Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor hulp bij andere Linux-distributies.  (gelezen 24091 keer)

Offline EvC

• Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #75 Gepost op: 2019/09/25, 15:34:00 »
P.S.: Het is denk ik niet alleen een kwestie van geen discipline maar ook vanwege een bepaalde laks- en stijfkoppigheid wat door de jaren heen is toegenomen waardoor velen hier, helaas, hebben afgehaakt.

Nee, het zijn telkens nagenoeg dezelfde personen die exact binnen de lijntjes willen kleuren.
Bij topics waar men ook maar even buiten de lijntjes kleurt wordt er storend en vermanend  op dat feit gewezen. En als het even kan wordt er zelfs getracht om een topic dood te schrijven.

Het is betutteling ten top / geneuzel achter de komma.
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

« Reactie #76 Gepost op: 2019/09/25, 15:41:03 »
En het een werkt het andere weer in de hand en dat gaat excalleren.

Dit is buntu forum, heet niet voor niets ubuntu-nl, en de rest kan gewoon in "andere". En als dat te diep gaat kan iedereen zich bij een doelgericht forum aanmelden.
Er is zelfs ruimte ingericht voor offtopic onderwerpen waar breivragen gesteld mogen worden.
Topics die je niet interesseren lees je gewoon niet. Niemand heeft iets te klagen en hoeft zich niet te irriteren.
Wat is het probleem?

Volgens mij zijn we hier allemaal volwassenen.
Volgens mij zijn de bedoelingen voor iedereen gewoon duidelijk.
Als iedereen daar nou eens gewoon gevolg aan zou geven.

Naar de beurs met de niet commerciële desktopversie?
Die zal dan toch eerst commercieel moeten worden voor deze naar de beurs kan. (misschien dat ik dan wel naar debian of mint ga)
Nee, Canonical is een bedrijf dat ook ondersteuning geeft en voor bedrijven, instellingen en overheden ook maatwerk levert.
Voorbeeld is de versie voor Google, maar er zijn ook overheden (geweest) die klant waren.
Voor ons blijft er altijd een niet commerciële gratis versie beschikbaar.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Precies waar ik op doelde. Verschil tussen commerciële activiteiten cononical en vrije desktopversie. De commerciele activiteiten kunnen zomaar naar de beurs gebracht worden.

Ik neem aan dat als er geen forum is in je taal je toch wel zeker Engels kan en het alsnog daar kan vragen?  :o  :rolleyes:

Beetje internationaal opererend forum heeft tegenwoordig zelfs een (google translate) taalselectie.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/25, 16:26:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Theo71

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2019/09/25, 23:15:17 »
Ik lees dit, en is iemand eens op een andere linux forum geweest? Ik wel en tja daar is ook regelmatig een 'other distros' topic te vinden.
Wanneer je de 'andere distributie' topic zou willen schrappen zou je de naam 'Ubuntu' ook geen eer aan doen.

Ik citeer een stukje van Desmond Tutu over de Ubuntu filosofie.
 "Iemand met ubuntu staat open voor en is toegankelijk voor anderen, wijdt zich aan anderen, voelt zich niet bedreigd door het kunnen van anderen omdat hij of zij genoeg zelfvertrouwen put uit de wetenschap dat hij of zij onderdeel is van een groter geheel en krimpt ineen wanneer anderen worden vernederd of wanneer anderen worden gemarteld of onderdrukt.".

Leven en laten leven, en mij boeit het echt niets of iemand een andere distro draait als ik kan helpen dan zou ik het niet nalaten.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2019/09/26, 08:55:03 »
Aanvullend op het citaat van Theo71 van Desmond Tutu iets van Nelson Mandela:
Citaat
Nelson Mandela verklaarde Ubuntu met een metafoor: Als een reiziger door een land trekt en bij een dorp stopt dan hoeft deze niet om voedsel of water te vragen. Zodra hij stopt, geven de mensen hem eten en nodigen hem uit. Dit is slecht één aspect van Ubuntu, want er zijn verschillende aspecten. Ubuntu betekent niet dat mensen niet rijk mogen worden. De vraag is, Verrijk je jezelf om de gemeenschap om je heen in staat te stellen zich te verbeteren?

