Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Debian E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)  (gelezen 1022 keer)

Offline Teun

  • Lid
Omdat ik vast loop in het opbouwen van mijn laptop Dell Latitude d400, vraag ik vriendelijk hulp op dit forum. Ik heb met google gezocht, maar kon niets vinden, ook niet op forums.

Mijn laptop heb ik geïnstalleerd met Debian. Dat ging allemaal goed tot dat ik de desktopenviroment installeerde. Dat is al weer een hele tijd geleden. Vandaag deed ik tasksel opstarten en daarme de Debian desktop env. Installeren. Ik krijg dan  tasksel: apt-get failed (100)

Wat ook niet lukt zijn de commando's :
apt-get update / ik krijg dan: There is no public key available for THE following key IDs

apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
apt-get install
Ik krijg dan het advies van het systeem om -f te gebruiken zoals:
apt-get -f install
Toch geeft mijn laptop de error terug.
Debian E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Heeft iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 2016/07/29, 20:29:39 door Teun »


Offline Teun

  • Lid
Re: Debian E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/14, 21:39:05 »
Ik heb nu debian version 7.11

Deze heb ik gedownload vanaf de debian website en daarna met netbootin op een USB stick gezet. Deze laptop heb ik tijd geleden opgestart vanaf deze usbstick. Deze usb-stick is inmiddels niet meer bruikbaar en een tweede usb-stick voor drivers is ook vervangen met andere zaken. Ik kan dus niet opnieuw installeren. Ik moet het hier mee doen. Hopelijk weet iemand hoe ik de publickeys moet installeren.
Om bij het begin te beginnen, denk ik dat dit mijn eerste vraag is;
Hoe installeer ik publieke sleutels voor de volgende sleutel-IDs ?
Als ik doe op de commandline:
apt-get update
Dan krijg ik de melding:
geraakt http...etcetera
er zijn geen publieke sleutels beschikbaar voor de volgende sleutel-IDs:
[sleutelcode]

Ik wil graag deze laptop kunnen updaten en de desktop environment installeren.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/14, 22:46:07 door Teun »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/16, 09:32:11 »
Debian 7.11 is niet de laatste versie, maar een oude. De huidige 'Stable' versie is 8.5. Bovendien heb je UnetBootIn gebruikt om Debian mee op een usb-stick te zetten. Dat werkt naar mijn ervaring niet goed. UnetBootIn is eigenlijk ontwikkeld voor Ubuntu. Debian levert hybride ISO's, die kun je dus gewoon naar een usb-stick toe schrijven en je hebt geen speciale programma's nodig om zo'n ISO uiteen te plukken en dan op een speciale manier op een usb-stick te schrijven (wat UnetBootIn doet).

De installatie die je hebt is foutief en gebrekkig. Ik raad niet aan om te proberen die te herstellen. Je zult dus wel degelijk opnieuw moeten installeren.

Gebruik deze link: http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/8.5.0-live+nonfree/amd64/iso-hybrid/debian-live-8.5.0-amd64-xfce-desktop+nonfree.iso
Dit is een Debian Live met de XFCE desktop en 64-bits. Vervang het woord 'xfce' in de link als je een andere desktop wenst. De mogelijkheden zijn: cinnamon, gnome, kde, lxde of mate. De eerste drie zijn niet geschikt voor oudere computers. De laatste twee en xfce wel. Mate neemt dan van die het meeste resources in beslag, lxde het minst.

Deze ISO bevat ook alle non-free drivers die je voor een laptop zeker nodig gaat hebben. NIET UnetBootIn gebruiken! Als je geen andere Linux hebt draaien, gebruik dan Windows om de download te doen en zet de ISO op een usb-stick met dit Windows-programma: https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/files/latest/download
Dan zou alles wel goed moeten werken.

Offline Teun

  • Lid
Re: Debian E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/16, 17:17:38 »
Bedankt voor je hulp. Ik zal eens kijken hoe ik dit ga doen.
Ik ga deze iso,s uit proberen:
http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/8.5.0-live+nonfree/i386/iso-hybrid/

We hebben nog 'n tweede laptop met debian en een derde laptopmet Windows en een losse USB-cdromdrive/station. Dus ik moet alleen even kijken of ik 'n usb-stick ga gebruiken of 'n recordable-cd.
Dan moet ik nog even kijken welke desktop env. ik wil. Liefst eentje die op gnome lijkt.
Welke desktop env. adviseer  je?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/16, 23:06:07 »
Een usb-stick is véél sneller dan een cd-r, dus zou ik absoluut een usb-stick gebruiken.

Gnome is de Gnome3 desktop, als je de oudere Gnome2 desktop bedoelt dan moet je Mate hebben. Maar in feite zijn die desktopomgevingen te zwaar voor oude 32-bit systemen. Gebruik daarvoor liefst lxde of xfce. Ik ben zelf een fan van het xfce-desktopsysteem en je kunt een blokkendoosversie installeren om een zo compact mogelijke desktop te krijgen. In mijn ondertekening vind je een link naar het hoe van zo'n blokkendoossysteem.