Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor hulp bij andere Linux-distributies.  (gelezen 24099 keer)

Offline EvC

• Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #50 Gepost op: 2019/09/23, 16:57:48 »
Mijn mening en misschien wat controversieel: Mint is zo gelijk aan Ubuntu dat het eigelijk jammer is dat het een eigen forum moet hebben. Het draagt naar mijn mening bij aan de versplintering van het Linux landschap. Ik vraag me idd af wat het nut is van verschillende fora en waarom ze niet fuseren naar een gemeenschappelijk 'Debian-like'forum.

Zo controversieel is het niet. Temeer omdat Canonical een commercieel bedrijf is en in feite de regels bepaalt voor het handelsmerk Ubuntu.

Als Canonical een beursgang gaat maken wordt het wellicht nog verder aangescherpt. In die situatie dekt een Debian-like forum voor alle gebaseerde / afgeleide distributies meer de lading.
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

Offline EvC

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2019/09/23, 19:26:19 »
En stel dat Canonical een beursgang gaat maken, zal de distibutie-naam Ubuntu alleen nog aangehouden worden voor commerciële doeleinden.
In lijn met IBM's Redhat is Fedora voor vrij gebruik beschikbaar en zal Canonical een andere naam voor een vrije distributie moeten introduceren.

Alleen dat al zal ervoor zorgen dat dit forum behoorlijk gewijzigd dient te worden.

« Reactie #52 Gepost op: 2019/09/23, 20:06:25 »
Lijkt mij meer iets voor in een ander topic in het Forum Feedback gedeelte, dan hoeven we hier niet offtopic te gaan over een paar emoticons....

:thumbsup:  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2019/09/24, 02:40:25 »
En stel dat Canonical een beursgang gaat maken, in hoeverre is Debian dan nog bereidt om hun distributie beschikbaar te stellen voor commercieel gewin?
Immers, Debian is een niet-commerciële instelling.

DarkEra

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 2019/09/24, 11:39:00 »
Die "beursgang" wil ik eerst nog eens zien, al vaker heeft Shuttleworth met Canonical dingen gezegd gehad en beloftes gedaan die ze niet waar hebben kunnen maken. Kijk maar naar de ontwikkeling van de Unity desktop, de Ubuntu Phone en de convergence welke stop werden gezet om welke reden dan ook. De geloofwaardigheid is weg. Ook een reden dat veel gebruikers door teleurstelling naar een andere distributie zijn gegaan.

Verder gaat het topic over "Voor hulp bij andere Linux-distributies" waarbij men vindt dat er teveel hulp geboden wordt aan en teveel aanbevelingen worden gedaan van bepaalde andere distributie(s) boven *buntu en niet over een eventuele "beursgang" en wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Beter zou zijn om een apart topic in Algemeen openen over dat onderwerp. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/24, 11:57:06 door Maik »

« Reactie #55 Gepost op: 2019/09/24, 13:01:37 »
Beursgang wordt al langer over gesproken zonder daadwerkelijke beursgang.

En zit er ook niet een groot verschil tussen het commerciële linux (servers e.d.) en de desktop versies voor persoonlijk gebruik?
Volgens mij moet je dat als twee gescheiden verhalen zien. Waarbij de commerciële naar de beurs gaat, los van de desktop.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2019/09/24, 17:19:21 »
Verder gaat het topic over "Voor hulp bij andere Linux-distributies" waarbij men vindt dat er teveel hulp geboden wordt aan en teveel aanbevelingen worden gedaan van bepaalde andere distributie(s) boven *buntu

Je vergeet dat het allemaal gebaseerd is op Debian en dat iemands nieuwsgierigheid geen grenzen kent.
Forummuurtjes bouwen heeft geen zin en kruisbestuivingen zijn niet tegen te houden.

Met één Debian-like categorie zou men alle niet *buntu distributies (waaronder Mint) kunnen vangen.
Ik kan me niet voorstellen dat het handelsmerk Ubuntu dan in het gedrang komt.

Wellicht zie je dit forum als concurrent voor het Mint forum. Gezien het grote ledenaantal is de hoeveelheid kennis ook naar verhouding.

DarkEra

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 2019/09/24, 17:58:26 »
Zoals al vaker is aangehaald: Ubuntu is geen Debian en Mint is geen Ubuntu ookal zijn ze op elkaar gebaseerd. En het forum is en blijft in de hoofdzaak een toeverlaat voor support bij Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu en de andere officieele *buntu varianten die erbij zijn gekomen (Lubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie).
Vroeger was het heus niet anders en werd hier echt enkel support gegeven aan toen Ubuntu, Xubuntu en Kubuntu en gingen gebruikers netjes naar de fora of helpstek van hun distributie die ze gebruikten.

