Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 57499 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #275 Gepost op: 2015/03/07, 21:48:19 »
Tja... ik zou nog steeds zeggen van niet. Dat wil zeggen: niet als Windowsvervanger op de Desktop voor de gemiddelde consument (De telefoon is weer een ander verhaal). Bij Linux op de desktop hoort een bepaalde filosofie die slecht aansluit bij het type 'Ik trek de portemonnee en dan moet het maar precies werken zoals ik wil'. Dat is zoals ik de gemiddelde consument zie. Het is ook raar om van consumenten te spreken bij een systeem waar je niet voor hoeft te betalen (nee en ook niet met je privacy, Amazongedoe daargelaten ;) ). Je koopt niks dus m.i. heb je ook nergens recht op.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #276 Gepost op: 2015/03/07, 22:19:31 »
Je koopt niks dus heb je nergens recht op.

Dus het kost niks dan hoeft het ook niks te zijn?

Ik begrijp dat laatste stukje niet helemaal?
Omdat ik het niet betaal heb ik geen recht op ondersteuning, geen recht om "ergens" te roepen wanneer iets het niet doet.....
Als je het zo bekijkt dan is linux zeker niks voor de consument.

Gelukkig is mijn ervaring anders, of ik er recht op heb is misschien wat anders, maar de ondersteuning is gelukkig gewoon goed te noemen.
Probleem is alleen dat de gemiddelde consument niet op fora gaat zitten lezen, en alleen maar wil klikken.

Oh en consumenten consumeren, dat is wat ze doen, en dat heeft op zich weinig met geld te maken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #277 Gepost op: 2015/03/08, 09:19:23 »
Oh en consumenten consumeren, dat is wat ze doen, en dat heeft op zich weinig met geld te maken.

LOL!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

FrSu

• Gast
« Reactie #278 Gepost op: 2015/03/08, 09:31:51 »
Ik denk dat Mint beter geschikt is dan Ubuntu. Sluit meer aan bij wat de gemiddelde PC gebruiker verwacht te zien als de PC opgestart wordt.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #279 Gepost op: 2015/03/08, 12:04:22 »
Ik denk dat Mint beter geschikt is dan Ubuntu. Sluit meer aan bij wat de gemiddelde PC gebruiker verwacht te zien als de PC opgestart wordt.

Daar ben ik het volkomen mee eens.
Maar Ubuntu Mate 14.04 sluit daar ook heel goed bij aan. Alleen kwam die te laat ten opzichte van Mint 17.1 dus nu ik alles al op Mint 17.1 heb staan heb ik geen zin om dat ook nog eens allemaal op Ubuntu 14.04 te installeren, daar dat onnodig veel werk is.  =D

« Reactie #280 Gepost op: 2015/03/08, 15:00:32 »
...
Gelukkig is mijn ervaring anders, of ik er recht op heb is misschien wat anders, maar de ondersteuning is gelukkig gewoon goed te noemen.
Probleem is alleen dat de gemiddelde consument niet op fora gaat zitten lezen, en alleen maar wil klikken.
...

