Ik twijfelde even of dit kantine praat is of een vraag mbt tot andere distributie, als een moderator het wil verplaatsen omdat het verkeerd staat, prima.
Ruim 15 jaar geleden heb ik mijn TV de deur uit gedaan. Heb wat TV's betreft onder een steen gelegen.
Sind enige tijd heb ik een 32" monitor aan de muur hangen om bv en concert of iets van youtube te kijken maar eigenlijk willen we wat groter. (ogen worden wat minder hè)
TV's zijn aanzienlijk goedkoper dan monitors en sinds kort hoeven we hier geen apart kijk-en luistergeld meer te betalen. Zit nu in de belasting, dus ik betaal nu sowieso (met tegenzin).
Maar goed ik kan dus legaal een TV in huis halen. Blijken die dingen 'smart' te zijn.
En vaak is een niet-smarte TV duurder dan een vergelijkbare smarte dus moet ik me ineens verdiepen in 'smart'.
Zie ik een TCL die Linux als OS heeft! Ik blij.
Blijkt bij nader inzien dat het Android is. Ik niet meer blij.
Nou is de kreet Linux nog wel te verdedigen, maar ik zie dat er meer is Roku, Kodi, OpenTV enz.
En het meeste gebaseerd op Linux.
En dat is dan de vraag: zijn er TV's die werken onder Linux zoals ik dat ken van de PC of Raspberry PI, of daar heel dicht bij staat?
Ik wil eigenlijk dat het OS zo min mogelijk geregeld heeft van te voren. In advertenties staat al snel dat je direct op Netflix kan en dat soort reclame praat.
Ik las ook al ergens dat sommige TV's dingen voorschotelen a.d.h.v. je kijkgedrag.
Daar zit ik allemaal niet op te wachten.
In principe was ik al blij dat ik vanaf de PC iets kon afspelen via die monitor, maar als er nou toch smarte functies inzitten zal ik e.e.a. wel gaan gebruiken. Scheelt sowieso gesleep met mijn toetsenbord en muis.
Voor alle duidelijkheid ik heb geen antenne of andere TV aansluiting. Ik heb gewoon een router met 4G en met slecht weer 3G.
Dus welk OS kan ik het beste kiezen?