Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird wil niet meer een email verzenden  (gelezen 6320 keer)

Re: Thunderbird wil niet meer een email verzenden
« Reactie #25 Gepost op: 2016/02/03, 19:23:59 »
Dat heb ik al gedaan,en die trok zijn handen er van af toen ik zei dat ik Thunderbird had.. >:(  Ze kennen daar natuurlijk alleen maar Windows en Outlook.

Maar die configuratie is dus zelf door Thunderbird gemaakt..Je vult je emailadres in en je naam en als je dan op ok drukt zoekt hij zelf via bekende servernamen en vind hij kennelijk die server.
Nee,ik denk toch dat het meer aan dat wachtwoord ligt,wat gewoon weer weg is.. En dus hetzelfde is als bij my vodafone.Daar ga ik morgen maar weer eens bellen en een half uur aan de telefoon hangen voor dat je eindelijk iemand krijgt.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #26 Gepost op: 2016/02/04, 09:54:11 »
Er was al een lijstje met instellingen gepresenteerd. Probeer dat eens.
En heb je al geprobeert om met authenticatie te verzenden?

Dat heb ik al gedaan,en die trok zijn handen er van af toen ik zei dat ik Thunderbird had.. >:(  Ze kennen daar natuurlijk alleen maar Windows en Outlook.

Beter ook niet nadrukkelijk praten over Thunderbird maar alleen over de benodigde instellingen.
Die instellingen zijn altijd dezelfde ongeacht welk programma je gebruikt.

Daarnaast ben jij klant en hebben ze je gewoon te helpen.
Je belt niet voor thunderbird. Je belt voor de juiste instellingen en daar moeten ze je bij helpen.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 09:55:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #27 Gepost op: 2016/02/04, 12:47:22 »
Men vraagt er specifiek naar..Maar ik heb het wachtwoord ingesteld,en ik zit al een hele tijd te wachten tot dat het eindelijk eens gaat werken in Thunderbird.. >:(!
Je kan een wachtwoord aanvragen,dan moet je wachten tot het binnen komt,en dat duurt een tijd, en dan moet je zo vlug mogelijk een nieuw wachtwoord maken,want veel tijd er voor heb je niet.De eerste poging vandaag was ik na 15 minuten al weer te laat!
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 12:49:47 door Lowlands »

« Reactie #28 Gepost op: 2016/02/04, 17:31:03 »
Bel dan gewoon je provider. Die MOET je hierbij vooruit helpen (jij bent klant).
Doen ze dat niet dan meteen 'de baas' aan de telefoon vragen.
Ja ik weet het. Sommige helpdeskmedewerkers zijn niet zo fanatiek (of is het 'niet zo snugger'?). Dan gewoon iemand anders vragen.

Even instellinkjes doorlopen. Dat heb ik al wel vaker gedaan met mijn provider en is gewoon hun werk. Wat zou daarin het probleem moeten zijn om dat niet even te doen?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 17:33:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2016/02/04, 19:36:48 »
Maar die configuratie is dus zelf door Thunderbird gemaakt..Je vult je emailadres in en je naam en als je dan op ok drukt zoekt hij zelf via bekende servernamen en vind hij kennelijk die server.

Nooit door Thunderbird laten doen, want die doet dat vaak/meestal verkeerd. Je kunt het allerbeste zélf de benodige gegevens opzoeken en die zélf invullen in Thunderbird.

« Reactie #30 Gepost op: 2016/02/04, 22:04:06 »
Bij de standaard emailproviders werkt het meestal gewoon prima hoor Mikkel. Denk dan aan hotmail en gmail en dat soort aanbieders.
- I ♥ Linux -

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2016/02/04, 23:43:37 »
Als voorbeeld, de oorzaak kan ook ergens anders liggen:
Livemail op Ziggo wil maar niet verzenden, tig maal de instellingen veranderd en geprobeerd.
Uiteindelijk mijn eigen gegevens gebruikt om smtp te testen, die doet het met de standaard instellingen stomweg wel.
Nu de gegevens van de gebruiker ingesteld werkt ????????
Op dezelfde machine staat ook een tweede account daar ook de ziggo instellingen ingevuld, wenst ook niet te verzenden.
Opnieuw mijn gegevens ingevuld.... werkt
Weer de gegevens van de betreffend gebruiker ingevuld, werkt nu wel. rara politiepet....

