Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na kernelupdate is grub niet meer zichtbaar  (gelezen 12788 keer)

JorisC

• Gast
Re: Na kernelupdate is grub niet meer zichtbaar
« Reactie #50 Gepost op: 2020/07/07, 10:24:01 »
Dat bedoelde ik inderdaad
Ik wou eens weten hoe die SSD ingedeelt is , maar ik zie daar maar een heel kleine windows partitie (FAT32)  en de rest is er geen toegewezen ruimte , niet gepartioneerd dus .
Daar is bij die kernelupdate iets fouts gelopen met de SSD volgens mij en is dat de oorzaak van je probleem .
Stond Windows 10 voorheen op de SSD van 120 GB want nu  staat die op de HDD van 2 TB .
« Laatst bewerkt op: 2020/07/07, 10:37:09 door JorisC »

« Reactie #51 Gepost op: 2020/07/07, 11:49:28 »
@Fideel 24,
Zou zeggen waag eens poging met rescatux  https://www.supergrubdisk.org/rescatux/
Ben er in het verleden al mee geholpen geweest.

Succes...
Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/07/07, 11:51:15 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2020/07/08, 07:46:00 »
@JorisC
Tja, dat is wel duidelijk dat die laatste update de boel in de soep gedraaid heeft, is daar mee begonnen.
Bij mijn weten staat die partitie indeling nog net zo als vroeger!

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2020/07/08, 07:47:32 »
@ rive gauche
Ga daar eens zien nadat ik terug thuis ben van dagopname, bedankt

JorisC

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 2020/07/08, 20:37:27 »
Citaat van: Fideel24
@JorisC
Tja, dat is wel duidelijk dat die laatste update de boel in de soep gedraaid heeft, is daar mee begonnen.

ik begin meer en meer te denken dat de laatste Windows10 update uw systeem in de soep gedraaid heeft . Ik denk dat omdat uw Windows 10 installatie en Ubuntu installaties op dezelfde schijf geïnstalleerd staan .
Je bent niet de eerste hoor  waar windows 10 een multiboot Linux distro naast Windows 10 om zeep helpt na een W10 update .
Je SSD heeft geen schijfindeling  juist een kleine FAT32 partitie waar de informatiegegevens van de SSD fabrikant zijn opgeslagen .
Een schijf moet je eerst partitoneren en formateren voor je ze kan gebruiken en in jouw geval is dat niet .

Boot0001* ubuntu   HD(2,GPT,284d80f9-5849-48b8-850d-f89d6aef9186,0xe1800,0x32000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* ubuntu   HD(1,GPT,4e4988a5-5fcd-42b7-ad3f-f04e940c3dc8,0xec7c000,0x200000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)..BO

Voor mij is dit een raadsel waarom op die SSD geen EFI partitie te vinden is . Misschien dat DeBaas daar  meer info  kan over verschaffen

« Reactie #55 Gepost op: 2020/07/08, 21:03:34 »
@JorisC

ik begin meer en meer te denken dat de laatste Windows10 update uw systeem in de soep gedraaid heeft . Ik denk dat omdat uw Windows 10 installatie en Ubuntu installaties op dezelfde schijf geïnstalleerd staan .
Je bent niet de eerste hoor  waar windows 10 een multiboot Linux distro naast Windows 10 om zeep helpt na een W10 update .
Je SSD heeft geen schijfindeling  juist een kleine FAT32 partitie waar de informatiegegevens van de SSD fabrikant zijn opgeslagen .
Een schijf moet je eerst partitoneren en formateren voor je ze kan gebruiken en in jouw geval is dat niet .

Boot0001* ubuntu   HD(2,GPT,284d80f9-5849-48b8-850d-f89d6aef9186,0xe1800,0x32000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* ubuntu   HD(1,GPT,4e4988a5-5fcd-42b7-ad3f-f04e940c3dc8,0xec7c000,0x200000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)..BO

