Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OS in een smart TV  (gelezen 1652 keer)

Offline soppel

• Lid
OS in een smart TV
« Gepost op: 2020/09/09, 10:52:49 »
Ik twijfelde even of dit kantine praat is of een vraag mbt tot andere distributie, als een moderator het wil verplaatsen omdat het verkeerd staat, prima.

Ruim 15 jaar geleden heb ik mijn TV de deur uit gedaan. Heb wat TV's betreft onder een steen gelegen.

Sind enige tijd heb ik een 32" monitor aan de muur hangen om bv en concert of iets van youtube te kijken maar eigenlijk willen we wat groter. (ogen worden wat minder hè)
TV's zijn aanzienlijk goedkoper dan monitors en sinds kort hoeven we hier geen apart kijk-en luistergeld meer te betalen. Zit nu in de belasting, dus ik betaal nu sowieso (met tegenzin).

Maar goed ik kan dus legaal een TV in huis halen. Blijken die dingen 'smart' te zijn.
En vaak is een niet-smarte TV duurder dan een vergelijkbare smarte dus moet ik me ineens verdiepen in 'smart'.
Zie ik een TCL die Linux als OS heeft! Ik blij.
Blijkt bij nader inzien dat het Android is. Ik niet meer blij.

Nou is de kreet Linux nog wel te verdedigen, maar ik zie dat er meer is Roku, Kodi, OpenTV enz.
En het meeste gebaseerd op Linux.
En dat is dan de vraag: zijn er TV's die werken onder Linux zoals ik dat ken van de PC of Raspberry PI, of daar heel dicht bij staat?
Ik wil eigenlijk dat het OS zo min mogelijk geregeld heeft van te voren. In advertenties staat al snel dat je direct op Netflix kan en dat soort reclame praat.
Ik las ook al ergens dat sommige TV's dingen voorschotelen a.d.h.v. je kijkgedrag.
Daar zit ik allemaal niet op te wachten.

In principe was ik al blij dat ik vanaf de PC iets kon afspelen via die monitor, maar als er nou toch smarte functies inzitten zal ik e.e.a. wel gaan gebruiken. Scheelt sowieso gesleep met mijn toetsenbord en muis.

Voor alle duidelijkheid ik heb geen antenne of andere TV aansluiting. Ik heb gewoon een router met 4G en met slecht weer 3G.
Dus welk OS kan ik het beste kiezen?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Bloom

• Lid
Re: OS in een smart TV
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/09, 11:04:22 »
Oorspronkelijk hadden smart-tv's een door de fabrikant zelf (of uitbesteed) gemaakt OS aan boord. Samsung is een bekend voorbeeld. Tegenwoordig hebben smart-tv's vaak gewoon Android aan boord als OS.
Er zijn er ook een paar met een door een derde ontwikkeld WebOS-achtig platform. Zonder uitzondering hebben ze minder fraaie dingen aan boord.
Smart-tv's zijn al vaker negatief in het nieuws gekomen zoals zowat alle smart-apparatuur vanwege verregaande datagraai-activiteiten en privacyschendingen.

Daarom heb ik besloten dat ik eigenlijk het liefst van al een gewoon dom computerscherm wil als tv-scherm. Groot en dom. Als dat qua prijs niet haalbaar zou zijn als ik mijn huidige tv moet vervangen, dan zal het noodgedwongen een smart-tv worden maar krijgt die van mij geen netwerk en zeker geen internettoegang. Ik heb een eigen videostreamer (en muziekstreamer) zelfgebouwd en daar werk ik mee. Op basis van Debian (in mijn geval) en ik bepaal zelf wat er geïnstalleerd staat en welke rechten of toegang dat heeft.

Als hardware voor zo'n videostreamer gebruik ik dit:
(<klik!)
Dat is een Intel NUC van 101 euro en daar moet alleen nog een SODIMM-geheugenlatje bij van 21 euro.
Dit is alles bijeen goedkoper dan een Raspberry PI 4B met alles erop en eraan en het werkt met een gewone Intel Celeron 64-bit i.p.v. ARM, dus er kan een Ubuntu Server of Debian op. Of OpenElec/LibreElec als je iets kant en klaar met Kodi wenst.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/09, 11:14:07 »
Uit de meeste TV's kan je ook simpel de 'tunerkaart' verwijderen .... wat overblijft is een log dom videoscherm.

Ik zou eerder opteren doch voor een projector maar wie ben ik ???

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/09, 12:10:05 »
De tunerkaart uit een smart-tv halen helpt niet tegen privacyschendingen via de internetverbinding. Ik zie geen voordelen in het wegnemen van de tunerkaart. Die is sowieso in snel tempo zinloos aan het raken nu de meeste landen afstappen van analoge tv-uitzendingen en volledig digitaal gaan. Dan blijft alleen de tunerkaart met DVB-T (digitenne) over. Of de tunerkaart die DTV kan weergeven via bijvoorbeeld een smartcard voor de authenticatie.
Het verwijderen van de tunerkaart zou alleszins je garantie om zeep helpen. Het ontzeggen van elke netwerkverbinding niet, al zie ik in toekomst wel gebeuren dat sommige smart-tv's weigeren te werken tenzij ze internet hebben. Dan weet je wel hoe laat het is.

Offline soppel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/09, 13:57:13 »

Gelukkig ben ik dus niet de enige die zijn twijfels heeft over het smarte van TV's.
Het zal dan gewoon een smarte worden die alleen de HDMI ingang in gebruik krijgt. Verder niks.
Voordeel is dan dat ik me niet druk hoef te maken wat voor OS er in zit. Zolang het maar geen afgekloven appel is.

De videostreamer is dan voor mij niet nodig. Ik kan dan beter mijn PC blijven gebruiken. Daarvan zit sowieso de geluidsuitgang op mijn PA. Voor een concert wel handig. 
Wel fijn om te weten dat die videostreamer een OS/distro  naar keuze kan draaien. Wellicht ooit handig voor de toekomst.

Projector had ik al overwogen, maar zijn nog duurder en zoveel is het me niet waard. Ik kijk absoluut niet elke dag dus 't moet goedkoop.  Moet ik ook nog 230V ergens naar mijn plafond brengen, hier wat minder simpel dan het lijkt.
Dus je bent gewoon Joshua Orbit. Dat hoef je je niet af te vragen. Je bent in ieder geval niet Soppel die geen films kijkt  ;)

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan