Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit  (gelezen 55753 keer)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
Re: BQ brengt eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit
« Reactie #150 Gepost op: 2015/03/05, 11:00:06 »
Ik zou het dan zeker eens proberen met een flash op die oude smartphone; kijk eerst even of je Android terug kan flashen op die telefoon, mocht Ubuntu niet lukken.
Maar voor deze operaties heb je wel Windows nodig ! Doe dat niet met Wine ofzo want de kans dat er iets misgaat is dan zéér groot (ik spreek van ondervinding). Ik zou dat toch eens proberen, de BQ is eigenlijk een low-budget instappertje met heel beperkte spec's (wat wil je voor 169€ ... ;) )

Txs! Ik ben geen mens voor een high-end telefoon. Ik kies persoonlijk eerder voor het "voor een dubbeltje op de eerste rij" model, maar dan wel je hersens gebruiken. Ik zie hier heel wat mogelijkheden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #151 Gepost op: 2015/03/05, 12:37:26 »
Wat ik zo grappig vind aan die discussie over goedkope Chinese telefoons is dat men er niet bij stilstaat dat een smartphone geen PC is. Je krijgt hem geleverd met Android (of in een enkel geval Windows Phone) en als je er al een ander OS op kunt zetten dat zul je je moeten gaan verdiepen in flashen van ROMs e.d. Oftewel: voor de gemiddelde consument is dat gewoon niet handig.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #152 Gepost op: 2015/03/05, 13:00:02 »
Wat ik zo grappig vind aan die discussie over goedkope Chinese telefoons is dat men er niet bij stilstaat dat een smartphone geen PC is. Je krijgt hem geleverd met Android (of in een enkel geval Windows Phone) en als je er al een ander OS op kunt zetten dat zul je je moeten gaan verdiepen in flashen van ROMs e.d. Oftewel: voor de gemiddelde consument is dat gewoon niet handig.
Dit is toch niet voorbehouden voor "goedkope Chinese telefoons"? Maw met elke telefoon loop je tegen het probleem van flashen aan.

« Reactie #153 Gepost op: 2015/03/05, 13:37:22 »
Klopt helemaal, markba. Maar ik richtte me hier even specifiek op de mensen die terug bleven vallen op Chinese telefoons die meer waar voor je geld geven. Het spreekt voor zich dat het natuurlijk voor elke telefoon geldt.

Offline markba

• Lid
« Reactie #154 Gepost op: 2015/03/05, 13:42:32 »
Zelf kan ik voorstellen dat er van een willekeurige goedkope telefoon (vaak uit China) minder info beschikbaar is over het flashen; bij bekende merken en types struikel je bij wijze van spreken over die info. En ook zal je minder succes (lees: geen) hebben met ondersteuning van/voor Ubuntu Touch; die kun je dus mss wel flashen, maar wat het resultaat dan wordt??!?!? (garantie tot de deur  =D)

« Reactie #155 Gepost op: 2015/03/05, 14:06:02 »
Weet niet of deze:  http://www.bbc.com/news/technology-31723029  al eerder gepost is.   :)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

« Reactie #156 Gepost op: 2015/03/05, 18:57:18 »
Zelf kan ik voorstellen dat er van een willekeurige goedkope telefoon (vaak uit China) minder info beschikbaar is over het flashen; bij bekende merken en types struikel je bij wijze van spreken over die info. En ook zal je minder succes (lees: geen) hebben met ondersteuning van/voor Ubuntu Touch; die kun je dus mss wel flashen, maar wat het resultaat dan wordt??!?!? (garantie tot de deur  =D)
De meeste "goedkope" Chinese smartphones hebben wel degelijk FlashTools op het internet rondzwerven inclusief de stock ROM dus het enige wat je echt nodig hebt is een goede Windows-omgeving (XP t/m 8.1) . Dus wat is dan je risico ? Volgens mij nul, om dan ook eens te proberen om Ubuntu te Flashen op zo'n wegwerpding.

In ieder geval: als mijn BQ binnen is heb ik de POMP W89 niet meer nodig en ga ik hem proberen te flashen met Ubuntu. Ik heb ook al een Lenovo op het oog dus aan probeer-toestellen geen gebrek.

Voor Just is het gewoon even lef hebben om toch maar te Flashen van die oude smartphone, en wie weet heeft hij ook een zéér goedkope Ubuntuphone voor hetzelfde geld. Ik zou wel eerst de technische fiches eens vergelijken met de telefoons waar Ubuntu op zou moeten kunnen draaien.

