Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird wil niet meer een email verzenden  (gelezen 1389 keer)

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Gepost op: 2016/02/01, 20:59:43 »
Ten eerste krijg ik bij het starten een venster waar hij een wachtwoord vraagt,terwijl ik die niet ingesteld hebt,want niet nodig.
Ten tweede wil hij geen email verzenden ook al staat alles zo als Vodafone het wil.Vodafone wist er ook geen raad mee.
Ik krijg altijd te zien :relay not permitted.
Account weg halen en op nieuw maken geeft totaal geen verschil.Volgens Thunderbird is er niks aan de hand,want stelt zich zelf in.
Ingaande emails doen het prima..Ook met meerdere email adressen geprobeerd..
Wie heeft hier een oplossing voor?Is overigens gewoon voor mijn pc thuis,niet voor mijn smartphone.Die heb ik helemaal niet ingesteld voor emails.
Gelukkig kan ik nog via webmail bij Vodafone communiceren..
« Laatst bewerkt op: 2016/02/01, 21:06:15 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/01, 21:41:36 »
Sorry, ik lees even iets niet helemaal goed...( EDIT )

Ik ben toch wel bang dat er iets niet goed staat, wel of geen authenticatie voor zenden enzo.
Maar relay not permitted, lijkt op een fout gekozen poortnummer.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/01, 21:45:15 door kuifje09 »

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/01, 22:38:48 »
Relay not permitted heeft van doen met de SMTP instellingen. En die zijn inderdaad voor het verzenden.

Als het goed is wilde je een email verzenden op een andere internetverbinding dan je vaste email provider.
Providers beperken dat. Je kunt bijvoorbeeld alleen een ziggo email verzenden op je ziggo verbinding.
Je kunt dit oplossen door een andere SMTP server te gebruiken. Een opengestelde SMTP (bv hotmail), of de SMTP van de provider waar je op dat moment op zit.

Ook dat kan wat onhandig worden als deze een wachtwoordverificatie verwacht, wat ook weer vaak is.
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--

Offline DeBaas

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/01, 23:08:18 »
Je Internet leverancier is Vodafone ? Dan kun je alleen via poort 25 onbeveiligd verzenden.

https://www.vodafone.nl/support/vodafone-thuis/internet-en-email/email-instellingen/
Er zit meestal wel een (kleine) controle op de berichten, de afzender MOET (vaak) het juiste e-mail adres bevatten.
Niet zo met de hotmail smtp server, deze is wel beveiligd maar accepteert relay als de inlog maar klopt.

Mogelijk kun je wel de beveiligde smtp versie gebruiken maar dien je je eerst via My Vodafone aan te melden.

https://handleidingen.vodafone.nl/web/htc-one/basisfuncties/e-mail/de-telefoon-instellen-voor-e-mail/
http://forum.vodafone.nl/t5/Apps-Diensten/Aanpassen-uitgaande-e-mailinstellingen/m-p/249066/highlight/true#M6341
Misschien kun je zo de juiste gegevens destileren.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/01, 23:27:14 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/02, 00:07:10 »
Het gaat dus niet om een mobiele email,maar om de thuisversie.En wat is dan de poort daar voor?465 of 587?En het wachtwoord voor de emailserver zou hetzelfde zijn als voor my vodafone,nou niet dus..

En ik email gewoon op de server van Vodafone,meer heb ik niet.Heb wel twee verschillende emailadressen,waar van 1 niet vodafone,maar de smtp server is voor allebei hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/02, 00:17:03 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/02, 00:41:58 »
465 met SSL/TLS Normaal wachtwoord
587 met STARTTLS Normaal wachtwoord
zijn voor een beveiligde smtp server,
meestal als inlognaam het deel voor de @ of het hele e-mail adres.

25 zonder beveiliging en zonder wachtwoord
is de oude versie, alleen te bereiken via het netwerk van de provider, niet wereldwijd.
Mogelijk dient de afzender altijd het bijbehorend e-mail adres te hebben,
je kunt dan geen mail van je andere account verzenden via deze smtp server.
Dit komt ook wel voor op de beveiligde smtp servers.
Check of je het juiste account hebt geselecteerd bij verzenden van mail.

Controleer de instellingen van je smtp server, al of niet beveiligd, al of niet wachtwoord.

De smtp server staat bij Thunderbird mail-instellingen onderaan.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/02, 10:10:14 »
Dat zei ik al.  ^-^
maar de smtp server is voor allebei hetzelfde.

