Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit  (gelezen 55821 keer)

Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #125 Gepost op: 2015/02/27, 01:04:07 »
Vers van de pers: de volgende Ubuntuphone is in aantocht !!

Bronartikel (OMG Ubuntu)

Ik ben eigenlijk best blij dat de eerste BQ flash sale zo een fiasco was en ik er toen even de buik van vol had. Ik wacht liever wat langer op een smartphone met betere specs, zoals deze dus. Groter scherm en betere schermresolutie is een groot pluspunt. Ik ben benieuwd hoeveel deze precies gaat kosten en de beschikbaarheid ervan.

« Reactie #126 Gepost op: 2015/02/27, 08:36:29 »
Smaken verschillen ik ben juist dolblij dat de BQ telefoon niet zo'n groot scherm heeft.

De specs van deze Meizu telefoon zijn wat beter maar ook de prijs is 2 x die van BQ.

Ik vind de €140 excl. btw van BQ een mooie prijs om het een en ander eens te testen.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/27, 08:51:33 door Johan Velthuizen »

« Reactie #127 Gepost op: 2015/02/27, 19:44:23 »
Een alternatief is Blackberry als je weg wil blijven van Google ;) Je vindt vast een goedkopere op 2dehands sites.

Ikzelf heb een heel oude android toestel en werkt goed! Ik ga er ook niet mee online. Ik hou het als een echt telefoon toestel om te smsen en te bellen.

« Reactie #128 Gepost op: 2015/02/27, 20:16:51 »
Heel het concept van Blackberry is eigenlijk compleet achterhaald, en evengoed heb je weinig of geen privacy op de Berry-servers . Bovendien is het bedrijf al lang aan het spartelen om overeind te blijven; wil dus zeggen, kijk er niet vreemd tegenaan als ze morgen de boeken neerleggen en alle servers uitschakelen.

De speciale Berry-abonnementen zijn hier ook op sterven na dood.

Ubuntu, Tizen, Jolla, OnePlus, zijn nu de projecten die het meeste aandacht verdienen.
iPhones en dergelijke is goed voor posers die niet beter weten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #129 Gepost op: 2015/02/27, 20:25:45 »
Een alternatief is Blackberry als je weg wil blijven van Google ;) Je vindt vast een goedkopere op 2dehands sites.

Ook nieuwe BlackBerry's houden je weg van Google. Mijn moeder is dan ook (naast het feit dat ze BB10 OS heerlijk vindt werken) dolbij met haar Google-vrije BB Passport en hiervoor had ze de Z30 (beide moderne BlackBerry's) :)

Als je liever Linux blijft steunen en weg wilt blijven van Google, dan is er ook nog de Jolla Phone (die ik ook naast mijn 'gewone' mobiel heb) die zelfs anti-NSA-code heeft in het systeem (SailfishOS) of een telefoon met FirefoxOS.

« Reactie #130 Gepost op: 2015/02/27, 20:27:59 »
Heel het concept van Blackberry is eigenlijk compleet achterhaald, en evengoed heb je weinig of geen privacy op de Berry-servers . Bovendien is het bedrijf al lang aan het spartelen om overeind te blijven; wil dus zeggen, kijk er niet vreemd tegenaan als ze morgen de boeken neerleggen en alle servers uitschakelen.

In tegenstelling juist: BB heeft de laatste tijd ontzettend veel moderne Blackberry's verkocht, aan zowel de consument als bijv. de Duitse overheid die onlangs Nieuwe BB's aanschafte. De kwartaalcijfers worden er alleen maar beter op dus ze klimmen langzaam op uit een dal.

« Reactie #131 Gepost op: 2015/02/27, 23:39:29 »
De speciale Berry-abonnementen zijn hier ook op sterven na dood.
Nou, nou hoe kom je hier bij?

1. Speciale BB abbo's/servers zijn al een paar jaar niet meer nodig.
2. BES is nog zeer levendig, vooral in het bedrijfsleven, Samsung en de zakelijke versie van Android gaan zelfs met BB/BES12 samenwerken (en dat doen ze niet omdat het concept achterhaald is of spartelt om overeind te blijven):
https://tweakers.net/nieuws/99657/samsung-en-blackberry-gaan-samenwerken-op-zakelijke-markt.html
https://tweakers.net/nieuws/101581/google-lanceert-zakelijke-versie-van-android.html
3. BB is veel meer dan alleen de telefoons; sterker nog dat is slechts een klein onderdeel. Neem bv BB's internet-of-things-platform en QNX (ook de basis voor BBOS10).
(QNX zit oa in bijna alle car entertainment system!)

