Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Te weinig ruimte na instalatie  (gelezen 843 keer)

Offline Jordan

  • Lid
Te weinig ruimte na instalatie
« Gepost op: 2016/11/01, 18:55:24 »
Hallo,

ik ben ruim 2 jaar geleden begonnen met het proberen van ubuntu maar daar al die tijd niets meer mee gedaan omdat ik wat fouten er in heb gemaakt, welke weet ik niet meer, en of dat je dat foute kan noemen?  ik heb ook te weinig ruimte op de schijf, ik kreeg dacht ik wel eens een melding.
Maar ik wil het toch weer oppakken het gebruik van ubuntu.
Hoe kan ik een snap shot maken van de de hardeschijf waarop ubuntu staan dat kan ik dat hier ook laten zien en misschien zeggen jullie dat ik ruimte genoeg heb voor ubuntu? 

Of is het misschien handiger om ubuntu te verwijderen en opnieuw te beginnen?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/01, 19:11:50 door Jordan »

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/01, 22:04:25 »
Jordan,

Als je aardig in uw systeem heb 'geprutst' en ook niet meer weet wat....
Is het raadzaam om te her-installeren.

Maak een backup van al wat je belangrijk vind.
Met snap shot heb ik geen ervaring mee.
Ik zet datgene wat belangrijks voor mij is op een een externe medium (meer dan een).
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ajjp

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/01, 22:05:24 »
Met Partitiebewerker (GParted) kun je dit zien, en met Schermafdruk kun je het plaatje maken. Zie de mijne.

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/01, 23:24:22 »
ik heb ook te weinig ruimte op de schijf, ik kreeg dacht ik wel eens een melding.

Waarom was dat dan? Kleine schijf? Dual boot installatie? Veel bestanden er nog op?
Beetje vreemd ook want met ubuntu heb je niet snel te weinig ruimte. Dat draait al op een 20gb hdd'tje. Daarom vraag ik het.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jordan

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/03, 08:16:32 »
Ik krijg een melding bij het updaten van ubuntu
`Het pakketsysteem is gebroken controleer of  u systeembronnen van een 3e party gebruikt schakel zie dan uit voer ook een volgend update uit apt-get install -F.
Een 3e party heb ik later gehoord dat dat vaak adware kan zijn ik weet niet of dat dit klopt? 

Als ik dus het opnieuw wil installeren wat moet ik dan doen, ik heb geen idee, kan ik via gparted de partities verwijderen?
en dan?
Ik heb wel en mail gehad dat er een nieuwe versie van ubuntu er is, een 16.04LTS.

Het gaat hier om een dual systeem met windows 10 en ik wil windows 10 wel houden.



 

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/03, 14:20:24 »
Nieuwe install was niet nodig geweest.
Je krijgt een melding dat de update niet goed afgewerkt is. Dit gebeurd wel eens en heb ik toevallig vorige week gehad.

Dan was je klaar geweest als je gedaan had wat de pc aangaf.
En dat is in terminal intypen, en enter....
apt-get install -F
Maar ik denk dat als je nu speelt met een oudere instal dat je inderdaad beter gewoon een keer opnieuw kunt installeren.

Wat de ruimte betreft. Dan zou je eens moeten kijken hoe groot je hdd is, hoeveel ruimte 10 inneemt, en hoeveel er dus over is.
En het lijkt me sterk als dat antwoord dan te weinig is voor ubuntu aangezien ubuntu amper ruimte inneemt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jordan

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/03, 14:55:52 »
Ik heb deze opdracht ingegeven, kopieen en plakken in terminal venster
Krijg daarnaar deze melding:


 apt-get install -f
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?
jordan@jordan-:~$

Offline Nero

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/03, 18:51:15 »
- Je moet root rechten hebben om deze opdracht uit te voeren:sudo apt-get install -f- De optie f is een kleine letter, geen hoofdletter.

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/03, 23:27:40 »
- Je moet root rechten hebben om deze opdracht uit te voeren:sudo apt-get install -f- De optie f is een kleine letter, geen hoofdletter.
Sorry. Klopt. Ik had de opdracht gemakshalve gekopieerd van hoe hij deze zelf vermelde:-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jordan

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/05, 13:30:45 »
Klopt, Ik krijg de melding nu niet meer, na de kleine letter f.

ubuntu 16-04 is uit ik heb nog 14-10 ik kan upgraden via de link die ik dan te zien krijg maar ik kan natuurlijk ook een schonen instalatie uitvoeren, een schonen instal is beter heb ik wel eens gehoord hier op dit forum.
Ik verwijder ubuntu dan via gparted?
En dan  formateren of verwijderen, ik denk zelf formateren in ext4 ?

Offline Jordan

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/05, 13:39:21 »
Klopt, Ik krijg de melding nu niet meer, na de kleine letter f.

ubuntu 16-04 is uit ik heb nog 14-10 ik kan upgraden via de link die ik dan te zien krijg maar ik kan natuurlijk ook een schonen instalatie uitvoeren, een schonen instal is beter heb ik wel eens gehoord hier op dit forum.
Ik verwijder ubuntu dan via gparted?
En dan  formateren of verwijderen, ik denk zelf formateren in ext4 ?

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/05, 14:01:20 »
Klopt, Ik krijg de melding nu niet meer, na de kleine letter f.

ubuntu 16-04 is uit ik heb nog 14-10 ik kan upgraden via de link die ik dan te zien krijg maar ik kan natuurlijk ook een schonen instalatie uitvoeren, een schonen instal is beter heb ik wel eens gehoord hier op dit forum.
Ik verwijder ubuntu dan via gparted?
En dan  formateren of verwijderen, ik denk zelf formateren in ext4 ?

Een nieuwe installatie kun je gewoon over een oude heen plempen, en dan kun je zelfs nog kiezen voor behoud van bestanden en programma's.
Dat komt voorbij in het installatie-keuzemenu.
De installatieprocedure doet dan zelf wat nodig is, waardoor jij daar niets meer aan hoeft te doen.

2 tips die ik altijd geef bij installatie.
Daar kun je twee dingen aanvinken voor het installeren van externe drivers. Doe dat!
Daarmee installeer je bijvoorbeeld specifieke drivers (beeld, geluid) van hardware die door ubuntu standaard niet geinstalleerd worden en soms voor hindernissen zorgen als deze er niet zijn. Hoe ze precies genoemd worden weet ik even niet, maar het zijn twee vinkjes op dezelfde page met de strekking zoals ik het hier noem. Daar kom je wel uit denk ik.

En zorg dat je de tijd neemt voor je toetsenbord bij de installatie. Doe ook even de toetsentest, en dan vooral ook de shift en alt tekens!
Dit scheelt ook gedonder achteraf.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/05, 14:21:42 »
Een nieuwe installatie kun je gewoon over een oude heen plempen, en dan kun je zelfs nog kiezen voor behoud van bestanden en programma's.
Ik weet niet of het zo eenvoudig is. Er is wel keuze om Ubuntu naast Windows te installeren, maar er is geen directe keuze om een bestaande Ubuntu installatie te overschrijven. Er zijn denk ik twee mogelijkheden
1) Je wist vooraf de bestaande ubuntupartities (sda6 en sda7). Dan kies je in het installatieprogramma "Installeer Ubuntu naast Windows Boot Manager" en dan zal het installatieprogramma naar ik verwacht de vrije ruimte gebruiken om opnieuw de nodige partities aan te maken en de installatie door te voeren.
2) Meer eigen controle: je kiest "Iets anders". Dan krijg je de gelegenheid zelf te partitioneren. Dat doe je echter niet, want de partities zijn er al. Wel geef je aan dat
- sda6 als ext4 moet gebruikt worden, koppelpunt "/" en je vinkt aan dat de partitie opnieuw geformatteerd mag worden.
- sda7 als swap moet gebruikt worden.
Zo weet je zeker waar je nieuwe installatie terecht komt.

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/05, 14:55:18 »
Ik weet niet of het zo eenvoudig is. Er is wel keuze om Ubuntu naast Windows te installeren, maar er is geen directe keuze om een bestaande Ubuntu installatie te overschrijven. Er zijn denk ik (...)

