Prachtige titel, die ik eens in 2008 ook al eens van commentaar voorzag, en waar ik vaak in de een fight kwam met vooral jullie gerespecteerde ict pro @Gandyman. Ik geef jullie toen niet gelijk, ik als windows kenner (was tenslotte toen ook mijn brood) en zag er helemaal niks in.
Ten eerste mijn respect voor jullie passie en enthousiasme. Zie bekende namen weer terug komen, en verbaas me eigenlijk hoe ver men kan gaan om maximale uit iets te krijgen. Mijn complimenten. Ik zag zelf Pjotr zijn site nog had op google. top man!
Om toch mijn ongelooflijke ongezoute mening over dit topic te zetten, ik had toen ongelijk. Android (ik heb me laten vertellen, een afkomst had van Debian/Ubuntu) is toch wel een zeer groot commercieel succes geworden. Zo groot succes dat Windows zelfs aan het over denken is om android apps te laten draaien in Windows 10, en grote fabrikanten kassiewijlen zijn gegaan (o.a nokia) die Windows kozen, en merken die ongekend groot zijn geworden (samsung).
We zien de verschuiving van de laptop wel heel sterk naar tablet/telefoon. Ik denk, als ik zo de plaatjes ziet van huidige Ubuntu, dat als het "toucheable" is, dat al in trek zal zijn. Ik denk dat de werk computer, wel blijft, maar als onze Wim Lex al papier gaat tekenen op een tablet, denk ik dat we daar echt wel heen gaan. Als Ubuntu daarin gaat, zal wel een succes zijn. Ik weet niet hoe zit met hardware ondersteuning!
In mijn oude commentaar was ook het commerciële het verhaal. Ik denk dat Google het commercieel goed heb aangepakt, iets wat Ubuntu ook moet zou moeten doen. Denk niet, verkopen los, of bij een voor installatie. Dat kan je vergeten, wel kijken naar de mogelijkheden om mee te liften in een bestaand succes. Ik weet niet of er android apps zijn die werken in een Ubuntu omgeving? Ik denk dat iets is wat Ubuntu interessant kan maken voor de consumentenmarkt. Windows laat ook blijken om zoiets te verzinnen, waarom ubuntu niet. Daarnaast is social media (vooral prive) een belangrijk succes.
Als laatste, en dat kan alleen die rijke stinkerd doen, is commerciële bordkartonnen verkopers naar fabrikanten sturen, zoals Google heeft gedaan, dat succes is afhankelijk van hun inzet.
Ik ben uiteraard weer terug bij Windows, want ik hou van ramen, in plaats van alleen een compleet huis

. Nee zonder gekheid, ik doe op Windows wat ik niet kan op Ubuntu, dat noemt men combinatie van CS6 en LR5. Kom niet met Gimp, prachtig respectvol programma, maar als je als ik alles eruit wil halen, dan kom Gimp echt te kort. zal ondertussen wel iets anders zijn, maar had net al weer stukje gelezen op het forum om raw bestanden nog steeds los te batchen. Tja, dat is leuk voor 10 foto's, maar een dag reportage heb ik geen zin in

. Als Adobe iets heeft voor Ubuntu, kan je mij misschien wel overhalen

Ik wens jullie veel succes toe, maar ik denk, er komt nu toch wel een keer de tijd dat er een surface komt met ubuntu