Je hebt dus heel goed begrepen wat ik bedoel :P De ondersteuning is zelfs heel erg goed op 'onze' manier, maarrr komt van vrijwilligers en die zijn niets verschuldigd. Er zijn wel bedrijven met commerciële ondersteuning voor Desktop Linux (o.a. RedHat, SUSE en Canonical) maar die richten zich daarbij niet op individuele consumenten. Met je Windowsvragen kun je terecht bij elke PC-boer, met een appeltje kun je naar een Apple Store (R)TM  maar waar ga je naartoe met vragen over Ubuntu? Naar ask.ubuntu.com (alleen Engels) of naar dit geweldige forum (en ik vind serieus dat we hier een goed forum hebben hoor) maar daar wordt, zoals je zegt, wel een bepaalde hoeveelheid eigen initiatief verwacht. Dat zie ik de gemiddelde consument niet doen, maar misschien is mijn beeld daarvan te negatief :)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #281 Gepost op: 2015/03/08, 15:38:56 »
Tja, het is allemaal leuk en aardig maar met Windows deden ze toch ook alles zelf?
Niet echt. Want ook daar had iedereen een handige buurman of neefje voor.  Die dan wel of niet betaald werd....... Dus ik denk dat het zelf doen onder Windows toch bar tegenvalt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #282 Gepost op: 2015/03/08, 16:14:46 »
Tja, het is allemaal leuk en aardig maar met Windows deden ze toch ook alles zelf?
Niet echt. Want ook daar had iedereen een handige buurman of neefje voor. 
Zet een fanatieke XP gebruiker achter een Windows-8 systeem, en hij kan niets meer.
Het is gewoon een kwestie van even wennen aan de Linux-logica, heb je dat achter de rug, dan blijkt dat het eigenlijk simpeler is dan Windows.
Alleen woont die handige buurman voor Linux ineens 25km verder :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #283 Gepost op: 2015/03/08, 17:09:21 »
Nou, in mijn Windows tijd heb ik dat toch heel anders ervaren hoor.
Op de fora gaf je een oplossing en men ging er mee aan de slag. Dat is ook zelf dingen doen. Of men ging zelf zoeken, maar dat zie ik dus de nieuwe linux gebruikers niet doen. Voorkauwen is het makkelijkst......

Dat is ook mijn ervaring. Ik wil mensen helpen bij de overstap naar, maar vertel er wel bij dat een actieve houding vereist is.Precies om de reden die Ron noemt: de nerdy buurman is niet snel te bereiken. Linux als vervanger van XP of geen geld  voor win7 heeft 1 - 2 jaar geleden misschien de "verkeerde" groep aangeboord.
Ik spreek ze ernstig toe en wil geen gedram horen over wel/geen passwords bij bijzondere handelingen. Stap maar over naar Apple, zeg ik dan, en kom er achter dat het daar ook zo is.

Offline markba

• Lid
« Reactie #284 Gepost op: 2015/03/08, 17:30:48 »
Op de fora gaf je een oplossing en men ging er mee aan de slag. Dat is ook zelf dingen doen. Of men ging zelf zoeken, maar dat zie ik dus de nieuwe linux gebruikers niet doen.
Is het dan wel dezelfde groep? Want waarom zou je als je een beetje de weg weet onder Windows (= zoeken in fora), datzelfde niet doen onder Linux?

Precies om de reden die Ron noemt: de nerdy buurman is niet snel te bereiken.
Maar die is dan ook veel minder nodig, in de meeste gevallen gewoon niet. Juist omdat veel typische Windows-problemen niet of nauwelijks voorkomen.
(dat is dan onze ervaring bij De Vrije PC na zo'n 200 installaties)

Citaat
Linux als vervanger van XP of geen geld  voor win7 heeft 1 - 2 jaar geleden misschien de "verkeerde" groep aangeboord.
Dat denk ik niet. Want juist Linux kan ze geven wat ze willen: een PC zonder zorgen (over updates, virussen, rare popups, veiligheid, etc.).

Citaat
Stap maar over naar Apple, zeg ik dan, en kom er achter dat het daar ook zo is.
Haha, klopt helemaal. Want Apple is alleen zo eenvoudig in het gebruik omdat iedereen zégt dat het zo eenvoudig is. En als je het dan tóch niet begrijpt, dan ga je dat natuurlijk nooit toegeven......
Bovendien heb je je hele spaarpot al leeggemaakt en dan móet het wel goed zijn (denken ze).

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #285 Gepost op: 2015/03/08, 18:36:26 »
... de nerdy buurman is niet snel te bereiken.
Maar die is dan ook veel minder nodig, in de meeste gevallen gewoon niet. Juist omdat veel typische Windows-problemen niet of nauwelijks voorkomen (dat is dan onze ervaring bij De Vrije PC na zo'n 200 installaties).

Citaat
Linux als vervanger van XP of geen geld  voor win7 heeft 1 - 2 jaar geleden misschien de "verkeerde" groep aangeboord.
Dat denk ik niet. Want juist Linux kan ze geven wat ze willen: een PC zonder zorgen (over updates, virussen, rare popups, veiligheid, etc.).

[ ... ]

Want Apple is alleen zo eenvoudig in het gebruik omdat iedereen zégt dat het zo eenvoudig is.

