Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 57565 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #300 Gepost op: 2015/03/09, 12:53:44 »
Instagram heeft niet eens Windows-app dus dat zegt meer over Instagram dan over Ubuntu.
Als dit soort bedrijven nu eens de programmeer-interface (API) vrijgeven, dan heeft de community binnen no-time een app ontwikkeld.

En als mensen als jij nu eens vooronderzoek zouden doen dan zouden dit soort posts niet nodig zijn ;) Instagram heeft de API vrijgegeven en er zijn tal van apps van derde partijen voor gebruik van Instagram, zowel in de Windows 8 App Store als in de Chrome Web Store (waar je op Linux dan weer veel aan hebt - Pixsta is een prachtige Instagram-app die perfect op Linux werkt; moet je dus alleen wel even eenmalig via de Chrome Web Store (Chrome/Chromium/Yandex/Vivaldi) installeren).
Maar het punt van EZ-man was een *officiële* app (van eerste hand dus) en daar reageerde ik op.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #301 Gepost op: 2015/03/09, 13:28:30 »
Instagram heeft niet eens Windows-app dus dat zegt meer over Instagram dan over Ubuntu.
en....
Instagram heeft de API vrijgegeven en er zijn tal van apps van derde partijen voor gebruik van Instagram, zowel in de Windows 8 App Store .....
Dus wat is nu: is er nu wel een Windows-app of niet?

Want precies daar reageerde ik op. Want waarom zou ik vooronderzoek moeten doen als je zelf als zegt dat het er niet is? En het blijkt er vervolgens weer wél te zijn. En hoe moet ik nu weten dat je het hebt over de officiele client? Dat noem je toch nergens. Lijkt me een beetje hopeloos om zo moeten te discussieren.

Dit is wel een mooie ontwikkeling trouwens wat betreft Instagram: https://github.com/Instagram/python-instagram

En overigens heb ik het in mijn voorgaande berichtt over het vrijgeven van de API niet zozeer over Instagram, maar meer (eigenlijk: alleen maar) over Whatsapp. Dus laten we daar maar verder over gaan, dat lijkt me nuttiger.

« Reactie #302 Gepost op: 2015/03/09, 14:40:25 »
Ik zei dat Instagram (leek mij duidelijk genoeg want Instagram is een bedrijf, net als Google, Microsoft, Canonical, etc.!) geen app voor Windows heeft., ik zei niet dat er geen alternatieven van derde partijen zijn. Volgende keer zal ik dan ook maar 'Canonical Ubuntu' zeggen i.p.v. alleen 'Ubuntu'. Vooronderzoek was heel simpel gezien Instagram zelf vermelding maakt van de API op haar site: https://instagram.com/developer/#

W.b.t. WhatsApp ben ik het met je eens.

Maar goed, whatever, ik ben niet meer bij krachte om dit soort discussies tot in den treure te voeren en eigenlijk ben ik hiermee alweer mijn 'kracht' te buiten gegaan dus ik houd op met deze discussie.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/09, 14:44:05 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
« Reactie #303 Gepost op: 2015/03/09, 14:52:43 »
Ik zei dat Instagram (leek mij duidelijk genoeg want Instagram is een bedrijf, net als Google, Microsoft, Canonical, etc.!) geen app voor Windows heeft.,
Tot aan nu was me niet duidelijk dat je het bedrijf bedoelde en niet zozeer de dienst zelf.

en ondersteun ik alleen Xubuntu.
Zo min mogelijk distro's ondersteunen is alleen maar goed. Want toch blijkt iedere keer weer dat dingen nét want anders werken en moet je dat weer gaan uitzoeken.

De Vrije PC ondersteunt slechts twee afgeleides: Lubuntu (voor PC's vanaf 512 MB tot aan 1,5 GB) en Ubuntu voor alles daarboven. Heb ook wel even naar Xubuntu gekeken, maar Xubuntu en 512 MB werkt niet echt. En om al die instappertjes van 512 MB weg te doen, dat vind ik ook weer zonde.

Citaat
Wil men een ander desktop systeem, dan installeer ik dat wel, en verwijs ik ze door naar dit forum voor hulp :lol:
Andere distro's installeren we niet. We krijgen deze vraag ook eigenlijk niet; mensen vertrouwen op onze kennis en kunde en gaan mee in het advies wat we ze geven. En als we de vraag krijgen, gaan we het ook niet installeren, want stiekum wordt er dan toch weer ondersteuning gevraagd.

Bij ons is het zeker niet: u vraagt en wij draaien. Allemaal in het kader om zo veel mogelijk mensen met een beperkte inspanning te kunnen bedienen, laten we zeggen een meer "zakelijke" benadering.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/09, 14:56:30 door markba »

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #304 Gepost op: 2015/03/13, 10:38:52 »
... de nerdy buurman is niet snel te bereiken.
Maar die is dan ook veel minder nodig, in de meeste gevallen gewoon niet. Juist omdat veel typische Windows-problemen niet of nauwelijks voorkomen (dat is dan onze ervaring bij De Vrije PC na zo'n 200 installaties).

Citaat
Linux als vervanger van XP of geen geld  voor win7 heeft 1 - 2 jaar geleden misschien de "verkeerde" groep aangeboord.
Dat denk ik niet. Want juist Linux kan ze geven wat ze willen: een PC zonder zorgen (over updates, virussen, rare popups, veiligheid, etc.).

[ ... ]

Want Apple is alleen zo eenvoudig in het gebruik omdat iedereen zégt dat het zo eenvoudig is.

Om met Apple te beginnen:
  Ik heb slechts 20 - 25 "vlieguren" gemaakt in een iMac om voor iemand problemen op te lossen. Dus wat hier volgt moet je maar nemen voor wat het is :
-  Het Global Menu (zoals Ubuntu Unity ook had/heeft) is een ramp
-  Vreemd gedrag van de Dock (met alt=tab selecteer je wel een open venster, maar het komt daarna niet te voorschijn)
-  Priegelige menu's van bv. Safari etc - ongeschikt voor ouderen.

Het lijkt wel een strijkkwartet: wel mooi maar niet als werkpaard te gebruiken.

Linux Overstappers van de deVrije PC: 
  Ik zou meer willen weten van je aanpak  (ben zelf niet zo'n instructeur-type).

Linux nerds, vraag:
  is het populair onder jongeren ?

Ja hoor. Android is ook linux. Dus populair onder jongeren. Onder ouderen ook. Ze weten alleen niet dat ze met Linux werken

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #305 Gepost op: 2015/03/13, 10:50:34 »
Linux nerds, vraag:
  is het populair onder jongeren ?

Ja hoor. Android is ook linux. Dus populair onder jongeren. Onder ouderen ook. Ze weten alleen niet dat ze met Linux werken

Ach, voel je je gepasseerd als ik zeg dat android geen linux is, in de zin dat het privacy risico's kent:
  -  updates van oudere apparaten laat op zich wachten
  -  de kernel wordt minder open source ( als je wil kan ik een recent artkel daarover voor je te voorschijn toveren)

En ...  de discussie ging op dat moment over iets anders: waar zijn de wizz kids die zich leergierig met Linux bezig houden.

Offline markba

• Lid
« Reactie #306 Gepost op: 2015/03/13, 10:59:59 »
En dat laatste is nu precies het punt. Linux is onzichtbaar voor ze, dus telt niet mee (iig niet voor mij).

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #307 Gepost op: 2015/03/13, 11:17:53 »
@markba: Ja, onbedoeld onderschrijft willemtk mijn uitspraak.  :D

« Reactie #308 Gepost op: 2015/03/13, 12:54:25 »
Volgens mij weten zelfs ouderen dat ze met Linux werken als ze Android gebruiken. Althans, als ik Joris mag geloven ;)
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87814.msg945829#msg945829

Ik citeer: "heel veel niet technische mensen houden zich wel degelijk bezig met Flashen en Rooten en weet ik wat nog allemaal."

Offline markba

• Lid
« Reactie #309 Gepost op: 2015/03/13, 13:03:42 »
Volgens mij weten zelfs ouderen dat ze met Linux werken als ze Android gebruiken. Althans, als ik Joris mag geloven ;)
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87814.msg945829#msg945829

Ik citeer: "heel veel niet technische mensen houden zich wel degelijk bezig met Flashen en Rooten en weet ik wat nog allemaal."
Ja, ik denk dat die ouderen allemaal hun seniorentelefoon aan het flashen zijn.

=D =D =D

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #310 Gepost op: 2015/03/13, 13:08:36 »
Ja, ik denk dat die ouderen allemaal hun seniorentelefoon aan het flashen zijn.
 =D =D =D
Ja, want waarom staat Thomas niet onder de" T" van Thomas .

« Reactie #311 Gepost op: 2015/03/13, 13:12:26 »
Niet iedere oudere gebruikt een seniorentelefoon hè ;) En niet iedere jongere een smartphone. Zoals ik al eerder liet zien heb ik als jongere voornamelijk mijn niet-smartphone in gebruik. Maar mijn opa, die momenteel begin 80 (!) is gebruikt zijn smartphone Nokia Lumia 1520 HEEL de tijd (hij is verslaafd lol) en mijn oma is ook net begonnen met een Nokia Lumia 520 na nooit echt een mobiel te hebben gebruikt. En hiervoor had mijn opa een Android-telefoon (HTC Desire).

De generatiekloof zegt dus helemaal niks ;)

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #312 Gepost op: 2015/03/13, 13:20:51 »
De generatiekloof zegt dus helemaal niks ;)
@Vistaus: En als je eventueel een phone wil aanschaffen ga je bij opa te rade? Of - in het hypothetische geval - dat je problemen ondervindt met je eigen phone, dan stap je naar opa?
Het gaat me niet om een generatiekloof, maar wel om aanwas van "nieuw" talent voor linux. En de phone is een gebied dat ik niet op de voet volg, omdat de wereld ontdekken toch min-of-meer betekent dat je je tot op zekere hoogte beperkt.

« Reactie #313 Gepost op: 2015/03/25, 10:36:10 »
Zolang computer fabrikanten niet overstappen naar het voor installeren van Ubuntu dan is het antwoord: nee. Voor consumenten geldt dat ze een computer kopen voor internetten of om een spelletje te spelen. Niet om een besturingssysteem te installeren.

Zolang we niet duidelijk kunnen maken dat de commerciële benadering van de GNU/GPL licentie beter is voor ons consumenten, zolang zullen we Ubuntu en aanverwante Linux systemen niet zien doordringen tot de consumenten markt.
De GNU/GPL licentie zegt niet dat programmatuur "gratis" is. In feite zegt het niets over de betaling. Wat het zegt is dat wanneer je je programma publiceert dat je de vrijheid geeft aan de gebruiker van het programma om ermee te doen wat die gebruiker maar wil, onder voorwaarde dat die volgende gebruiker alleen mag publiceren onder dezelfde voorwaarde. Of zoals ik het zou willen zeggen met mijn bescheiden mening: de GNU/GPL licentie is socialer:  we delen al onze programma kennis en liberaler: we kunnen doen met de programmatuur wat we maar willen. Willen consumenten dit? Nee, zeg ik: consumenten willen gewoon aan de slag kunnen met  hun pc/tablet/telefoon. Het installeren van een OS wordt niet gezien als het beginnen te werken met een nieuw apparaat. Het bezoeken van een website, het maken van een verslag in een tekstverwerker dat is wat men als eerste wil doen.

Oftewel: een programma maker moet VOORAF overeenkomen met de toekomstige gebruiker hoe en hoeveel er betaalt gaat worden voor het programma onder de GNU/GPL. Hierin zit het probleem voor Ubuntu, consumenten betalen niet VOORAF. Voor bedrijven is het heel gebruikelijk om dit soort afspraken te maken. Vandaar dat ik zeg: nee Ubuntu is niet voor consumenten, niet zolang wij als consumenten het acceptabel vinden dat Windows een monopolie heeft bij computerfabrikanten.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #314 Gepost op: 2015/03/25, 21:17:32 »
Er is toch wat aan het veranderen met Linux Ubuntu! Intel komt met een, Intel Computer Stick, Linux.

http://www.linuxmag.nl/2-algemeen/311-intel-compute-stick-met-linux-komt-beschikbaar-vanaf-117-euro

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #315 Gepost op: 2015/03/25, 22:04:10 »
Er is toch wat aan het veranderen met Linux Ubuntu! Intel komt met een, Intel Computer Stick, Linux.

Ja, ik zag het deze week ook op en engelse site staan.
Maar wat is de bedoeling van dat ding, steek je die in een smart-TV?

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #316 Gepost op: 2015/03/25, 22:34:13 »

Ja, ik zag het deze week ook op en engelse site staan.

Als dat mogelijk is, dan is het alleen nog mooier.
Maar ik denk zelf dat het meer voor een Win PC/Laptop bedoeld is.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #317 Gepost op: 2015/03/25, 22:54:28 »
Niet perse een smart-TV maar ook in een gewone tv of een computermonitor (met usb en hdmi) en je hebt een volwaardige pc met wifi en bluetooth. Eventueel nog toetsenbord en muis aansluiten. Als je van huis gaat kan je pc mee in je broekzak.  8-)

1GB is niet te ruim voor Ubuntu en 16GB opslag ook niet. Voor 50 euro  meer heb je de 2GB versie met 32GB opslag. Daar moet Ubuntu goed op kunnen draaien en/maar dan “krijg” je ook Windows 8.1.

Geen idee of Ubuntu op de “luxe” versie kan worden gezet door de usb-computer van usb op te starten. :P
« Laatst bewerkt op: 2015/03/25, 23:48:53 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #318 Gepost op: 2015/03/26, 01:49:50 »
@testcees: 1 GB alla, maar 16 GB opslag is niet al te erg want er is een MicroSD-slot. Het zal je computer/laptop niet vervangen maar het is daarmee nog best bruikbaar als democomputer of vakantiecomputer.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #319 Gepost op: 2015/03/26, 12:25:51 »
Op de onderstaande link, een video, en nog wat uitgebreider uitleg over die Intel computer stick. Het is wel allemaal in het Duits!

http://winfuture.de/videos/Hardware/Intels-Compute-Stick-Ein-kompletter-Windows-PC-fuer-die-Hosentasche-13784.html

Skilltone

• Gast
« Reactie #320 Gepost op: 2015/03/27, 00:14:52 »
Prachtige titel, die ik eens in 2008 ook al eens van commentaar voorzag, en waar ik vaak in de een fight kwam met vooral jullie gerespecteerde ict pro @Gandyman. Ik geef jullie toen niet gelijk, ik als windows kenner (was tenslotte toen ook mijn brood)  en zag er helemaal niks in.

Ten eerste mijn respect voor jullie passie en enthousiasme. Zie bekende namen weer terug komen, en verbaas me eigenlijk hoe ver men kan gaan om maximale uit iets te krijgen. Mijn complimenten. Ik zag zelf Pjotr zijn site nog had op google. top man!

Om toch mijn ongelooflijke ongezoute mening over dit topic te zetten, ik had toen ongelijk. Android (ik heb me laten vertellen, een afkomst had van Debian/Ubuntu) is toch wel een zeer groot commercieel succes geworden. Zo groot succes dat Windows zelfs aan het over denken is om android apps te laten draaien in Windows 10, en grote fabrikanten kassiewijlen zijn gegaan (o.a nokia) die Windows kozen, en merken die ongekend groot zijn geworden (samsung). 

We zien de verschuiving van de laptop wel heel sterk naar tablet/telefoon. Ik denk, als ik zo de plaatjes ziet van huidige Ubuntu, dat als het "toucheable" is, dat al in trek zal zijn. Ik denk dat de werk computer, wel blijft, maar als onze Wim Lex al papier gaat tekenen op een tablet, denk ik dat we daar echt wel heen gaan.  Als Ubuntu daarin gaat, zal wel een succes zijn. Ik weet niet hoe zit met hardware ondersteuning!