@Vistaus: heel veel niet technische mensen houden zich wel degelijk bezig met Flashen en Rooten en weet ik wat nog allemaal. Op XDA b.v. staan volledige howto's tot in het detail beschreven, en de community is erg hulpvaardig. Het zou misschien ook leuk zijn hier een forumonderdeel te maken m.b.t. flashen van smartphones met UbuntuTouch (wat het hoofddoel is) . Lijkt me geinig. (?)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #157 Gepost op: 2015/03/05, 19:16:25 »
Oh, die oude smartphone flash ik wel, hoor Joris. Ik zag ook dat mijn Tab 2.0 7" al een redelijk eind is qua Ub Touch, maar die gebruik ik nog echt. Dus die doe ik dan niet zo snel.

Ik ben druk met allerlei andere leuke klussen. Dat maak ik eerst af.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

• Lid
« Reactie #158 Gepost op: 2015/03/05, 19:28:59 »
Best wel interessant jullie hier te lezen ,volg het en ben benieuwd naar de eerste test berichten !.
En mijn telefoon  is een doodnormale gsm ,telefoneren ,fotootje ,lampje en een beetje muziek dat was het  :P
Zit al genoeg online ,niet ook nog als ik onderweg ben zeg !.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/05, 22:45:32 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #159 Gepost op: 2015/03/05, 19:30:42 »
Best wel interessant jullie hier te lezen ,volg het en ben benieuwd naar de eerste test berichten !.
En mijn telefoon  is een doodnormale gsm ,telefoneren ,fotootje ,lampje dat was het  :P
Zit al genoeg online ,niet ook nog als ik onderweg ben zeg !.

Een goede seniorentelefoon !! Maar ik ben daar nog te jong en te wild voor :P

« Reactie #160 Gepost op: 2015/03/05, 20:24:23 »
@Joris: Wat heeft dat nu met senioren te maken? Ik zei eerder al dat ik ook voornamelijk mijn niet-smartphone gebruik en ik ben pas 23 ;)
Dit is de mijne:

Net als Tom's telefoon gewoon lekker simpel dus :)
« Laatst bewerkt op: 2015/03/05, 20:27:22 door Vistaus »

« Reactie #161 Gepost op: 2015/03/05, 20:29:04 »
@Joris: Wat heeft dat nu met senioren te maken? Ik zei eerder al dat ik ook voornamelijk mijn niet-smartphone gebruik en ik ben pas 23 ;)

Net als Tom's telefoon gewoon lekker simpel dus :)

Niet helemaal: die van Tom heeft 3 geheugens om te gebruiken; die van jou is voor Tom al te complex  lol
Die foto van Tom is echt een seniorentelefoon hoor !

Frederik

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: 2015/03/05, 21:07:41 »

« Laatst bewerkt op: 2015/03/06, 08:39:41 door Frederik »

« Reactie #163 Gepost op: 2015/03/05, 21:10:01 »
@Joris: Ik kan er evenveel mee als Tom met de zijne en hij heeft ook maar enkele geheugens. Dus ik zie het verschil niet qua *functionaliteit* maar soit, laten we weer ontopic gaan ;)

« Reactie #164 Gepost op: 2015/03/05, 21:50:59 »

Die lijkt in de verste verte niet op een seniorentelefoon, deze wel  ;)

*kuch* https://www.youtube.com/watch?v=AqLufitCVvA

« Reactie #165 Gepost op: 2015/03/06, 10:39:02 »

Gewoon jezelf eens goed geinformeerd houden scheelt je een boel zinloos getyp....
Kijk hier naar originele en custom ROMś  http://www.needrom.com/
Op deze site haal je alles weg voor alle soorten telefoons, ook die niet direct uit China geimporteerd worden maar waar wel helaas voor jouw bijna alle onderdelen gemaakt worden.

Voor ieder merk telefoon staan overal tutorials om te flashen en overal zijn programmaś, kabels en hardware te verkrijgen,
en wat van belang ivm jouw foute tekst, is dat iedere telefoon hetzelfde geflasht moet worden omdat het principe altijd hetzelfde is.

Dat geld overigens ook voor een koelkast tegenwoordig.....

Wat je allemaal kan doen met een telefoon is een ander verhaal, omdat je afhankelijk bent van de chipfabrikant of die de drivers vrijgegeven heeft.

« Laatst bewerkt op: 2015/03/06, 11:21:25 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

• Lid
« Reactie #166 Gepost op: 2015/03/06, 11:46:00 »
Kijk hier naar originele en custom ROMś  http://www.needrom.com/
Op deze site haal je alles weg voor alle soorten telefoons, ook die niet direct uit China geimporteerd worden maar waar wel helaas voor jouw bijna alle onderdelen gemaakt worden.

Voor ieder merk telefoon staan overal tutorials om te flashen en overal zijn programmaś, kabels en hardware te verkrijgen, 
Kijk, dat is nog eens nuttige info. Zelf had ik er een hard hoofd in en schreef dat ook in een voorgaand bericht, maar dit ziet er goed uit.

