Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 23596 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #125 Gepost op: 2017/11/04, 23:34:04 »
Ik zoek of vraag nog wel even verder Just.
Het ironische is, ik heb nu een pc, die een hekel heeft aan een Ubuntu installatie Een Amerikaans bedrijf uit Redmond is vast heel geïnteresseerd in m'n "uitvinding" :laugh:

swake

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 2017/11/05, 00:00:33 »
Citaat
Maar m'n bios staat precies zo ingesteld, als met de laatste installatie van Ubuntu 17:10,secure boot staat uit, sterker nog, ik kan secure boor helemaal niet meer aanzetten, bij elke herstart zijn de wijzigingen niet bewaard.

Als dit niet werkt , weet ik het helaas ook niet meer en is de beste oplossing wat just voorstelt , contact nemen met Toshiba .
Het allerlaatste waar ik nog zou kunnen aan denken is dat de F10 toets niet meer werkt . Wat je kan proberen is eens een extern USB toetsenbord aansluiten om te proberen of het dan wel lukt om de wijzigingen te bewaren.

nahjo

• Gast
« Reactie #127 Gepost op: 2017/11/05, 09:22:08 »
RikRik

maakt het geen verschil wanneer je de EUFI instellingen wijzigt via Windows-Probleemoplossing-PC Installatie of via F2 bij het booten?
A;s je via windows aangeeft dat je EUFI wilt wijzigen kom je in de BIOS zonder F2 te hitten. Mijn theorie is dan dat er misschien ook een vlaggetje (beveiliging) gewijzigd kan zijn.

« Reactie #128 Gepost op: 2017/11/05, 09:28:53 »
Hij houdt de tijd vast, maar toch... Laptop is al enkele jaartjes oud.

Nieuw bios batterijtje eens proberen?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #129 Gepost op: 2017/11/05, 09:46:33 »
@nahjo swake, ik had al eens m'n bios geüpdatete via Windows met een ,exe file. Ik kreeg via de service-prog van Toshiba een bericht dat er een update klaar stond, binnen een paar tellen van versie 1 naar 2, probleemloos. 
Just heeft het over her resetten van mn bios, en ik had daar ook naar gezocht, maar mn bios is al min of meer gereset.
Wat mn laatste hoop is, ik moet op één of andere manier, de bestaande software in de bios- chip flashen
Citaat
maakt het geen verschil wanneer je de EUFI instellingen wijzigt via Windows-Probleemoplossing-PC Installatie of via F2 bij het booten?
Het antwoord is nee, ik heb het idee dat de bios-chip is beschadigd ...  ik kan wel een update voor de chip vinden, deze wordt niet geïnstalleerd, de melding komt, ik heb al de laatste versie.  Maar om een bios- beschadiging helemaal uit te sluiten, zou ik moeten flashen, de bestaande versie 2.0 overschrijven. 

Ik zoek nog wel verder, het positieve is, ik heb wel weer een werkende windows- laptop, ongelofelijk toch? Een paar dagen geleden had ik nog de neiging om het plastic met het beetje elektronica, helemaal in elkaar te trappen  :laugh:

Dus als iemand nog een tip heeft, ik zoek bios- reparatie- software, ik kan deze software alleen in windows gebruiken.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #130 Gepost op: 2017/11/05, 09:49:20 »
Hij houdt de tijd vast, maar toch... Laptop is al enkele jaartjes oud.

Nieuw bios batterijtje eens proberen?
Deze laptop heeft geen bios batterij, wel een accu die gemakkelijk twee uur meegaat.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #131 Gepost op: 2017/11/05, 10:09:23 »
Vergeef me dat ik nu pas mee kom, ik heb twee herseninfarcten overleefd, mn verstand is gelukkig, voor zover ik het weet, niet aangetast.
Zoals ik al een keer schreef, ik verander de besturing nogal vaak, ik had Ubuntu 17:10 geïnstalleerd, puur om deze versie eens te testen. Ik was enthousiast, Ubuntu 17:10  draaide fantastisch op de Toshiba L50-B-1GV.
Op een gegeven moment wilde ik een dvd bekijken met een externe dvd-speler, ik kijk veel vaker op deze manier naar films of documentaires. Maar ik had met 17:10 nog niet eerder een dvd bekeken. De dvd werd geladen, maar vlc kon de de dvd niet meer afspelen, nog een een andere dvd geprobeerd, maar de dvd-werd afgespeeld zonder beeld en een haperend geluid.
Ik dacht op dat moment, ik kan beter weer terug naar de lts versie, maar dat lukte niet meer omdat ik geen gebruik meer kon maken van de usb-ingangen.
De externe dvd speler geprobeerd op een een anderen pc, de speler was kapot.
Nu bedenk ik me ineens, zou de externe dvd-speler de boosdoener kunnen zijn? Ik had inmiddels al een nieuwe gekocht.
Dus, ik heb sterk het vermoeden dat de dvd-speler mijn laptop heeft gesloopt, mijn bios-chip kapot gemaakt. Is dit een mogelijke oorzaak?   

