Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 117836 keer)

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #125 Gepost op: 2017/01/12, 09:10:30 »
Heeft er toevallig iemand bijgehouden wat de oudste barrel is die nog werkt met linux?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd maar ben het overzicht kwijt.  :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #126 Gepost op: 2017/01/12, 10:39:38 »
Heeft er toevallig iemand bijgehouden wat de oudste barrel is die nog werkt met linux?

Ik heb een P1 voorbij zien komen..... wachten tot iemand een 486 gaat reanimeren :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #127 Gepost op: 2017/01/12, 18:48:55 »
De mijne is niet de oudste, maar toch..  een P1 (mobile) 233mhz met mmx :P 48mb (toshiba 320cdt).
Werkt met Delicate Linux.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #128 Gepost op: 2017/01/12, 18:58:00 »
(toshiba 320cdt).
Werkt met Delicate Linux.

Lol. Herkenbaar. Zo een heb ik ook nog een paar gehad. Dát is oud ja.  8-)

Hier nog wat p2's rond drijven. Misschien toch ook eens een keer met een mini linux gaan spelen. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #129 Gepost op: 2017/01/12, 20:01:20 »

Ik heb een P1 voorbij zien komen..... wachten tot iemand een 486 gaat reanimeren :P
Ok, genoeg gewacht ;)

Toshiba T2130CT, met een 75 MHz Intel 80486/DX4 en maarliefst 24 MB RAM en draait nu BasicLinux vanaf een RAMDisk, op de HD, van 502 MB, staat overigens nog de originele Windows 95 installatie.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #130 Gepost op: 2017/01/14, 10:17:07 »
En daar is dan de 486! Mooi! ;)

Het wereldwijde web al best wat afgestruind naar hele kleine distros maar BasicLinux heb ik gemist of overheen gekeken want
de paginas waar ik ben geweest stond deze achteraf ook vermeld. Kan die ook vast geïnstalleerd worden?

Maar dan in de lijn van de tweede hoofdvraag van dit topic: "Hoe bruikbaar is je machine nog?"
Wat doe je er mee?

« Reactie #131 Gepost op: 2017/01/15, 20:30:22 »
Hij is onderdeel van mijn computerverzameling dus ik gebruik hem niet echt.
BasicLinux draait echter wel best goed vanaf een RAM Disk, installeren kan als het goed is wel, maar ik weet niet hoe precies.

Op deze machine installeer ik hem echter sowieso niet, omdat er nog de originele Windows 95 installatie op staat, dus de installatie van fabriek, dus op een verzamelitem hou ik dat liever origineel.
Maar omdat BasicLinux ook van RAM Disk werkt kan ik het er wel ook op draaien zonder de inhoud van de HD te veranderen, en ik vermoed dat dat ook een stuk sneller is, de HDD is niet bepaald de snelste die ik ooit gezien heb.

ik heb ik alleen nog niet echt duidelijk welke programma's standaard in BasicLinux zitten, er zijn add-ons beschikbaar, die je met pkg installeert, maar de machine bied niet veel opties om die in te laden en ik heb niet veel plek om ze op op te slaan.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #132 Gepost op: 2017/01/15, 21:40:34 »
Ik heb mijn "oude" P5K moederbord met core 2 duo E8400 processor maar eens van een SSD en 8GB geheugen voorzien. Vandaag ook de installatie afgemaakt met Ubuntu GNOME 16.04, deze pc voelt als een nieuwe....

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #133 Gepost op: 2017/01/15, 21:47:03 »
Die core duo dingen zijn niet kapot te krijgen! Xubuntu erop en met 2 GB RAM kan je alles behalve videomontage. Volgens sommige experts waren ze ontworpen om een bepaald veel gebruikt en erg log computersysteem te draaien. Het waren wel een soort bulldozers, maar echt niet verkeerd.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #134 Gepost op: 2017/01/16, 10:00:21 »
Die core duo dingen zijn niet kapot te krijgen! Xubuntu erop en met 2 GB RAM kan je alles behalve videomontage. Volgens sommige experts waren ze ontworpen om een bepaald veel gebruikt en erg log computersysteem te draaien. Het waren wel een soort bulldozers, maar echt niet verkeerd.

groet,

Just

Soortgelijke ervaringen heb ik met mijn Dell dualcore, blijft het ook doen. Afgezien van dat ik onlangs zoals jij weet (Vecht dus) problemen had met de optische geluidstoevoer en de nieuwste mint en ubuntufamilies.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #135 Gepost op: 2017/01/16, 10:43:29 »
Hoi Bal,

Ja, dat geluid is echt een probleem!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

• Lid
« Reactie #136 Gepost op: 2017/01/16, 11:39:29 »
Ik heb ook bijna allemaal dual core systemen, alles HP met 4 GB RAM. 1x een server, 3x desktop werkstations, 2x laptops en voor mijn dochters ook ieder 1 laptop. Onverwoestbaar met 64 bits Debian Jessie erop. Inderdaad, dieseltjes die het altijd doen en echte werkpaarden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #137 Gepost op: 2017/01/16, 11:41:17 »
Soortgelijke ervaringen heb ik met mijn Dell dualcore, blijft het ook doen. Afgezien van dat ik onlangs zoals jij weet (Vecht dus) problemen had met de optische geluidstoevoer en de nieuwste mint en ubuntufamilies.