In mijn oude commentaar was ook het commerciële het verhaal. Ik denk dat Google het commercieel goed heb aangepakt, iets wat Ubuntu ook moet zou moeten doen. Denk niet, verkopen los, of bij een voor installatie. Dat kan je vergeten, wel kijken naar de mogelijkheden om mee te liften in een bestaand succes. Ik weet niet of er android apps zijn die werken in een Ubuntu omgeving? Ik denk dat iets is wat Ubuntu interessant kan maken voor de consumentenmarkt. Windows laat ook blijken om zoiets te verzinnen, waarom ubuntu niet. Daarnaast is social media (vooral prive) een belangrijk succes.

Als laatste, en dat kan alleen die rijke stinkerd doen, is commerciële bordkartonnen verkopers naar fabrikanten sturen, zoals Google heeft gedaan, dat succes is afhankelijk van hun inzet.

Ik ben uiteraard weer terug bij  Windows, want ik hou van ramen, in plaats van alleen een compleet huis ;).  Nee zonder gekheid, ik doe op Windows wat ik niet kan op Ubuntu, dat noemt men combinatie van CS6 en LR5. Kom niet met Gimp, prachtig respectvol programma, maar als je als ik alles eruit wil halen, dan kom Gimp echt te kort. zal ondertussen wel iets anders zijn, maar had net al weer stukje gelezen op het forum om raw bestanden nog steeds los te batchen. Tja, dat is leuk voor 10 foto's, maar een dag reportage heb ik geen zin in ;). Als Adobe iets heeft voor Ubuntu, kan je mij misschien wel overhalen ;)

Ik wens jullie veel succes toe, maar ik denk, er komt nu toch wel een keer de tijd dat er een surface komt met ubuntu ;)

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #321 Gepost op: 2015/03/27, 08:06:11 »
Al met al ben ik bang dat overstappen (naar b.v. Ubuntu) in de nabije toekomst lastiger wordt.   UEFI met secure boot op een Windows PC of laptop maakt het toch lastiger om Linux even uit te proberen, vooral als het onmogelijk wordt gemaakt om secure boot uit te schakelen. Maar ook het uitschakelen in de bios is wellicht voor velen een drempel.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #322 Gepost op: 2015/03/27, 12:18:23 »
@Ramana: Juist daarom denk ik dat Intel een goede stap in de richting zet met zijn Intel computer stick.
Om onafhankelijk te worden van dat  UEFI met secure boot op een Windows PC of laptop. zeker als er ook 2Gig geheugen of meer beschikbaar komt voor Linux!

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #323 Gepost op: 2015/03/27, 12:33:42 »
@henkp  @ramana:  Voor Ubuntu is het geen probleem meer, het kan tegenwoordig goed dualbooten met Windows8. Om de verhalen te ontzenuwen een link :    http://www.zdnet.com/article/hands-on-linux-uefi-multi-boot-my-way/#ftag=RSSbaffb68

Aanvulling: het is twijfelachtig of UEFI beter is. SecureBoot kan wel iets bijdragen aan het verhogen van de veiligheid (maar is wel een ms dingetje).
« Laatst bewerkt op: 2015/03/27, 12:36:51 door EZ-man »

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #324 Gepost op: 2015/03/27, 13:28:22 »
@henkp  @ramana:  Voor Ubuntu is het geen probleem meer, het kan tegenwoordig goed dualbooten met Windows8. Om de verhalen te ontzenuwen een link :    http://www.zdnet.com/article/hands-on-linux-uefi-multi-boot-my-way/#ftag=RSSbaffb68

Aanvulling: het is twijfelachtig of UEFI beter is. SecureBoot kan wel iets bijdragen aan het verhogen van de veiligheid (maar is wel een ms dingetje).

En wat maakt dat artikel nu zo gemakkelijk voor de gewone consument?.
Naar mijn inziens maakt het geen fluit uit, de gewone consument zit niet verlegen om dagen te lezen en dan nog maar hopen dat hij alles goed installeert.

De gewone consument verlangt (eist) gewoon dat als hij de Pc/Laptop aan zet hij er mee kan gaan surfen of wat kan gaan e-mailen of gebruik kan maken van Facebook en nog wat andere huishoudelijke taken er op kan uit voeren.

En dat wordt teveel vergeten door nerds zoals de meeste hier zijn.
Vergeet ook even niet de gewone consument ook niet eens van het bestaan van een forum iets af weet.