De eerder aangemaakte accounts die waren opgezet met Thunderbird, die ook niet wensten te verzenden, werken nu plots ook.

Volgens mij liggen er hier en daar een paar bits los.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #32 Gepost op: 2016/02/05, 00:08:59 »
Bel dan gewoon je provider. Die MOET je hierbij vooruit helpen (jij bent klant).
Doen ze dat niet dan meteen 'de baas' aan de telefoon vragen.
Ja ik weet het. Sommige helpdeskmedewerkers zijn niet zo fanatiek (of is het 'niet zo snugger'?). Dan gewoon iemand anders vragen.

Even instellinkjes doorlopen. Dat heb ik al wel vaker gedaan met mijn provider en is gewoon hun werk. Wat zou daarin het probleem moeten zijn om dat niet even te doen?
Ik vind dat het wachtwoord nou eindelijk eens moet werken,ik heb alles ingesteld wat moet werken en toch werkt het niet.Of ze bedoelen met mailbox de webmail.Dan zullen ze toch mij moeten vertellen wat het imap wachtwoord is,want die kan je dan nergens instellen.

Frederik

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2016/02/05, 01:53:40 »
Dan zullen ze toch mij moeten vertellen wat het imap wachtwoord is,want die kan je dan nergens instellen.

En dat klopt, want het wachtwoord van je provider voor e-mail is voor zowel POP als voor IMAP hetzelfde.
Daarover bestaat geen enkele twijfel.

« Reactie #34 Gepost op: 2016/02/05, 11:06:44 »
Ik vind dat het wachtwoord nou eindelijk eens moet werken,ik heb alles ingesteld wat moet werken en toch werkt het niet.Of ze bedoelen met mailbox de webmail.Dan zullen ze toch mij moeten vertellen wat het imap wachtwoord is,want die kan je dan nergens instellen.

Dat bedoel ik. Als je vanachter je pc met hen belt en zij mee horen wat jij instelt kom je er meestal wel uit waar het fout gaat. Zelf al vaker gehad (en ik kreeg al vaak genoeg email aan de gang waar het volgens zeggen niet zou moeten kunnen =) ).

Waar mijn advies vooral op gericht is. Je kunt je wel op blijven vreten maar daar los je dit niet mee op. En ik kan blijven gissen maar raak ook door mijn adviezen heen. En de rest zo te lezen ook waardoor alles voor jou alleen maar verwarrender en frustrerender wordt.
En dit probleem zal nooit groot zijn. Een simpele instelling. Ik weet zeker dat als ik achter je pc zat het in een half uurtje aan de gang is. Maar van afstand en zonder de diepere benodigde informatie van vodafoon (zit ik niet bij dus ken ik niet volledig) werkt dat gewoon niet. Vodafoon heeft deze kennis wel.
En thunderbird doet niet ter zake. De instellingen zijn gelijk ongeacht welk programma je hebt. Ze kunnen je hooguit niet helpen met bijvoorbeeld waar je bij een bepaalde instelling komt (b.v. bewerken -> voorkeuren -> tabblad X) maar die weet jij zelf wel te vinden, toch?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/05, 11:09:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2016/02/05, 20:45:30 »
Bij de  eerste post las ik iets van server relay. Dat is meestal een indicatie dat je meerdere accounts hebt, bijv. Vodafone, Gmail, Outlook.com enz.
Je kunt meerdere accounts instellen om de mail op te halen (POP) of te lezen (IMAP), maar je kunt maar één SMTP server gebruiken om de mail te versturen.
Zie het als een postkantoor. Daar heb je meerdere postbussen, maar er is één loket om het pakje te versturen/aan te bieden.