En ik had juist prima geluid en video, maar problemen met de beeldschermkaart en beeldschermdriver.
En er ging niet meer in als 2gb intern, waardoor inmiddels vervangen.
Whatever. Ding heeft 3 jaar prima gedraaid.
- I ♥ Linux -

Offline jolo

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2017/01/16, 20:40:10 »
Op een P1 - 133 zou ik persoonlijk Delicate linux gebruiken.
Ik heb inmiddels zowel Feather Linux en Delicate Linux geprobeerd te installeren, op die Pentium 1 – 133 MHz met 64 MB werkgeheugen.  Feather Linux kon weliswaar starten als live cd, maar aan het einde van de installatie mislukte LILO. Bij het starten vanaf een Feather Linux cd-rw zag ik alleen de grub prompt. De installatie kon ik niet starten.

Dat lag blijkbaar aan de oude cd-speler. Ik had nog wel een dvd speler uit het jaar 2004 liggen. Maar als ik deze met een Feather Linux cd-rw er in probeerde op te starten, opende deze tijdens de opstartprocedure de lade. Ik heb ook nog een oude PCI USB 2.0 insteekkaart geprobeerd. Zodat plop een Feather Linux kon laten opstarten. Dat lukte. Alleen kon deliinstall de te installeren pakketten niet vinden. Er werd blijkbaar alleen gezocht op cd-rom.

Een externe DVD-speler zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Ook dat heb ik geprobeerd. Plop zag de externe dvd-speler, maar blijkbaar niet de Feather Linux cd-rw. En ook niet een Feather Linux dvd+rw.

Uiteindelijk heb ik Feather Linux dan maar geïnstalleerd op mijn iets minder oude Pentium 2 – 266MHz met 384 MB werkgeheugen. Dat lukte wel. Al wilde de grafische gebruikersinterface niet correct starten met een ATI/AMD videokaart. De monitor toonde "out of range". De grafische gebruikersinterface startte echter wel correct, met een Diamond viper v770 (nVidia TNT2). In tekst modus toonde free -m used 41 en met de grafische gebruikersinterface gestart toonde used 61. Dat past dus beter bij die Pentium 2.

Blijkbaar heb ik ook nog een pc met een Asus TX97-XE moederbord. Er kan zelfs een Cyrix MII 300 en een AMD-K6-2. Ik kan deze nu niet testen. Want er zit geen harddisk en werkgeheugen in. Dat werkgeheugen zit nu in die Pentium 2.

Ik vind dat de oude barrels ouder dan die Pentium 2 niet echt bruikbaar. Alleen mijn vorige hoofd pc uit mijn onderschrift (PC 2007), kan nog redelijk meekomen. Tenminste met Xubuntu. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #139 Gepost op: 2017/01/18, 08:54:19 »
Toen mijn kleindochter naar de Havo ging kreeg zij van haar ouders een nieuwe laptop met Windows 7 er op, maar na een jaar vroegtijdig aan mijnmuseum hier Ubuntu 14.04 op te zetten, want dit werkte voor haar makkelijker, en sneller. Zit nu in Havo 4, en doet/kan er alles mee wat nodig is
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

« Reactie #140 Gepost op: 2017/01/25, 07:45:58 »

Maar dan in de lijn van de tweede hoofdvraag van dit topic: "Hoe bruikbaar is je machine nog?"
Wat doe je er mee?

In principe alles, zij het soms wel omslachtiger dan op een nieuwere pc.
IceWM als WM en Abiword, Gnumeric, MtPaint, Skipstone (browser), Leafpad, Rox-filer(bestandsbeheer), Mplayer/VLC, Xterm zijn de meest gebruikte dingen die ik tot mijn beschikking heb.  Met wat fantasie en slimmekeuzes is een oude barrel nog prima bruikbaar te maken. Er bestaan zelfs mensen die een C64 en 1541 drive als webserver gebruiken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #141 Gepost op: 2017/01/25, 11:50:30 »
Waar nieuwe(re) pc zonder linux vaker moeite mee hebben en zelfs sommigen het niet fatsoenlijk voor elkaar krijgen, heb ik het voor elkaar gekregen op een oude afgeschreven pentium 4 die hier stof stond te vangen waarmee ik dus voor de lol mee ben gaan experimenteren of het zou gaan lukken.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95654.msg971003#msg971003
Heeft tot voor kort zijn werk prima en zonder tegenwerkingen gedaan (nu vervangen ivm einde ondersteuning U12).  8-)