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(filosofie)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 09:06:20 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline molly w

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2019/09/26, 10:34:35 »
Nou nou nou, vier pagina's vol met reacties n.a.v. een vraag of het op dit forum niet teveel over niet-ubuntu zaken gaat.
Maar als je gaat werken met een andere distro, niet Mint of Ubuntu, en er is alleen een engelstalig forum en je bent het engelse jargon niet echt machtig, wat moet je dan? Bovendien, er zijn kwesties die in alle Linux-distro's ongeveer hetzelfde werken. Bijv. het aankoppelen van stations middels fstab. Daarom ben ikblij dat er op dit forum ruimte voor is voor vreemdelingen.

DarkEra

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 2019/09/26, 12:30:00 »
....
Maar als je gaat werken met een andere distro, niet Mint of Ubuntu, en er is alleen een engelstalig forum en je bent het engelse jargon niet echt machtig, wat moet je dan?
....
Dan gebruik je, zoals eerder aangegeven, toch gewoon Google Translate? Je maakt me niet wijs dat de mensen hier Engels niet machtig zijn, het is notabene een wereldtaal. Bij echt oude gebruikers kan ik me dat enigszins voorstellen maar bij de gemiddelde gebruiker hier.... Overigens zijn de systemen onder de kap (commando's en files) ook in het Engels. Dus...
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 12:33:15 door Maik »

« Reactie #81 Gepost op: 2019/09/26, 12:46:02 »
Ik lees dit, en is iemand eens op een andere linux forum geweest? Ik wel en tja daar is ook regelmatig een 'other distros' topic te vinden.
Wanneer je de 'andere distributie' topic zou willen schrappen zou je de naam 'Ubuntu' ook geen eer aan doen.

Het kan zijn dat ik het verkeerd gelezen heb, maar volgens mij wil niemand "Andere distris" schrappen?
Voor zover ik het begrijp gaat het er juist om dat andere distris te veel buiten "Andere distris" gaat, daar waar het over buntu hoort te gaan. Dat het soms teveel verweven is?

Dat eerste, het mag van mij betreft gewoon blijven staan.
Dat tweede, ik heb er geen last van want onderwerpen waar ik niets mee heb of kan laat ik voorbij gaan. Maar ik zie dat soms ook wel gebeuren dus daar zie ik wel een klein punt waardoor ik wel begrip heb voor dit topic erover.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #82 Gepost op: 2019/09/26, 12:51:26 »
Je maakt me niet wijs dat de mensen hier Engels niet machtig zijn, het is notabene een wereldtaal.
Er is een groot verschil tussen je kunnen redden in een andere taal, en een technische verhandeling begrijpen in een andere taal.
Daarnaast zitten hier een aantal ouderen, die het zonde vinden om de oude hardware weg te gooien :lol:
Zo heb ik al een aantal mensen op SeniorWeb hiernaartoe gehaald.
Maar voor een willekeurige distributie is er ook een Nederlandstalig forum in het Nederlands, alleen is daar niet veel (lees minder) kennis van specifieke distributie gebonden dingen.
Op "ons" forum zit een berg aan kennis ervaring.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2019/09/26, 13:58:26 »
@Maik; Google translate is niet zaligmakend en laat (helaas) ook regelmatig steken vallen.  Hoe vaak zie je niet dat root door wortel wordt vertaald? Uiteraard klopt dat in theorie wel, maar dat is niet de bedoeling. Beter kan dan zo'n woord onvertaald blijven. Als je een beetje technisch inzicht hebt kun je er wel uitkomen, maar als dat ontbreekt wordt dat best moeilijk.
Bovendien, Engelstalige commando's daar is nog wel uit te komen, maar als je gebruikersomgeving Nederlands is en de uitleg in het Engels is wordt dat lastig.

@Ron; Als er een Nederlandstalig forum van Debian zou zijn zou ik hier ook veel minder zitten. Het is uitsluitend Engelstalig. Dat hier veel kennis zit is dan ook een van de redenen dat ik hier kom. En ook om mensen te helpen.

Zie mijn citaat van Mandela in een vorige post.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2019/09/26, 14:49:35 »
Dan gebruik je, zoals eerder aangegeven, toch gewoon Google Translate? Je maakt me niet wijs dat de mensen hier Engels niet machtig zijn, het is notabene een wereldtaal. Bij echt oude gebruikers kan ik me dat enigszins voorstellen maar bij de gemiddelde gebruiker hier.... Overigens zijn de systemen onder de kap (commando's en files) ook in het Engels. Dus...