Om met Apple te beginnen:
  Ik heb slechts 20 - 25 "vlieguren" gemaakt in een iMac om voor iemand problemen op te lossen. Dus wat hier volgt moet je maar nemen voor wat het is :
-  Het Global Menu (zoals Ubuntu Unity ook had/heeft) is een ramp
-  Vreemd gedrag van de Dock (met alt=tab selecteer je wel een open venster, maar het komt daarna niet te voorschijn)
-  Priegelige menu's van bv. Safari etc - ongeschikt voor ouderen.

Het lijkt wel een strijkkwartet: wel mooi maar niet als werkpaard te gebruiken.

Linux Overstappers van de deVrije PC: 
  Ik zou meer willen weten van je aanpak  (ben zelf niet zo'n instructeur-type).

Linux nerds, vraag:
  is het populair onder jongeren ?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #286 Gepost op: 2015/03/08, 19:46:25 »
Niet zo vermoed ik want minder bling bling en minder Game mogelijkheden alhoewel het veel verbeterd is ,dit dus betreffende jongeren.
Ook wat betreffende de bij sommige vele Flasch problemen in FF en ook chromium ,dan krijg je hier wel de raad om chrome te installeren ,maar allee zeg twee browsers vind ik persoonlijk van de gekke ,nee druk mij verkeerd uit vind het zelf idioot .
Dan flikker FF uit de standaard install en neem meteen chrome.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/08, 19:51:18 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #287 Gepost op: 2015/03/08, 20:20:20 »
Niet zo vermoed ik want minder bling bling en minder Game mogelijkheden alhoewel het veel verbeterd is ,dit dus betreffende jongeren.

@Tom, je bevestigd mijn vermoeden. Onder jongeren zijn de vragen aan nerds:
   "Hoe gebruik ik die-of-die app?" en
   "Is deze app geschikt voor zowel telefoon, pc als tablet (onafh. van besturingssysteem)."

Dat soort vragen gaan aan mij voorbij, moet ik eerlijk bekennen. Aanwas van jong talent is voor elk besturingssysteem belangrijk. (En met talent bedoel ik nog niet eens de hoogvliegers, maar een normale gebruiker, die de filosofie van Linux kan bevatten.)

« Reactie #288 Gepost op: 2015/03/08, 20:29:55 »

@Tom, je bevestigd mijn vermoeden. Onder jongeren zijn de vragen aan nerds:
   "Hoe gebruik ik die-of-die app?" en
   "Is deze app geschikt voor zowel telefoon, pc als tablet (onafh. van besturingssysteem)."

Dat soort vragen gaan aan mij voorbij, moet ik eerlijk bekennen. Aanwas van jong talent is voor elk besturingssysteem belangrijk. (En met talent bedoel ik nog niet eens de hoogvliegers, maar een normale gebruiker, die de filosofie van Linux kan bevatten.)

Voor Games BlingBling etc verwijs ik graag naar Sony Playstation 4 en XBox van Microsoft; een computer is voor mijn kidzzz puur een instrument om hun studies te ondersteunen, opzoekwerk te doen voor licenties, en een beetje chat-entertainment met hun klasgenoten of vrienden van de jeugdbeweging. De computer gaat onherroepelijk voor die doeleinden in classificatie.
Ze werken hier allemaal met Linux (uit vrije keuze, en door het feit dat ze het kennen via mij en weten dat ik, bijna, nooit problemen heb) en met distro's die hun het beste bevalt.
Nu is vooral Fedora dat de scepter zwaait bij de oudste, en bij mijn jongste is het dan weer Mint Mate. Mijn vrouw is al blij dat alles werkt en heeft geen echte voorkeuren.

Dus ja: Linux is wel klaar voor een groot publiek volgens mij, gezien de weinige vragen die ik krijg om dingen op te lossen (technisch, praktisch is af en toe een tip of truc nodig om uit te leggen). 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #289 Gepost op: 2015/03/08, 20:34:35 »
Ik snap niet helemaal wat er precies met "bling bling" bedoeld wordt in dit geval. Pjotr's website staat vol met tips om allemaal visueel oogsnoep e.d. uit te schakelen. Wat schakel je dan precies uit als dat geen "bling bling" is?

