Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 117909 keer)

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #100 Gepost op: 2016/12/30, 01:01:40 »
Even een een nieuwe printer halen bij de Media markt is vragen om problemen. Was ik maar naar de kringloop gegaan i. v. m m'n Linux voorkeur.

Hoe dat zo? Nog niet zo lang geleden een nieuwe gehaald en werkte meteen prima hoor.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 2016/12/30, 10:14:44 »
Kernel: 4.8.15-300.fc25.i686 i686 (32 bit)
           Desktop: Xfce 4.12.3 Distro: Korora release 25 (Gurgle)
Machine:   Device: desktop System: Apple product: iMac5 1 v: 1.0
           Mobo: Apple model: Mac-F42786A9 v: DVT
           BIOS: Apple v: IM51.88Z.0090.B09.0706270921 date: 06/27/07
CPU:       Dual core Intel Core2 T7200 (-MCP-) cache: 4096 KB
           clock speeds: max: 2000 MHz 1: 1500 MHz 2: 1500 MHz
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RV530/M56-P [Mobility Radeon X1600]

Zegt genoeg lijkt me. :) Aangezien ik geen enkele mogelijkheid meer heb om via USB of DVD te booten ben ik genoodzaakt Korora steeds op te waarderen naar een nieuwe versie als deze beschikbaar wordt gesteld.

Offline sidonia

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2016/12/30, 15:00:36 »
Een externe DVD-speler zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Is al te koop vanaf €14,95. Heb ik ook aangeschaft, en op deze wijze heb ik al best een aantal oude barrels kunnen installeren.

DarkEra

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 2016/12/30, 17:49:56 »
Externe DVD-ROM heb ik maar dat werkt helaas niet op die oude iMac. :)

« Reactie #104 Gepost op: 2017/01/02, 11:40:08 »
Ah, dit topic leeft nog. Zouden sommige alhier dan toch gelijk hebben dat dit topic een blijvertje kan zijn ? ;)
Antix moet heel snel zijn zo ik heb gehoord, heb mij er nog niet in verdiept. Gezien de "debian-motor" die er onder ligt, moet het een
goede keuze zijn om de oude machines operationeel te houden. Aangezien Xubuntu in principe zelfs nog aardig draait op mijn oude athlon, zou Antix
er op moeten kunnen vliegen.

PS: Linux Mint XFCe daarentegen, vindt het apparaat helemaal niet zo leuk. Toch gek, je zou denken dat de machine de XFCE werkomgeving trekt maar het lijkt vooral aan Xubuntu te liggen.......

Ik was er al bang voor :)
AntiX is een hele goede keuze voor oudere machines, wellicht de beste voor de normale gebruiker. Ondanks dat het een windowmanager gebruikt is dit wel heel netjes afgewerkt en zijn er handigheidjes ingebouwd zoals bijvoorbeeld streamlight. Streamlight maakt het mogelijk om via Dillo toch sites zoals youtube te kunnen bekijken, en zo zijn er nog meer dingen.  Linux Mint XFCE is Xubuntu met wat extra dingen, wellicht geven die extra dingen net de problemen. Om Xubuntu nog beter te laten werken verwijs ik je graag door naar het lijstje van forumlid Tom (in zijn bijschrift staat de link), een aantal zaken zouden ook opgaan voor Linux Mint XFCE.

Tom? Is dat er ook al een, tot nu toe ken ik alleen het lijstje van Pjotr. Die heeft ook een lijst voor Mint XFCE. Om verschillende redenen geef ik de voorkeur aan mint XFCE een daarvan is gewoon eerlijk gezegd dat ik Xubuntu "zo uit de doos" een aartslelijk gedrocht vind en ik te lui ben om er heel veel werk in te steken om dit aan te passen. Anderzijds doet Xubuntu dan wel weer denken aan een van mijn voormalige auto's, een spuuglelijke lompe witte stationwagon maar oersterk en betrouwbaar :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #105 Gepost op: 2017/01/02, 11:42:10 »
Kernel: 4.8.15-300.fc25.i686 i686 (32 bit)
           Desktop: Xfce 4.12.3 Distro: Korora release 25 (Gurgle)
Machine:   Device: desktop System: Apple product: iMac5 1 v: 1.0
           Mobo: Apple model: Mac-F42786A9 v: DVT
           BIOS: Apple v: IM51.88Z.0090.B09.0706270921 date: 06/27/07
CPU:       Dual core Intel Core2 T7200 (-MCP-) cache: 4096 KB
           clock speeds: max: 2000 MHz 1: 1500 MHz 2: 1500 MHz
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RV530/M56-P [Mobility Radeon X1600]

Zegt genoeg lijkt me. :) Aangezien ik geen enkele mogelijkheid meer heb om via USB of DVD te booten ben ik genoodzaakt Korora steeds op te waarderen naar een nieuwe versie als deze beschikbaar wordt gesteld.

