Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine: onveilig en dus een afrader!  (gelezen 14874 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #50 Gepost op: 2015/06/05, 00:02:12 »
is Wine het gevaar of de (download) bron?
Tja, ik denk dat je wat dat betreft Wine kunt vergelijken met Windows.... Is Windows het gevaar, of is de kwaadaardige Windowsprogrammatuur het gevaar?  :)

In feite is het antwoord op die vraag meer van theoretisch belang dan van praktisch belang. Van praktisch belang is, dat Wine nu eenmaal te veel openingen biedt voor kwaadaardige programmatuur uit het door-en-door verziekte ecosysteem van Windows. In mindere mate geldt dat waarschijnlijk ook voor Mono.

Als iemand Wine heeft geïnstalleerd, dan kun je m.i. niet meer volhouden dat-ie geen antivirus nodig heeft in z'n Linux. Ik vind het van groot praktisch belang, dat Linuxgebruikers geen AV nodig hebben. Bovendien is dat naar mijn mening één der belangrijkste argumenten bij het overhalen van mensen om Linux te gaan proberen.

Linux heeft een eigen ecosysteem. Daarin staat het in zijn eigen kracht. Importeren van (delen van) het ecosysteem van Windows, betekent ook het importeren van de ziekten en zwakheden van dat Windows-ecosysteem. Ziekten en zwakheden waar we nu juist zo graag van af willen (ik althans).

------
Afsluitend: zoals te verwachten was, was dit draadje een mengeling van constructieve bijdragen en wild ongefundeerd geroeptoeter. Dat gaat wel vaker zo op een forum, en dat vind ik ook niet erg. In Brabant zegt men over zoiets: mee geblaos maken ze m'n pis niet lauw. =D

Zo lang als er maar af en toe opbouwende berichten tussen zitten, komen we verder in de kennisvermeerdering. En daar gaat het om.

De slotsom die ik uit deze discussie trek, is dat ik er goed aan doe om het installeren van Wine sterk te ontraden. Ik ga dat negatieve advies dus ook verder verweven in mijn handleidingen.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 00:32:31 door Pjotr »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2015/06/05, 08:25:26 »
Ik kijk naar daadwerkelijke incidenten mbt raadgevingen, etc. Zelf ben ik enorm tegen ppa's toevoegen aan de softwarebronnen. Dat laatste is feitelijke DE garantie op een schoon systeem. Dus ik vlooi het internet/fora af of er incidenten zijn mbt tot ppa's of software. Denk aan UBlock!
En de ruzie tussen adBlock en noscript ontwikkelaars die ten koste ging van de gebruikers! Ondanks excuses van de ontwikkelaars, wil ik dat spul dus niet meer.
Dan de praktijk. Ik schaak veel. Heb, hoe griezelig, scid vs PC gecomp. /geinstall. voor linux. Geweldig prog, beter dan scid, wat wel in de bronnen zit. Geen incidenten tegengekomen mbt die software.
Generale adviezen zijn imho academisch. Wel nuttig, want je kunt van algemene kennis, bepaalde dingen voorspellen en verder redeneren.

« Reactie #52 Gepost op: 2015/06/05, 08:39:42 »
Ik zie niet in waarom Mono een probleem is? Mono is gebaseerd op .NET van Microsoft en .NET is volledig open source, dus...

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2015/06/05, 09:18:12 »
De ideologien spatten van het scherm af. Als je kijkt naar de FAQ van Linux Mint dan is daar het volgende te lezen:
Citaat
What about proprietary software?
Linux Mint does not support any political or ideological stance against any software programs or editors no matter what license they use. With that said, most if not all (depending on the edition) software used in Linux Mint is Free and Open Source. We believe in Open Source as a choice, not as a constraint. We think it makes sense to share code, to credit the technology we use, to let people help us, to allow others to build upon what we are making and to enable progress in general. We also enjoy sharing with the community, so we license our software under the GPL and the vast majority of components we use are Free and Open Source. 
BRON: http://www.linuxmint.com/faq.php