Het Andere Distributie gedeelte is er later pas bij gekomen waarvan ik al enkele jaren van mening ben dat het beter niet opgezet had kunnen worden. De reden hiervan is bekend....

Verder zie ik het Ubuntu NL forum niet als concurrent voor het Mint NL forum wat eigenlijk ook al jaren lang bestaat en een voorzetting had gevonden; maar helaas wordt er een pak minder gebruik van gemaakt en komen de gebruikers, die dus zowel hier op Ubuntu NL alsook Mint NL vertoeven, liever hier.
Vergeten wordt dat ook in het onderhoud van Mint NL tijd wordt gestoken door vrijwilligers om het up to date te houden. Ubuntu NL is de LoCo van NL, Linux Mint is de LoCo van NL/BE en is het ook aan de gebruikers om het in leven te houden door actief deel te nemen in het geven van support en deze niet elders te gaan zoeken of geven.  Het zou zonde zijn mocht Mint NL (of eender welk forum) verdwijnen terwijl er hard aan gewerkt wordt om het staande te houden.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/24, 18:01:12 door Maik »

« Reactie #58 Gepost op: 2019/09/24, 18:51:22 »
In mijn ogen een kwestie van leden die zich aan de doelstellingen houden (van zowel hele forum als sub-forums), en forums zelf die goed modereren (en eventueel ingrijpen waar nodig).
Een vraag als "wat is het verschil tussen ubuntu en mint" kan in mijn ogen ook, want orienterend.
Een vraag als "hoe configureer ik mint" hoort op het mintforum, en horen leden hier niet te vragen en indien wel dan dient beheer er op in te springen.
Een vraag "beste OS voor deze pc" kan hier beantwoord worden binnen -buntu opties. We antwoorden ook niet "vista" en zo hoeft Mint hier ook niet uitvoerig aangeprijsd te worden boven -buntu. (hier gaat het jou vooral om, toch Maik? ;) )

In mijn ogen is het zo moeilijk nog niet. Aan de leden en beheer om dat te bewaken.

Dit forum is er verder, nogmaals, volgens mij gewoon goed op ingericht en hoeft er niet voor aangepast te worden. En ik ken het mint forum niet, maar ik ga er van uit dat daar ook.
- I ♥ Linux -

DarkEra

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 2019/09/24, 19:06:16 »
In mijn ogen een kwestie van leden die zich aan de doelstellingen houden (van zowel hele forum als sub-forums), en forums zelf die goed modereren (en eventueel ingrijpen waar nodig).
Een vraag als "wat is het verschil tussen ubuntu en mint" kan in mijn ogen ook, want orienterend.
Een vraag als "hoe configureer ik mint" hoort op het mintforum, en horen leden hier niet te vragen en indien wel dan dient beheer er op in te springen.
Mee eens. 👍 Maar zo ook de rest van de diepgaandere hulpvragen aangaande Mint.
Citaat
Een vraag "beste OS voor deze pc" kan hier beantwoord worden binnen -buntu opties. We antwoorden ook niet "vista" en zo hoeft Mint hier ook niet uitvoerig aangeprijsd te worden boven -buntu. (hier gaat het jou vooral om, toch Maik? ;) )
Niet alleen ik die er zo over denkt maar inderdaad. ;)

Citaat
In mijn ogen is het zo moeilijk nog niet. Aan de leden en beheer om dat te bewaken.
Dat is inderdaad niet zo moeilijk.

Citaat
Dit forum is er verder, nogmaals, volgens mij gewoon goed op ingericht en hoeft er niet voor aangepast te worden. En ik ken het mint forum niet, maar ik ga er van uit dat daar ook.
Het mint forum is ook goed ingericht dus daar zal het niet aan schorten.

« Reactie #60 Gepost op: 2019/09/24, 19:39:23 »
Mee eens. Maar zo ook de rest van de diepgaandere hulpvragen aangaande Mint.

Uiteraard. Het was een simpel doch duidelijk voorbeeld over "mint gericht inhoudelijke vragen".
Het is de bedoeling dat iedereen zelf snapt wat wel en niet de bedoeling is en mag dat zelf beoordelen (of beheer modereren). Want naar mijn mening zitten hier niet echt dommeriken en kan iedereen dat prima zelf beoordelen, dus hoef ik dat niet in kleutertaal uit te leggen.
- I ♥ Linux -

Offline EvC

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2019/09/24, 20:09:43 »
Met zo'n conservatieve houding is een discussie amper mogelijk. Beide forums hebben een categorie Andere distributies en slechts enkelen willen dat de inhoud maar beperkt gebruikt mag worden.
Hoe zou de zwijgende meerderheid denken over informatie en hulpvragen van andere Debian gerelateerde distributies? Linux is vrijheid in beweging.