Dat bedoel ik dus met betuttelen:

Betuttelen is een vorm van ‘over de grens van de ander heengaan’. Het is de ander de mogelijkheid ontnemen om zelf keuzes te maken, eigen behoeften in te vullen of verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen leven te nemen. We noemen het wel eens een lieve vorm van ‘agressie’. Hoe goed het soms ook bedoeld is, uiteindelijk gaat men over de grens van de ander heen, maakt men (vaak ongevraagd) keuzes voor de ander, neemt men een stuk regie over het leven van de ander.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2019/09/26, 15:18:02 »
[Dan gebruik je, zoals eerder aangegeven, toch gewoon Google Translate?
https://www.youtube.com/watch?v=WdYCIqCj7IE   :evil:

« Reactie #86 Gepost op: 2019/09/26, 15:54:54 »
Dat bedoel ik dus met betuttelen:

Betuttelen is een vorm van ‘over de grens van de ander heengaan’. Het is de ander de mogelijkheid ontnemen om zelf keuzes te maken, eigen behoeften in te vullen of verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen leven te nemen. We noemen het wel eens een lieve vorm van ‘agressie’. Hoe goed het soms ook bedoeld is, uiteindelijk gaat men over de grens van de ander heen, maakt men (vaak ongevraagd) keuzes voor de ander, neemt men een stuk regie over het leven van de ander.

Dat van betuttelen zou je ook kunnen zeggen van het hier beantwoorden van gedetailleerde mint vragen terwijl mintgebruikers prima op het mintforum terecht kunnen wat gewoon in het nederlands is.
Het gaat over mint en buntu, en of de vraag hoort op het mintforum of ubuntu-nl-forum. Niet over engels of buitenlandse forums.

Als ik vergaande muziek of video vragen heb betreffende linux studiosoftware stel ik ze ook niet hier, terwijl er hier toch ook een "Foto-, video- en audiobewerking" subforum is. Die subforums zijn er in mijn ogen vooral voor de vlugge praktische linux-software-technische vragen zoals, "Waar vind ik de functie X in het menu?".
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 15:56:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline EvC

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2019/09/26, 16:10:16 »
Dat van betuttelen zou je ook kunnen zeggen van het hier beantwoorden van gedetailleerde mint vragen terwijl mintgebruikers prima op het mintforum terecht kunnen wat gewoon in het nederlands is.
Het gaat over mint en buntu, en of de vraag hoort op het mintforum of ubuntu-nl-forum. Niet over engels of buitenlandse forums.

En hoe dan te denken over betutteling als ik Debian gebruik met de Cinnamon desktop?
Dankzij de kennis van leden heeft het mij een bron van plezier gegeven om me verder te ontwikkelen.
Blijf ik daardoor weg bij dit forum?  Integendeel,  juist door die kennis is het hier goed toeven.

« Reactie #88 Gepost op: 2019/09/26, 16:14:32 »
Er zegt toch ook niemand dat jij of wie dan ook weg moet?
Er is toch ook de "andere distris" hoek?

Dat probeer ik nou net te zeggen. Wat is er niet goed dan?

Dit topic is veel te ver afgedreven. Kijk eerst allemaal even terug naar de startvraag waar het nou precies over gaat.
En dat issue is simpel. Kan iedereen simpel na attentie even weer wat rekening mee houden. En dan kan iedereen gewoon weer lekker gezellig verder.
- I ♥ Linux -

DarkEra

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 2019/09/26, 16:22:15 »
.....
Dit topic is veel te ver afgedreven. Kijk eerst allemaal even terug naar de startvraag waar het nou precies over gaat.
En dat issue is simpel. Kan iedereen simpel na attentie even weer wat rekening mee houden. En dan kan iedereen gewoon weer lekker gezellig verder.
Tja, niet iedereen schijnt dat te kunnen en blijven liever "oreren" over andere zaken dan te kijken naar de kern van het topic.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2019/09/26, 17:16:57 »
Tja, niet iedereen schijnt dat te kunnen en blijven liever "oreren" over andere zaken dan te kijken naar de kern van het topic.

Ik ben al geruime tijd lid bij het Linux Mint forum en ik heb al eerder gemerkt dat men daar wat minder breed denkt.
Door het grote ledenaantal is hier meer kennis aanwezig en is het niet vreemd dat men hier ook Mint vragen stelt.
Je kunt het niet omdraaien en mensen dwingen om naar het Mint forum te gaan (en hier Mint weren).

