Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp  (gelezen 33512 keer)

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #75 Gepost op: 2016/11/05, 11:11:42 »
Ik snap de argumenten ook niet.  :|

Leuk zo'n slimme thermostaat. Volgens de reclame is het dan lekker warm als je thuis komt van je werk. En dan bespaar je tot 30% op je stookkosten.
 ??? :o
Maar je zet hem dan toch eerder aan, dus verbruik je toch meer dan wanneer je hem omhoog draait op het moment dat je thuis komt?
En hetzelfde als je 's morgens lekker warm beneden wilt komen.
Leg het mij maar eens uit dan waar die 30% besparing uit gehaald moet worden. :P
Logisch dat je het niet snapt, want het klopt gewoon niet.   :) :)
Raar dat het gros dit soort onzin van de leverancier die z'n rommel kwijt wil na-papegaait.
Ja,maar je kan dan zien wanneer je het meeste elektra verbruikt en kan je daar dan mee iets doen........Wat in vredesnaam weet ik niet,behalve stoppen met de lampen aan of zo,of stoppen met de wasmachine... :o =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 2016/11/05, 11:14:47 »
Dat is ook onzin wat je aan gepraat werd.Ook de oude kWh meter kan achteruit draaien..

Klopt, voordat de oude meters werden vervangen hebben deze gewoon teruggelopen. Ze zijn echter niet geijkt om terug te lopen en daarom worden ze vervangen.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2016/11/05, 11:50:27 »
Nee hoor, bij het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak heeft de netbeheerder de antieke meters gratis vervangen door slimme meters. Overigens mag je ook Nee zeggen.
Dat is iets anders dan slimme thermostaten en dat is allang uitgerekend:
http://kassa.vara.nl/nieuws/slimme-thermostaat-bespaart-geen-energie
Dat kun je zomaar niet weigeren omdat de oude meter niet meer voldoet. Je heb een twee richtingsmeter nodig. Voor leveren en ontvangen.
http://www.netbeheernederland.nl/publicaties/codes/.
Over het aantal geleverde Kwh moet je in de toekomst ook BTW over gaan betalen. Het kan ook nog zo zijn dat als er veel terug geleverd wordt, de levering stop gezet wordt omdat het net het niet aan kan ( weg rendement dure investering).
Henk
Dat is ook onzin wat je aan gepraat werd.Ook de oude kWh meter kan achteruit draaien..Heb ik per ongeluk gemerkt toen ik hem verkeerd aan sloot,ahum...Maar dan gaat hij achteruit en met dezelfde elektriciteitsprijs,en dat willen ze natuurlijk niet,de oplichters..
Bij ons in het district (Liander O)kom dit niet meer voor of het moet een analoge 3 fase meter zijn. Ik heb nog een analoge een fase meter van 1975 en daar zit al een blokkering op tegen verkeert draaien. Op de Nederlandse markt zijn er nog genoeg te koop (analoog) voor bijde richtingen maar deze worden niet meer ondersteund door het netwerkbedrijf.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #78 Gepost op: 2016/11/05, 13:54:41 »
...Maar dan gaat hij achteruit en met dezelfde elektriciteitsprijs,en dat willen ze natuurlijk niet,de oplichters..
=D ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2016/11/05, 14:43:55 »
In het ledentijdschrift van de Vereniging Eigen Huis staat nu een artikel over de slimme meter.
Volgens de projectleider levert die momenteel nog géén besparing op. Even verderop zegt ie dan dat ze mensen er op moeten wijzen dat je er meer energie mee kunt besparen. Vreemd product.
Ik heb een aantal collega's die een slimme thermostaat hebben. In het begin één keer op afstand aan gezet, daarna nooit meer. Zo, dat was nog eens een zinvolle investering. Hoezo besparen?
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #80 Gepost op: 2016/11/05, 14:59:16 »
Volgens de projectleider levert die momenteel nog géén besparing op. Even verderop zegt ie dan dat ze mensen er op moeten wijzen dat je er meer energie mee kunt besparen. Vreemd product.
Duh, dan krijgen ze uitgelegd dat ze hem beter niet eerder aan zetten, maar pas als ze thuis zijn. Wat met de domme meter ook gewoon kon.
Weg 'door de strot duw' verkoopargument, wat nog wel steeds in de reclame geroepen wordt.

Ik word steeds blijer dat wij die zooi geweigerd hebben. Al was die weigering natuurlijk al niet voor niets. =D

Had nog wel wat voeten in aarde, want na weigering zijn er nog verschillende pogingen ondernomen om het toch gewoon door te laten gaan. Dus die zooi uiteindelijk 3x geweigerd. Aanbod, plaatsen afspraak, en de afspraak zelf. Zijn ze daar nou zo dom met die fouten, of moet het door je strot geduwd worden? :evil:
Ach wat. Dan vinden ze me maar een opstandig eigenwijs manneke. :P
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 15:02:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #81 Gepost op: 2016/11/05, 15:53:16 »
Citaat
Dat is ook onzin wat je aan gepraat werd.Ook de oude kWh meter kan achteruit draaien..Heb ik per ongeluk gemerkt toen ik hem verkeerd aan sloot,ahum...Maar dan gaat hij achteruit en met dezelfde elektriciteitsprijs,en dat willen ze natuurlijk niet,de oplichters..

Alles onder het mom van dat het opslaan van energie geld kost :P Ik vraag mij af of ze met dit verhaal ook bij de kerncentrales komen. Hier in het dorp hebben ze ook zogenaamde energie neutrale woningen gemaakt van bestaande huurwoningen. Mooie praatjes en goedgelovige mensen stinken er in (de meter terug naar 0), De energiekosten zijn nu in een kwartaal net zo hoog als normaal in een jaar. Plus ze kunnen minder vaak douchen omdat de zonneboiler slechts beperkt warm water kan leveren. De zonnepanelen leveren te weinig energie (120Kw per vierkante meter per jaar)  en de gasaansluiting is verdwenen, ik vraag mij dan af waar de tekorten mee opgevangen worden? En of dit wel zo energie neutraal  is.  De meter en andere apparaten mogen dan wel slim zijn, maar ik betwijfel of het voor de consument een slimme keuze is.  Mocht het ooit verplicht worden, dan weet ik in ieder geval wat mij te doen staat, de petroleumstellen uit het vet halen en een zibrokachel aanschaffen. Op die manier heb ik dan enigszins een beetje grip op een 'dom' leven :)
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 15:55:06 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2016/11/05, 16:41:02 »
Citaat

Alles onder het mom van dat het opslaan van energie geld kost :P Ik vraag mij af of ze met dit verhaal ook bij de kerncentrales komen. Hier in het dorp hebben ze ook zogenaamde energie neutrale woningen gemaakt van bestaande huurwoningen. Mooie praatjes en goedgelovige mensen stinken er in (de meter terug naar 0), De energiekosten zijn nu in een kwartaal net zo hoog als normaal in een jaar. Plus ze kunnen minder vaak douchen omdat de zonneboiler slechts beperkt warm water kan leveren. De zonnepanelen leveren te weinig energie (120Kw per vierkante meter per jaar)  en de gasaansluiting is verdwenen, ik vraag mij dan af waar de tekorten mee opgevangen worden? En of dit wel zo energie neutraal  is.  De meter en andere apparaten mogen dan wel slim zijn, maar ik betwijfel of het voor de consument een slimme keuze is.  Mocht het ooit verplicht worden, dan weet ik in ieder geval wat mij te doen staat, de petroleumstellen uit het vet halen en een zibrokachel aanschaffen. Op die manier heb ik dan enigszins een beetje grip op een 'dom' leven :)

Theo, je ook een kooi van Farady om de meters bouwen. Dan zijn de meters ook niet op afstand afleesbaar en hebben koeling genoeg. Dus ze kunnen daarover geen aanmerkingen over maken.
Henk

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2016/11/05, 18:08:05 »
Ik citeer even een paar dingen uit het voornoemde interview. Aan het woord is programmamanager Jan Hofman.

Vraag: Huiseigenaren met zonnepanelen zijn bang dat ze financieel voordeel mislopen met een slimme meter. Een draaischijfmeter draait terug als je stroom aan het netwerk levert en saldeert zo automatisch. Een slimme meter doet dat niet. Begrijpt u die angst?

Antwoord: Eigenlijk niet, het kan toch niet zo zijn dat er rechtsongelijkheid ontstaat tussen klanten? Het is aan het ministerie van Economische Zaken om hier een goede overgangsregeling voor te bedenken. Ze zijn uiteraard op de hoogte van dit verhaal.

Dus er is een rechtsongelijkheid en die overgangsregeling is er dus nog niet.

Vraag: Wordt er dankzij de slimme meter al energie bespaard?

Antwoord: Niet significant, blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Volgens de RVO kunnen energieleveranciers wel betere verbruikskostenoverzichten maken. Ze zijn verplicht die tweemaandelijks naar klanten te sturen. Ze kunnen in zo'n overzicht bijvoorbeeld iemands verbruik afzetten tegen het verbruik het jaar ervoor, of het verbruik van eenzelfde soort gezin. Het idee is dat inzicht in je verbruik ervoor kan zorgen dat je minder verbruikt. Met zulke overzichten kunnen energieleveranciers zich van elkaar onderscheiden. Daar liggen kansen voor hen.

Dus geen besparing, hooguit inzicht.
Wel leuk om te lezen dat de energieleveranciers verplicht zijn tweemaandelijks een verbruikskostenoverzicht naar de klant te sturen. Eén derde van de leden van de Vereniging Eigen Huis verklaart géén overzicht te ontvangen. Daarna zegt meneer dat de ACM erop toe ziet en bepaalt of er sancties tegenover staan.
Ik heb geen goed gevoel over se slimme energiemeter en de wijze waarom deze geïntroduceerd wordt en verplichtingen kennelijk niet nagekomen worden.

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2016/11/05, 18:37:32 »
Ik citeer even een paar dingen uit het voornoemde interview. Aan het woord is programmamanager Jan Hofman.

Vraag: Huiseigenaren met zonnepanelen zijn bang dat ze financieel voordeel mislopen met een slimme meter. Een draaischijfmeter draait terug als je stroom aan het netwerk levert en saldeert zo automatisch. Een slimme meter doet dat niet. Begrijpt u die angst?

Antwoord: Eigenlijk niet, het kan toch niet zo zijn dat er rechtsongelijkheid ontstaat tussen klanten? Het is aan het ministerie van Economische Zaken om hier een goede overgangsregeling voor te bedenken. Ze zijn uiteraard op de hoogte van dit verhaal.

Dus er is een rechtsongelijkheid en die overgangsregeling is er dus nog niet.

Vraag: Wordt er dankzij de slimme meter al energie bespaard?

Antwoord: Niet significant, blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Volgens de RVO kunnen energieleveranciers wel betere verbruikskostenoverzichten maken. Ze zijn verplicht die tweemaandelijks naar klanten te sturen. Ze kunnen in zo'n overzicht bijvoorbeeld iemands verbruik afzetten tegen het verbruik het jaar ervoor, of het verbruik van eenzelfde soort gezin. Het idee is dat inzicht in je verbruik ervoor kan zorgen dat je minder verbruikt. Met zulke overzichten kunnen energieleveranciers zich van elkaar onderscheiden. Daar liggen kansen voor hen.

Dus geen besparing, hooguit inzicht.
Wel leuk om te lezen dat de energieleveranciers verplicht zijn tweemaandelijks een verbruikskostenoverzicht naar de klant te sturen. Eén derde van de leden van de Vereniging Eigen Huis verklaart géén overzicht te ontvangen. Daarna zegt meneer dat de ACM erop toe ziet en bepaalt of er sancties tegenover staan.
Ik heb geen goed gevoel over se slimme energiemeter en de wijze waarom deze geïntroduceerd wordt en verplichtingen kennelijk niet nagekomen worden.

Phoeh, Ik weet niet waar de data vandaan komt maar in de meterkast heb je met 3 bedrijven te maken n.l. 1e energieleverancier, 2e netwerkbedrijf en 3e het meterbedrijf. Ik denk dat men de data krijg van het energie bedrijf  via het netwerkbedrijf. Het netwerk bedrijf staat per regio vast. Die hebben een monopolie positie want die kun je niet kiezen. Dus je hebt altijd al twee bedrijven die van jou data op de hoogte zijn. Dus minimaal twee kansen van data lekken. Daarom heb ik aan mijn eigen data genoeg. Gas licht en water tot 12 jaar terug.
Henk

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2016/11/05, 19:29:23 »
Bron van mijn bericht is: Eigen Huis Magazine.
Ik heb geen slimme meter noch heb ik er een aangeboden gekregen.
Ik heb er weinig vertrouwen in maar dat komt waarschijnlijk omdat ik van nature nogal wantrouwend ben :)

« Reactie #86 Gepost op: 2016/11/05, 20:17:02 »
Niet significant, blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Volgens de RVO kunnen energieleveranciers wel betere verbruikskostenoverzichten maken.

Ja en ze kunnen met een druk op de knop de toelevering afsluiten als je onenigheid krijgt over rekeningen. Vraag me af hoeveel mensen dan snel stil zijn zodra daarmee gedreigd wordt.
En met afsluiten wordt nogal eens mee gedreigd met afsluiting bij onenigheid over rekeningen. Zelf ook al een paar keer gehad dat ze daarmee begonnen, ONTERECHT wel te verstaan. Gelukkig ben ik niet op mijn mondje gevallen ^-^ , maar ik weet dat in mijn schoenen veel andere mensen zwaar geintimideerd teruggedeinst hadden met een onterechte rekening als gevolg.
- I ♥ Linux -

« Reactie #87 Gepost op: 2016/11/05, 20:18:36 »
omdat ik van nature nogal wantrouwend ben :)

In de huidige wereld mag je je met een gezond stuk wantrouwen bevoorrecht noemen, want zeer relevant.  ;)
- I ♥ Linux -

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2016/11/05, 21:11:32 »
Niet significant, blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Volgens de RVO kunnen energieleveranciers wel betere verbruikskostenoverzichten maken.

Ja en ze kunnen met een druk op de knop de toelevering afsluiten als je onenigheid krijgt over rekeningen. Vraag me af hoeveel mensen dan snel stil zijn zodra daarmee gedreigd wordt.
En met afsluiten wordt nogal eens mee gedreigd met afsluiting bij onenigheid over rekeningen. Zelf ook al een paar keer gehad dat ze daarmee begonnen, ONTERECHT wel te verstaan. Gelukkig ben ik niet op mijn mondje gevallen ^-^ , maar ik weet dat in mijn schoenen veel andere mensen zwaar geintimideerd teruggedeinst hadden met een onterechte rekening als gevolg.

@partyrabbit, bij gas, elektriciteit en water kunnen ze een eengezinswoning niet afsluiten d.m.v. druk op de knop. Bij elektriciteit moeten ze buiten het huis een eindmof maken. dit kan eventueel onder spanning. Bij gas en water weet ik niet hoe men dit doet.
Henk

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #89 Gepost op: 2016/11/05, 21:23:41 »
Bij gas en water weet ik niet hoe men dit doet.
Water is een levensbehoefte, dat mogen ze (dacht ik) nooit afsluiten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2016/11/05, 21:56:54 »
Ron, niet aan gedacht maar ik denk dat je gelijk hebt.
Henk

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2016/11/05, 22:02:10 »
Ron, niet aan gedacht maar ik denk dat je gelijk hebt.
Henk
opgezocht https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drinkwater/vraag-en-antwoord/kan-mijn-drinkwaterbedrijf-de-levering-van-water-afsluiten-als-ik-niet-betaal

« Reactie #92 Gepost op: 2016/11/06, 11:32:38 »
Nee hoor, bij het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak heeft de netbeheerder de antieke meters gratis vervangen door slimme meters. Overigens mag je ook Nee zeggen.
Dat is iets anders dan slimme thermostaten en dat is allang uitgerekend:
http://kassa.vara.nl/nieuws/slimme-thermostaat-bespaart-geen-energie
Dat kun je zomaar niet weigeren omdat de oude meter niet meer voldoet. Je heb een twee richtingsmeter nodig. Voor leveren en ontvangen.
http://www.netbeheernederland.nl/publicaties/codes/.
Over het aantal geleverde Kwh moet je in de toekomst ook BTW over gaan betalen. Het kan ook nog zo zijn dat als er veel terug geleverd wordt, de levering stop gezet wordt omdat het net het niet aan kan ( weg rendement dure investering).
Henk
Bij ons in het district (Liander O)kom dit niet meer voor of het moet een analoge 3 fase meter zijn. Ik heb nog een analoge een fase meter van 1975 en daar zit al een blokkering op tegen verkeert draaien. Op de Nederlandse markt zijn er nog genoeg te koop (analoog) voor bijde richtingen maar deze worden niet meer ondersteund door het netwerkbedrijf.
Henk
Hoe zou dat nou toch komen dat je die niet meer kan krijgen??En niet meer ondersteund worden?En waarom pushen ze toch die slimme meters,zal er niet een goede reden voor zijn in het belang van de leveranciers?? :evil:

« Reactie #93 Gepost op: 2016/11/06, 11:37:29 »
Citaat

Theo, je ook een kooi van Farady om de meters bouwen. Dan zijn de meters ook niet op afstand afleesbaar en hebben koeling genoeg. Dus ze kunnen daarover geen aanmerkingen over maken.
Henk
Tja,ik weet het nog niet of dat zo gaat,dat aflezen van de slimme meters.Via het GSM netwerk?Dat kost toch een hoop geld voor de leverancier?Of is het WiFi?Maar dan moeten ze langs de huizen rijden om het op te vangen..

