is Wine het gevaar of de (download) bron?
Tja, ik denk dat je wat dat betreft Wine kunt vergelijken met Windows.... Is Windows het gevaar, of is de kwaadaardige Windowsprogrammatuur het gevaar?

In feite is het antwoord op die vraag meer van theoretisch belang dan van praktisch belang. Van praktisch belang is, dat Wine nu eenmaal te veel openingen biedt voor kwaadaardige programmatuur uit het door-en-door verziekte ecosysteem van Windows. In mindere mate geldt dat waarschijnlijk ook voor Mono.
Als iemand Wine heeft geïnstalleerd, dan kun je m.i. niet meer volhouden dat-ie geen antivirus nodig heeft in z'n Linux. Ik vind het van groot praktisch belang, dat Linuxgebruikers geen AV nodig hebben. Bovendien is dat naar mijn mening één der belangrijkste argumenten bij het overhalen van mensen om Linux te gaan proberen.
Linux heeft een eigen ecosysteem. Daarin staat het in zijn eigen kracht. Importeren van (delen van) het ecosysteem van Windows, betekent ook het importeren van de ziekten en zwakheden van dat Windows-ecosysteem. Ziekten en zwakheden waar we nu juist zo graag van af willen (ik althans).
------
Afsluitend: zoals te verwachten was, was dit draadje een mengeling van constructieve bijdragen en wild ongefundeerd geroeptoeter. Dat gaat wel vaker zo op een forum, en dat vind ik ook niet erg. In Brabant zegt men over zoiets:
mee geblaos maken ze m'n pis niet lauw. 
Zo lang als er maar af en toe opbouwende berichten tussen zitten, komen we verder in de kennisvermeerdering. En daar gaat het om.
De slotsom die ik uit deze discussie trek, is dat ik er goed aan doe om het installeren van Wine sterk te ontraden. Ik ga dat negatieve advies dus ook verder verweven in mijn handleidingen.