Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.04 Vivid Vervet???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.04 Vivid Vervet???  (gelezen 6824 keer)

Offline Ramana

• Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.04 Vivid Vervet???
« Reactie #25 Gepost op: 2015/04/25, 08:17:00 »
Iets minder 'rolling' is een stuk stabieler dan volledig rolling, b.v. wat Manjaro doet: het is op Arch-linux gebaseerd, maar de updates komen niet continue.  Die gaan eerst in 'testing' en worden dan gedoseerd toegevoegd aan de repository. 
Als stabiliteit echt belangrijk is ben ik geneigd naar Debian of een Debian-variant als Debian-mint.

Met Kubuntu is een half-om-half rolling mogelijk: de ubuntu basis blijft LTS en het KDE-deel kan maandelijks worden ge-updated (ppa). Die updates zijn behoorlijk stabiel en interessant omdat KDE zich zo snel ontwikkeld.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/25, 08:28:20 door Ramana »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #26 Gepost op: 2015/04/25, 10:29:35 »
Iets minder 'rolling' is een stuk stabieler dan volledig rolling,
Ben me een beetje aan het verdiepen aan wat Ubuntu van plan is met snappy packages, maar dit kan wel eens de heilige graal zijn: stabiliteit én altijd volledig bij! Het werkt door een soort van lichtgewicht virtuele machine (container) waarbij iedere app geisoleerd van elkaar draait. Je kunt dus ook teruggaan naar iedere versie die je wilt. Als het allemaal zo gaat werken zoals bedoeld/bedacht, dan zou dit een ware revolutie kunnen betekenen.

http://developer.ubuntu.com/en/snappy/

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2015/04/25, 10:46:35 »
Iets minder 'rolling' is een stuk stabieler dan volledig rolling,
Ben me een beetje aan het verdiepen aan wat Ubuntu van plan is met snappy packages, maar dit kan wel eens de heilige graal zijn: stabiliteit én altijd volledig bij! Het werkt door een soort van lichtgewicht virtuele machine (container) waarbij iedere app geisoleerd van elkaar draait. Je kunt dus ook teruggaan naar iedere versie die je wilt. Als het allemaal zo gaat werken zoals bedoeld/bedacht, dan zou dit een ware revolutie kunnen betekenen.

http://developer.ubuntu.com/en/snappy/
Vanmorgen nog iets gelezen over snappy: http://www.heise.de/open/meldung/Snappy-Apps-Ein-neues-Paketformat-fuer-Ubuntu-2485944.html
.deb apps worden helemaal vervangen door  Snappy apps. M'n betaalde Prog Nero is dan onbruikbaar :| 

« Reactie #28 Gepost op: 2015/04/25, 11:26:04 »
Dit zou idd wel eens de heilige ideale Linux graal kunnen worden  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jos34

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2015/04/25, 13:03:03 »
Aan de poll te zien wordt deze versie tot nu toe beter beoordeelt dan ubuntu 14.10:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86507.25
Maar ik moet wel zeggen dat 14.10 ook wel heel weinig vernieuwing had, ik zag het verschil tussen 14.04 en 14.10 ook niet. Dat geldt dan weer niet voor 14.10 en 15.04.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/25, 13:05:50 door jos34 »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #30 Gepost op: 2015/04/25, 14:00:15 »
Sounds interesting. Vanaf 15.10 wordt dit mogelijk ingevoerd. Stay tuned.....
In Ubuntu Desktop Next, niet op de normale Ubuntu Unity 7 desktop.

Ubuntu Desktop Next
15.04 kan je al uitproberen (maar is nog niet erg bruikbaar): http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-desktop-next/daily-live/current/
(een aanraakscherm is aan te bevelen voor Ubuntu Desktop Next)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2015/04/25, 14:52:59 »
Sounds interesting. Vanaf 15.10 wordt dit mogelijk ingevoerd. Stay tuned.....
In Ubuntu Desktop Next, niet op de normale Ubuntu Unity 7 desktop.

Ubuntu Desktop Next
15.04 kan je al uitproberen (maar is nog niet erg bruikbaar): http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-desktop-next/daily-live/current/
(een aanraakscherm is aan te bevelen voor Ubuntu Desktop Next)
In dit bericht over snappy,  wordt helemaal niet gesproken over Desktop Next. En in dit bericht over Desktop Next wordt niet gesproken over snappy.

Kortom, ik kan je opmerking dat snappy alleen icm Desktop Next komt, vooralsnog niet plaatsen.....

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #32 Gepost op: 2015/04/25, 14:58:40 »
In dit bericht over snappy,  wordt helemaal niet gesproken over Desktop Next.
Toch wel,
the plan is to have "a build based on Snappy Personal and so the current .deb based Desktop Next image will be going away and will be replaced with the new Snappy version".

Offline markba

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2015/04/25, 15:02:18 »
In dit bericht over snappy,  wordt helemaal niet gesproken over Desktop Next.
Toch wel,
the plan is to have "a build based on Snappy Personal and so the current .deb based Desktop Next image will be going away and will be replaced with the new Snappy version".
Hmmm, daar had ik overheen gelezen..... Maar als ik het goed begrijp (lees), zal 15.10 (de 'gewone') desktop toch echt met snappy gedaan worden. En dat die Desktop Next alleen maar om te experimenteren is, dus alleen voor nu.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2015/04/25, 15:03:49 »
Ik stem blanco, want ik ben vooral geïnteresseerd in LTS-versies..... De kortlevende tussenversies sla ik over. Pas bij 16.04 wordt het weer spannend voor me.  =D
idem, dus "Weet niet"

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2015/04/25, 17:12:47 »
Ik heb 3*niks gestemd!

Gisteren avond in de VM Box geïnstalleerd, en ik kan nu de Cinnamon Desktop niet meer toevoegen, dan geeft hij een systemd error.

Als ik het OCR programma XAGF heb geïnstalleerd en wil gaan scannen dan start het de xsane scanner op, en na lang wachten als hij dan klaar is met scannen. Dan springt hij uit dat OCR programma met een fout melding, en of je die dan wilt melden, dat doe ik natuurlijk.

Gewoon scannen met xsane en het simple scan programma werkt dan wel weer.

Nu net nog even Twinkle een voip Phone programma geïnstalleerd. dat geeft ook al een onbekende fout melding, mag je ook op sturen.

Dat gaat dus allemaal zwaar waardeloos.

Ik laat het er nog wel even op staan om te kijken of ze werkelijk de fouten er uit halen. Zo niet dan gaat het er gewoon weer vanaf.

En ga ik gewoon vrolijk met Linux mint 17.1 Rebecca/Cinnamon verder.

Jammer van Ubuntu dat ze een OS uitbrengen waar je tegelijk het vertrouwen in kwijt raakt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2015/04/25, 17:31:33 »
Met 15.04 kan ik weer normaal printen. Geen opvallende veranderingen, wel verdere verfijningen: verhoogde kwaliteit. Onder de motorkap is de opstartprocedure geheel anders, maar daar merken we niets van (of start ie toch wat sneller op?). Loopt zeer vlot en stabiel tot nu toe.

Offline markba

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/04/25, 17:32:09 »
Ik laat het er nog wel even op staan om te kijken of ze werkelijk de fouten er uit halen. Zo niet dan gaat het er gewoon weer vanaf.
Vanzelf gaan die bugs niet weg. Mss kun je zelf bugs daarvoor aanmaken. Of iig kijken of ze al aangemeld zijn.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2015/04/25, 17:41:41 »
Vanzelf gaan die bugs niet weg. Mss kun je zelf bugs daarvoor aanmaken. Of iig kijken of ze al aangemeld zijn.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/

Als ik die fout meldingen doorstuur dan moet dat toch voldoende zijn!!
En van de bovenstaande link, wordt je ook al niet vrolijker van, zie het onderstaande,

175 of 119225 results

Geef mijn portie maar aan Fikkie!  =D

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2015/04/25, 18:02:23 »
De laatste tijd zie ik ontwikkelingen die mijn mening over bepaalde bedrijven in de OpenSource-sector negatief beïnvloeden. Daar hoort ook deze weer bij. Het bevalt mij niet dat ik bij een Ubuntu-15.04-systeem zelf actief moet worden om het ongevraagd doorgeven van informatie aan de maker uit te schakelen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #40 Gepost op: 2015/04/25, 18:09:23 »
Laten we niet vergeten dat er nog kinderziektes in 15.04 zitten, hè.....  Die zijn er pas over een maand of twee grotendeels uit.  :)

Offline atomos

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2015/04/25, 18:23:58 »
Kubuntu is nog niet echt stabiel. Even kubuntu onder vmware gezet en na 5 minuten de eerste, plasma wordt opnieuw opgestart !!!, even later nog een paar programma's. En ik was niet eens opzoek naar crashes :)

☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Tom

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2015/04/25, 18:25:42 »
De laatste tijd zie ik ontwikkelingen die mijn mening over bepaalde bedrijven in de OpenSource-sector negatief beïnvloeden. Daar hoort ook deze weer bij. Het bevalt mij niet dat ik bij een Ubuntu-15.04-systeem zelf actief moet worden om het ongevraagd doorgeven van informatie aan de maker uit te schakelen.

Het kan (moet niet) een hulp voor de developers zijn ,of als bepaalde progjes niet of bijna niet gebruikt worden ,die in een volgende distro eruit te laten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2015/04/25, 18:26:21 »
Mint Rebecca is gebaseerd op Ubuntu 14.04 en is dan net zo goed (of slecht) als 14.04. Mocht Mint gaan rebasen naar bv 16.04 en de door jou gemelde problemen zijn dan niet opgelost, krijg je ze in de nieuwe Mint er vanzelf bij.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2015/04/25, 18:42:30 »
Mint Rebecca is gebaseerd op Ubuntu 14.04 en is dan net zo goed (of slecht) als 14.04. Mocht Mint gaan rebasen naar bv 16.04 en de door jou gemelde problemen zijn dan niet opgelost, krijg je ze in de nieuwe Mint er vanzelf bij.

Dat is je eigen veronderstelling! Wie zegt dat het zo zal zijn. Hebben zij dan inmiddels niet genoeg geleerd van Ubuntu?, Wat denk je waarom ze altijd later zijn met een uitgave als Ubuntu zelf. =D

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2015/04/25, 18:49:47 »

Zie het onderstaande: Translate met Google.

Zoeken in het dashboard - Disclaimer
Deze zoekfunctie wordt door Canonical Group Limited (Canonical) aan u verstrekt. Deze juridische mededeling geldt voor het zoeken in het dashboard en bevat de voorwaarden van wettelijke kennisgeving (en privacy beleid) Canonical's.

Verzamelen en gebruiken van gegevens
Wanneer u een zoekterm in het dashboard te voeren Ubuntu zal uw Ubuntu computer te zoeken en zal de zoektermen lokaal opnemen.
Tenzij u hebt aangegeven (zie de rubriek "Online Search" hieronder), zullen we ook uw toetsaanslagen te verzenden als een zoekterm om productsearch.ubuntu.com en geselecteerde derden zodat wij uw zoekresultaten kunnen aanvullen met online zoekresultaten van dergelijke derden, waaronder: Facebook, Twitter, BBC en Amazon. Canonical en deze geselecteerde derden zal uw zoekwoorden te verzamelen en ze gebruiken om u te voorzien van de zoekresultaten tijdens het gebruik van Ubuntu.

Door te zoeken in het dashboard geeft u toestemming voor:
het verzamelen en gebruiken van uw zoekwoorden en het IP-adres op deze manier; en
de opslag van uw zoekwoorden en het IP-adres van Canonical en dergelijke geselecteerde derden (indien van toepassing).
Canonical zal alleen uw zoekwoorden en het IP-adres te gebruiken in overeenstemming met deze wettelijke kennisgeving en ons privacybeleid. Zie ons privacybeleid voor meer informatie over hoe Canonical beschermt uw persoonlijke gegevens. Voor informatie over hoe onze geselecteerde derden uw gegevens kunnen gebruiken, zie hun privacybeleid.

Online Zoeken
U kunt uw dashboard beperken, zodat we niet zoekopdrachten te sturen aan derden en je hoeft niet online zoekresultaten te ontvangen. Om dit te doen gaat u naar het paneel Privacy en schakel de 'Include online zoekresultaten' optie om te schakelen. Het paneel Privacy is te vinden in uw systeeminstellingen of via een dashboard zoeken. Voor een actueel overzicht van onze geselecteerde derden, zie www.ubuntu.com/privacypolicy/thirdparties.

Veranderingen
Hoewel de meeste veranderingen zijn waarschijnlijk gering zijn, kan Canonical deze juridische kennisgeving bij Canonical's eigen goeddunken van tijd tot tijd, en. Kijk dan op deze pagina van tijd tot tijd om eventuele wijzigingen in deze juridische kennisgeving als we niet in staat zal zijn om u direct te melden.
Hoe ons te contacteren
Gelieve vragen of opmerkingen over het zoeken in het dashboard of deze juridische kennisgeving door ons te contacteren op het volgende adres: Canonical Group Ltd, 5th Floor, Blue Fin Building, 110 Southwark Street, Londen, Engeland, SE1 0SU.

Offline markba

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2015/04/25, 18:52:26 »
Dat is je eigen veronderstelling!
Geen veronderstelling, want zo werkt het nu eenmaal. Of dacht je dat die fouten op magische wijze verdwijnen zodra Mint zich baseert op een nieuwe versie van Ubuntu?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #47 Gepost op: 2015/04/25, 19:04:45 »
Maar als ik het goed begrijp (lees), zal 15.10 (de 'gewone') desktop toch echt met snappy gedaan worden. En dat die Desktop Next alleen maar om te experimenteren is, dus alleen voor nu.
De Ubuntu Desktop Next (met Mir en Unity 8) heeft nu (15.04) de Ubuntu Softwarewinkel met apps (als op de Ubuntu Phone) maar via de terminal werkt apt-get nog. Wat ik begrijp is dat apt-get in Ubuntu Desktop Next 15.10 worden vervangen door snappy zoals nu al in Ubuntu Core (in Ubuntu Core werkt apt-get niet).
Op de lange termijn wil Ubuntu snappy overal gebruiken maar zelfs in 16.04 is er nog gewoon een Desktop met debian pakketten lees ik in het artikel:
Q: What happens after Ubuntu 16.04 (assuming Mir and Unity 8 land as default)? Are there going to be two branches, one with click packages, one with deb?
A: That is the plan, yes, but the details still need to be worked out at UOS.