Citaat
Apple's CarPlay has to ride on top of BlackBerry's QNX platform for in-auto entertainment systems. Ford was reportedly pondering a swap from Microsoft to QNX to for its Sync platform. And it's highly likely that the front end of Google's Android in-vehicle efforts are also going to have a QNX play.
QNX has more than 40 automakers---Acura, Audi, BMW, Chrysler, Ford, GM, Honda, Hyundai, Jaguar, Mercedes, Land Rover Range Rover, Porsche, Toyota, Volkswagen---in the fold.

A look at the QNX stack reveals how hard it would be to totally cut BlackBerry's subsidiary out of the car entertainment ecosystem.
http://zdnet2.cbsistatic.com/hub/i/r/2014/10/04/1f450a93-4be0-11e4-b6a0-d4ae52e95e57/resize/770x578/45c3a7b798f7faf099023fd31fab0259/qnx-platform.png

BlackBerry can't comment on its involvement with Apple's CarPlay, but the QNX platform does specialize in connectivity to mobile devices. QNX, acquired by BlackBerry (then Research in Motion) in 2010, provides operating systems, software development tools and engineering services for everything from autos to appliances to medical devices and control systems.

http://www.qnx.com/solutions/industries/automotive/
https://en.wikipedia.org/wiki/QNX

4. Qua verkoop v telefoons heeft BB de plank een paar keer flink misgeslagen (bv de Z10 die uiteindelijk van €600 voor €120 werd afgeprijsd... :o ); dat is wat de gemiddelde consument ziet. Maar BB is veel meer; zo hebben ze een flink aantal waardevolle patenten, een aantal strategische overnames gedaan, en geïnvesteerd in techniek (ipv marketing zoals sommige andere fabrikanten...).
Momenteel zit de verkoop weer in de lift. Bedenk overigens dat Europa tegenwoordig totaal niet interessant meer is als het op verkoopaantallen aankomt.  NL verkoopcijfers zeggen niets; sommige toestellen worden niet eens in NL uitgebracht (16M nl'ers tegen 1.2G indiers...) .

5. BB is momenteel nog steeds het enige alternatief als het op veiligheid en privacy aankomt en is daarom ook standaard voor diverse politici en overheidsfunktionarissen.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/27, 23:49:58 door VuurVosje »

« Reactie #132 Gepost op: 2015/02/27, 23:48:29 »
Hallo dit topic gaat over de nieuwe Ubuntu Phones, ga dan niet lopen zeveren over Blackberry.

Ik haal mijn blackberries bij de groenteboer en die zijn zeer veilig hebben geen binding met Google en smaken heerlijk. ^-^

« Reactie #133 Gepost op: 2015/02/28, 00:03:35 »
Weet je dat heel zeker,geen binding met Google?? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #134 Gepost op: 2015/02/28, 09:44:01 »
5. BB is momenteel nog steeds het enige alternatief als het op veiligheid en privacy aankomt en is daarom ook standaard voor diverse politici en overheidsfunktionarissen.
Precies. BB kreeg zelfs de 'schuld' van de rellen in Londen in 2011. De encryptie was te goed, zodat overheden geen vat kregen op communicatie via BB.
http://www.wired.com/2011/08/blackberry-london-riots/

En daarna kreeg je de Pavlov-reactie die overheden altijd hebben als ze ergens niet bij kunnen: verbieden!
http://www.telegraaf.nl/digitaal/20186504/__BlackBerry_onder_vuur_door_rellen__.html

« Reactie #135 Gepost op: 2015/02/28, 12:42:16 »
Laten we inderdaad maar weer ontopic gaan.
Hoewel deze draad eigenlijk over de BQ-telefoon gaat, voor de geïnteresseerden (ik dus niet): Meizu gaat hun Ubuntu-telefoon één dezer dagen presenteren op MWC 2015 en internationaal verkopen: http://news.softpedia.com/news/Meizu-to-Officially-Launch-MX4-with-Ubuntu-at-MWC-2015-Will-Sell-It-Internationally-474335.shtml

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #136 Gepost op: 2015/02/28, 13:05:19 »
Of is de connectie dat die nog beterder zijn dan een Ubuntu phoon?  ;) ;)
Denk dat het eerder andersom is. Dat de Ubuntu-foon beterder is dan BB vanwege het open source-karakter. Dat is voor mij een doorslaggevende factor.

Meizu gaat hun Ubuntu-telefoon één dezer dagen presenteren op MWC 2015 en internationaal verkopen: http://news.softpedia.com/news/Meizu-to-Officially-Launch-MX4-with-Ubuntu-at-MWC-2015-Will-Sell-It-Internationally-474335.shtml
De Meizu heeft (veel) betere specs dan de BQ, maar is dan ook (veel) duurderder.

