Geduld is een schone zaak! Printer HP1020 is een oude laserprinter bekend als slaaf. Dat wil zeggen, dat de printer geen eigen intelligentie heeft, maar domweg afdrukt wat wordt aangeboden. Dat soort printers zit in faxmachines. Verder heeft de inktpatroon (zwart) geen chip, die na een jaar beslist, dat de patroon moet ophouden met printen, omdat er een nieuwe gekocht moet worden. De huidige patroon zit er al vijf jaar in en heeft tot nu toe alleen maar elk jaar een Belastingaangifte afgedrukt. De patroon kan 3000 A4-tjes afdrukken...
Verder staat er een HP ENVY 4500 voor kopiëren en afdrukken in kleur. Dit is een slimme printer en staat op het netwerk en wordt vanaf vier PC's gebruikt. Maar het is natuurlijk zonde om voor kladjes die printer te gebruiken. Dus...
Niks dus. Zelfs een printer-switch kan met de HP1020 niet overweg. De HP1020 moet aan een PC hangen met USB en die PC deelt dat op het netwerk. Dat is duur huishouden! Beide printers staan op zolder op het bekabelde netwerk 100MB/s.
Maar de tijd staat niet stil: een Raspberry Pi er bij gehaald. Dat is uiteindelijk ook een PC met Ubuntu, zuinig in het gebruik en kan printers aan. Dat werd een doffe ellende... Eerst deden beeldscherm en toetsenbord braaf het werk. Ubuntu 18 er op. Toen viel het toetsenbord uit, daarna het beeldscherm op zwart... Ander toetsenbord en beeldscherm hielp niet. Raspberry Pi terug naar leverancier; week later retour met de mededeling, dat er niets aan mankeert. Maar op mijn tafel deed het ding niks, dan alleen met een groen LEDje knipperen, alsof hij het druk had.
Met de overgang van Ubuntu 16 naar Ubuntu 18 heb ik een desktop en twee laptops vervangen van 32 naar 64 bit machines. Toen hield ik een een oud notebookje over: ASUS Eee PC 900A... Die kon met de HP1020 goed overweg!
Nou had ik dat ding al steeds verhuisd van Ubuntu 12 over 14 naar 16 en dat is toch elke keer drie dagen werk om alle software over te zetten. De data is niet belangrijk omdat alle PC's samen werken op DropBox.
Nu dus iets nieuws: Ubuntu 16 op de ASUS upgraden naar Ubuntu 18. Dat schijnt, naar ik gelezen had, vaak fout te gaan, maar ik dacht: het is Ubuntu en dat móet goed gaan. En werkelijk: na zeven uur converteren, schoonmaken en een herstart: Ubuntu 18 vlekkeloos op een 32-bits ASUS. Het is fijn om Ubuntu te hebben!!
Hoopvol de HP1020 er aan gehangen. De ASUS mekkerde om een upload van de driver. Klik OK en dat werd opgehaald en geïnstalleerd. Warme herstart. Printer gedeeld op netwerk. Testprint vanaf de ASUS geen probleem!
Netwerk laptop Fujitsu begane grond herkent de HP1020: print zonder probleem. Netwerk laptop Lenovo dito.
De HP1020 heeft dus een sjieke netwerk-switch in de vorm van een oude afgedankte ASUS Eee.
Ik ben blij, dat dit probleem met de HP1020 na ruim drie jaar puzzelen is opgelost...