Men is vrij te kiezen: open source as a choice, not as a constrain.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2015/06/05, 11:52:54 »
Je kan eventueel voor het gebruik van Wine een nieuw account aanmaken met minimale rechten.
Die gebruiker kan dan ook geen schade aanrichten, alleen maar bij zichzelf. Zolang er natuurlijk
geen gebruik is gemaakt voor suid-bitjes voor rootrechten op programma's, maar dat is volgens mij
bij Wine helemaal niet het geval. Als er onverhoopt schade (virus bv) is aangericht, dan heeft
alleen die "gebruiker" er last van en kan je die "gebruiker" gewoon opruimen en weer opnieuw
aanmaken.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #55 Gepost op: 2015/06/05, 12:05:44 »
Je kan eventueel voor het gebruik van Wine een nieuw account aanmaken met minimale rechten.
Die gebruiker kan dan ook geen schade aanrichten, alleen maar bij zichzelf. Zolang er natuurlijk
geen gebruik is gemaakt voor suid-bitjes voor rootrechten op programma's, maar dat is volgens mij
bij Wine helemaal niet het geval. Als er onverhoopt schade (virus bv) is aangericht, dan heeft
alleen die "gebruiker" er last van en kan je die "gebruiker" gewoon opruimen en weer opnieuw
aanmaken.
Dat zal inderdaad wat helpen.... Maar doordat Wine dan is geïnstalleerd in je systeem, blijft ook in de "schone" gebruikersaccounts de mogelijkheid bestaan van *onbewust* installeren van kwaadaardige Windowsprogrammatuur.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2015/06/05, 12:56:33 »
aanmaken.
Dat zal inderdaad wat helpen.... Maar doordat Wine dan is geïnstalleerd in je systeem, blijft ook in de "schone" gebruikersaccounts de mogelijkheid bestaan van *onbewust* installeren van kwaadaardige Windowsprogrammatuur.
Ja, maar dat geldt voor ieder programma, niet alleen Wine. Ik ben vroeger netwerkbeheerder geweest op
een netwerk van Unix-systemen met zo'n 1500 studenten (waaronder heel veel informaticastudenten).

Een deel van die studenten probeerden de systemen te hacken (hoort bij de leeftijd ;) Geloof je echt dat het verbieden
van Wine het systeem veiliger zou maken ? Als je het niet op het systeem zet compileren ze de sources zelf wel
en draaien ze wine op gebruikersniveau. Zolang je je operating system maar goed beveiligd hebt kan een gebruiker
zonder rechten alleen maar zichzelf schaden en dat doen ze dan maar.... Je kan ook een Unix (Linux)
programma onder je eigen account installeren die jezelf schaadt.

Daarom gebruik ik Wine (sporadisch) alleen met een apart account "wine" die geen rechten heeft en besef
dat Windows-programma's onder Wine onder dat account alleen maar het account "wine" kan schaden.
Je zou "wine" zelfs zo kunnen maken dat het alleen uitvoerbaar is voor de gebruiker "wine"
Ik zou zelf onder Wine dus nooit een boekhoud- of belastingprogramma gaan draaien......
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 13:16:18 door aartje »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #57 Gepost op: 2015/06/05, 13:00:34 »
Als iemand Wine heeft geïnstalleerd, dan kun je m.i. niet meer volhouden dat-ie geen antivirus nodig heeft in z'n Linux.
Om het helder te krijgen: als iemand pipelight (= gebaseerd op wine) wil installeren, geef je dan het advies om ook meteen een AV te nemen? Of is jouw advies helemaal af te zien van pipelight? En daarmee de mogelijkheid ontnemen om online-uitzendingen te bekijken? Of is pipelight in jouw ogen nog net gerechtvaardigd?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2015/06/05, 13:10:19 »
Als iemand Wine heeft geïnstalleerd, dan kun je m.i. niet meer volhouden dat-ie geen antivirus nodig heeft in z'n Linux.
Om het helder te krijgen: als iemand pipelight (= gebaseerd op wine) wil installeren, geef je dan het advies om ook meteen een AV te nemen? Of is jouw advies helemaal af te zien van pipelight? En daarmee de mogelijkheid ontnemen om online-uitzendingen te bekijken? Of is pipelight in jouw ogen nog net gerechtvaardigd?
Maak een aparte gebruiker "wine" met minimale rechten en gebruik daar "pipelight". Het nadeel is dat je natuurlijk
niet meer gelijk TV kan kijken en normaal op je computer kan werken onder je eigen account.
Maar heel eerlijk gezegd vind ik dit alles voor "pipelight" wel een beetje overdreven en paranoïde.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 13:14:42 door aartje »

Offline markba

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2015/06/05, 13:24:11 »
Maak een aparte gebruiker "wine" met minimale rechten en gebruik daar "pipelight". Het nadeel is dat je natuurlijk
niet meer gelijk TV kan kijken en normaal op je computer kan werken onder je eigen account.
Voor een nerd is dit nog wel te begrijpen, voor een 'gewone' gebruiker natuurlijk niet. Onpraktisch dus.
Citaat
Maar heel eerlijk gezegd vind ik dit alles voor "pipelight" wel een beetje overdreven en paranoïde.
Is pipelight dan die ene uitzondering waarvoor je naar jouw mening wine mag gebruiken? En wat maakt pipelight dan zo anders dan die ene toepassing die je uit vertrouwde bron installeert?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2015/06/05, 14:14:24 »
Citaat
Toch niet alleen voor pipelight. Ik heb een dvd/cd hoesjes uitprint proggie in Wine. Omdat ik die in Linux nog steeds niet gevonden heb. Ze zijn er wel maar niet die ik wil.

Dan vind ik het overdreven om te zeggen dat ik Wine niet mag/moet gebruiken.
@femke Ja, maar wie zegt dat er in dat proggie geen virus of andere malware zit ? Je verkleint je risico natuurlijk
wel door een apart account "printhoesje" te maken en onder dat account dat Windows-programmaatje te gebruiken.
Als er dan wat fout gaat onder dat account kan je dat verhelpen door het account "printhoesje" te verwijderen (inclusief
bestanden)

@markba Je hebt natuurlijk wel gelijk dat malware bij ieder progje kan voorkomen, maar als je persee veel windows-
programma's onder Wine wil draaien, gebruik dan gewoon (dualboot) Windows, beveilig dat fatsoenlijk en gebruik dat
hele Wine niet meer.

Offline markba

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2015/06/05, 14:31:05 »
@femke Ja, maar wie zegt dat er in dat proggie geen virus of andere malware zit ?
En dit vind ik nu overdreven. Ik geloof dat we best wel weten waar we het over hebben toch? Of ben je van mening dat *iedere* windows-installatie per definitie verdacht is, ook al komt deze van een dvd of een vertrouwde site?

@aartje. Je gaf geen antwoord op mijn vraag. Dus nogmaals: als je het verbannen van pipelight overdreven en paranoide vindt (jouw woorden), dan vind je wine daarvoor toelaatbaar als nuttige en veilige toepassing. Je pleit dus niet voor het compleet verbieden van wine, maar maakt daar uitzonderingen voor. Aan welke voorwaarden moet in jouw ogen een toepassing voldoen om tot die uitzondering te behoren?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 14:34:21 door markba »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2015/06/05, 15:39:51 »
Citaat
@femke Ja, maar wie zegt dat er in dat proggie geen virus of andere malware zit ?
Omdat ik deskundig en genoeg ervaring heb in Windows en zijn proggies (ja, ja.......echt waar) en dat ik dat proggie onder Windows al jaren heb gebruikt.
En onder Linux ook al jaren via Wine heb gebruikt?
Ik weet dus precies wat ik doe en wat voor een proggie het is.

Kijk, als ik lees dat mensen die vanaf Windows komen, MS Office in Wine willen gebruiken, of als ze zoveel proggies die ze in Windows gebruiken in Wine willen gebruiken, dan zeg ik altijd: je kan beter in Windows blijven werken.
Want als ze niet willen leren dat er alternatieven onder Linux zijn en waarmee ze dan niet willen werken, dan moet je niet overstappen naar Linux.
Wil je dat wel maar er is echt iets wat je niet kan missen en het is er echt niet onder Linux (of het is het net niet) en het kan werken onder Wine, dan zeg ik......prima.
Ben ik helemaal mee eens, maar theoretisch gezien kan er natuurlijk in ieder progje malware zitten...
Je kan dat ook over "pipelight" zeggen, daarom vind ik het enigszins overdreven.

Offline markba

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2015/06/05, 15:44:22 »
Je kan dat ook over "pipelight" zeggen, daarom vind ik het enigszins overdreven.
Pipelight moet kunnen dus?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 15:47:02 door markba »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2015/06/05, 15:50:45 »
En dit vind ik nu overdreven. Ik geloof dat we best wel weten waar we het over hebben toch? Of ben je van mening dat *iedere* windows-installatie per definitie verdacht is, ook al komt deze van een dvd of een vertrouwde site?

@aartje. Je gaf geen antwoord op mijn vraag. Dus nogmaals: als je het verbannen van pipelight overdreven en paranoide vindt (jouw woorden), dan vind je wine daarvoor toelaatbaar als nuttige en veilige toepassing. Je pleit dus niet voor het compleet verbieden van wine, maar maakt daar uitzonderingen voor. Aan welke voorwaarden moet in jouw ogen een toepassing voldoen om tot die uitzondering te behoren?
Ik ben geen menselijke virusscanner, maar om te zeggen dat wine helemaal niet meer gebruikt zou moeten worden is net
zo overdreven als te zeggen dat windows niet meer gebruikt zou moeten worden....(ach)

Ik gebruik alleen Tomtom, Omnipage, BIC Bridge en een HDMI-captureprog voor mijn Colossuskaart onder Windows7 (Dualboot)
en heb daar alleen een gratis virus-scanner als beveiliging. Ik zou er niet aan denken om met een browser of email-adres
onder Windows het internet op te gaan. Dat soort dingen doe ik wel onder Linux.
Wine heb ik maanden niet gebruikt, alleen nog maar voor tmpgenc, een ooit door mij gekocht mpeg2 editor progje
(waar de Linux alternatieven niet aan kunnen tippen)

Als je meer windows progjes wil draaien zou ik zeggen: Vergeet Linux en gebruik windows, dan kan een handig
neefje of buurjongen je ook tenminste weer helpen ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 15:53:23 door aartje »

Offline markba

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2015/06/05, 16:18:00 »
Ik ben geen menselijke virusscanner, maar om te zeggen dat wine helemaal niet meer gebruikt zou moeten worden is net
zo overdreven als te zeggen dat windows niet meer gebruikt zou moeten worden....(ach)
Ah, de wereld is toch niet zo zwart-wit als gesuggereerd wordt. Je serveert Wine niet geheel af. Voor welke apps dan 'vertrouwd' zijn, daar krijg ik nog geen hoogte van.

Citaat
Als je meer windows progjes wil draaien zou ik zeggen: Vergeet Linux en gebruik windows, dan kan een handig
neefje of buurjongen je ook tenminste weer helpen ;)
Ik geloof dat iedereen wel snapt dat wine hier niet voor bedoeld is.

@Pjotr. Zie je nog kans om mijn vraag aan jou te beantwoorden?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #66 Gepost op: 2015/06/05, 17:27:52 »
Lijkt me een kwestie van details uitpluizen, waar ik geen zin in heb. Te warm.

Ik heb gezegd wat ik te zeggen had, *over de hoofdlijnen*. Want alleen die interesseren mij op dit moment. En de hoofdlijnen zijn mij duidelijk genoeg.

Er zijn zoveel gedetailleerde individuele gevallen te bedenken.... Ik ben ervan overtuigd dat je mans genoeg bent om daarin je eigen plan te trekken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 17:40:39 door Pjotr »

Offline markba

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2015/06/05, 18:43:21 »
Lijkt me een kwestie van details uitpluizen, waar ik geen zin in heb. Te warm.
Snap ik. Gelukkig barst het onweer zo meteen los en dan wordt het frisser. Mss lukt het dan wel?
Citaat
Ik heb gezegd wat ik te zeggen had, *over de hoofdlijnen*. Want alleen die interesseren mij op dit moment. En de hoofdlijnen zijn mij duidelijk genoeg.
Duidelijk. Een hoofdlijn uitstippelen en consequent vasthouden is een positieve kwaliteit. Details uitpluizen, dat kost allemaal maar tijd. En dan kunnen die details ook nog eens de hoofdlijnen ondergraven. Lastig.
Citaat
Er zijn zoveel gedetailleerde individuele gevallen te bedenken.... Ik ben ervan overtuigd dat je mans genoeg bent om daarin je eigen plan te trekken. ;)
Dank je voor het compliment. Maar hoe kan ik nu iets uitzoeken, als het een rechtstreekse vraag is en jij alleen het antwoord kan geven? Kijk, ik kan wel dingen invullen voor een ander, maar laten we dat maar niet doen.

Daarom de vraag nog een keer, maar dan gericht aan het forum (-/- TS):
Citaat

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #68 Gepost op: 2015/06/05, 19:33:53 »
Duidelijk. Een hoofdlijn uitstippelen en consequent vasthouden is een positieve kwaliteit. Details uitpluizen, dat kost allemaal maar tijd. En dan kunnen die details ook nog eens de hoofdlijnen ondergraven. Lastig.
Och, details uitpluizen is af en toe bijzonder nuttig. Geen regel zonder uitzonderingen, summum ius summa iniuria, jede Konsequenz führt zum Teufel, en noem ze maar op. Allemaal waar.

Binair denken (waar/onwaar) is nuttig bij programmeren, maar daarbuiten zul je slechts zelden een absolute waarheid aantreffen. Vraag het maar eens aan een willekeurige jurist.

Dat neemt niet weg, dat men er goed aan doet om tussen de brij van details en individuele (uitzonderings)gevallen, de hoofdlijn in het oog te blijven houden. Om het vaststellen van die hoofdlijn is het mij te doen geweest. En die hoofdlijn is mij duidelijk: Wine is onveilig.
Citaat
Citaat
Dank je voor het compliment. Maar hoe kan ik nu iets uitzoeken, als het een rechtstreekse vraag is en jij alleen het antwoord kan geven?
Veel teveel eer. Ik ben heus niet de enige die de Pipelight-casus gedetailleerd kan doorgronden, als ik daar voldoende tijd en moeite in zou steken. Sterker nog, dat kun jij net zo goed als wie dan ook. Voor mij is die casus niet van belang, dus zoek het eens lekker zelf uit?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 20:17:22 door Pjotr »

Offline markba

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2015/06/05, 19:35:09 »
Citaat
Snap ik. Gelukkig barst het onweer zo meteen los en dan wordt het frisser. Mss lukt het dan wel?
Hier is het in ieder geval al wel losgebarsten en het wordt heerlijk fris!!  ;)
Hier moet het nog komen.
Mocht ik het niet overleven, het was een eer jullie gekend te hebben!!! ;)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2015/06/05, 22:11:31 »
En die hoofdlijn is mij duidelijk: Wine is onveilig.
Voor mij is de hoofdlijn ook duidelijk: Wine is veilig, windows programmatuur kan onveilig zijn, en de meeste windowsvirussen op je pc is de schuld van gebruiker zelf.

Offline markba

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2015/06/05, 22:51:06 »
Binair denken (waar/onwaar) is nuttig bij programmeren, maar daarbuiten zul je slechts zelden een absolute waarheid aantreffen. Vraag het maar eens aan een willekeurige jurist.
Wie denkt er hier nu binair? Snap het niet.

Voor mij is de hoofdlijn ook duidelijk: Wine is veilig, windows programmatuur kan onveilig zijn, en de meeste windowsvirussen op je pc is de schuld van gebruiker zelf.
Sluit me hierbij aan.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #72 Gepost op: 2015/06/05, 23:00:19 »
Sluit me hierbij aan.
Jahhhh.... Lekker praktisch.  :o

Installeer gewoon geen Wine, dan heb je überhaupt geen last van onveilige Windowsprogrammatuur in je Linux, en ook niet van Windowsvirussen in je Linux. Daar gaat het mij om, en dat is ook mijn hele punt.  Moeilijker is het niet, hoor....

Maar hierbij beëindig ik mijn deelname aan dit draadje, want het constructieve deel is al lang ten einde en alleen het z**kdeel is overgebleven. Veel plezier ermee, broeders.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 23:07:09 door Pjotr »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2015/06/05, 23:18:29 »
Jahhhh.... Lekker praktisch.  :o

Installeer gewoon geen Wine, dan heb je überhaupt geen last van onveilige Windowsprogrammatuur in je Linux, en ook niet van Windowsvirussen in je Linux. Daar gaat het mij om, en dat is ook mijn hele punt.  :)

Dankzij Wine heb ik me kunnen redden met Linux, jaren lang, Linux vanaf 2007 gebruikt als hoofdbesturingssysteem, Wine was voor mij een praktische oplossing. Zonder Wine, was ik 100% zeker, nu een Windowsgebruiker geweest.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #74 Gepost op: 2015/06/05, 23:21:05 »
Voor mij is de hoofdlijn ook duidelijk: Wine is veilig, windows programmatuur kan onveilig zijn,
Perfecte samenvatting en toegevoegd aan de Ubuntu-nl wiki:
Wine is veilig maar Windows programmatuur kan onveilig zijn. Gebruik Wine voor Windows software uit betrouwbare bron.
Klik links bovenin op Documentatie