@RikRik, heb je mijn reactie gelezen over partitietabel in Gparted. Dat kan namelijk ook een mogelijk probleem zijn. Als je partitietabel intact laat en de schijf alleen formatteert, dan is niet alles weg. Gooi je daarentegen de partitietabel wel en maak je een nieuwe aan en daarna formatteert, dan heb je technisch gezien een andere situatie.
Zo heb ik namelijk ooit eens behoorlijk lopen knoeien met usb-sticks die hetzelfde verschijnsel vertonen.
Zal ik het nog een keer uitleggen wat ik had gedaan., Ubuntu 17:10 werkte goed
1 Ubuntu 17:10 wilde ik weer vervangen door de lts versie
2 Ubuntu 17:10 verwijderd met Gparted, alleen de partitie waar Ubuntu 17:10 op stond verwijderd
3 Na het verwijderen herkende de pc geen enkele aangesloten apparaat meer, geen usb , sd, en hd
4 ik had de schijf geplaatst in een andere laptop en via een iso de live installatie versie van 16:10 met unetbootin geplaatst
5 de laptop opnieuw opgestart en de pc start de live versie van Ubuntu, precies zoals op een usb-stick
6 de HD weer terug in mijn Thosiba laptop, de melding verscheen nog steeds, no bootable device.
7 in het bios wordt alleen de tijd en datum onthouden, alle andere veranderingen niet
8 via F11 kan je naar het bootmenu, ik had daar geprobeerd om een systeemherstel te doen
9 systeemherstel van Toshiba werkte niet, de recovery partitie was nooit gewist
10 systeemhestel van winowds werkte ook niet meer, er zijn meerdere opties, maar alles gaf de melding dat het niet mogelijk was
11 Diverse keren geprobeerd om met cd's dvd's sd kaarten en nog meer, om een besturing te installeren.
12 in het bootmenu werkte 1 optie wel, de hele harde schijf wissen.
13 na het wissen de hd via bekabeling aan een andere laptop aangesloten
14 met Gparted de schijf geformatteerd en met Ubuntu de Ubuntu live versie met unetbootin geïnstalleerd
15 De HD geplaatst in de laptop , dus de oorspronkelijke hd vervangen door die van mij
16 Ubuntu start zoals van een usb-stick
17 De hd weer terug in de Thosiba, maar de melding bleef no bootable device
18 De image teruggeplaatst via de leenlaptop, alle partities werden zonder problemen weer teruggezet.
19 Reactie #66