« Reactie #132 Gepost op: 2017/11/05, 10:30:44 »
Hallo,
Als ik hier op jou type laptop zoekt naar bios http://www.toshiba.nl/support/drivers/laptops/
kom ik 3 versies tegen(wist alleen nog niet of je windows 10 32bit of 64 bit draaid)
het vreemd is als ik dus op de middelste klikt voor download hij meld dat dit een ouder versie
die er onder wil wel gelijk dus mogelijk zit daar het probleem misschien in
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

swake

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 2017/11/05, 10:57:12 »
Citaat
De externe dvd speler geprobeerd op een een anderen pc, de speler was kapot.
Nu bedenk ik me ineens, zou de externe dvd-speler de boosdoener kunnen zijn? Ik had inmiddels al een nieuwe gekocht.
Dus, ik heb sterk het vermoeden dat de dvd-speler mijn laptop heeft gesloopt, mijn bios-chip kapot gemaakt. Is dit een mogelijke oorzaak?

Ja hoor dat kan zeker . 

swake

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: 2017/11/05, 11:05:00 »
Mijn citaat in #63

Citaat
Wat jij hier beschrijft is wel een hardware probleem !
https://www.techopedia.com/definition/11356/io-controller-ioc
Word die laptop warm ?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #135 Gepost op: 2017/11/05, 12:29:30 »
Citaat
Word die laptop warm ?
Nee hoor, in windows zit een diagnose utility, standaard meegeleverd met de laptop, deze tool checkt alle hardware, status :  Zeer goed.
Ik had nog meer diagnose software geïnstalleerd, één tool vond een fout in het bios. Om dit te herstellen moest ik de betaalde versie kopen, ik vroeg me toen af of er een freeware prog te vinden is, die vanuit windows het bios kan herstellen. Ik bedoel, als de chip kapot zou zijn, dan krijg je daar toch wel een melding van tijdens het opstarten van de laptop?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #136 Gepost op: 2017/11/05, 12:32:12 »
En in windows, werkt alles heel normaal, ik krijg geen enkele foutmelding, ook niet met usb aangesloten apparatuur.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #137 Gepost op: 2017/11/05, 12:37:51 »
Hallo,
Als ik hier op jou type laptop zoekt naar bios http://www.toshiba.nl/support/drivers/laptops/
kom ik 3 versies tegen(wist alleen nog niet of je windows 10 32bit of 64 bit draaid)
het vreemd is als ik dus op de middelste klikt voor download hij meld dat dit een ouder versie
die er onder wil wel gelijk dus mogelijk zit daar het probleem misschien in
Ik vond wel de juiste bios update via deze site, alleen ik heb al versie 2.0, de installatie wordt afgebroken met de melding dat ik 2.0 al heb. Ik zoek geen update, maar de flash versie van 2.0, dus gewoon overschrijven.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2017/11/05, 12:46:24 »
[urlhttps://ibb.co/cmPNtG][/url]
Met F11 kom ik wel in dit scherm, maar hier kan ik vrijwel niets om het probleem op te lossen, het vreemde is, daar stond tot voor kort Ubuntu tussen, als eerste blauwe tegel. Een klik op die tegel gaf alleen maar een herstart.

swake

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 2017/11/05, 15:34:07 »
@RikRik, niet om u hier weg te jagen hé  ;)
Ik denk dat het best is verder advies te vragen bij een windows (10) forum.
En dan misschien even linken naar dit topic hier van jou.
https://tweakers.net/product/376324/microsoft-windows-10-home-nl/forum/
« Laatst bewerkt op: 2017/11/05, 15:40:01 door swake »

« Reactie #140 Gepost op: 2017/11/05, 15:37:14 »
Bij een desktop is dat eenvoudig op te lossen, bij een laptop hangt dit af van merk en type laptop. Niet om je te ontmoedigen maar er zijn laptopmodellen die je bijna helemaal uit elkaar moet halen om een BIOS reset te kunnen uitvoeren..

Dat zei ik eerder ook  al. Door de diefstalgevoeligheid zijn de biossen van laptops vaak veel zwaarder beveiligd.
Dan rest niets anders dan een nieuwe bios chip, die kost al heel snel een tientje of 5, en bestellen gaat met hindernissen want ze leveren die niet graag (vanwege die diefstalgevoeligheid, om geen dieven verder te helpen).