Just Vecht had mij voor een soortgelijk probleem gewezen op PlopLinux, nog niet geprobeerd maar dat programmaatje schijnt dus een boot te kunnen forceren. Cd dr in en het programma doet de rest. Zeg ik het zo goed Vecht?

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #106 Gepost op: 2017/01/02, 11:48:53 »
Ja Bal, dat zeg je zo heel goed. Plop boot vanaf CD in een soort mini Linux die weer wel van een USB ding kan starten. Doodsimpel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #107 Gepost op: 2017/01/02, 13:40:07 »
Hier draait een core 2 duo e8400 uit 2008 met 4GB geheugen nog iedere Linux variant die ik wil. Momenteel Ubuntu GNOME 16.04.
Met een SSD erin voelt deze pc niet eens veel minder snel dan mijn andere pc met daarin een core i3 en 8GB geheugen uit 2015.

Ik ben er dit weekend achter gekomen dat mijn moederbord (Asus P5K) zelfs nog 8GB ondersteunt, dus dat ga ik uitbreiden.
Daarmee wordt dat "oude barrel" nog weer een beetje beter bruikbaar, er wordt gelukkig nog voldoende betaalbaar DDR2 geheugen aangeboden 8-)

« Reactie #108 Gepost op: 2017/01/02, 16:29:15 »
Tussen twee haakjes maar wel in de lijn van de discussie over oude barrels?
Past een SSD in principe in elke computer die een SATA aansluiting heeft of zijn er nog bepaalde "voorwaarden" ?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #109 Gepost op: 2017/01/02, 16:33:04 »
Past een SSD in principe in elke computer die een SATA aansluiting heeft of zijn er nog bepaalde "voorwaarden" ?

Naar mijn weten kan het in iedere pc met SATA aansluiting. Er zijn soms wel wat BIOS instellingen om het gebruik te optimaliseren maar in principe kan het gewoon.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2017/01/03, 11:03:24 »
Je zou de SSD beter niet in een te oude pc plaatsen. De eerste moederborden met SATA waren nog niet zo snel. Zie Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Als ik een test doe met een SSD harddisk die kocht ik in 2011, in de pc2007 uit mijn onderschrift, is deze bijna 2 keer zo langzaam als in mijn hoofd pc. Zie onderstaande afbeelding

En deze onderstaande afbeelding, is van de dual Pentium 3 in Lubuntu 16.04. Deze pc heeft weliswaar geen SATA op het moederbord, maar wel een PCI insteekkaart met één PATA en twee SATA connectors.

Dat is nog maar slechts tien procent sneller, dan de benchmark van een oude traditionele SATA harddisk van 320 MB groot. (Aangeschaft in 2007.)

Wat de oude barrels betreft. Mijn oudste pc, die jaren lang in een kast heeft gelegen, is een Pentium 1 met een 133Mhz CPU en 64 MB werkgeheugen. Deze heeft een 850 MB harddisk. Het toetsenbord is aangesloten met een DIN-connector. En de muis zit op een seriële poort.

Op die pc staat Damn Small Linux 4.2.5 in dual boot met Windows 3.1. Als bewijs post ik drie foto's. De eerste van de Power-on self-test.

De tweede van GRUB

De derde van het starten van Damn Small Linux.

Die regel met de tekst /dev/hda5 has gone 3181 without being checked, check forced geeft de indruk, dat de pc bijna negen jaar niet gebruikt is. Of dat zo is, weet ik niet meer. Wel is het BIOS batterijtje leeg, zodat ik de pc in het BIOS gelijk hebt moeten zetten. Alleen weet ik de Damn Small Linux gebruikersnaam en wachtwoord niet meer.