Het kan (moet niet) een hulp voor de developers zijn ,of als bepaalde progjes niet of bijna niet gebruikt worden ,die in een volgende distro eruit te laten.
Natuurlijk is het een goede zaak rapportages te sturen om ontwikkelaars te helpen maar wat mij betreft kan (mag/moet) het niet de standaard instelling zijn (om ongevraagd gegevens van je computer te halen).
Als je geen rapportages wil versturen moet je dit in Ubuntu bewust uitzetten. Dan verwachten ik dat een upgrade naar 15.04 deze gebruikersinstelling respecteert en niet weer Aan zet.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/25, 19:46:57 door testcees »

Offline markba

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2015/04/25, 19:14:16 »
Maar als ik het goed begrijp (lees), zal 15.10 (de 'gewone') desktop toch echt met snappy gedaan worden. En dat die Desktop Next alleen maar om te experimenteren is, dus alleen voor nu.
De Ubuntu Desktop Next (met Mir en Unity 8) heeft nu (15.04) de Ubuntu Softwarewinkel met apps (als op de Ubuntu Phone) maar via de terminal werkt apt-get nog. Wat ik begrijp is dat apt-get in Ubuntu Desktop Next 15.10 worden vervangen door snappy zoals nu al in Ubuntu Core (in Ubuntu Core werkt apt-get niet).
Op de lange termijn wil Ubuntu snappy overal gebruiken maar zelfs in 16.04 is er nog gewoon een Desktop met debian pakketten lees ik in het artikel:
Q: What happens after Ubuntu 16.04 (assuming Mir and Unity 8 land as default)? Are there going to be two branches, one with click packages, one with deb?
A: That is the plan, yes, but the details still need to be worked out at UOS.

Hmmm, ja, 2 branches. Betekent dat dan ook 2 iso's? Tis allemaal onduidelijk nog op korte termijn. Het enige wat zeker is, is dat snappy de toekomst is/wordt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #49 Gepost op: 2015/04/27, 11:00:19 »
Wat ik erg interessant (en verheugend!) vind, is de prima manier waarop systemd ten uitvoer is gebracht in 15.04. Een citaat uit de bespreking van 15.04 op Distrowatch:
Citaat
One of the changes I was interested in exploring was Ubuntu's switch from the Upstart init software to systemd. In this regard I was pleasantly surprised.

I find most distributions, when they initially make the switch to systemd, introduce bugs or, at the very least, break backward compatibility. Sometimes service managers stop working properly and network device names usually change. Even if everything works as it should, the administrator needs to adjust to systemd's approach to logging and adopt a different method of managing services.

Ubuntu has taken an approach I like with regards to adopting systemd. While systemd functions as init, the old methods of managing the system still exist on Ubuntu.

For example, services can be started or stopped using either the old style "service" commands or systemd's "systemctl" command. Ubuntu still maintains log files in text format which means daemons that monitor logs (such as security applications) do not need to be patched to work on Ubuntu. The systemd binary journal is also present, so people who want to take advantage of the journal's search features can do that too.

Ubuntu recognizes runlevels, allowing administrators familiar with traditional approaches for initializing and shutting down the system to continue to work as they have before. Device names, such as network interfaces, still use the traditional naming conventions rather than systemd's new naming style, maintaining backward compatibility with previous versions of Ubuntu.

I really appreciate this nearly seamless approach to adopting systemd as it means virtually all the old commands and concepts still work while the new systemd approaches and concepts are there for people who wish to adopt them.

I know CentOS tried to perform a similar smooth transition with CentOS 7 and mostly succeeded, but there were a few things which did not transition properly and text logs had to be enabled manually on CentOS 7. Other early adopters of systemd generally have not made an effort to be backward compatible and it makes switching between different versions of those distributions awkward.

Ubuntu has smoothed out the rough edges and made the transition to systemd virtually invisible. As an added perk, we can launch the older Upstart init software from Ubuntu's boot menu, disregarding systemd completely.

I think this makes Ubuntu the only distribution I know of which supports multiple init technologies installed side-by-side.
Bron: http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20150427#ubuntu