Daar gaat het dus waarschijnlijk ergens mis. De instellingen van de smtp-server.
Misschien kun je daar captives van maken? (geen gebruikersnaam en ww uiteraard)
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/02, 10:43:07 »
Dan zou ik op mijn vodafone emailadres wel moeten kunnen verzenden,en dat lukt ook niet,daar krijg ik ook een vraag naar wachtwoord,en als ik dat annuleer en een bericht zend dan zie ik de statusbar en die blijft dan maar schuiven en schuiven tot the end of time,en als ik die annuleer staat er dat de verzending is mislukt.
Ik krijg een gevoel dat ik Thunderbird helemaal moet weg halen,of misschien de map in Home?En dan weer opnieuw installeren?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/02, 10:44:41 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/02, 17:42:04 »
Alsnog, wat zijn de huidige instellingen van de smtp server ?
Vervang alles voor de @ door gebruiker voor je de resultaten post.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/03, 13:54:42 »
Ik sta uiterst verbaasd!Ik heb na dat mijn email gebackupt had via de addon importeren/exporten tool,heel Thunderbird volledig laten verwijderen incl de taalpakketten voor alle zekerheid.Ik ben Ubuntu daar na nog opnieuw gaan opstarten,voor alle zekerheid.En toen ik Thunderbird weer geinstalleerd had,was alles er weer!Incl de instellingen!!Hoe is dat mogelijk als je alles verwijdert hebt.En verzenden doet hij nog steeds niet.. >:(  En berichten verwijderen doet hij ook nog steeds niet.. :o
(Voor heen stond hij op poort 587 en werkte ook niet)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 14:02:02 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/03, 14:24:44 »
Volgens https://www.vodafone.nl/support/vodafone-thuis/internet-en-email/email-instellingen/ moet je poort 993 (of 143) gebruiken voor smtp.vodafonethuis.nl

Een programma (Thunderbird) wissen en opnieuw installeren zal zoiets nooit oplossen, persoonlijke instellingen blijven dan bewaard.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 14:56:13 door testcees »
Ik heb zojuit de Sleepnet-kieswijzer ingevuld op www.waartrekjijdegrens.nl/

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/03, 14:35:21 »
Een programma (Thunderbird) wissen en opnieuw installeren zal zoiets nooit oplossen, persoonlijke instellingen blijven dan bewaard.
Is een reflex van dat andere OS wat geprojecteerd wordt naar linux.....

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/03, 14:47:07 »
Tja,er stond alles verwijderen van Thunderbird,dus dan denk je toch dat ALLES verwijdert wordt?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/03, 14:48:24 »
Volgens https://www.vodafone.nl/support/vodafone-thuis/internet-en-email/email-instellingen/ moet je poort 993 (of 143) gebruiken voor smtp.vodafonethuis.nl

Een programma (Thunderbird) wissen en opnieuw installeren zal zoiets nooit oplossen, persoonlijke instellingen blijven dan bewaard.
Nee,je vergist je,dat is voor de inkomende mail...En die komt prima binnen..
En die staat voor lijbrandt.nl op 110 en voor vodafone op 143

Misschien moet ik maar eens Evolution proberen..
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 14:55:06 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/03, 14:54:45 »
Nee,je vergist je,dat is voor de inkomende mail...En die komt prima binnen..
Inderdaad een vergissing, dat was voor imap, sry.

Heb je ook gekeken naar https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/handleidingen/handleiding-vf-thuis-internet-en-bellen.pdf ?

Citaat
Versturen van e-mail (SMTP):
Servernaam: mail.vodafonethuis.nl
 * Poort 25 – Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd ).
Van buiten het Vodafone netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
 * Poort 465 – Versturen van e-mail via een beveiligde verbinding (SSL) met wachtwoord.
Van buiten het Vodafone netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
 * Poort 587 – Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd )
met optioneel TLS. Van buiten het Vodafone netwerk maximaal 500 e-mails per dag
geauthentiseerd.
 * Poort 2525 – Zonder wachtwoord e-mail versturen. Maximaal 50 e-mails per dag (is bedoeld
voor bijvoorbeeld scanners of printers die geen authenticatie ondersteunen).

In je voorbeeld schermafdruk met poort 465 moet je dus wel een gebruikersnaam/wachtwoord opgeven.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 15:01:37 door testcees »
Ik heb zojuit de Sleepnet-kieswijzer ingevuld op www.waartrekjijdegrens.nl/

Offline Henkp

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/03, 14:54:56 »
Tja,er stond alles verwijderen van Thunderbird,dus dan denk je toch dat ALLES verwijdert wordt?