Overigens heb ik bij het Mint forum ook een VMware Player tutorial geplaatst maar heb ik niet het recht om het direct up-to-date te houden.
Via een moderator moet ik dat doorspelen en die gaat het aanpassen. Helaas, dat werkt dus niet en is de behoefte helemaal verdwenen.
Ik vermoed dat men dit forum bezoekt om de tutorial te gebruiken. Hier kan ik het direct beheren.

« Reactie #91 Gepost op: 2019/09/26, 18:45:01 »
Je kunt het niet omdraaien en mensen dwingen om naar het Mint forum te gaan (en hier Mint weren).

Wie wil hier mint weren?
- I ♥ Linux -

DarkEra

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 2019/09/26, 18:56:06 »
Het is ondertussen weer zo dat ik steeds minder trek krijg in dit forum, juist doordat er mensen zijn die het gewoonweg niet willen begrijpen waar het om gaat. Het zal wel in de Nederlandse mentaliteit ingebakken zitten. Dus tja, so be it... ik hou het voor gezien en trek me geheel terug uit dit topic.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 19:23:45 door Maik »

Offline EvC

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2019/09/26, 19:04:13 »
I
Wie wil hier mint weren?

In reactie #1 wordt de mening verkondigd om zelfs Andere distributies te weren.

« Reactie #94 Gepost op: 2019/09/26, 20:31:28 »
Dat is vooralsnog slechts een mening, en niet eens zo uitgesproken. "voor mij part.." lees ik nog niet als "ik vind dat.."
En ik heb mijn mening uitgesproken dat ik "Andere distributies" wel prima vindt. Ik respecteer Maik's mening, en ik hoop dat hij nog wat van mij opsteekt er niet te veel op te letten zolang Mint in "andere distributies" blijft.
En daarnaast lees ik nog een aantal meningen.
Maar waar het uiteindelijk om gaat, Ron heeft bevestigd dat hij ook "Andere distributies" wel prima vindt en geen reden ziet dit te bewijzen.

At the end. Reminder hoe het op dit forum ingericht en bedoeld is.
Mint mag, in "andere distributies". Daarbuiten, beperken.
Het is toch geen ubuntu versus mint oorlog? Is toch allemaal gewoon linux? Zijn toch allebei gewoon goed?
- I ♥ Linux -

Offline EvC

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2019/09/26, 20:56:11 »
Het zijn allemaal meningen en sommige hebben een dwingende, betuttelende bedoeling.
Ik ervaar dat als forum ontwrichtend en onnodig. Het forum format biedt iedereen een kans, laten we daar correct mee omgaan.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2019/09/26, 21:12:09 »
Het is ondertussen weer zo dat ik steeds minder trek krijg in dit forum, juist doordat er mensen zijn die het gewoonweg niet willen begrijpen waar het om gaat. Het zal wel in de Nederlandse mentaliteit ingebakken zitten. Dus tja, so be it... ik hou het voor gezien en trek me geheel terug uit dit topic.
niet willen snappen een niet met je eens zijn zijn 2 verschillende dingen waar jij blijkbaar het onderscheid niet van kunt zien.

DarkEra

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 2019/09/26, 21:24:20 »
Onderscheid tussen de twee zie ik zeker.  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 21:36:57 door Maik »

« Reactie #98 Gepost op: 2019/09/27, 08:41:31 »
verander de naam van het forum gewoon van "ubuntu-forum" in "Rubuntu-forum" de R staat voor Ruim.

Dat velen ook met vragen over andere distro's hier komen, zegt iets over het algehele draagvlak en betrouwbaarheid aangaande hulp/ondersteuning.
We hebben hier geen commerciele belangen, wat ik een argument vind om vooral niet te halsstarrig te zijn.
Alleen bepaalde ankers wel duidelijk maken. Zoals bijvoorbeeld Ron heeft voorgesteld.

De discussie zou moeten gaan over het behoud van de overzichtelijkheid, bruikbaarheid, duidelijkheid van dit forum. En wat andere distro's betreft, die veelal toch ubuntu based zijn, is het wellicht een kwestie van enerzijds etaleren dat dit in de grond een ubuntu forum is en anderzijds een ruimhartig heenkomen voor linux-gebruikers.

Moet me tot slot wel van het hart dat het microbencopuleergehalte van dit forum de laatste jaren flink gestegen is.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #99 Gepost op: 2019/09/27, 10:25:16 »
Waarmee alles gezegd is, wat er te zeggen is, het worden steeds meer herhalingen van het voorgaande.
Dit weekeinde komt er een slotje op dit onderwerp.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.