Ik heb ook weleens bij iemand met een dergelijk probleem gewerkt. Wat je kunt doen is de standaard SMTP via Google laten lopen.
smtp.googlemail.com
poort 25
gebruikersnaam: naam@gmail.com
Normaal wachtwoord
STARTTLS
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #36 Gepost op: 2016/02/05, 23:44:14 »
er zijn twee emailadressen van twee providers,maar er is maar 1 smtp server!Ik heb helaas vandaag geen tijd gehad om aan de telefoon te hangen en te wachten tot ik eindelijk eens gehoord werd,dus maandag weer eens.Lijkt me sterk dat ze in het weekend ook werken bij de klantenservice.Oja,en dat wachtwoord is dus van de IMAPserver!Gek dat als die niet werkt de SMTPserver ook niet werkt,terwijl wel de emails binnen komen.. :o

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2016/02/06, 00:25:03 »
Uit de Vodafone folder:

Ontvangen van e-mail (POP,IMAP):
•  Servernaam: mail.vodafonethuis.nl
•   POP3 (standaard gebruikt door bijv. Outlook):
- Poort 110 – zonder beveiligde verbinding (SSL)
- Poort 995 – met beveiligde verbinding (SSL)
•   IMAP (standaard gebruikt op bijv. iPhone, Ipad):
- Poort 143 – zonder beveiligde verbinding (SSL)
- Poort 993 – met beveiligde verbinding (SSL)
Versturen van e-mail (SMTP):
•  Servernaam: mail.vodafonethuis.nl
•   Poort 25 – Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd ).
Van buiten het Vodafone netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
•   Poort 465 – Versturen van e-mail via een beveiligde verbinding (SSL) met wachtwoord.
Van buiten het Vodafone netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
•   Poort 587 – Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd )
met optioneel TLS. Van buiten het Vodafone netwerk maximaal 500 e-mails per dag
geauthentiseerd.
•   Poort 2525 – Zonder wachtwoord e-mail versturen. Maximaal 50 e-mails per dag (is bedoeld
voor bijvoorbeeld scanners of printers die geen authenticatie ondersteunen)

De smtp.vodafonethuis.nl wordt automatisch doorgestuurd naar mail.vodafonethuis.nl server.

Je kunt je paswoorden controleren en verwijderen in Thunderbird > Bewerken > Beveiliging > Wachtwoorden > Opgeslagen wachtwoorden > Wachtwoorden tonen > Verwijderen, indien het foutief is ingegeven.
Bij de volgende poging vraagt Thunderbird dan dit correct in te geven.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/06, 00:34:42 door DeBaas »

« Reactie #38 Gepost op: 2016/02/06, 11:23:31 »
Ja,nou gooi je wel mobiel netwerk en gewoon netwerk door elkaar...Dus ik zou smtp moeten vervangen door mail.vodafonethuis?Dat is in tegenstelling met de PDF die je kan downloaden van hun website.

Maar het is wel een goede tip!Want er staat daar niks van een vodafone server,en het wachtwoord is korter!Er staat alleen maar lijbrandt.Ga het veranderen!

Maar wacht even,er staat websites,geen server.En ik zie niks dat ik er eentje kan bijvoegen.Alleen verwijderen en dan gaan misschien de mails van lijbrandt.nl niet meer door?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/06, 11:42:16 door Lowlands »

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2016/02/06, 14:08:38 »
Hier staat klaar en duidelijk wat vodafone stelt om met hum mail/pop te kunnen werken:
https://www.vodafone.nl/support/vodafone-thuis/internet-en-email/email-instellingen/ 

Overigens laten ze het poortnummer voor de smtp , uitgaande mail, niet zien , maar dat zal dan de standaard 25 wel zijn.