Het doorgebruiken van oude pc's kan dus best ver gaan.
Zeker als je in acht houdt dat de meesten niet veel verder gaan dan surfen, emailen en wat simpele documentjes typen.
- I ♥ Linux -

« Reactie #142 Gepost op: 2017/01/25, 11:53:51 »
BTW, ik vind dit een heel leuk en zeker ook interessant topic.  ^-^
- I ♥ Linux -

« Reactie #143 Gepost op: 2017/01/27, 09:39:43 »

Dank je ;)

« Reactie #144 Gepost op: 2017/02/03, 23:08:07 »

Dank je ;)

Dit onderwerp is een blijvertje. Veel linuxers hebben denk ik wel iets experimenteels in zich, anders waren ze wel bij W en A uitgekomen. Bij linux is het meer dat je een winnend lot koopt maar alleen nog niet weet welke prijs er op gevallen is :) De prijs die je krijgt kun je door het open karakter wel beïnvloeden. We hebben heel veel (anonieme) tipgevers, die er voor zorgen om het maximale uit een (minimale) 'lot' te halen.  Ergens zijn we gewoon winnaars :)

DarkEra

• Gast
« Reactie #145 Gepost op: 2017/02/04, 12:58:19 »
Een externe DVD-speler zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Is al te koop vanaf €14,95. Heb ik ook aangeschaft, en op deze wijze heb ik al best een aantal oude barrels kunnen installeren.

Even terugkomende op het verhaal wat ik eerder vertelde. Er blijkt maar één distributie te zijn die ik kan opstarten op de iMac in de vorm van de netinstall iso op een usb stick en dat is Debian (32bit). Vreemd dat het met Ubuntu's mini.iso niet lukt, zelfs Fedora, openSUSE, Arch en Manjaro niet. Dus hou ik het nu bij Debian zelf zolang de 32bit architectuur nog wordt ondersteund.

« Reactie #146 Gepost op: 2017/02/04, 15:41:49 »
Mijn Dell mini inspiron 1012 kreeg problemen met systemd in combinatie met een nieuwere kernel.
PCLOS bleek een prima oplossing in dit geval. Geen systemd maar init en een mooie soepele werking met Mate op 1 GB ram. Dat is wel kantje boord. =D
Kubuntu 20.04

« Reactie #147 Gepost op: 2017/02/08, 08:19:42 »
In zijn algemeenheid haal ik meer rendement uit de oude barrels die ik heb dan uit mijn raspberry Pi B+ uit 2014.
Die ligt ergens in de kast omdat ik er eigenlijk geen bestemming voor heb. Zo traag als dikke ontlasting en zo moeilijk als relatieproblemen
(dat laatste stel ik louter op basis van mijn voorstellingsvermogen :P)

Offline hark

• Lid
« Reactie #148 Gepost op: 2017/02/17, 10:25:21 »
Hoe oud zijn de oude barrels die bij de diverse Linuxgebruikers alhier in gebruik zijn?

Acer aspire-9300 (huidig project) 2007 17” diskdrive, batt, 1/3 ramgeheugen kaduuk.
Toshiba ? 2009 17”
Alternate 2013 15.4”
Banana pro niet in gebruik

Welke distro draait er op?

Acer: Lubuntu 15.04          op 726 ram  32-bit
Toshiba: W10  prof.           op 4gb ram   64-bit
Alternate: Mint 17.3          op 4gb ram  64-bit

Wat kan je nog wel, waar is je machine echt te oud voor?

Geen problemen met de Tos en de altern. De Acer is nog een project maar werkt op het ogenblik best goed.

Wat voor kunstgrepen heb je uitgehaald waardoor je machine misschien wel gewoon nog mee
kan met de "eisen van deze tijd" ? (ruim begrip)

De juiste distro installeren voor de specs die in de laptops zitten.

Wat voor upgrades, aanpassingen heb je hardwarematig gedaan?

Geen
Recycle, er wordt al zoveel weggepleurt.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #149 Gepost op: 2017/02/17, 10:32:05 »
In zijn algemeenheid haal ik meer rendement uit de oude barrels die ik heb dan uit mijn raspberry Pi B+ uit 2014.
Die ligt ergens in de kast omdat ik er eigenlijk geen bestemming voor heb. Zo traag als dikke ontlasting en zo moeilijk als relatieproblemen
(dat laatste stel ik louter op basis van mijn voorstellingsvermogen :P)

Ik heb zo'n Pi B+ in gebruik als printerserver om mijn usb printer aan het netwerk te hangen. Misschien is dat een idee?