Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na kernelupdate is grub niet meer zichtbaar  (gelezen 12761 keer)

Offline h2o

• Lid
Re: Na kernelupdate is grub niet meer zichtbaar
« Reactie #75 Gepost op: 2020/07/09, 10:17:13 »
Het is een tomtom met levenslange update
Kan via een virtuele Windows 10. Dat heeft ook als voordeel dat Ubuntu alleenheerser over jouw systeem is en Windows 10 in een afgeschermde sandbox geen kwaad aan kan richten aan jouw BIOS, Grub en meer.

Op mijn laptop waar Debian draait en Windows 10 via Qemu/KVM virtueel draait ziet Debian wel Windows 10, maar omgekeerd niet. Windows 10 denkt dat die een complete computer heeft, maar dat is dan virtueel. Alles draait daar in een bestand van 40 GB en bestanden delen gaat via de cloud.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/09, 10:22:48 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2020/07/09, 10:34:01 »
Even ter info

-SCSI Disks-
ATA ST2000DM001-1ER1
TSSTcorp CDDVDW SN-208FB
ATA SAMSUNG MZNLF128
Generic- Multi-Card

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2020/07/09, 10:41:44 »
Microsoft kan van mijn part wachten tot ik die windows weer eens opstart. Heb enkele grafische programmas die enkel onder windows werken en waarvan GEEN alternatieven bestaan. Die heb ik nodig bij mijn grafische ontwerpen. Dit en mij gps zijn de enigste reden waarom ik Windows aanhoud. Paar jaar geleden een laptopje aangeschaft om mee te nemen onderweg en als eerste die Windows er af gemieterd en een Mint erop gezet. De PC is mijn werkinstrument.

USB staat niet vermeld in de opstartvolgordes die hier gepost zijn als ik het goed heb

Wensenlijstje?
Gewoon mijn opstartkeuze terug!!! Dat houd toch alles in of niet dan

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2020/07/09, 10:44:50 »
Die " Rescatux " gaan bekijken en vrees dat ik daarmee nog veel meer onherstelbare schade kan toebrengen als je niet weet wat je feitelijk aan het doen bent

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2020/07/09, 11:03:06 »
< Kan via een virtuele Windows 10. Dat heeft ook als voordeel dat Ubuntu alleenheerser over jouw systeem is en Windows 10 in een afgeschermde sandbox geen kwaad aan kan richten aan jouw BIOS, Grub en meer.

Op mijn laptop waar Debian draait en Windows 10 via Qemu/KVM virtueel draait ziet Debian wel Windows 10, maar omgekeerd niet. Windows 10 denkt dat die een complete computer heeft, maar dat is dan virtueel. Alles draait daar in een bestand van 40 GB en bestanden delen gaat via de cloud.>

Hihi, heb op die manier puur uit nostalgische lol, boordevol herinneringen van de pc van mijn vrouw zaliger, een XP staan.
Is mij wel niet duidelijk hoe je de werkende en erkende W 10 verplaatst naar de virtuele schijf.

JorisC

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 2020/07/09, 12:01:46 »
@Fideel24

In je Computer zit een HDD en een nog niet gepartioneerde en geformateerde SSD .
Moest dat mijn computer zijn zou ik die SSD partioneren en formateren en die enkel voor Windows 10 gebruiken.
Eens daar Windows 10 op geïnstalleerd staat heb je twee mogelijkheden
De Sata controller waarop de SSD is aangesloten deactiveren in het BIOS of het Sata kabeltje eens losmaken .
Dan linux distro(s) naar keuze installeren op de HDD en is er geen andere mogelijkheid om op de HDD de GRUB te installeren . De Windows bootloader bevind zich op de SSD maar die is inactief .
De HDD wel eerst volledig herpationeren , alle Microsoft en Windows partities verwijderen om achteraf problemen te vermijden .
En als jouw linux distro(s) geïnstalleerd is/zijn activeer je terug de sata controller van de SSD of sluit je het kabeltje aan .
Wil jij Windows niet gebruiken stel je de HDD in als eerste in de ZOEKVOLGORDE en zal je computer onmiddelijk booten met de GRUB .
Heb je Windows eens nodig moet je zelf niet eens de zoekvolgorde gaan aanpassen , maar daarom moet je de handleiding van het moederbord raadplegen welke toets je moet indrukken om te laten booten van de SSD .
Bootvolgorde is vanaf wel type medium moet booten
Zoekvolgorde is als er twee schijven in de PC zitten, moet de PC geboot worden vanaf schijf 0 , of moet de PC geboot worden vanaf schijf 1
« Laatst bewerkt op: 2020/07/09, 12:16:02 door JorisC »

« Reactie #81 Gepost op: 2020/07/09, 23:39:59 »
@Jorisc
Citaat
Moest dat mijn computer zijn zou ik die SSD partioneren en formateren en die enkel voor Windows 10 gebruiken.
Is het niet enkel formateren tot je niet toegewezen ruimte krijgt?Partities maken doe win 10 zelf wel bij intallatie.
c'est dur la vie d'artiste

nahjo

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 2020/07/10, 08:00:52 »
Mooie adviezen hoe het er met een nieuwe installatie uit zou moeten zien maar misschien is het beter om de instellingen van GRUB nog eens te controleren.
Wat laat het scherm zien met de terminal opdracht:
cat /etc/default/grub | grep GRUB

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2020/07/10, 12:56:12 »
@nahjo

jef@jef-Akoya-P2120-D-MD8836-2452:~$ cat /etc/default/grub | grep GRUB
GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"
#GRUB_TERMINAL=console
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=1024x768
# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

nahjo

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 2020/07/10, 13:16:35 »
Dat ziet er gewoon goed uit.
Je krijgt gedurende 10 sec. geen Grub scherm maar enkel een zwart scherm te zien en daarna start Ubuntu?
Kan je het beeldscherm op de VGA poort aansluiten of indien al op VGA aangesloten dan op de HDMI poort en dan opnieuw starten?

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2020/07/10, 14:48:32 »
@nahjo

Citaat
Je krijgt gedurende 10 sec. geen Grub scherm maar enkel een zwart scherm te zien en daarna start Ubuntu?
Heel juist

Citaat
Kan je het beeldscherm op de VGA poort aansluiten of indien al op VGA aangesloten dan op de HDMI poort en dan opnieuw starten?
Mijn beeldscherm heeft een HDMI aansluiting en zit dus op deze poort op de PC

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2020/07/10, 14:58:59 »
@nahjo
Citaat
Kan je het beeldscherm op de VGA poort aansluiten .....
'Ergens' moet ik nog wel zo een VGA kabel liggen hebben, indien dat nuttig is ga ik op zoek naar die 'ergens'

nahjo

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 2020/07/10, 15:03:58 »
@nahjo
Citaat
Kan je het beeldscherm op de VGA poort aansluiten .....
'Ergens' moet ik nog wel zo een VGA kabel liggen hebben, indien dat nuttig is ga ik op zoek naar die 'ergens'
Mogelijk zou die VGA aansluiting weer een BIOS start en Grub scherm kunnen geven.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2020/07/10, 15:46:54 »
Heb je, zoals voorheen aangegeven, al eens geprobeerd met "GRUB_GFXMODE=1024x768"? In je /etc/default/grub het commentaarteken # weghalen aan het begin van de lijn "#GRUB_GFXMODE=1024x768". Daarna "sudo update-grub" en eens herstarten.

Nog iets om te proberen: grub terminal op console zetten. Verwijder het commentaartekentje voor "#GRUB_TERMINAL=console". (maak eerst de vorige wijziging ongedaan als dat niet hielp! Telkens na een wijziging vastleggen met "sudo update-grub").

