Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volgende slachtoffer  (gelezen 17855 keer)

Offline MKe

• Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #100 Gepost op: 2017/12/21, 11:33:46 »
Nu ook op OMGUbuntu: http://www.omgubuntu.co.uk/2017/12/ubuntu-corrupting-lenovo-laptop-bios. Dit is heel, heel erg.
Yup, best dramatisch. Hebben andere distro's ook deze problemen?

« Reactie #101 Gepost op: 2017/12/21, 12:46:12 »
Dit probleem heeft te maken met de Intel-spi* drivers in de Linux kernel, deze waren nog niet geschikt voor algemeen gebruik. Deze driver zorgt ervoor dat een deel van de BIOS corrupt raakt waardoor het niet mogelijk is instellingen op te slaan. Canonical heeft de image direct offline gehaald en raadt gebruikers aan de vorige versie van Ubuntu te installeren.

Het probleem doet zich voor op de Lenovo B40-70, Lenovo B50-70, Lenovo B50-80, Lenovo Flex-10, Lenovo G40-30, Lenovo G50-70, Lenovo G50-80, Lenovo S20-30, Lenovo U31-70, Lenovo Y50-70, Lenovo Y70-70, Lenovo Yoga Thinkpad (20C0), Lenovo Yoga 2 11" - 20332, Lenovo Z50-70, Lenovo Z51-70, en Lenovo IdeaPad 100-15IBY. Daarnaast doet het probleem zich ook voor op enkele laptops van andere fabrikanten als de Toshiba S50t-B, Toshiba Sattelite S55T-B5233, Acer Aspire E5-771G en Acer TravelMate B113.

Bron: http://webwereld.nl/software/102594-ubuntu-breekt-bios-lenovo-laptops
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #102 Gepost op: 2017/12/21, 13:35:40 »
In elk geval van mij succes toegewenst van mij voor iedereen die tegen deze uefi problemen aangelopen is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2017/12/21, 23:36:24 »
Ik had hier al een lange tijd niet meer gekeken..ik volgde nog wel het mega probleem met versie 17:10 en eerlijk gezegd hoopte ik dat het niet zo'n drama zou worden. Ik schreef al eerder ' ik voorzie een rampscenario als mensen hun 17:10 gaan vervangen door de lts versie volgend jaar.  ' volgens mij is het rampscenario eerder begonnen dan verwacht.. echt ontzettend jammer voor de ontwikkelaars van Ubuntu..de gebruikers zijn niet alleen slachtoffer.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #104 Gepost op: 2017/12/22, 00:28:45 »
10 tegen 1 dat dit al lang hersteld is wanneer 18.04 LTS wordt uitgebracht....

« Reactie #105 Gepost op: 2017/12/22, 02:46:27 »
@pjotr [OT]:

Goedenacht pjotr,

heb je enig idee, waar ik de sources van de X Screensaver kan vinden?
   Het gaat me met name om de backend en de formules van (liefst alle)
modules die in Schermbeveiliging (meestal als NIET geïnstalleerd aangemerkt) worden vermeld?
   Enkelen van de wel geïnstalleerde grafische formules (naar ik vermoed)
zijn wiskundige (oid) functies, die ook voor andere doeleinden bruikbaar zijn.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #106 Gepost op: 2017/12/22, 08:12:05 »
10 tegen 1 dat dit al lang hersteld is wanneer 18.04 LTS wordt uitgebracht....
Dat is prachtig om te lezen, waar kunnen alle slachtoffers hun gesloopte laptop naar toe sturen dan?

« Reactie #107 Gepost op: 2017/12/22, 08:22:05 »
Wel zo veilig om daarom Mint te gebruiken. Zijn de plooien een beetje glad gestreken op het moment dat jij instapt in een nieuwe versie.

(Hoewel je ook daar de gewraakte 4.13 systeemkernel kunt installeren. Verbaast mij trouwens dat die kernel er nog tussen staat als zijnde mogelijk om te installeren.)

« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 08:28:44 door Ronaldus »

« Reactie #108 Gepost op: 2017/12/22, 09:20:42 »
Dat is prachtig om te lezen, waar kunnen alle slachtoffers hun gesloopte laptop naar toe sturen dan?