« Reactie #94 Gepost op: 2016/11/06, 20:12:38 »

@partyrabbit, bij gas, elektriciteit en water kunnen ze een eengezinswoning niet afsluiten d.m.v. druk op de knop. Bij elektriciteit moeten ze buiten het huis een eindmof maken. dit kan eventueel onder spanning. Bij gas en water weet ik niet hoe men dit doet.
Henk

Dat kan wel degelijk wel!  ;)

Er is alleen afgesproken deze mogelijkheid (nog) niet toe te passen, terwijl dat wel eerst het plan was.
Maar ja, zo zou ook kentekenherkenning ingevoerd zonder toepassingen van 'personen gaan volgen' vanwege privacy ... wat kort erna alsnog ingevoerd zijn. En nog een zooitje van dit soort voorbeelden van 'wat niet gaat gebeuren', maar ondertussen toch.

Reken maar dat dit op lange termijn alsnog toegepast gaat worden. Tientje erom verwedden?? =D

Citaat
Het op afstand afsluiten van de gas- en stroomtoevoer bij wanbetalers gaat niet door, meldt de Volkskrant. Hiervan was eerder sprake bij de invoering van de slimme energiemeter.

Na jaren lang discussiëren over de privacy van burgers, worden slimme energiemeters op grote schaal ingevoerd. Met behulp van de slimme meter kunnen meterstanden op afstand worden uitgelezen. Hierdoor zouden in eerste instantie wanbetalers direct worden afgesloten. Minister Kamp van Economische Zaken vindt dit te ver gaan.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/06, 20:21:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2016/11/06, 22:39:22 »
@partyrabbit, er zitten wel 50 Woningen op 1 elektriciteitskabel aangesloten en dat geldt ook voor gas. Daar zitten ook geen afsluiters tussen. Dat weet ik zeker. Als ik in de straat de enigste wanbetaler ben kunnen ze toch zomaar de hele straat niet plat leggen. Ik spreek echt uit ervaring. ;)
Henk

« Reactie #96 Gepost op: 2016/11/06, 23:23:56 »
@partyrabbit, er zitten wel 50 Woningen op 1 elektriciteitskabel aangesloten en dat geldt ook voor gas. Daar zitten ook geen afsluiters tussen. Dat weet ik zeker. Als ik in de straat de enigste wanbetaler ben kunnen ze toch zomaar de hele straat niet plat leggen. Ik spreek echt uit ervaring. ;)
Henk

1) Het staat hierboven toch? En dat komt gewoon van internet waar er meer over te vinden is dat dat gewoon kan.
2) De slimme meter (waar we het hier over hebben) hangt toch niet voor in je straat, maar in je meterkast?  ;)
- I ♥ Linux -

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2016/11/07, 09:27:46 »
Henk

1) Het staat hierboven toch? En dat komt gewoon van internet waar er meer over te vinden is dat dat gewoon kan.
2) De slimme meter (waar we het hier over hebben) hangt toch niet voor in je straat, maar in je meterkast?  ;)
Oke partyrabbit, dan zou in elke slimme meter een schakelaar moeten zitten van minimaal 25A want dat is de minimale aansluiting per woning (tegenwoordig vaak 40A of 3 fase). Hoe het met het gas gerealiseerd wordt weet ik niet.
Ik ken wel personen bij onze netbeheerder ( Liander) die mij over deze meter wat kunnen vertellen.
Maar laat ik duidelijk zijn : het moet in de meter gebeuren maar voor de meter in mijn huis heb ik altijd nog spanning.
Henk

« Reactie #98 Gepost op: 2016/11/07, 12:17:52 »
Henk
Huh?50 woningen op 1 kabel??Dat is fysiek niet eens mogelijk! :o Het komt allemaal van een verdeelkast in de wijk,(z,g hoogspanningskast)iedereen heeft zijn eigen kabel..En in die .verdeelkast kan makkelijk een wanbetaler afgesloten worden!Gewoon door een schakelaar,een hele grote,dat wel!En als het om de een of andere reden dat toch niet zou kunnen,in een hele oude ouderwetse verdeler,mag de monteur met behulp van de politie bij jou de hoofdzekering verwijderen.Maar dan moet je het ook wel heel erg bont gemaakt hebben..En nee,die zekering is dan niet meer te koop bij Gamma of Praxis!
(Waarom zouden ze in vredesnaam een eindmof moeten maken???Kost bakken vol geld om dat te doen en daar na weer te verhelpen,terwijl er een wijkverdeelkast staat??????  )
« Laatst bewerkt op: 2016/11/07, 12:25:59 door Lowlands »

« Reactie #99 Gepost op: 2016/11/07, 12:24:15 »
Het is niet mijn feestje, maar misschien is het tijd voor een apart topic....   ???