) of in een min of meer bekend systeem.
Maar aan mij heb je dus niet veel voor wat betreft een lijst van dergelijke bedrijven.

@Jenske. Precies. En zo'n externe IT-er zoek ik. Kun je namen geven?
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #49 Gepost op: 2020/12/08, 14:39:47 »
Ik geloof zonder meer dat jij al langer dan ik bekend bent met on line boekhoudsystemen. Dan weet jij dus ook al langer dan ik dat  bij veel programma's de accountant mee kan lijken, en de Belastingdienst akkoord is met automatische opgave vanuit het boekhoudsysteem.

Wat wil je dan? De belastingdienst niet mee laten kijken? Dan kom je meteen op de afdeling fraude te liggen.  =D

Sterker nog. Ik ben eigenlijk principieel TEGEN online pakketten.  =D Want als je in de clinch komt met je online-boekhoudsoftware-leverancier (bv betaling) en je account wordt geblokkeerd/opgeheven, zie dan nog maar eens dat je bij je boekhouding komt. :evil: En je hebt toch de wettelijke plicht zelf te beschikken over je boekhouding.
Bij eigen software is hiervan geen spraken en beschik je altijd over je volledige boekhouding. En eigen software, alleen te vinden voor windows/mac en niet voor linux (cirkeltje weer rond =D back ontopic)
Praktisch, online boekhoudpakketten zijn PRIMA OPLOSSINGEN!! Maar zorg dan ten alle tijde voor werkbare backups en dat je niet in conflict raakt.

En dit argument is ook weer een goed argument voor mijn standpunt om voor eigen boekhouding/software te zorgen zodat je ook niet (te) afhankelijk wordt van je duur betaalde boekhouder of accountant. ;)

En omdat voor on line het OS niets uitmaakt, snap ik nog steeds niet waarom je het voeren van een boekhouding aanvoert (of was het aanvoerde, en nu niet meer?) om bij zakelijk gebruik geen Linux te gebruiken.

Zakelijke overweging. En dat heb ik al heel duidelijk uitgelegd. Even nog een keer terug lezen.

Je kunt wel een auto bedenken die op een bijzondere, goedkope en zeer efficiente brandstof rijdt, maar als je nergens kunt tanken omdat er geen markt voor is en niemand er op rijdt sta je alsnog snel stil en kom je niet waar je heen moet. Kom je te laat bij je klanten wat niet op prijs gesteld wordt. Lever je producten te laat af wat vaak binnen scherpe deadlines moet. Verliezen je klanten vertrouwen in jouw dienstverlening, en jij verliest je klanten, je omzet, en bij te veel omzetverlies je bedrijf. En je inkomen, waardoor je huis wat je niet meer kunt betalen, je vrouw en kinderen omdat je ze geen dak meer boven hun hoofd kunt bieden, .... en dat als zelfstandig ondernemer zonder allerhande vangnetten.

Dus toch maar gewoon een benzine of diesel auto aanschaffen voor je zakelijke tripjes  =D ... zodat je wél overal kunt tanken, en overal wél mee op tijd bent en lekker kunt verdienen en je vrouw en kinderen blij kunt houden onder een mooi dak, met lekker eten, mooie kleren en af en toe een super kadootje. ^-^

Als het nu nog niet duidelijk is dan vraag het onderhand maar aan iemand anders hoor.

Ow. Jenske legt het ook al prachtig uit met praktijkvoorbeelden! :thumbsup: thanks Jenske  =D
« Laatst bewerkt op: 2020/12/08, 15:17:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -