Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?  (gelezen 12828 keer)

Offline chaos7

• Lid
Re: Wat was jou eerste Ubuntu die je gebruikte?
« Reactie #50 Gepost op: 2015/08/24, 17:54:46 »
8.04 begonnen omdat ik het andere beu was. na een aantal jaren moest ik wel weer even terug omdat het niet ging werken met linux. Nu gebruik ik het vooral om lekker te surfen etc. De andere gebruik ik om dingen te kunnen updaten als het moet. Helaas werkt geocaching.com beter op windows. Op linux is het omslachtiger.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #51 Gepost op: 2015/08/24, 22:01:25 »
Leuk topic :) Ik kan me nog een upgrade van 7.04 (Feisty) naar 7.10 (Gutsy) herinneren dus 7.04 moet de eerste versie zijn die ik serieus gebruikte. Met Maverick Meerkat weer begonnen (heerlijke release). Daarna, vooral door de goede verhalen die ik hoorde op (o.a.) dit forum :P, maar eens KDE gaan proberen (in de vorm van Kubuntu uiteraard).  KDE is toch wel mijn favoriet gebleken.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2015/08/31, 23:04:19 »
Eerste ervaring was Pardus Linux in een dual boot met XP. Ik ben met Pardus begonnen omdat ik weinig goeds las over Vista. Helaas werkte Pardus niet heel goed op mijn toenmalige systeem en daarom 7.10 geïnstalleerd op dezelfde PC. Toen ik bij de Praxis (ja ja) een Compaq met VISTA goedkoop aan kon schaffen even een dual boot gehad met Vista maar Vista nooit gebruikt. Nadat mijn partner ervaren had dat ze eigenlijk alles kon op Ubuntu wat ze ook op XP kon kreeg ik groen licht om Vista definitief te wissen. Sindsdien 8.04, 9.04, 10.04, 12.04 en nu Xubuntu 14.04.
Soms ontbreekt er een programma (bijv. geen Geocaches rechtstreeks op mijn Garmin Etrex30 zetten) maar dan moet het al heeeeeel gek gaan wil ik de PC van de kinderen aan slingeren om de klus daar dan mee te klaren. Dan liever met een kleine omweg Xubuntu gebruiken. Als het kan natuurlijk.
Ben geen techneut en omdat alles goed werkt lees ik hier vaker dan dat ik post.
Groet,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #53 Gepost op: 2015/09/17, 19:12:49 »
5.04 Hoary Hedgehog. Ik moest toen zelf nog de driver voor mijn wireless USB-dongle compileren totdat versie 8.04 uitkwam denk ik. Vanaf versie 10.04 werkte mijn dongle terug niet meer (wifi dropte continue - men had bijkomende features in de driver gestoken. Het aanpassen  van de oude driver-code naar de nieuwe libraries lukte mij  niet. Dan maar een andere dongle gekocht.) Ondertussen verschillebde desktops geprobeerd (kubuntu, Xubuntu) geprobeerd om nu bij Linux Mint te belanden.

« Reactie #54 Gepost op: 2015/09/17, 20:01:39 »
Inmiddels over op Semplice Linux. Simpeler dan die distro kan bijna niet en maar goed ook, want ik prefereer simpel indien mogelijk :)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2015/09/18, 07:23:12 »
Nu maak je me nieuwsgierig. Hoe ben je bij die terecht gekozen en waarom prefeer je die precies?
Er is ook nog LinuxBBQ en ik dacht Siduction met Debian Sid plus Openbox.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2015/09/18, 07:53:38 »
Ja, dat ziet er interessant uit. Misschien een leuk alternatief voor Xubuntu hier in huis.

« Reactie #57 Gepost op: 2015/09/18, 20:02:08 »
Nu maak je me nieuwsgierig. Hoe ben je bij die terecht gekozen en waarom prefeer je die precies?

Waarom ik die prefereer heb ik al vermeld: vanwege de eenvoud.
Overigens gebruikt Semplice de eigen werkomgeving Vera, dus het is geen standaard Openbox ;)

« Reactie #58 Gepost op: 2015/09/19, 08:35:06 »
Los van een vriend die altijd aan mijn kop zat te zeuren dat ik het moest gebruiken. Die mij altijd liet zien hoe goed het was, waardoor ik het al wel kende maar nog te moeilijk vond en er niet aan durfde te beginnen. Hij had makkelijk praten. Als hij niet aan een programma kon komen programmeerde hij het zelf. =D
Ik ervaarde ubuntu dus al vanaf zijn ontstaan.

Mijn eerste echte persoonlijke ubuntu ervaring ... Gutsy Gibbon.

En maar even. Omdat ik er toen nog te veel tegenaan liep dat toen nog niet zonder bepaalde officiële software kon die er niet compatible mee was. Vanwege dezelfde afhankelijkheid durfde ik een dualboot ook niet aan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

FrSu

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 2015/09/19, 10:19:52 »
Ben begonnen even voor 9.04. Heb er nog een cd-tje van en ook nog 2 van 9.10.

Geloof dat ik deze toen besteld heb.

Mijn eerste kennismaking ging via een cd-tje via een computerblad. Dat is m.i. nog steeds een goed medium om meer aandacht te krijgen voor Linux. Een cadeautje ergens bij doet het nog steeds goed.

« Reactie #60 Gepost op: 2015/09/19, 10:25:22 »
De mijne was 12.04, deze gebruik ik nog voor mijn server.
Maar voor mijn desktop zit ik op 14.04 en op mijn laptop staat Chromixium (gebasseerd op 14.04).
Ubuntu 24.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #61 Gepost op: 2015/09/19, 11:06:16 »
Grappig om te zien hoe lang sommigen al Ubuntu gebruiken. Het lijkt wel of er op het forum meer lang gebruikers dan recent overstappers zijn. Dat is eigenlijk niet echt goed nieuws voor Ubuntu in NL...

Zelf ben ik dus vanaf 7.04 met Ubuntu bezig. Eigenlijk voornamelijk begonnen omdat ik oude hardware van vrienden kreeg en daar wilde Windows niet echt op vooruit...

Toen vaak en veel distributies geprobeerd, maar ik ga tegenwoordig van LTS naar LTS omdat ik niet iedere keer opnieuw wil installeren. En ik wil gewoon een stabiel systeem draaien.

« Reactie #62 Gepost op: 2015/09/19, 17:08:46 »
Grappig om te zien hoe lang sommigen al Ubuntu gebruiken. Het lijkt wel of er op het forum meer lang gebruikers dan recent overstappers zijn. Dat is eigenlijk niet echt goed nieuws voor Ubuntu in NL...

Zelf ben ik dus vanaf 7.04 met Ubuntu bezig. Eigenlijk voornamelijk begonnen omdat ik oude hardware van vrienden kreeg en daar wilde Windows niet echt op vooruit...

Toen vaak en veel distributies geprobeerd, maar ik ga tegenwoordig van LTS naar LTS omdat ik niet iedere keer opnieuw wil installeren. En ik wil gewoon een stabiel systeem draaien.

Of wel goed nieuws. Misschien was het 'vroeger' (dan klink je opeens erg oud) bijna noodzaak om je aan te melden op een forum omdat installeren lastiger was. Nu is Ubuntu makkelijker geworden in gebruik en is er minder hulp nodig. Daarbij is mijn idee dat forums in het algemeen niet meer zo populair zijn als, zeg, 10 jaar geleden.

« Reactie #63 Gepost op: 2015/09/19, 20:00:25 »
Hangt ervanaf wat voor soort forum. Fok bijv. Is nog steeds een heel populair forum.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #64 Gepost op: 2015/09/19, 21:10:02 »
De veronderstelling is dat iedere Ubuntu-gebruiker ook op het forum rondhangt? Als ik kijk naar de (honderden) mensen die wij (van De Vrije PC) hebben omgezet naar Ubuntu, schat ik dat er geen 1 op het forum zit: omdat het niet nodig is, mensen komen rechtstreeks naar ons terug bij problemen/vragen. Denk dus niet dat het lidmaatschap van het forum een maatstaf is voor de gebruikersaantallen van Ubuntu.

En ook wat erik1984 zegt (ubuntu is makkelijker/beter geworden).
« Laatst bewerkt op: 2015/09/19, 21:11:49 door markba »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #65 Gepost op: 2015/09/19, 21:19:40 »
Als ik kijk naar de (honderden) mensen die wij (van De Vrije PC) hebben omgezet naar Ubuntu, schat ik dat er geen 1 op het forum zit: omdat het niet nodig is, mensen komen rechtstreeks naar ons terug bij problemen/vragen.
Dezelfde ervaring hier in de regio.
De enige binnen een straal van 15km die wel op het forum zit, heb ik (vreemd genoeg) nog nooit ontmoet :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #66 Gepost op: 2015/09/19, 21:30:29 »
Van toen ik steunpunt nog was, zijn er geen studenten van de universiteit naar dit of het andere forum toegestapt. De meesten van hen werken nog steeds met Ubuntu (sommigen Mint ) .

Ubuntu heeft in wezen maar weinig echte hulp nodig; maar soms als ik in Software en Configuratie de Topics wat volg rijzen mijn haren toch ten berge wat sommigen allemaal uitvreten met hun computer ....  =D .

Maar goed: het goede nieuws is eigenlijk dat het aandeel van Ubuntu blijft stijgen, maar de nood aan hulp daarmee eigenlijk niet (ik durf zeggen: het tegendeel) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #67 Gepost op: 2015/09/19, 23:32:01 »

Waarom ik die prefereer heb ik al vermeld: vanwege de eenvoud.
Overigens gebruikt Semplice de eigen werkomgeving Vera, dus het is geen standaard Openbox ;)

Openbox is vaker gebruikt als 'basis van'... Met alle respect LXDE is teveel rommel om Openbox (IMO) en de logica die Razor-QT gebruikte is mij volledig ontgaan (kwin leek mij logischer ivm QT). Vera heeft dus mijn voorkeur boven de anderen die ik noemde.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #68 Gepost op: 2015/09/21, 16:22:32 »
Ik al sinds de allereerste Ubuntu: Warty Warthog. Sterker nog: ik heb de release candidate van Ubuntu 4.10 nog steeds in mijn bezit. Op een CD'tje. Heb ik altijd bewaard. Ik heb al honderden distro's geprobeerd de afgelopen jaren, en dus ook rollen vol gehad met CD's met daarop een distro gebrand. De meeste heb ik bij mijn verhuizing in 2008 weggegooid of gebruikt als onderzetter (die inmiddels ook alweer jaren geleden weg zijn gegooid), maar een aantal van die CD's heb ik uit nostalgie bewaard. Eén ervan is dus die release candidate van Ubuntu 4.10.

Ja, de CD werkt nog steeds. Nog niet zo lang geleden getest. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?