Die poorten die zij gebruiken zal je ongetwijfeld niet voor andere mail-providers kunenn gevruiken. Dan krijg je die relay problemen.
Meestal zijn er alternatieven b.v. voor hotmail :
  http://www.emailinstelling.nl/iphone/hotmail-mail-instellen/ 
Zoiets ook voor gmail.
  https://www.schoonepc.nl/tools/gmail-e-mailprogramma-pop3.html   
EDIT: deze is wat duidelijker,
http://www.emailinstelling.nl/outlook/gmail-mail-instellen/   

Gewoon het goede protocol, de juiste poort en wel of niet de vereiste versleuteling.

Ik kan me niet voorstellien dat thunderbird niet met verschillende smtp/pop servers om zou kunen gaan.

Extra Edit : Ook thunderbird zelf heeft wel een leuk verhaal ovcer het configureren:
https://support.mozilla.org/nl/kb/handmatige-accountconfiguratie
« Laatst bewerkt op: 2016/02/06, 14:18:19 door kuifje09 »

« Reactie #40 Gepost op: 2016/02/06, 14:33:35 »
Ik kan me niet voorstellien dat thunderbird niet met verschillende smtp/pop servers om zou kunen gaan.
Ik ook niet.

er zijn twee emailadressen van twee providers,maar er is maar 1 smtp server!
Hier heb ik bijvoorbeeld onder een gebruiker een thunderbird met meerdere tegelijk van ziggo, meerdere hotmail en live, eigen domein emails. Onder een andere gebruiker draaien weer ziggo, hotmail en gmail.
In mijn geval allemaal pop-mails, maar bij andere gebruikers weer pop en imap door elkaar.
Overal hier diverse accounts en soorten emailproviders door elkaar heen in gebruik en alles werkt prima.
- I ♥ Linux -

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2016/02/06, 14:41:21 »
Citaat van: Lowlands op Gisteren om 23:44:14

Staat wel vreemd voor de ontvanger, je zend naar a en krijgt antwoord van b, maar goed, dat is een keuze.

« Reactie #42 Gepost op: 2016/02/06, 14:48:25 »
...of belandt te snel in de spamfilter.
- I ♥ Linux -

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2016/02/06, 14:56:11 »
In Thunderbird (ook LiveMail) kun je per mail account een andere smtp server gebruiken, dus de server die bij het mail account hoort.
Bij probleemgevallen kun je er voor kiezen een ander te gebruiken.
Voorbeeld SMTP-server:

Instellingen
Omschrijving: Microsoft Live Hotmail
Servernaam:   smtp-mail.outlook.com
Poort:        587

Beveiliging en authenticatie
Vebindingsbeveiliging: STARTTLS
Authenticatiemethode:  Normaal wachtwoord
Gebruikersnaam:        JouwAccountnaam@hotmail.com
    # @live.nl, enz.

Moet je er nog wel een account hebben.
Uit het verleden heb ik een Amerikaans account dat alleen op het eigen netwerk via poort 25 wil verzenden, verzenden voor dat account doe ik daarom thuis met de Ziggo smtp server.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/06, 15:04:55 door DeBaas »

« Reactie #44 Gepost op: 2016/02/06, 15:48:01 »
Ik ook niet.

Hier heb ik bijvoorbeeld onder een gebruiker een thunderbird met meerdere tegelijk van ziggo, meerdere hotmail en live, eigen domein emails. Onder een andere gebruiker draaien weer ziggo, hotmail en gmail.
In mijn geval allemaal pop-mails, maar bij andere gebruikers weer pop en imap door elkaar.
Overal hier diverse accounts en soorten emailproviders door elkaar heen in gebruik en alles werkt prima.
Wil ik best geloven,maar bij mij is het eenvoudig.

« Reactie #45 Gepost op: 2016/02/06, 15:49:45 »
Hier staat klaar en duidelijk wat vodafone stelt om met hum mail/pop te kunnen werken:
https://www.vodafone.nl/support/vodafone-thuis/internet-en-email/email-instellingen/ 

Overigens laten ze het poortnummer voor de smtp , uitgaande mail, niet zien , maar dat zal dan de standaard 25 wel zijn.