Nergens. Use at own risk. Je mag hem altijd naar mij opsturen als je er vanaf wilt. :evil:

Maar lees vooral even deze reactie verder, want misschien nog wat mogelijkheden.

Citaat
Known issues
As is to be expected, with any release, there are some significant known bugs that users may run into with this release of Ubuntu 17.10.

Daarnaast is het in elk geval in nederland uiterst ongebruikelijk dat gevolgschade vergoed wordt. Dat heeft mij eens een jonge luxe auto gekost die total-loss ging door 1 fabrieksfout onderdeeltje. Ja garantie, krijg je het onderdeeltje nieuw maar geen gevolgschade. Heeft me heel wat meer gekost dan een laptopje.  :|
Het geleverde, de 'kapotte' OS wordt vervangen. Er wordt je een prima alternatief aangeboden (16 of 18 LTS). Hiermee wordt al een groot deel (zo niet volledig) voldaan aan verplichtingen omtrent verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor zover deze er nog is.
Verder is het hopen op een eventuele coulance regeling, maar ik verwacht dat hier niet. Wel verwacht ik inzet richting oplossingen ter herstel.
Ik vrees dat wie dit heeft in beginsel zijn verlies zal moeten pakken. Er zit niets anders op dan accepteren, je verlies te pakken en verder gaan. Dat is ook beter voor je gemoedsrust.

Wel raad ik je (en iedereen die dit heeft) aan contact op te nemen met de verzekeraar van je inboedelverzekering! Héél misschien dat je daar nog een kansje maakt. Al vrees ik snel een terugverwijzing naar de (niet aansprakelijk te stellen) veroorzaker. Maar soms zijn ze coulant.
Heb je een specifieke computerverzekering lopen dan is het helemaal een makkie.
Nog wat opties?
Toevallig betaald met creditcard? Creditcard aankopen zijn ook vaak verzekerd tegen schade (tot een half jaar of zo, kan wisselen).
Toevallig een verlengde garantie afgesloten of kado gekregen? Dat weten mensen soms zelf niet eens dat ze dat hebben.
Je zou de laptop producent kunnen verzoeken om hulp bij de corrupte bios. (al dan niet nadrukkelijk, want aansprakelijk?) Misschien krijg je wel een nieuwe bios chip (vaak prikchip) voor niets of voor weinig. Dan doet je bios het ook weer.

En bekijk het ook eens op deze manier.
Een andere OS kost al snel €150 per x jaar per pc. En dan nog honderden euro's voor alle aanvullende software zoals een office pakket en dergelijke.
Hoeveel heb je al wel niet bespaard met deze gratis OS?
Die ook nog eens relatief zelden pc's sloopt, want ik heb met andere OS'en wel veelvuldigere negatieve ervaringen in termen van gesloopte hardware.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 09:51:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #109 Gepost op: 2017/12/22, 09:28:26 »
@pjotr [OT]:

Goedenacht pjotr,

heb je enig idee, waar ik de sources van de X Screensaver kan vinden?
   Het gaat me met name om de backend en de formules van (liefst alle)
modules die in Schermbeveiliging (meestal als NIET geïnstalleerd aangemerkt) worden vermeld?
   Enkelen van de wel geïnstalleerde grafische formules (naar ik vermoed)
zijn wiskundige (oid) functies, die ook voor andere doeleinden bruikbaar zijn.

Kan je hier niet beter een apart topic van maken.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2017/12/22, 09:53:12 »
Een andere OS kost al snel €150 per x jaar per pc. En dan nog honderden euro's voor alle aanvullende software zoals een office pakket en dergelijke.
Die ook nog eens relatief zelden pc's sloopt, want ik heb met andere OS'en wel veelvuldigere negatieve ervaringen in termen van gesloopte hardware.
Je bent geweldig, zo had ik het nog helemaal niet bekeken :-D Mijn laptop was  geweldig, en pas na drie jaar gaf die de geest, dankzij Ubuntu heb ik maar een afschrijving van €200 per jaar, je hoort mij niet meer klagen hoor  :evil:

« Reactie #111 Gepost op: 2017/12/22, 09:57:39 »
@Maasnet:

Waar zou dat topic dan het beste passen als draad?
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

« Reactie #112 Gepost op: 2017/12/22, 09:59:02 »
Je bent geweldig, zo had ik het nog helemaal niet bekeken :-D Mijn laptop was  geweldig, en pas na drie jaar gaf die de geest, dankzij Ubuntu heb ik maar een afschrijving van €200 per jaar, je hoort mij niet meer klagen hoor  :evil:

Hehe. Krijg je het eindelijk door dat ik geen leugenaar of kwatsert, maar best wel aardig ben. ^-^

RikRik, ik snap dat je baalt. Maar soms moet je gewoon je verlies pakken. Moest ik zo vaak. That's life.
Je heb nog wat mogelijkheden aangereikt gekregen hè. En misschien zijn er nog wat andere deuren die je kunt proberen.

Je berekening van afschrijving klopt overigens niet.
Een pc schrijf je af in 4 jaar (belasting, verzekering, baas). Dat is jouw geval dan 150 euro per jaar. Dan rest je 1 jaar verlies, dus 150 euro (=1 licentie win home). Dat is in drie jaar een verlies van 50 euro per jaar. De rest van de afschrijving (=€450) heb je ook het vruchtgebruik voor gehad en is dus geen schade of verlies.

En dat hier boven berekende verlies is nog niet eens reëel want zelfs een slooplaptop heeft nog een beste restwaarde wat op je verlies in mindering gebracht moet worden.
En hoogstwaarschijnlijk te repareren met een nieuwe bios-chip voor pakweg €50 (of garantie) waardoor de schade nog een fiks stuk verminderd.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 10:11:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #113 Gepost op: 2017/12/22, 10:19:12 »
@partyrabbit:

Vergeet je het geld niet dat er, indien hij professioneel is ingezet, mee is verdiend
OF de tegenprestaties verkregen van iemand voor wie je MET DIE LAPTOP iets hebt gedaan
( bosje bloemen, flesje wijn of sterke drank, evt 20 of 50 Euro?
En hoe vaak is dat gebeurd?
Tel dat eens bij elkaar open trek daar dan die 150 euro af  :evil: :angel:

Ja kerel, ook handelsrekenen en boekhouden zat in mijn vakkenpakket op de HBS-A,
bewust géén Gymnasium-ß, omdat dat een vertraging van een jaar zou hebben opgeleverd
op weg naar mijn (toen nog) ideaal, onderwijzer worden.

Tot mijn grote spijt mis ik nu de ware kennis van grieks en latijn en moet veel daarvan opzoeken,
om de essentie van wetenschappelijke begrippen en formules etc. beter te doorzien.
Ik ga echt op mijn leeftijd (2³*3²) niet meer aan een cursus (speed-cursus uiteraard zou dat zijn)
grieks en klassiek latijn beginnen, gelukkig weet ik van beiden wel iets door mijn RK-achtergrond.,
die inmiddels zo'n 53 jaar achter me ligt.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 10:23:27 door ekhnaton »

« Reactie #114 Gepost op: 2017/12/22, 10:40:38 »
@Maasnet:

Waar zou dat topic dan het beste passen als draad?
Software?

« Reactie #115 Gepost op: 2017/12/22, 11:01:33 »
Ik ga echt op mijn leeftijd (2³*3²) niet meer aan een cursus (speed-cursus uiteraard zou dat zijn)

WOW. Complimenten dat je op die respectabele leeftijd je met linux bezig houdt. Dan heb ik nog (3³-3) jaar te gaan. ^-^
- I ♥ Linux -

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2017/12/22, 11:24:17 »
Hehe. Krijg je het eindelijk door dat ik geen leugenaar of kwatsert, maar best wel aardig ben. ^-^
RikRik, ik snap dat je baalt. Maar soms moet je gewoon je verlies pakken.
Lieve Partyrabbit, misschien kan je anderen ook opbeuren, door jouw berekening voel ik me stukken beter, ik had nooit moeten klagen, en gewoon accepteren dat er ergere dingen in het leven zijn dan een gesloopte laptop, je hebt volkomen gelijk. Misschien voel je je geroepen om dat bij al die anderen ook te doen, wie weet heeft jouw bijdrage dezelfde effect als bij mij :-D Ik geef je de link:   https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1734147