Voor mij is dit een raadsel waarom op die SSD geen EFI partitie te vinden is . Misschien dat DeBaas daar  meer info  kan over verschaffen
Een ding is zeker op de SDD zou nornaal Win 10 moeten staan bij levering gaat over deze desktop https://aldi.medion.com/md8836/be_nl/index.php
Om een of andere reden zal Fideel24 zelf zijn tripleboot gemaakt hebben zeker?Nu is die SDD ergers buiten gebruik.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2020/07/08, 21:33:36 »
@Fideel 24,
Zou zeggen waag eens poging met rescatux  https://www.supergrubdisk.org/rescatux/
Ik gebruik voor dergelijke klussen de netinstall van Debian. Daar zit ook een rescue optie in. Daarmee repareer ik dan de Grub, en na het opstarten van Debian gebruik ik dan de via de terminal update-grub. Dan komt Windows ook weer tevoorschijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #57 Gepost op: 2020/07/08, 21:35:08 »
@Jorisc
Citaat
ik begin meer en meer te denken dat de laatste Windows10 update uw systeem in de soep gedraaid heeftik begin meer en meer te denken dat de laatste Windows10 update uw systeem in de soep gedraaid heeft
Hoe verklaar je dit?Na kernelupdate is grub niet meer zichtbaar/b] is toch topic start.
Zie niet echt het verband?
« Laatst bewerkt op: 2020/07/08, 21:36:47 door rive gauche »

JorisC

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 2020/07/08, 23:35:00 »
Als je dat topic eens aandachtig helemaal doorleest  , daar vallen zeer intressante dingen in te lezen en ik daarom vermoed dat na een W10 update de GRUB overschreven werd zoals hier .

« Reactie #59 Gepost op: 2020/07/08, 23:52:49 »
Als je dat topic eens aandachtig helemaal doorleest  , daar vallen zeer intressante dingen in te lezen en ik daarom vermoed dat na een W10 update de GRUB overschreven werd zoals hier .
Lezen kan ik heel goed , topic van 2016 lees ik niet is verleden tijd!
Maar ga poging doen om je te volgen (wel niet simpel)
TS doe update /upgrade van Win 10 dan verklaar je dit
Citaat
vermoed dat na een W10 update de GRUB overschreven
Zodus geen grub meer klopt hey? Ben je nog mee?
Verklaar me dan eens hoe TS nog in Ubuntu is geraakt om kernel update tedoen ...ben echt benieuwd!

JorisC

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 2020/07/09, 00:10:35 »
Om het topic vredig te houden en niet verder te besmeuren, laten we op een nieuw antwoord van Fideel24 wachten . ;)

« Reactie #61 Gepost op: 2020/07/09, 00:21:01 »
Om het topic vredig te houden en niet verder te besmeuren, laten we op een nieuw antwoord van Fideel24 wachten . ;)
Idd want je broodjes aap verhalen hebben we niks aan  :D
TS heeft nog 2 kanskaarten Rescatux of wat h2o voorsteld #56...dan zijn de kanskaarten op denk ik?
Word het van nul beginnen!

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2020/07/09, 09:33:22 »
Lieve mensen.
Het is zes maand geleden dat ik nog Windows nodig had en is dus sedert 6 maand niet meer geüpdatet!!!!

Alles altijd normaal verlopen en met opstartkeuze tijdens het aanzetten van het machine.
Na de update van < 4.15.0-108-lowlatency > naar < 4.15.0-109-lowlatency > is het misgegaan.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2020/07/09, 09:40:34 »
Begrijp ik het dan goed dat je Windows 10 überhaupt niet meer nodig hebt?
Tweede vraag: Hoe komt het dat die SSD leeg is?

JorisC

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 2020/07/09, 09:52:28 »
Het is zes maand geleden dat ik nog Windows nodig had en is dus sedert 6 maand niet meer geüpdatet!!!!

Intressant .
Als je naar uw knipsel faat kijken in Reactie #18 dan ga je zien dat daar een kleine onbekende Microsoft partitie is .
Waarom is die daar ?
W10 updates kan men tijdelijk uitstellen maar niet blijven uitstellen zoals in de vorige edities voor W10.
Voer jij de W10 updates zelf niet zal Microsoft dat zelf vanaop afstand wel doen in jouw plaats .
Of jij nu W10 gebruikt of niet , dat is Microsoft hun probleem niet . Microsoft verwacht van jou dat jij je W10 up to date houd .