Jij denkt van niet. Ik weet zeker van wel.  ;)
Als het goed is wel hoor. En zoals ik zeg keuze met behoud van bestanden.
Dat heb ik al vaker toegepast. Bij verschillende distro-install's ook nog.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/05, 15:01:20 »
Een nieuwe installatie kun je gewoon over een oude heen plempen, en dan kun je zelfs nog kiezen voor behoud van bestanden en programma's.
Ik weet niet of het zo eenvoudig is. Er is wel keuze om Ubuntu naast Windows te installeren, maar er is geen directe keuze om een bestaande Ubuntu installatie te overschrijven. Er zijn denk ik twee mogelijkheden
...

Het kan wel degelijk en je bent erg dichtbij ;) Gewoon formatteren (van sda6 in jouw geval) NIET aanvinken. Overigens is het niet met behoud van programma's wel met alles in /home dus ook de gebruikersconfiguratie van programma's.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83024.0
https://wiki.ubuntu.com/komputes/HowToUbuquityPreserveHome

Offline vanadium

  • Lid
Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/05, 16:56:43 »
Een nieuwe installatie kun je gewoon over een oude heen plempen, en dan kun je zelfs nog kiezen voor behoud van bestanden en programma's.
Ik weet niet of het zo eenvoudig is. Er is wel keuze om Ubuntu naast Windows te installeren, maar er is geen directe keuze om een bestaande Ubuntu installatie te overschrijven. Er zijn denk ik twee mogelijkheden
...

Het kan wel degelijk en je bent erg dichtbij ;) Gewoon formatteren (van sda6 in jouw geval) NIET aanvinken. Overigens is het niet met behoud van programma's wel met alles in /home dus ook de gebruikersconfiguratie van programma's.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83024.0
https://wiki.ubuntu.com/komputes/HowToUbuquityPreserveHome
Dat het kan, weet ik ook. Ik geef trouwens  twee mogelijkheden aan waarbij het kan. Partyrabbit zei dat "Dat komt voorbij in het installatie-keuzemenu." Dat dat een standaardkeuze zou zijn, dat is waar ik niet zeker van ben.
Wat jij aangeeft, gaf ik al aan in mijn optie 2. Let ook een beetje op: je verwijst naar documentatie van 2009. Het Ubuntu installatieprogramma is toch al veranderd sedert dien.

Kan gebeuren op een forum, dat woorden een beetje uit de context gehaald worden :)
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 17:05:55 door vanadium »

Re: Te weinig ruimte na instalatie
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/05, 17:22:34 »
Een nieuwe installatie kun je gewoon over een oude heen plempen, en dan kun je zelfs nog kiezen voor behoud van bestanden en programma's.
Ik weet niet of het zo eenvoudig is. Er is wel keuze om Ubuntu naast Windows te installeren, maar er is geen directe keuze om een bestaande Ubuntu installatie te overschrijven. Er zijn denk ik twee mogelijkheden
...

Het kan wel degelijk en je bent erg dichtbij ;) Gewoon formatteren (van sda6 in jouw geval) NIET aanvinken. Overigens is het niet met behoud van programma's wel met alles in /home dus ook de gebruikersconfiguratie van programma's.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83024.0
https://wiki.ubuntu.com/komputes/HowToUbuquityPreserveHome
Dat het kan, weet ik ook. Ik geef trouwens  twee mogelijkheden aan waarbij het kan. Partyrabbit zei dat "Dat komt voorbij in het installatie-keuzemenu." Dat dat een standaardkeuze zou zijn, dat is waar ik niet zeker van ben.
Wat jij aangeeft, gaf ik al aan in mijn optie 2. Let ook een beetje op: je verwijst naar documentatie van 2009. Het Ubuntu installatieprogramma is toch al veranderd sedert dien.

Kan gebeuren op een forum, dat woorden een beetje uit de context gehaald worden :)

Wat betreft de gedateerde documentatie is misschien deze wat beter: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuReinstallation. Wat ik daaruit opmaak is dat herinstallatie wel kán worden aangeboden als aparte optie in het menu maar niet altijd beschikbaar is, daarin heb je zeker gelijk. Uit jouw verhaal was het volgens mij voor de vraagsteller niet meteen duidelijk hoe je met handmatig partitioneren ervoor kan zorgen dat je bestanden behouden blijven. Vandaar mijn aanvulling, maar dat heeft het er voor de vraagsteller vast niet makkelijker op gemaakt, mijn excuses daarvoor.