Offline rico70

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2017/12/22, 12:07:23 »
[knip]. Een Windows retail licentie kost +/- €150 en daar kan je jaren mee doen. Gebruik je hem bv 10 jaar is het maar €15 per jaar.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/28, 17:51:29 door Timo »

« Reactie #118 Gepost op: 2017/12/22, 13:01:17 »
Bullshit. Een Windows retail licentie kost +/- €150 en daar kan je jaren mee doen. Gebruik je hem bv 10 jaar is het maar €15 per jaar.

Dat zeg ik toch? €150. https://www.microsoft.com/nl-nl/store/d/Windows-10-Home/D76QX4BZNWK4/1NT3
Office erbij voor €100 https://products.office.com/nl-nl/buy/office
Mcafee virusscanner €40 / jaar !! (dat alleen al is €400 in 10 jaar)
Pér pc! Want op elke moet een andere licentie.

Zijn trouwens best mooie prijsjes vandaag de dag. Ze zijn voorheen allemaal zeker 1,5 keer (en meer) zo duur geweest.

En x jaar. Nou, in al mijn jaren windows is er maar 1 versie voorbij gekomen die de 10 jaar kon halen en dat was XP. En die heeft in die jaren met zijn blauwe schermpjes ook nog wat pc's van me gesloopt en de nodige onderdeeltjes (hdd's, mem's). En bij familie en vrienden die ik hielp ging het nog veel harder.

Even nagekeken. 9 versies in 25 jaar (kleinere tussen-versies niet eens meegeteld). Waarvan XP er alleen al 6 jaar van voor zijn rekening neemt. De anderen rest dan gemiddeld nog 2 jaar en 4 maanden per versie. En bij een nieuwe win kom je niet om een nieuwe Office en virusscanner heen, dus dat MOET ook. En dan nog al je randapparatuur wat niet meer ondersteund wordt. €€€€€

Wat is er dan boelshit aan mijn benadering?

Lieve Partyrabbit, misschien kan je anderen ook opbeuren, door jouw berekening voel ik me stukken beter, ik had nooit moeten klagen, en gewoon accepteren dat er ergere dingen in het leven zijn dan een gesloopte laptop, je hebt volkomen gelijk. Misschien voel je je geroepen om dat bij al die anderen ook te doen, wie weet heeft jouw bijdrage dezelfde effect als bij mij :-D Ik geef je de link:   https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1734147
[/sarcasm-off] Dus toch. Dacht ik het al niet. Wat jammer weer.

En dan? Moet ik iedereen uit gaan leggen dat je in het leven soms wint en soms verliest? Dat ervaren ze nu vanzelf.
Overigens zie ik daar ook al oplossingen zoals ik ze ook al aan gaf. Dan ben je dus inderdaad voor 50 euro klaar. Of is dat daar dan ook onzin? Ga je dat daar ook roepen?

Nou kun je je wel op mij af blijven reageren. Probeer ik na uitspreken van begrip ook nog wat opties op te gooien waar iemand misschien iets aan heeft en misschien mee verder geholpen is.
En dan is dit de dank!  :P
Kom op zeg, een laptop schade van €150 (aka €50 als je hem maakt) en dan al een maand jammeren en flink gepikeerd reageren op alles en iedereen? Als ik dat door reken kan ik meer dan 300 jaar blijven jammeren en chagrijnig doen over al de verliezen die ik heb moeten pakken.

Maar wat jij doet moet je zelf weten. Ik kies er toch voor om zo veel mogelijk lachend door het leven te gaan. Ik ga geen maand lopen zieligen over €150. Vaak niet eens een dag (ja, even balen wel).
Toch maar relaxte feestdagen toegewenst van me. ;D
« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 13:34:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline rico70

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2017/12/22, 13:04:50 »
Bullshit. Een Windows retail licentie kost +/- €150 en daar kan je jaren mee doen. Gebruik je hem bv 10 jaar is het maar €15 per jaar.