Heb je ook in je Home de map " .thundebrid " geheel verwijderd?
Zo niet dan blijven al je instellingen inderdaad er in staan.

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/03, 15:20:50 »
Ik zou toch maar eens gaan proberen of de authenticatiemethode invullen werkt.
Veel providers wensen voor SMTP dat je je aanmeldt met je naam/wachtwoord.

Deze conclusie n.a.v. je captive sluit precies aan bij mijn allereerst reactie.
En later geef je zelf aan dat er naar dat wachtwoord gevraagd wordt.

daar krijg ik ook een vraag naar wachtwoord

Dus probeer dat eerst maar eens, en dan denk ik dat je probleem opgelost is. 8-)
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--

Offline Lowlands

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/03, 15:43:08 »
Yep,ook al geprobeerd,maakt geen verschil.!Die vraag krijg ik bij opstarten van Thunderbird en als ik op verzenden druk.Ik ben ook nog naar windows XP gegaan,was zo lang al niet geweest dat hij nog geheel op lijbrandt stond.Daar ingesteld en ook daar krijg ik dezelfde problemen.
Vodafone zei dat het wachtwoord hetzelfde is als bij my vodafone.Daar heb ik gisteren een nieuw wachtwoord ingesteld.Werkte zo als gewoonlijk niet meteen,maar pas na een kwartier(belachelijk natuurlijk!)En als ik dat dus in vul krijg je toch weer te zien dat het niet werkt.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 15:50:44 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/03, 15:49:36 »
Dat kwartier wachten, heeft niets met je provider te maken.
Dat is bij alle providers zo.

Het heeft met je dns te maken!

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/03, 15:59:10 »
Het verlossende antwoord komt eraan. Ogenblikje.
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/03, 16:03:15 »
Zoek het verschil (letje).  ^-^

Deze fout zelf ook al vaker gemaakt. En testcees vermelde deze pdf ook al maar keek er ook overheen.

Hint.
Je verzendt toch MAIL via SMTP ... toch?  =D
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--

Offline DeBaas

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/03, 16:54:08 »
Bovenstaande gaat het waarschijnlijk niet worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/07, 17:49:50 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/03, 18:12:44 »
Bovenstaande gaat het waarschijnlijk niet worden.

Ik weet niet waar je die plaatjes waar smtp.vodafonethuis.nl staat vandaan hebt maar Vodafoon (zie domeinnaam)
https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/handleidingen/handleiding-vf-thuis-internet-en-bellen.pdf

zegt zelf
Servernaam: mail.vodafonethuis.nl en géén smtp.vodafonethuis.nl zoals jullie captives (ook van ts) weergeven.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 18:14:57 door partyrabbit »
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--

Offline DeBaas

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/03, 18:40:10 »
Het zijn VOORbeelden, had ik er bij moeten melden.............
En als de mailserver een andere naam heeft........... dien je de juiste te gebruiken.
Dank voor de correctie.
Maar de smtp wordt wel doorverwezen ;) en zou dus ook moeten werken.
PING smtp.vodafonethuis.nl (37.143.82.163) 56(84) bytes of data.
64 bytes from mail.vodafonethuis.nl (37.143.82.163): icmp_req=1 ttl=58 time=10.7 ms
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 18:44:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/03, 19:15:15 »
Maar de smtp wordt wel doorverwezen ;) en zou dus ook moeten werken.

Dat hoeft niet altijd. Het zou zomaar kunnen zijn dat die twee naar verschillende servers verwijzen waardoor daar niet jouw juiste gegevens beschikbaar zijn om erop te mogen.

Ik weet in elk geval wel dat SMTP of MAIL veel verschil kan uitmaken. Zelf ook al vaker gehad dat dat ineens net andersom bleek te moeten na bijvoorbeeld serveraanpassingen bij de provider.
Zo heb ik nog lang met authentificatie ingelogd terwijl dat niet meer nodig bleek en eigenlijk ook niet meer zou werken. Werkte gewoon en heeft nog 1,5 jaar geduurd voor het ineens niet meer werkte en mij dat verteld werd.

Maar nu wordt het gissen voor me.
Ik blijf in elk geval volharden dat de meldingen aangeven dat er bij de SMTP instellingen iets niet goed staat. En dan krijg je dit soort klachten inderdaad.
Dus dan maar de provider bellen en samen alles nalopen?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 19:17:27 door partyrabbit »
I ♥ Linux
 
"Schroom niet af en toe je kop boven het maaiveld uit te steken. Zulke mensen zijn nodig. Buk gewoon op tijd." --partyrabbit--