Ik heb ook nog een Pentium 2 die niet in mijn onderschrift staat. Op alle pc's staan één of meerdere Linux distributies geïnstalleerd. Een deel daarvan wordt al lang niet meer ondersteund, of zijn nog oude test versies. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #111 Gepost op: 2017/01/04, 00:21:28 »

Tom? Is dat er ook al een, tot nu toe ken ik alleen het lijstje van Pjotr.

Sorry voor de late reactie.  Maar inderdaad dat is er ook 1 ;)
Pjotr zijn lijst is bekender, maar Tom heeft ook al jaren een 'slooplijstje' voor Xubuntu om het maar oneerbiedig te zeggen. Het is een strikt persoonlijke maar er staat wel bij beschreven waarom en waar nodig ook een alternatief bij.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #112 Gepost op: 2017/01/04, 13:57:37 »
Citaat

Ik heb laatst nog een goedkope SSD in een oude macbook uit 2008 geplaatst, en het ding was er aanzienlijk sneller door geworden.
Maar ik zou er inderdaad niet de duurste en snelste SSD in gaan bouwen.

Offline Kees3

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2017/01/04, 14:24:03 »
Voor de doorvoersnelheid hoef je het inderdaad niet te doen, de grote winst bij een SSD zit in de toegangstijden. Het grootste gedeelte van die winst pak je ook op een oude pc met een 1e generatie sata-aansluiting.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #114 Gepost op: 2017/01/10, 15:41:51 »
heb laatst de nieuwste versie van raspbian geprobeerd (raspbian pixel) op een pi2, en ik moet zeggen dat ik verrast ben hoe snel dat werkt op de toch redelijk bescheiden hardware!

« Reactie #115 Gepost op: 2017/01/10, 20:35:04 »
Jolo,

Wil je nog in die Pentium I komen.
Hier een paar mogelijke trukken, kernel 2.4.31 rn GRUB 1 is ook lang geleden voor mij.

- Via een Rescue CD vb https://www.system-rescue-cd.org/SystemRescueCd_Homepage
  Daarmee /etc/passwd bekijken, staat zeker in je login.
  Ik weet niet meer of /etc/shadow van toepassing is in die tijd.
  Maar in van die twee zit ook het paswoord verborgen, de tekenreeks verwijder deed wonderen.
  Maak eerst een backup.

- GRUB 1, je kan daar eenmal bewerken de opstart regel. (e)
  Mocht in die regel init 5 tussen staan, maar er init 1 van.
  Init 1 = runlevel 1 Betekent 'mono tasking & single user'
  Met wat geluk vraag het niet op je paswoord en zit als root in het systeem.

Succes
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

« Reactie #116 Gepost op: 2017/01/11, 07:54:13 »
heb laatst de nieuwste versie van raspbian geprobeerd (raspbian pixel) op een pi2, en ik moet zeggen dat ik verrast ben hoe snel dat werkt op de toch redelijk bescheiden hardware!

Ik was totaal niet onder de indruk van de raspberry Pi b+, misschien dat ik er nog eens een router of zo van kan maken.

Packard Bell Dot s fungeert bij mij nog prima als "zakboekje" zolang de ducttape de behuizing bij elkaar houdt :P

« Reactie #117 Gepost op: 2017/01/11, 14:04:24 »
Nu noodgedwongen weer even de Laptop genaamd Dell Inspiron 5100) tevoorschijn gehaald.
Je weet wel, met zo'n ingebouwde kolencentrale. =D

Om even een beeld te geven van  'oud'.  =D
HDD is geupgrade naar heel veel. Intern is maar 500mb, maar mogelijk binnenkort 1gb.

Er draait nog u12 op, en dat blijft voorlopig zo.
Werkt nog steeds verrassend 'snel'. Voor ons linux gebruikers traag, maar ik roep hard dat hij net zo snel (of zelfs sneller) draait dan menig niet linux pc in mijn omgeving. :evil:
Geen updates sinds kort. Boeiend, want op deze laptop vinden toch geen belangrijke zaken plaats.
Daarnaast heb ik bij vorige os ook al vaker os updaten uit gezet omdat de boel anders veel te hard vol liep, en daar is ook nooit iets raars voorgevallen. Als dat bij die os al niet zo snel is, dan vrees ik met deze niet meer ondersteunde os al helemaal niets. Nog altijd veel veiliger dan 'die slecht beveiligde' os.
En als het perse moet kan er altijd nog een kleinere distri op.

Nee niet de snelste pc inderdaad. Maar toch regelmatig nog handig om er even bij te pakken, ook voor de kids.
Ook handig om mee op vakantie te nemen en zo. Wat moet er met zo'n oude laptop mis gaan? Zelfs een dief neemt niet eens de moeite om hem te dragen want wil hem niet.  =D
En zonder linux had deze nog steeds prima werkende laptop allang afgeschreven geweest.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/11, 19:29:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #118 Gepost op: 2017/01/11, 18:51:37 »

Ik was totaal niet onder de indruk van de raspberry Pi b+, misschien dat ik er nog eens een router of zo van kan maken.

Packard Bell Dot s fungeert bij mij nog prima als "zakboekje" zolang de ducttape de behuizing bij elkaar houdt :P

Ik heb een Raspberry pi 3b en Pixel loopt best lekker :) Natuurlijk is het ding niet bedoeld voor 'the latest and greatest' zware toepassingen. Ik weet niet precies het fijne er van, maar het lijkt mij dat de Pixel desktop een prima kandidaat is voor een oude barrel. De basis is LXDE en er zijn wat dingen weggelaten en hier en daar wat verfraaid (ronde hoeken met openbox?).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jabuca

• Lid
Linux Mint op een Packard Bell Netbook, nieuw gekocht in plm. 2008 voor mijn kleindochter als die bij ons was, daar stond eerst Windows XP op. Alles werkt naar behoren, ook LibreOffice, maar snelheid is een minpuntje. Draait op 1 GB werkgeheugen.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Linux Mint op een Packard Bell Netbook, nieuw gekocht in plm. 2008 voor mijn kleindochter als die bij ons was, daar stond eerst Windows XP op. Alles werkt naar behoren, ook LibreOffice, maar snelheid is een minpuntje. Draait op 1 GB werkgeheugen.

Dat is bij mijn dot s ook een probleem. Die stamt uit 2010 en ik vermoed dat beide laptops dus ongeveer "generatiegenoten" zijn. Gezien waar ik hem voor gebruik, vind ik het de moeite niet maar ik heb al geheugenchips van 2gb zien staan voor 20 euro bij de lokale computerwinkel. Waarschijnlijk heeft uw laptop maar een geheugenslot?

Offline jolo

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2017/01/11, 21:11:49 »
@MauRice2

Ik kan nog wel in de oude Damn Small Linux 4.2.5 komen. Door op de dsl regel van grub1 twee maal te drukken op de e. Om vervolgens te typen
append init=/bin/bash  [Enter]

Gevolgd door het drukken op de b. Zodat er kan worden ingelogd zonder wachtwoord. Ofschoon ik dan root kan worden via su is dat read only. Ik zie alleen een root en een dsl account.

Omdat er is geen gebruikersdata aanwezig is, zou ik ook gewoon een andere Linux distributies er overheen kunnen installeren. Wellicht Feather Linux, die weliswaar niet meer actief is.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #122 Gepost op: 2017/01/11, 23:38:57 »
@MauRice2
Omdat er is geen gebruikersdata aanwezig is, zou ik ook gewoon een andere Linux distributies er overheen kunnen installeren. Wellicht Feather Linux, die weliswaar niet meer actief is.

Op een P1 - 133 zou ik persoonlijk Delicate linux gebruiken. Aan deze distro wordt ook niet erg hard (meer) gewerkt, maar in het forum daar staan genoeg voorbeelden om zelf PKGBUILDS scripts te maken (mocht er iets ontbreken). PKGBUILD scripts zijn o.a. bij Archlinux wel te vinden en deze kun je aanpassen (een aantal dingen hebben een iets andere naam en bij Delicate gebruikt men uClibc ipv glibc). Ik heb het hier zelf nog werkende op 1 laptop en 2 oude computers.

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2017/01/12, 08:49:47 »
ZijneBalorigheid. Hoeveel geheugensloten in de Packard Bell zitten weet ik niet, en die dingen open maken lukt mij niet meer al te best i.v.m. mijn slechte ogen. Maar alles werkt naar behoren, en snelheid; is net als vroeger eind jaren 80, begin jaren 90. Als de kleinkinderen komen kunnen zij hier lekker mee spelen!!

Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

« Reactie #124 Gepost op: 2017/01/12, 08:56:09 »
Het valt bijzonder te prijzen dat u uw kleinkinderen opvoed met Linux!! :)