Die poorten die zij gebruiken zal je ongetwijfeld niet voor andere mail-providers kunenn gevruiken. Dan krijg je die relay problemen.
Meestal zijn er alternatieven b.v. voor hotmail :
  http://www.emailinstelling.nl/iphone/hotmail-mail-instellen/ 
Zoiets ook voor gmail.
  https://www.schoonepc.nl/tools/gmail-e-mailprogramma-pop3.html   
EDIT: deze is wat duidelijker,
http://www.emailinstelling.nl/outlook/gmail-mail-instellen/   

Gewoon het goede protocol, de juiste poort en wel of niet de vereiste versleuteling.

Extra Edit : Ook thunderbird zelf heeft wel een leuk verhaal ovcer het configureren:
https://support.mozilla.org/nl/kb/handmatige-accountconfiguratie
Poort 25 is voor mobiel emailen.

« Reactie #46 Gepost op: 2016/02/06, 16:36:12 »
Wil ik best geloven,maar bij mij is het eenvoudig.

En dat is de reden dat ik zeg dat jou probleem ook eenvoudig op te lossen moet zijn. Het kan nooit veel meer zijn dan een foute instelling (ww is ook instelling).
 :| Als ik toch eens even een half uurtje bij jou achter de pc kon kijken, dan was jij snel blij.
- I ♥ Linux -

« Reactie #47 Gepost op: 2016/02/07, 13:38:27 »
Achter mijn pc zitten alleen maar kabels.. =D
Maar ik ben eigenlijk van overtuigd dat het wachtwoord niet goed is,en dat moet in gesteld worden,maar waar?

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2016/02/07, 21:02:06 »
Lowlands,  poort 25 is een standaard poort ( definitie ) voor smtp verkeer, heeft niet met wel of niet mobiel te maken.
Hier staat een lijstje met standaard poorten :
  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers   

Maar,  je kan elke poort zowat voor elk protocol gebruiken, aleen kan het zijn dat je dan wat lastig met anderen komuniceerd.
Onder de 1024 is het eigenlijk wel zo dat iedereen zich aan de standaard houd...

Dat veel providers het niet leuk vinden dat je via 25 met hotmail praat, is jammer, maar daarvoor is er de uitwijkmogelijkheid gemaakt.

En dat wachtwoord. Tja, ik ken helaas Thunderbird niet, ( waar bemoei ik me dan mee he ) , maar dat moet toch echt ergens in de opties en netwerk instellingen van thunderbird te vinden zijn.
Als authentikatie is ingesteld, dan zal als je de wachtwoorden weglaat, er om gevraagd moeten worden bij opstarten van de verbinding met je provider.

Wellicht is er een logging van thunderbird, daarin moet terug te vinden zijn waar het fout gaat.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/07, 21:06:09 door kuifje09 »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #49 Gepost op: 2016/02/07, 21:30:51 »
Lowlands,

Ik gebruik TB al jaren.

• Let op de punt voor de mapnamen. Dat zijn de verborgen instellingenmappen
  • Druk op Ctrl-H om de verborgen mappen te tonen
  • Zorg dat je wachtwoord OK is en werkt bij webmail

Backups doe ik door de hele .thunderbird map uit mijn thuismap naar een externe NTFS schijf te kopieren. Terugzetten is een kwestie van gewoon terugkopieren.

Nieuwe installatie? Eerst natuurlijk een nieuwe backup maken. Dan kopieer je die naar je thuismap. Klaar, alles terug.

Heb je zo heel veel in TB zitten dat het niet leuk meer is: hernoem je .thunderbird map dan naar iets anders. Vervolgens start je TB weer, die maagdelijk begint voor jou een nieuw account aan te maken. Zet dan wel je POP of Imap naar wens. Klaar. Wil je in je oude mail neuzen, hernoem je actuele map naar iets anders en de oude map terug naar  .thunderbird

Het is doodsimpel en ik doe dat al jaren zo.

Succes! Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Just.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021