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2020/07/09, 09:56:01 »
<< Om een of andere reden zal Fideel24 zelf zijn tripleboot gemaakt hebben zeker?Nu is die SDD ergers buiten gebruik. >>

Geen idee wat een tripleboot  moet voorstellen maar goed.
 Na de aankoop van het toestel heb ik de werkwijze gevolgd beschreven in de vroegere ' Makkelijke linux ' < Windows 10 voorbereiden op een tweevoudige opstart met Linux Mint > om vervolgens de installatie-dvd zijn werk te laten doen. De laatste vernieuwing was enkele maanden na het uitkomen van de nieuwe 18.04 die dan de oudere vervangen heeft en dat is ook al weer een hele tijd geleden. Dus zelf heb ik nooit iets die partitie zitten morrelen en als dat al gebeurt is is dat automatisch door de installatie-dvd gedaan.
Zoals ik reeds vermelde heeft het probleem zich direct na die Linuxupdate voorgedaan.

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2020/07/09, 09:58:40 »
Zelden maar af en toe heb ik windows nodig om bvb mijn gps te updaten waarvan de makers weigeren om deze linuxcompatible te maken.

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2020/07/09, 09:59:38 »
<Tweede vraag: Hoe komt het dat die SSD leeg is?>
Als ik dat eens wist hé!!!!!!!

Offline h2o

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2020/07/09, 10:05:38 »
Zelden maar af en toe heb ik windows nodig om bvb mijn gps te updaten waarvan de makers weigeren om deze linuxcompatible te maken.
Er zijn verschillende mogelijkheden. Welk GPS programa is dat? Zelf gebruik ik er verschillende op mijn Android telefoons. Die werken met Openstreetmaps en worden goed bijgehouden.

Dan is het nog mogelijk om alles opnieuw te installeren en Windows 10 in een virtuele omgeving te laten draaien. Dat kan met VMware, Virtualbox of Qemu/KVM. Dat laatste gebruik ik zelf en draait grotendeels direct op de hardware. Is geen beginners aangelegenheid, dat vertel ik er meteen maar even bij.

Mocht je een nieuwe installatie overwegen, dan ben ik wel benieuwd naar jouw harde (SSD) schijven?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2020/07/09, 10:07:26 »
Mocht je overwegen om een nieuwe installatie te beginnen, dan wil ik wel een stappenplan voor jou maken. Op het forum zijn er ook leden die mee willen helpen.
Zelf draai ik ook op een van mijn laptops met twee schijven. Een SSD en een 2,5" sata schijf.

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2020/07/09, 10:08:02 »
<Intressant .
Als je naar uw knipsel faat kijken in Reactie #18 dan ga je zien dat daar een kleine onbekende Microsoft partitie is .
Waarom is die daar ?
>
Is mij al een even groot vraagteken

>W10 updates kan men tijdelijk uitstellen maar niet blijven uitstellen zoals in de vorige edities voor W10.
Voer jij de W10 updates zelf niet zal Microsoft dat zelf vanaop afstand wel doen in jouw plaats .
Of jij nu W10 gebruikt of niet , dat is Microsoft hun probleem niet . Microsoft verwacht van jou dat jij je W10 up to date houd .
>
Ik dacht dat als W10 niet opgestart is Microsoft daar niet aankan om updates uit te voeren en deze pas van start gaan als ik Windows weer eens opstart (wat ik dan ook laat gebeuren), zie ook niet in wat dat te maken heeft met het verdwijnen van opstartkeuze, het nog onmogelijk openen van de bios door het indrukken van de desbetreffende toets, niet kunnen opstarten van dvd enz

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2020/07/09, 10:09:40 »
Het is een tomtom met levenslange update

Offline Fideel24

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2020/07/09, 10:11:41 »
Had ook al gedacht om Ubuntustudio helemaal overnieuw in te pluggen, tenminste als ik er in slaag om die dvd als eerste aan de praat te krijgen.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2020/07/09, 10:11:52 »
Intressant .
Waarom is die daar ?
W10 updates kan men tijdelijk uitstellen maar niet blijven uitstellen zoals in de vorige edities voor W10.
Dit klopt! Microsoft forceert nu upgrades. Moet je inderdaad ook hiermee werken Microsoft gaat niet systemen die uit staan upgraden.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2020/07/09, 10:15:04 »
Had ook al gedacht om Ubuntustudio helemaal overnieuw in te pluggen, tenminste als ik er in slaag om die dvd als eerste aan de praat te krijgen.
Je kunt ook overwegen om vanaf een USB stick (waarop Ubuntu staat) alles te installeren. Gaat veel sneller.
Maar geef eens een wensenlijstje, desnoods via PM.