Canonical overweegt zelfs een beursgang die het landschap en dit forum behoorlijk zal veranderen.
Niet voor niets heeft Canonical de Unity desktopomgeving afgestoten en is Gnome ervoor in de plaats gekomen (kostenreductie).

De tijd staat niet stil en streven naar verandering (liefst verbetering) is een menselijk proces.

« Reactie #62 Gepost op: 2019/09/24, 20:19:57 »
Canonical overweegt zelfs een beursgang die het landschap en dit forum behoorlijk zal veranderen.
Niet voor niets heeft Canonical de Unity desktopomgeving afgestoten en is Gnome ervoor in de plaats gekomen (kostenreductie).

Naar de beurs met de niet commerciële desktopversie? Die zal dan toch eerst commercieel moeten worden voor deze naar de beurs kan. (misschien dat ik dan wel naar debian of mint ga)
Je vermoedt dat dit gevolgen gaat hebben, maar kunt het ook nog niet met zekerheid zeggen. Als dat werkelijk gevolgen gaat hebben is dat nog niet aan de orde en van latere zorg, toch?

En wat is er conservatief aan een forum genaamd ubuntu-nl.org? Je gaat toch ook niet op een bmw forum vragen welk schroefje los moet in een mercedes? Of op een breiforum vragen naar gedetailleerde opbrengsoverzichten en electroschema's van zonnenpanelen?

Overigens ben ik geen "tegenstander". Ik zie werkelijk het nut gewoon niet van uitbreiding. Wordt ik met ubuntu op een forum over ubuntu alleen maar overstelpt met uitgebreide mint topics waar ik weinig aan heb.
Tegen de tijd dat ikzelf meer en diepere vragen heb over mint zal ik me daar ook aan gaan melden. Kan iedereen doen.

Ben geen tegenstander. Heb mijn zegje gedaan.
- I ♥ Linux -

DarkEra

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 2019/09/24, 20:44:25 »
partyrabbit: 👍

Verder ben ik het geleuter over de beursgang (die er waarschijnlijk toch niet gaat komen) wat moe aan het worden. Ik heb het mijne gezegd in het topic, de boodschap lijkt me duidelijk en hou het hierbij voor gezien.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/24, 20:46:30 door Maik »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #64 Gepost op: 2019/09/24, 20:47:34 »
Naar de beurs met de niet commerciële desktopversie?
Die zal dan toch eerst commercieel moeten worden voor deze naar de beurs kan. (misschien dat ik dan wel naar debian of mint ga)
Nee, Canonical is een bedrijf dat ook ondersteuning geeft en voor bedrijven, instellingen en overheden ook maatwerk levert.
Voorbeeld is de versie voor Google, maar er zijn ook overheden (geweest) die klant waren.
Voor ons blijft er altijd een niet commerciële gratis versie beschikbaar.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2019/09/24, 22:10:42 »
Tja, als Mint gebruikers liever hier hulp halen dan op het Mint forum, vraag ik me af waarom dan.

Verder, als ik de console open van Mint of van Ubuntu zijn de verschillen ver te zoeken. Ik gebruik zelf Mint niet, maar de paar keer dat ik het gebruikte leek het me voornamelijk een al geconfigureerde Ubuntu met een eigen desktop omgeving. Ik snap het distro-chauvinisme niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2019/09/24, 22:27:43 »
Voorbeeld is de versie voor Google, maar er zijn ook overheden (geweest) die klant waren.
Voor ons blijft er altijd een niet commerciële gratis versie beschikbaar.
Google schijnt overgestapt te zijn op Debian
https://itsfoss.com/goobuntu-glinux-google/

« Reactie #67 Gepost op: 2019/09/24, 23:29:12 »
Volg dit topic al tijdje ,soms snap ik het dan weer niet.Wat Mint betreft hier toch al veel tips gevonden ,waar je door verwezen  word naar een blog .Waar heel veel info te lezen is en ook voor Ubuntu ,is iets mis mee?
Ben een Elementary OS fan , staat altijd in dualboot naast Windows .Stel loop moregen tegen probleem aan , waar ik geen oplossing voor weet.Zo een vrrag dan misplaats zijn hier?
Ja is geen forum in onze taal.
Vanaf het begin van Zorin OS nederlands heb ik eraan mee gewerkt,kon je ook enkel vragen stellen over Zorin.
We zijn er van terug gekomen, nieuw forum opgericht voor Zorin en andere distro's .Zorin wel blijft  het hoofddoel.
Als je voor iedere distro je lid moet maken ,gaat dit niet te ver ?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #68 Gepost op: 2019/09/25, 00:00:42 »
Ben een Elementary OS fan , staat altijd in dualboot naast Windows .
Stel loop morgen tegen probleem aan , waar ik geen oplossing voor weet.
Zou een vraag dan misplaats zijn hier?
Nee, maar het hoort wel in andere distributies :lol:

DarkEra

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 2019/09/25, 00:03:49 »
Ik neem aan dat als er geen forum is in je taal je toch wel zeker Engels kan en het alsnog daar kan vragen?  :o  :rolleyes:

Offline h2o

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2019/09/25, 07:32:42 »
Verder, als ik de console open van Mint of van Ubuntu zijn de verschillen ver te zoeken. Ik gebruik zelf Mint niet, maar de paar keer dat ik het gebruikte leek het me voornamelijk een al geconfigureerde Ubuntu met een eigen desktop omgeving. Ik snap het distro-chauvinisme niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen.
Mint is feitelijk een soort Ubuntu 2.0, tenminste, zou jou je het kunnen opvatten. De verschillen tussen Debian en Ubuntu zijn groter, die tussen Ubunutu en Mint marginaal.
Mint is een gepolijste versie en praktisch alles wat op Ubuntu betrekking heeft kan worden toegepast op Mint en omgekeerd.

Met Debian en Ubuntu zijn de verschillen hier en daar wel essentieel en moet je oppassen. Mint repo's in Debian is vaak vragen om problemen, en omgekeerd.
Gisteren nog een demo bekeken van Anbox. Dat lijkt mij wel wat, maar als ik dan Snap op zie duiken haak ik al af.  Als je via Google gaat zoeken voor een oplossing voor Debian gerelateerde vragen duikt er vaak een oplossing op via een Ubuntu forum. Dan moet je wel weten wat je doet.

Maar een gewone vraag over bijv. XFCE moet je als Debian gebruiker toch ook in andere delen van dit forum kunnen stellen en niet alleen bij de andere distributies?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #71 Gepost op: 2019/09/25, 10:05:01 »
Maar een gewone vraag over bijv. XFCE moet je als Debian gebruiker toch ook in andere delen van dit forum kunnen stellen en niet alleen bij de andere distributies?
Dat heeft in het verleden voor misvattingen en problemen gezorgd.
Wanneer de vraag is "hoe kan ik in Debian XFCE dit doen" dan hoort dit in andere distributies.
Is de vraag "hoe kan ik in XFCE dit doen" dan krijg je een antwoord specifiek voor Xubuntu.
Een voorbeeld waar het fout kan gaan:
Voor Debian (standaard):log in als root en type:
apt update && apt install -y programma
Voor Xubuntu is dat:type in een terminal scherm:
sudo apt update && sudo apt install -y programma
Hierna moet je het wachtwoord opgeven.
Natuurlijk kan je jezelf in Debian ook toevoegen aan de sudoers file, maar dat is niet standaard.
Zo zijn er nog meer verschillen, o.a. in de repositories, waar Debian standaard alleen vrije open source heeft staan.

In het verleden zijn daar mensen door op een verkeerd spoor gezet, met alle gevolgen van dien.
Dus zo'n vraag gelijk in andere distributies zetten kan een hoop ellende en verwarring voorkomen.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2019/09/25, 10:33:54 »
Debian maakt je als gebruiker standaard sudo-machtig als je geen root wachtwoord invult als dat gevraagd wordt tijdens de installatie.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 2019/09/25, 11:45:48 »
Het is bij mijn weten *alleen* dit Forum dat zo'n verwarring toelaat tussen verschillende distro's.

En als je dan gewoon kijkt naar het internationale Ubuntu Forum, Duitse Ubuntu Forum, komen al die verwarringen niet tot leven: waarom ? Discipline enerzijds, maar ook moderatie die zulks niet toelaat (als ik mijn collega's mag geloven) anderzijds.

"Ze zijn hetzelfde en hebben veel gemeenschappelijk" : neen dat zijn ze niet , punt.

Maar mede daarom ook dat vele oudgedienden NIET meer terugkomen naar U - NL : gewoon, geen discipline.
Als dan iemand roept hoeveel beter distro X of Y is moet je niet per se gaan volgen eh ?

DarkEra

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 2019/09/25, 11:53:05 »
Joshua: Exact en goed verwoord.
P.S.: Het is denk ik niet alleen een kwestie van geen discipline maar ook vanwege een bepaalde laks- en stijfkoppigheid wat door de jaren heen is toegenomen waardoor velen hier, helaas, hebben afgehaakt.
Zoals je zelf ook al aan gaf kom je dit soort toestanden ook niet tegen op andere fora.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/25, 14:52:47 door Maik »