Citaat
Wat je allemaal kan doen met een telefoon is een ander verhaal, omdat je afhankelijk bent van de chipfabrikant of die de drivers vrijgegeven heeft.
Daar zit m wat mij betreft de kneep: want de ondersteuning voor Ubuntu Touch zal hiervan afhangen; en ook met de bereidheid van de gemeenschap om problemen op te lossen. Wat dat laatste betreft maak je net wat meer kans met een mainstream-apparaat.

Als voorbeeld: heb zelf een Samsung Galaxy S3 (een zeer bekend model) die ik wil flashen naar Ubuntu Touch. Maar zelfs die wordt niet voor 100% ondersteund: https://wiki.ubuntu.com/Touch/Devices/i9100
Zoals je ziet in de link, is er flink wat aan gesleuteld.

« Reactie #167 Gepost op: 2015/03/08, 09:50:40 »
Ja het is best wel een dingetje om ff een OS als Ubuntu draaiend te krijgen op een apparaat wat er eigenlijk niet voor bedoeld is....
Daarom zij ik al eerder dat ik hoop dat MTK snel zijn drivers open gooit, of Mark Shuttleword moet naar MTK stappen (zoals google heeft gedaan voor Android) om iets te kunnen regelen.
Wanneer Ubuntu draait op MTK chipset heb je al 90% gewonnen want dan kan je de nieuwste telefoons gebruiken en leveren voor zeer scherpe prijzen...
Wanneer je dan ook nog eens kan doen wat ooit de bedoeling was met Ubuntu phone (dat het gelijk je pc was en nog veel meer) heb je echt een markt killer...

« Reactie #168 Gepost op: 2015/03/11, 19:46:22 »
Citaat
BQ @bqreaders
Follow

New @ubuntu Flash Sale tomorrow. Another chance to get the first #Ubuntu Phone in the world http://www.bq.com/gb/ubuntu.html
4:41 PM - 11 Mar 2015

Morgen trug een Flash Sale !!!! veel geluk !!

« Reactie #169 Gepost op: 2015/03/12, 09:21:56 »
Flash Sale is begonnen nu !!!!!!

We're rolling! Limited Ubuntu phone's are available to buy from the BQ shop today. Be part of the experience! ‪#‎ubuntuphone‬

Link to buy >> http://www.bq.com/gb/ubuntu.html

« Reactie #170 Gepost op: 2015/03/12, 10:00:33 »
Ze kunnen bij BQ beter eerst zorgen dat de mensen van de vorige flashsale hun telefoon krijgen, die late levering slaat natuurlijk nergens op.
Afgelopen week nog contact gehad met BQ wanneer de telefoon geleverd gaat worden, krijg je als antwoord "Mogelijk eind maart of half april"

« Reactie #171 Gepost op: 2015/03/12, 10:27:36 »
Ze kunnen bij BQ beter eerst zorgen dat de mensen van de vorige flashsale hun telefoon krijgen, die late levering slaat natuurlijk nergens op.
Afgelopen week nog contact gehad met BQ wanneer de telefoon geleverd gaat worden, krijg je als antwoord "Mogelijk eind maart of half april"

Het zou mij niks verbazen dat dit door Canonical komt, niet BQ. Canonical heeft beslist om flash sales te houden en hoeveel toestellen per sale beschikbaar zijn. Dus lijkt het mij best mogelijk dat ook zij zeggen wanneer de telefoons de deur uit gaan.

« Reactie #172 Gepost op: 2015/03/12, 10:33:42 »
Net het manual gelezen, en laat maar weer , is net android met zijn google zooi. "You can’t delete the main Scopes and apps that were on your phone when you took it out of the box "  :'(    . Dat men niet in het telefoon deel kan rommelen is te begrijpen maar de rest. Waarom die troep in de rom zetten.Enige goede was dat men via usb zowel de sim als de SD kan gebruiken.

« Reactie #173 Gepost op: 2015/03/12, 10:39:36 »
@aardbewoner Ik neem aan dat er binnen no-time een tool zal zijn die er voor zorgt dat je die Apps en scopes wel kan verwijderen  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2015/03/12, 10:53:34 door Johan Velthuizen »

« Reactie #174 Gepost op: 2015/03/12, 10:45:59 »
Net het manual gelezen, en laat maar weer , is net android met zijn google zooi. "You can’t delete the main Scopes and apps that were on your phone when you took it out of the box "  :'(    . Dat men niet in het telefoon deel kan rommelen is te begrijpen maar de rest. Waarom die troep in de rom zetten.Enige goede was dat men via usb zowel de sim als de SD kan gebruiken.

Voor Android kan je de gehele ROM custom aanpassen naar wens.

In Linux kan je ook alles uitvreten wat je wilt.

Dus dat ze beperkt hebben dat een eindgebruiker zelf ff de telefoon sloopt door software te verwijderen wil nog niet zeggen dat je echt niets kan aanpassen.
ongetwijfelt kan je binen no-time zelf alles aanpassen of een aangepaste ROM downloaden.

Als je dan ook nog met TWRP kan werken is het feest compleet.