Iig fijn dat de Ubuntu Touch (op een échte telefoon) een start heeft gemaakt, maar er is nog en lange weg te gaan voor "full convergence" (alle apps en progs van Ubuntu draaiend op een mobiel platform als Ubuntu Touch)
https://www.youtube.com/watch?v=bk9-v8Sl4yU

Exciting times dus. Over een tijdje is je mobiele telefoon je computer en draai je gewoon je je desktop vanaf je mobiel. En dan niet zo halfbakken zoals Windows 8 dat doet (in een app-omgeving die niet geschikt is voor desktop-progs), maar als échte desktop (zoals je nu gewend bent op je PC), eentje die zich dynamisch aanpast aan de hardware-omgeving.

« Reactie #137 Gepost op: 2015/02/28, 16:31:47 »
Hier wordt ook al in spanning gewacht op de BQ-telefoon :) De specificaties van die BQ lijken mij prima, aangezien die telefoon betere specs heeft dan mijn huidige laptop met Ubuntu 12.04...
Alleen jammer dat de leverdatum onbekend is :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #138 Gepost op: 2015/02/28, 22:11:23 »
Of is de connectie dat die nog beterder zijn dan een Ubuntu phoon?  ;) ;)
Denk dat het eerder andersom is. Dat de Ubuntu-foon beterder is dan BB vanwege het open source-karakter. Dat is voor mij een doorslaggevende factor.

Meizu gaat hun Ubuntu-telefoon één dezer dagen presenteren op MWC 2015 en internationaal verkopen: http://news.softpedia.com/news/Meizu-to-Officially-Launch-MX4-with-Ubuntu-at-MWC-2015-Will-Sell-It-Internationally-474335.shtml
De Meizu heeft (veel) betere specs dan de BQ, maar is dan ook (veel) duurderder.

Iig fijn dat de Ubuntu Touch (op een échte telefoon) een start heeft gemaakt, maar er is nog en lange weg te gaan voor "full convergence" (alle apps en progs van Ubuntu draaiend op een mobiel platform als Ubuntu Touch)
https://www.youtube.com/watch?v=bk9-v8Sl4yU

Exciting times dus. Over een tijdje is je mobiele telefoon je computer en draai je gewoon je je desktop vanaf je mobiel. En dan niet zo halfbakken zoals Windows 8 dat doet (in een app-omgeving die niet geschikt is voor desktop-progs), maar als échte desktop (zoals je nu gewend bent op je PC), eentje die zich dynamisch aanpast aan de hardware-omgeving.
Hopelijk is dat open-source karakter beter dan dat van Jolla. Die gebruikt het vooral als marketingterm, terwijl grote delen van de broncode van hun besturingssysteem nog steeds gesloten zijn en er met input vanuit de community (vrijwel) niets wordt gedaan. Aan Ubuntu om nu te bewijzen dat het ook anders kan. :)

« Reactie #139 Gepost op: 2015/02/28, 22:25:26 »
Offtopic:

@ Timo
Jolla is maar een klein bedrijfje dat we alleen kennen vd telefoon, maar sommige andere partners in de Sailfish Alliance zijn niet zo maar de eerste de beste:
- Tencent (het op 4 na grootse internet bedrijf ter wereld!)  :o
- D.Phone (Chinese retailer met 1300 winkels)
- ST-Ericsson
- Opera

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_Internet_companies
https://en.wikipedia.org/wiki/Sailfish_Alliance

Met een ander verdienmodel krijg je ook een ander organisatiemodel; nu denken we nog in aparte HW producenten, providers, SW (OS, browsers, portals, apps, games, social networks/media etc), retailers. En vooral gericht op de westerse markt.
Wat als je dat nu eens organiseert? En de hele keten beheert? En je richt op een andere markt?

Ik krijg steeds meer het idee dat de huidige Jolla phone slechts bijzaak is. Een soort try-out field-test ??? en maar een klein onderdeel van een groter plan. Het echte werk moet nog komen, zie bovenstaande Sailfish partners: Tencent en D.Phone, die hebben heel andere plannen....grote plannen....
« Laatst bewerkt op: 2015/02/28, 22:27:19 door VuurVosje »

« Reactie #140 Gepost op: 2015/02/28, 22:30:58 »
Klopt ook. Jolla heeft al vaker gezegd dat de Jolla Phone, hoewel geschikt voor het brede publiek, slechts een voorbeeld is. Net zoals Google dat eerder deed met de Nexus-serie: laten zien aan anderen wat er mogelijk is met SailfishOS. En dat doen ze goed, naar mijn gebruikersmening :)

Maar we gaan weeeeeer offtopic. We kunnen dit topic bijna gaan sluiten, zo vaak als dat we offtopic zijn gegaan :rolleyes:

« Reactie #141 Gepost op: 2015/03/04, 12:19:59 »
Ondanks dat men dit topic wilde sluiten, werd ik toch naar dit topic verwezen.

Is er al meer bekend of de ubuntu telefoon met ubuntu desktop kan werken ?
Daar is niets over te vinden ,als libre office en je sim kaart uitlezen, als je met usb gaat kan je bij de meeste telefoons alleen je sd kaart uitlezen. Alle info gaat alleen over cpu en beeldscherm.Niets over het OS en de toegankelijkheid.  Ook waar apps (als die er zijn) kan downloaden.
Kan je de apps verwijderen die er nu opstaan , bij android die google zooi (haast) niet.

PS.Moest daarom ubuntu one cloud weg,omdat het niet met de ubuntu telefoon kon samen werken ?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #142 Gepost op: 2015/03/04, 17:44:18 »
Videopreview op Tweakers.net: Aan de slag met de eerste Ubuntu-phones
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #143 Gepost op: 2015/03/04, 18:42:44 »
Als mijn smart binnenkomt, ga ik hoogstwaarschijnlijk met iemand anders een review maken. Met film!

Oei kans dat je dan nog 27 dagen moet wachten.  =D

« Reactie #144 Gepost op: 2015/03/04, 18:57:57 »
Ik hoop dat de mijne een van de dagen wordt geleverd; dat wachten is maar niks.

@Aardbewoner: Dat syncen zal wel vlot lopen, maar het is vooral een OS op zichzelf dat graag werkt met scopes/.
Ik vermoed niet dat Ubuntu en de telefoon magische dingen kan doen. Er is wel al een app voor LibreOffice in Android , maar of die er is voor Ubuntuphone dat vermoed ik niet.

Soit het is vervelend, maar geduld wordt meestal wel beloond.

Ondertussen heb ik al een Lenovo smartphone op de kop kunnen tikken voor amper 60€ (5inch IPS) .

« Reactie #146 Gepost op: 2015/03/04, 19:56:49 »
Een aardige review van de Ubuntu-phone:
http://tweakers.net/reviews/3948/ubuntu-voor-smartphones-aan-de-slag-met-de-eerst-ubuntu-phones.html
Videopreview op Tweakers.net: Aan de slag met de eerste Ubuntu-phones
Dit zijn 2 dezelfde revieuws  =D lol
Maar goed het is prima dat we met die dingen Ubuntu mooi op de kaart krijgen.
Hoewel ik die Meizu toch wel een tik interessanter vind dan de BQ die ik heb besteld .... geen nood ik heb al een eventuele koper voor die BQ mocht hem maar niks vinden.  O0

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #147 Gepost op: 2015/03/05, 09:21:54 »
Leuk, die reviews! Het kan mij niet schelen of het allemaal geen "meerwaarde" heeft ten opzichte van andere systemen. Het moet natuurlijk niet veel minder zijn - of zelfs hopeloos. Maar dan is het wel een vrij systeem.

Off-topic
Ik ben natuurlijk weer eens knettergek bezig. Maar hier ligt nog mijn oude opstap Android smartphone. Die is over. Ik ga toch eens kijken of ik dat Ubuntu Phone op het oude ding krijg. Ff gezocht: er is wel wat.

[Edit] Nee, die oude smartphone staat er niet tussen. Maar mijn Tab 2 tablet wel. Nog wat vroeg in de ontwikkeling, dus ik wacht het wat langer af.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/05, 10:00:00 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #148 Gepost op: 2015/03/05, 10:11:59 »
Leuk, die reviews! Het kan mij niet schelen of het allemaal geen "meerwaarde" heeft ten opzichte van andere systemen. Het moet natuurlijk niet veel minder zijn - of zelfs hopeloos. Maar dan is het wel een vrij systeem.

Off-topic
...  Ik ga toch eens kijken of ik dat Ubuntu Phone op het oude ding krijg. Ff gezocht: er is wel wat.

[Edit] Nee, die oude smartphone staat er niet tussen. Maar mijn Tab 2 tablet wel. Nog wat vroeg in de ontwikkeling, dus ik wacht het wat langer af.
Ik zou het dan zeker eens proberen met een flash op die oude smartphone; kijk eerst even of je Android terug kan flashen op die telefoon, mocht Ubuntu niet lukken.
Maar voor deze operaties heb je wel Windows nodig ! Doe dat niet met Wine ofzo want de kans dat er iets misgaat is dan zéér groot (ik spreek van ondervinding). Ik zou dat toch eens proberen, de BQ is eigenlijk een low-budget instappertje met heel beperkte spec's (wat wil je voor 169€ ... ;) )

« Reactie #149 Gepost op: 2015/03/05, 10:24:24 »
Voor € 169.- koop ik in China toch een goede midden / boven klasser hoor?

Mijn THL5000 wat atm de snelste is in deze chipset koste iets meer dan €200.- , dus als Canonical een beetje zijn best doet kan er een Ubuntu phone komen met waardige specs voor hetzelfde geld.

Voorwaarde is wel dat dat MTK zijn software opengooid voor Canonical.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D