Op een P1 - 133 zou ik persoonlijk Delicate linux gebruiken.
Ik heb inmiddels zowel Feather Linux en Delicate Linux geprobeerd te installeren, op die Pentium 1 – 133 MHz met 64 MB werkgeheugen. Feather Linux kon weliswaar starten als live cd, maar aan het einde van de installatie mislukte LILO. Bij het starten vanaf een Feather Linux cd-rw zag ik alleen de grub prompt. De installatie kon ik niet starten.
Dat lag blijkbaar aan de oude cd-speler. Ik had nog wel een dvd speler uit het jaar 2004 liggen. Maar als ik deze met een Feather Linux cd-rw er in probeerde op te starten, opende deze tijdens de opstartprocedure de lade. Ik heb ook nog een oude PCI USB 2.0 insteekkaart geprobeerd. Zodat plop een Feather Linux kon laten opstarten. Dat lukte. Alleen kon deliinstall de te installeren pakketten niet vinden. Er werd blijkbaar alleen gezocht op cd-rom.
Een externe DVD-speler zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Ook dat heb ik geprobeerd. Plop zag de externe dvd-speler, maar blijkbaar niet de Feather Linux cd-rw. En ook niet een Feather Linux dvd+rw.
Uiteindelijk heb ik Feather Linux dan maar geïnstalleerd op mijn iets minder oude Pentium 2 – 266MHz met 384 MB werkgeheugen. Dat lukte wel. Al wilde de grafische gebruikersinterface niet correct starten met een ATI/AMD videokaart. De monitor toonde "out of range". De grafische gebruikersinterface startte echter wel correct, met een Diamond viper v770 (nVidia TNT2). In tekst modus toonde free -m used 41 en met de grafische gebruikersinterface gestart toonde used 61. Dat past dus beter bij die Pentium 2.
Blijkbaar heb ik ook nog een pc met een Asus
TX97-XE moederbord. Er kan zelfs een Cyrix MII 300 en een AMD-K6-2. Ik kan deze nu niet testen. Want er zit geen harddisk en werkgeheugen in. Dat werkgeheugen zit nu in die Pentium 2.
Ik vind dat de oude barrels ouder dan die Pentium 2 niet echt bruikbaar. Alleen mijn vorige hoofd pc uit mijn onderschrift (PC 2007), kan nog redelijk meekomen. Tenminste met Xubuntu.