Dat zeg ik toch? €150. https://www.microsoft.com/nl-nl/store/d/Windows-10-Home/D76QX4BZNWK4/1NT3
Oops, sorry over de x heen gekeken. Je hebt idd gelijk.

swake

• Gast
« Reactie #120 Gepost op: 2017/12/22, 13:11:29 »
Even off topic
25 oktober 2017 is de Windows 10 fall creators update verschenen . Moest men eens weten hoeveel desktops en laptops deze update al gesloopt heeft , velen zullen er versteld van staan !
« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 13:13:20 door swake »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2017/12/22, 13:49:29 »
Gesloopt zodat ze niet meer opstarten?

Jongens, ik denk dat we nogal afdwalen. Feit is dat er een ernstige bug in Ubuntu 17.10 zit. Zo ernstig dat sommige laptops nu niet-werkende bakstenen zijn geworden. Dat is zeer ernstig en zeker niet bevorderlijk voor de reputatie van Linux. Het feit dat 17.10 een STS release is doet er niet aan toe. Of je nu met Windows per jaar meer geld kwijt bent doet er ook niet aan toe. Hoe lofelijk het streven om Ubuntu te verdedigen ook is, dit blijft een zeer ernstige en zelfs onvergeeflijke bug.

Ik hoop echt dat er wat gedaan kan worden voor de gedupeerden.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/22, 13:55:15 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #122 Gepost op: 2017/12/22, 13:53:22 »
Gesloopt ze ze niet meer opstarten?

Jongens, ik denk dat we nogal afdwalen. Feit is dat er een ernstige bug in Ubuntu 17.10 zit. Zo ernstig dat sommige laptops nu niet-werkende bakstenen zijn geworden. Dat is zeer ernstig en zeker niet bevorderlijk voor de reputatie van Linux. Het feit dat 17.10 een STS release is doet er niet aan toe. Of je nu met Windows per jaar meer geld kwijt bent doet er ook niet aan toe. Hoe lofelijk het streven om Ubuntu te verdedigen ook is, dit blijft een zeer ernstige en zelfs onvergeeflijke bug.

Ik hoop echt dat er wat gedaan kan worden voor de gedupeerden.
En misschien mogen achteraf "blij" zijn dat het is gebeurd in de tussenrelease 17.10 en niet in 18.04.
Dan waren er waarschijnlijk veel meer gedupeerden geweest.

youpie123

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 2017/12/22, 13:56:47 »

Hij is nog niet afgeschreven Rick  :)

Citaat
Als uw BIOS al wordt beïnvloed door deze blunder, moet u mogelijk de flashgeheugenchip van de firmware of het hele moederbord vervangen als het BIOS opnieuw instellen of deze voorgestelde oplossing of een andere oplossing de kwestie niet oplost.

In wezen moet u de schrijfbeveiliging van de moederbordfirmware op de één of andere manier verwijderen om de controle over het BIOS te herstellen. We zullen u zo snel mogelijk op de hoogte stellen van alle bevestigde stappen om BIOS-locked machines te redden.

Ondertussen zijn mensen met een knackered systeem niet, zoals je je kunt voorstellen, gelukkig.

https://www.theregister.co.uk/2017/12/21/ubuntu_lenovo_bios/#ampshare=https://www.theregister.co.uk/2017/12/21/ubuntu_lenovo_bios/

« Reactie #124 Gepost op: 2017/12/22, 14:30:13 »
@partyrabbit:  (3³-3==2³*3)

dat is een bijna perfecte score in mijn systeem, je hebt dus nog *3 (is ook 24) te gaan en laat mijn favoriete priemgetal nu 23 zijn{:
23 jr lente, 23 jr, 23jr herfst, dus ik ben inmiddels 3 jaar in MIJN winter (waarvan ik hoop dat die ook 23jr gaat duren, dus dan wordt
ik 92 (2²*23) , ben jij dat jaar 68= 3*23-1. Wel jaar?? Duidelijk toch: 2037, dus nog 20 jaar te gaan (2²*5)