Andere mogelijkheid: kan het zijn dat je een nvidia grafische kaart hebt? Dan het helpen met de kernelparameter "nouveau.modeset=0", die, enkel tijdens het booten, de specifieke driver voor nvidia uitschakelt: https://askubuntu.com/questions/1246482/i-got-a-black-screen-every-time-ubuntu-boots-and-i-cant-get-to-the-grub-menu

Je grafische kaart kan je zien in de uitvoer van "inxi -G" (op Ubuntu is inxi niet standaard geïnstalleerd - installeer eventueel met "sudo apt install inxi"). Anders kan het commando "sudo lshw -c display".
« Laatst bewerkt op: 2020/07/10, 16:10:42 door vanadium »

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2020/07/10, 16:21:06 »
Aan allen

Geloof het of niet, en ik kan het zelf bijna niet geloven, maar is zojuist op de normale manier, zonder zwart scherm, met opstartkeuze geopend.

Begrijp er geen snars van!

Ik heb niets gedaan, niets verandert, daarstraks gewoon afgesloten zoals altijd, even weg en bij thuiskomst de aanknop ingeduwd zoals altijd en nu doet hij het.
Het spookt echt!!

Ter controle een paar keer uitgeschakeld en dan overnieuw opstarten en hij blijft het doen.

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2020/07/10, 16:31:59 »
Tijdens onze zoektocht zijn een paar dingen naar voor getreden zoals die 128 GB SSD waarvan maar een klein stukje in gebruik is.

Zou het kunnen dat tijdens de grote upgrade van W10, enkele jaren terug, die installatie automatisch verhuist  is naar de 2 TB harde schijf en de partitie die blijven staan is deze met de OEM is? Misschien is dat ook de reden waarom sedertdien, tijdens het opstarten van W10, ik de keuze krijg bij het inloggen met paswoord tussen W10 en W10. Gelijk welk ik kies kom ik toch op hetzelfde uit.

@H2o en anderen
Eens nagedacht en het voorstel van H2o om W10 voortaan in een Virtualbox te laten draaien binnen Ubuntu lijkt mij steeds aanlokkelijker.
De vraag hoe dat kan met onder andere die Oem, licentiesleutel enz zal naar ik vermoed moeten ondergebracht worden in een andere vraagstelling

Offline h2o

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2020/07/11, 07:07:17 »
@H2o en anderen
Eens nagedacht en het voorstel van H2o om W10 voortaan in een Virtualbox te laten draaien binnen Ubuntu lijkt mij steeds aanlokkelijker.
De vraag hoe dat kan met onder andere die Oem, licentiesleutel enz zal naar ik vermoed moeten ondergebracht worden in een andere vraagstelling
Ter overweging: In principe hoef je tegenwoordig helemaal niet met een key te werken. Je kunt Windows 10 gewoon installeren en niet te registreren. Het enigste wat je dan inlevert is dat je weinig (lees minder) aan kunt passen. Achtergronden e.d. zijn en blijven dan standaard, hoewel je op het Web wel lieden tegenkomt met tips die ook dat voor elkaar krijgen.
Als je Windows 10 alleen gebruikt om je TomTom bij te werken, waarom dan moeilijk doen?

Hoe je een bestaande key kunt gebruiken, daar schiet mijn kennis tekort. Zelf heb ik een licentie van mijn werk, dus makkelijk praten.

Meer achtergrond:
https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-to-install-and-use-windows-10/
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-10-legal-without-activation/d7491774-4dd7-490a-862f-2c0d6febd0bd en dan speciaal:
Citaat

How long can you use Windows 10 without activation?
Well, we cannot say for how many days one can use Windows 10 without activation as Windows 10 seems to work without activation for years.

Since inactivated Windows 10 install doesn’t stop working or booting up after x number of days, it’s hard to tell how long one can use Windows 10 without activation. That said, if you would like to run Windows 10 without any annoying messages and want to have access to all its settings, you need to activate Windows 10 from day one only.

What happens when you run Windows 10 without activation?
Windows 10 displays “Activate Windows. Go to settings to activate Windows” watermark at the lower right corner of the desktop when running Windows 10 without activation.

When you are running an unlicensed copy of Windows 10, you will get “Windows isn’t activated. Activate Windows now” message at the home page of the Settings app. You will get “You need to activate Windows before you can personalize your PC” message on all pages under the Personalization category.

how long can you use Windows 10 without activation pic1

When it comes to functionality, you won’t be able to personalize the desktop background, window title bar, taskbar, and Start color, change the theme, customize Start, taskbar, and lock screen. However, you can set a new desktop background from the File Explorer without activating Windows 10.

how long can you use Windows 10 without activation pic3

The Settings > Update & Security > Activation page also displays the “Windows is not activated” message if your Windows 10 is not activated.

Additionally, you might periodically get messages asking to activate your copy of Windows 10. This might annoy you as the message might show up in the middle of your work.

The biggest issue with an unlicensed copy of Windows 10 probably is not being able to personalize Windows 10. All other features will work just like on a licensed copy of Windows 10. So being not able to personalize and that nagging watermark are the main (only?) issues when using Windows 10 without activation.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/11, 07:13:51 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JorisC

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 2020/07/11, 10:18:36 »
Windows  niet activeren houd in dat je windows kan gebruiken maar dat je geen updates krijgt van Microsoft .
Maar Fideel24 citeert hier een paar berichten eerder iets over twee windows 10 installaties wat zeker mogelijk is .
Je installkeert een W10 Home versie en je installeert nog eens een W10 Enterprise en je bekomt een multiboot systeem want je hebt 2 verschillende Windows besturingssystemen .
Windows koop je niet , je betaalt voor de licentie die eigendom blijft van Microsoft , en wanneer je betaalt krijg je in  ruil van Microsoft een dienstverlening  om je systeem up to date te houden (beveiligings) updates .
Hou jij je windows niet up to date heb je een kwetsbaar systeem en zou het mij niet verbazen dat één of ander virus de SSD leeggehaald heeft .
Of je nu Windows gebruikt of niet , van zodra jij je computer aanzet is Windows actief op de achtergrond .

« Laatst bewerkt op: 2020/07/11, 10:23:00 door JorisC »

« Reactie #93 Gepost op: 2020/07/11, 10:30:24 »
Windows  niet activeren houd in dat je windows kan gebruiken maar dat je geen updates krijgt van Microsoft .
Maar Fideel24 citeert hier een paar berichten eerder iets over twee windows 10 installaties wat zeker mogelijk is .
Je installkeert een W10 Home versie en je installeert nog eens een W10 Enterprise en je bekomt een multiboot systeem want je hebt 2 verschillende Windows besturingssystemen .
Windows koop je niet , je betaalt voor de licentie die eigendom blijft van Microsoft , en wanneer je betaalt krijg je in  ruil van Microsoft een dienstverlening  om je systeem up to date te houden (beveiligings) updates .
Hou jij je windows niet up to date heb je een kwetsbaar systeem en zou het mij niet verbazen dat één of ander virus de SSD leeggehaald heeft .
Of je nu Windows gebruikt of niet , van zodra jij je computer aanzet is Windows actief op de achtergrond .