Ik heb dit vaker aan de hand gehad. Zeg dit ook niet om te ontmoedigen.
Ik zeg dit om aan te moedigen door te zetten, want blijkbaar kom je er wel doorheen dus dan geen password, dus moet het op te lossen zijn denk ik dan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #141 Gepost op: 2017/11/07, 09:56:08 »
Vandaag een mail gestuurd naar Toshiba, met de vraag of ik software kan ontvangen om het bios te kunnen flashen. Ik ben benieuwd naar hun reactie. 

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2017/11/09, 10:14:15 »
Binnen een dag een reactie van Toshiba, ik moet de laptop opsturen voor reparatie. De kosten zijn me te hoog, ik ben voor een lange tijd gedoemd om windows te blijven gebruiken. Ik wil de moderator vragen om me uit te schrijven van dit forum, ik kom hiier niet meer terug.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #143 Gepost op: 2017/11/09, 12:08:14 »
Stuur een mail naar replacedirect. Die hebben op het moment een aanbieding om je laptop voor €10 te reparen (exclusief materialen)
http://www.replacedirect.nl/aanbieding
« Laatst bewerkt op: 2017/11/09, 12:09:55 door rico70 »

swake

• Gast
« Reactie #144 Gepost op: 2017/11/09, 12:14:11 »
Je laptop werkt , de USB poorten doen het ook in Windows 10.  Waarom eerst geen verder advies vragen bij een Windows forum , en in je vraag linken naar dit topic .

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2017/11/09, 15:12:35 »
Van de website van Replacedirect:
Citaat
* €10 euro geldt enkel voor de deelnemende bovenstaande reparaties.
Biosreparatie staat er niet bij!

Offline rico70

• Lid
« Reactie #146 Gepost op: 2017/11/09, 15:38:53 »
Klopt, maar je kan wel vragen wat het evt gaat kosten, en mss doen ze dan toch een leuke aanbieding

« Reactie #147 Gepost op: 2017/11/09, 16:19:59 »
Hai RikRik,
Heb je hele topic zitten lezen. Ik werk wel veel met Windows en Linux. Bios reparatie, daar kan ik je niet deskundig mee helpen.
Als dit een open deur is, excuses. Maar misschien dat het je helpt.

Bij mij gaat soms de instelling binnen Windows automatisch terug op snel opstarten na een update bijvoorbeeld.
Dan gaan alle andere opties voor het opstarten in de war, en blokkeert dat allerlei andere opties voor dual boot ook.
Deze optie zit ver verscholen in het energiebeheer.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #148 Gepost op: 2017/11/09, 18:42:46 »
Met mijn Toshiba is vandaag hetzelfde gebeurd. Wees gewaarschuwd! Ik kon er niets anders meer opzetten en hij startte niet meer van iets anders op dan de interne hdd.
Kreeg na de schijfwisseling de mededeling dat er geen bootable schijf inzat.

Ik heb gelukkig een losse bios batterij waardoor resetten nog lukte. Voorlopig hier geen 17.10 i.c.m. UEFI op een Toshiba.

Ik had ook nog mijn originele windows harde schijf. Het eruithalen en er weer inzetten van de biosbatterij was echter wel nodig. Nu op die laptop dus W10. Wellicht dat ik het weer ga proberen met 16.04 op die laptop. Er zit bij mij gelukkig nog wel garantie op.

Ik hoop dat dit anders gaat met 18.04. Zou het een bug van Toshiba zijn of van 17.10?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/09, 18:53:38 door Ronaldus »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #149 Gepost op: 2017/11/09, 21:25:19 »
Even voor alle duidelijkheid. Geldt deze problematiek alleen voor dualboot systemen, of ook voor systemen waar alleen Ubuntu 17.10 op staat. Ik krijg het idee dat al deze trammelant te wijten is aan dual-boot (Windows met Linux) te maken heeft. En Windows is in de praktijk 'nog al op z'n eigen' en heeft moeite met samenwerking (lees liever niet) met andere besturingssystemen.
In het eerste geval zou ik voor de volgende optie kiezen: Een andere harde schijf (of SSD) aanschaffen en daarop Ubuntu installeren, dus geheel zonder Windows draaien. Mocht je dat toch willen doen, de harde schijf verwisselen. Zelf heb ik een test laptop waar ik standaard Debian Buster (Testing) draai en verder een serie harde schijven die ik via de USB poort laat draaien. Een daarvan is voorzien van Windows 10, puur voor experimentele doeleinden. Maar Windows 10 draait kennelijk prima vanaf een USB schijf.
Op deze manier houd je dus je laptop en systemen zuiver.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex