Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer na drie jaar eindelijk op netwerk aan de praat gekregen  (gelezen 3134 keer)

Geduld is een schone zaak! Printer HP1020 is een oude laserprinter bekend als slaaf. Dat wil zeggen, dat de printer geen eigen intelligentie heeft, maar domweg afdrukt wat wordt aangeboden. Dat soort printers zit in faxmachines. Verder heeft de inktpatroon (zwart) geen chip, die na een jaar beslist, dat de patroon moet ophouden met printen, omdat er een nieuwe gekocht moet worden. De huidige patroon zit er al vijf jaar in en heeft tot nu toe alleen maar elk jaar een Belastingaangifte afgedrukt.  De patroon kan 3000 A4-tjes afdrukken...

Verder staat er een HP ENVY 4500 voor kopiëren en afdrukken in kleur. Dit is een slimme printer en staat op het netwerk en wordt vanaf vier PC's gebruikt. Maar het is natuurlijk zonde om voor kladjes die printer te gebruiken. Dus...

Niks dus. Zelfs een printer-switch kan met de HP1020  niet overweg. De HP1020 moet aan een PC hangen met USB en die PC deelt dat op het netwerk. Dat is duur huishouden! Beide printers staan op zolder op het bekabelde netwerk 100MB/s.

Maar de tijd staat niet stil: een Raspberry Pi er bij gehaald. Dat is uiteindelijk ook een PC met Ubuntu, zuinig in het gebruik en kan printers aan. Dat werd een doffe ellende... Eerst deden beeldscherm en toetsenbord braaf het werk. Ubuntu 18 er op. Toen viel het toetsenbord uit, daarna het beeldscherm op zwart... Ander toetsenbord en beeldscherm hielp niet. Raspberry Pi terug naar leverancier; week later retour met de mededeling, dat er niets aan mankeert. Maar op mijn tafel deed het ding niks, dan alleen met een groen LEDje knipperen, alsof hij het druk had.

Met de overgang van Ubuntu 16 naar Ubuntu 18 heb ik een desktop en twee laptops vervangen van 32 naar 64 bit machines. Toen hield ik een een oud notebookje over: ASUS Eee PC 900A... Die kon met de HP1020 goed overweg!
Nou had ik dat ding al steeds verhuisd van Ubuntu 12 over 14 naar 16 en dat is toch elke keer drie dagen werk om alle software over te zetten. De data is niet belangrijk omdat alle PC's samen werken op DropBox.

Nu dus iets nieuws: Ubuntu 16 op de ASUS upgraden naar Ubuntu 18. Dat schijnt, naar ik gelezen had, vaak fout te gaan, maar ik dacht: het is Ubuntu en dat móet goed gaan. En werkelijk: na zeven uur converteren, schoonmaken en een herstart: Ubuntu 18 vlekkeloos op een 32-bits ASUS. Het is fijn om Ubuntu te hebben!!

Hoopvol de HP1020 er aan gehangen. De ASUS mekkerde om een upload van de driver. Klik OK en dat werd opgehaald en geïnstalleerd. Warme herstart. Printer gedeeld op netwerk. Testprint vanaf de ASUS geen probleem!   

Netwerk laptop Fujitsu begane grond herkent de HP1020: print zonder probleem. Netwerk laptop Lenovo dito.
De HP1020 heeft dus een sjieke netwerk-switch in de vorm van een oude afgedankte ASUS Eee.

Ik ben blij, dat dit probleem met de HP1020 na ruim drie jaar puzzelen is opgelost...
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 13:33:13 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Printer na drie jaar eindelijk op netwerk aan de praat gekregen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/09, 17:50:23 »
Je mag "oudjes" nooit zomaar afdanken/afschrijven hé ze kunnen nog héél lang mee ....én mits een goeie zorg....  :D  :D =D

Leerrijk en leuk verhaal. Fijn dat het voor jou gelukt is. Proficiat!

Succes.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/09, 17:53:46 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/10, 12:53:09 »
Goed gedaan.
Meestal is het zo dat als je een printer op 1 pc aan de gang hebt, je hem simpel deelt om hem als intranet printertje te kunnen gebruiken.

Ja blijft mooi joh. Ik heb hier ca 20 jaar gedaan met een brother laserprinter.
Dat ding heeft in die tijd vele tienduizenden prints gemaakt, en werkte samen met de even oude scanner1 ook nog als kopiëerapparaat.
Deze is uiteindelijk afgeschreven omdat de te vernieuwen drum duurder was dan een nieuwe brother laserprinter die nu alweer een paar jaar in gebruik is.

1 deze scanner waar geen drivers meer beschikbaar voor waren en dus eigenlijk al afgeschreven was is nu onder linux ook weer dankbaar in gebruik.

Je mag "oudjes" nooit zomaar afdanken/afschrijven hé ze kunnen nog héél lang mee ....én mits een goeie zorg....  :D  :D =D

Helemaal mee eens. Ik koop om die reden zelfs 'afgeschreven oudjes', voor een prikkie.  =D  :evil:
Mijn mini-blogje daarover https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104530.0  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2020/02/10, 12:57:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Toch een kink in de kabel gekregen!
De HP1020 houdt aangeboden afdrukken vast en weigert ze uit te printen. "Vrijgeven"-commando helpt niet!
Wat is hier nu aan de hand? Is er een voorrangsregel genegeerd?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/15, 13:53:18 »
Ik ga misschien een vreemde vraag stellen
Het gaat om een laserprinter die in een netwerk gebruikt word .
Heeft die printer zelf een ingebouwde printserver ?

https://support.hp.com/be-nl/document/c04545864
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 14:05:55 door swake »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/15, 13:56:14 »
Misschien heb ikzelf hetzelfde, weet ik niet maar ik doe het volgende bij mijn HP D2660 deskjet printer. Ik verwijder de usb aansluiting van mijn printer dan verwijder hem in het afdrukbeheer, dan koppel ik de usb weer aan zodat het afdrukbeheer weer een printer herkent, dan installeert hij opnieuw de driver, als hij klaar is dan kan ik gewoon weer printen.
Ik weet niet hoe het komt maar af en toe heb ik dit een keer. Deze printer is volgens mij van 2008.
Ik heb Xubuntu 18.04.4 LTS
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/15, 14:06:26 »
Citaat
De HP1020 houdt aangeboden afdrukken vast en weigert ze uit te printen. "Vrijgeven"-commando helpt niet!
Volgens mij blijven die vastgehouden in de printserver .
Wat is een printserver
https://nl.wikipedia.org/wiki/Printerserver
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 14:10:13 door swake »

« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/15, 15:04:37 »
Ik ga misschien een vreemde vraag stellen
Het gaat om een laserprinter die in een netwerk gebruikt word .
Heeft die printer zelf een ingebouwde printserver ?
https://support.hp.com/be-nl/document/c04545864
Nee swake, in het begin van het dit verhaal heb ik al uitgelegd, dat HP1020 Laserprinter een faxprinter is, die domweg print wat aangeboden wordt.
Het is zo'n eenvoudig ding dat zelfs een zogenaamde print-switch er geen raad mee weet. Het enige signaal wat de printer kan geven is: wacht, buffer is vol.

swake

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/15, 15:20:38 »
Waar denk jij dat die buffer zich bevind bij jouw printer ? Moet je de buffer leegmaken zo geen grote opdrachten aan de printer geven .
https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-198903/45789
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 15:25:35 door swake »

« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/15, 15:26:46 »
Misschien heb ikzelf hetzelfde, weet ik niet maar ik doe het volgende bij mijn HP D2660 deskjet printer. Ik verwijder de usb aansluiting van mijn printer dan verwijder hem in het afdrukbeheer, dan koppel ik de usb weer aan zodat het afdrukbeheer weer een printer herkent, dan installeert hij opnieuw de driver, als hij klaar is dan kan ik gewoon weer printen.
Ik weet niet hoe het komt maar af en toe heb ik dit een keer. Deze printer is volgens mij van 2008.
Ik heb Xubuntu 18.04.4 LTS
Deze truuk ga ik ook proberen! .... Nou, dat is dus mislukt.
Waar ik het meest me aan erger is, dat ik geen lijstje meer kan maken van IP-nummers op de router.
Vroeger, vóór 2006, toen ik nog Windows gebruikte, draaide ik met NetStumbler een lijst van het LAN met alle info die ik wou hebben.
Met de -verkeerde- dikke boeken over BASH is me dat nog steeds niet gelukt. Mijn Ziggo-router maakt een lange lijst met IP-nummers -veel duplicaten!!-,  maar daar staan, op het oog, geen printers bij. Dat vind ik erg vervelend.
Ik denk, dat ik ga proberen mijn HP ENVY 4500, die op 192.168.178.126 staat, na te doen voor mijn HP1020. Alleen weet ik niet binnen Linux Ubuntu nog niet hoe dat moet. Dat wordt weer een zoektocht op Internet. 
« Laatst bewerkt op: 2020/03/16, 07:03:43 door DickStomp »

swake

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/15, 15:51:35 »
Met zo een  probleem heb jij te kampen .
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/892732