Als je een legale key hebt en in het verleden al aangemeld bij Microsoft hoef je bij een nieuwe installatie op dezelfde computer geen registratienummer in te voeren.
Deze wordt namelijk automatische opgehaald bij MS.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2020/07/11, 10:43:30 »
Als reactie op # 89 van dit topic wil ik mijn bevindingen vertellen van gisteren oven mijn desktop. Mijn monitor is aangesloten met een VGA kabel omdat HDMI niet werkte in Xubuntu en wel in W10 (dacht ik). Gisteren nog een keer HDMI kabel geprobeerd omdat in #87     van johjo omdat hij het had over VGA kabel iets met Bios wat ik niet snap.
Dus HDMI kabel geprobeerd en Grub kwam mooi in het keuze menu. Ik koos als eerste W10 daarna goede opstart. In W10 een herstart gekozen en kreeg weer Grub zoals het behoort. Toen gekozen voor Xubuntu en het beeld werd zwart en ik maar wachten maar de pc deed niets meer, althans ik zag niets meer alleen een zwart beeld. Computer uitgeschakeld via de aan/uit knop lang vast te houden.
weer een keer opgestart en weer hetzelfde. VGA kabel weer aangesloten en alles werkte weer.
Door mijn eigewijzigheid kon ik dit niet verkroppen en heb weer de HDMI kabel aangesloten en weer in Xubuntu zwart schermkabelstekker goed aangerukt bij monitor en weer opnieuw opgestart en keuze Xubuntu in Grub en alles weer mooi opgestart.
Dit is ongeloofwaardig maar toch waar. Bij mij is dit toch echt gebeurt.
Misschien bij Fideel24 ook zoiets????

Edit: uiteindelijk toch weer overgegaan naar VGA kabel omdat je deze kunt borgen en dat mij dit niet weer kan overkomen. :)
« Laatst bewerkt op: 2020/07/11, 10:54:40 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

JorisC

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 2020/07/11, 11:18:02 »
@HWE64

Tussen computer heropstarten en computer uitzetten en terug aanzetten is een groot verschil .
Heropstarten >> Warme start . Het besturingssysteem moet de hardware niet gaan detecteren want die is nog in het geheugen geladen .
Aanzetten of koude start   : De Computer werd volledig uitgezet  , word aangezet en  de hardware moet terug gedecteerd worden .

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2020/07/11, 11:44:26 »
@JorisC, Ik had dit ook bij een koude start. Ra,ra?

Edit: Sorry voor de vervuiling van dit topic. Hij doet het weer niet.

Inmiddels storing gevonden: HDMI op de monitor geeft problemen. Andere monitor geprobeerd en alles werkt perfect zowel in Xubunu als in W10.
Dus het verhaal in #94 is niet meer van toepassing.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/11, 20:20:14 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #97 Gepost op: 2020/07/11, 15:03:39 »

Heel straf verhaaltje.

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2020/07/11, 18:04:07 »
Hihi
Meningen verdeeld zie ik.
Verbazingwekkend dat Microsoft erin zou slagen om in te breken in een afgesloten partitie! Dan kan die evengoed in de Linux komen klooien!

Ga er een nieuwe vraagstelling over maken hoe je de aanwezige OEM, waar de licentiesleutel aanwezig is naar ik heb vernomen, een nieuwe oorspronkelijke installatie kan laten opzetten in een virtuele box binnen Ubuntu zodat deze ook wordt geüpdatet en je er veilig mee op het net kan.

Aangezien de Grub, om welke onbegrijpbaare reden dan ook, terug functioneert zet ik deze op OPGELOST

Iedereen HARTELIJK dank om mee te denken en raad te geven.
Misschien tot in de nieuwe vraagstelling

« Reactie #99 Gepost op: 2020/07/11, 23:36:04 »
Hihi
Meningen verdeeld zie ik.
Verbazingwekkend dat Microsoft erin zou slagen om in te breken in een afgesloten partitie! Dan kan die evengoed in de Linux komen klooien!

Laat je niks wijs maken als Win 10 op de juiste wijze word afgesloten ,daarmee bedoel ik snel opstarten uitgeschakeld is.Is Win8.1/10 zo dood als ne pier  en zo lang je Win 10 niet opstart bij dualboot blijft hij dood!Niks virus of andere dingen.
Beetje info https://webwereld.nl/how-to/software/zo-schakel-je-snel-opstarten-uit-onder-windows-10-3774207/
Eerste werk bij install  van Win 10(vroeger win8.1) al die dingen uitschakelen zeker met SSD.
Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/07/11, 23:39:52 door rive gauche »