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #290 Gepost op: 2015/03/08, 20:44:45 »
Ik snap niet helemaal wat er precies met "bling bling" bedoeld wordt in dit geval.

Apps, mijn jongen, apps.

« Reactie #291 Gepost op: 2015/03/08, 20:56:55 »
Allemaal apps: https://apps.ubuntu.com/ :P

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #292 Gepost op: 2015/03/08, 21:25:21 »
Allemaal apps: https://apps.ubuntu.com/ :P

Je hebt (gedeeltelijk) gelijk, er zijn apps in Linux, maar ... de bekende namen zijn niet aanwezig (bv. instagram). Er zijn mss in Linux apps die het zelfde kunnen als instagram, maar het is geen instagram.

En dat is het probleem. Je kan niet vertellen aan je maatje dat je instagram hebt. Dus heb je geen bling bling (als ik me een beetje probeer te verplaatsen in de mindset van de jeugd). De rechtlijnigheid van dit soort redenaties is armzalig, ik geef het toe.

« Reactie #293 Gepost op: 2015/03/09, 01:35:08 »
Instagram heeft niet eens Windows-app dus dat zegt meer over Instagram dan over Ubuntu. Windows PHONE is een ander verhaal, maar in dit draadje gaat het over computers en daar heeft Instagram dus geen app voor Windows in de 8.1 desktop store staan. Dus...

Offline markba

• Lid
« Reactie #294 Gepost op: 2015/03/09, 07:49:15 »
Instagram heeft niet eens Windows-app dus dat zegt meer over Instagram dan over Ubuntu.
Als dit soort bedrijven nu eens de programmeer-interface (API) vrijgeven, dan heeft de community binnen no-time een app ontwikkeld. Maar nee, dat doen ze niet, want dan zijn ze de macht en controle kwijt. Ze willen zélf beslissen op welk platform ze aanwezig willen zijn. Waarschijnlijk (dit zullen we nooit weten want: bedrijfsgeheim) geholpen door een financiele 'bijdrage' van dat platform. Whatsapp spant wat mij betreft de kroon: waar Telegram allang een desktop heeft (onafhankelijk van de telefoon) wat superfunctioneel is, kunnen we daar bij Whatsapp nog steeds op wachten. Triest.

Voorlopig zitten we dus in een wereld van angst, angst om geld en controle en macht kwijt te raken. Wat zou de wereld toch mooi zijn als alles open (source) is..... (dacht hij hardop)

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #295 Gepost op: 2015/03/09, 10:15:52 »
Instagram heeft niet eens Windows-app ...
instagram was alleen als voorbeeld genoemd, maar je illustreert het zelf prima: de blingbling van telefoons is aantrekkelijk en de pc is niet meer het centrum van het heelal (hoe dat er ook uit moge zien). De wizz kid kiest voor een telefoon. En wil je Linux van vers bloed voorzien dan is dat gegeven iets om over na te denken.

Offline markba

• Lid
« Reactie #296 Gepost op: 2015/03/09, 10:55:01 »
Linux Overstappers van de deVrije PC: 
  Ik zou meer willen weten van je aanpak  (ben zelf niet zo'n instructeur-type).

Dit is onze werkwijze voor potentiele overstappers naar Ubuntu (Linux):
  • Workshop. Als eerste krijgen ze een workshop aangeboden: http://devrijepc.nl/ubuntu/6-workshop-ubuntu. Daarin wordt verteld was Ubuntu is en wat het kan en vooral: wat het niet kan. Een eerlijk verhaal dus. Zieltjes winnen is daar niet bij: mensen die niet over willen, gaan we niet overtuigen
  • Beslismoment. Na de workshop, beslist men zélf of Ubuntu iets is of niet. En als het niet is: even goede vrienden
  • Controlelijst. Voor diegenen die doorgaan, vragen we om het invullen van een controlelijst: http://devrijepc.nl/ubuntu/7-controlelijst-ubuntu-installatie. Binnen die lijst wordt dan een inventarisatie gedaan van de hardware en de gebruikte software. Ook wordt gekeken naar mail en data ivm migratie
  • Uitwerking controlelijst. Aan de hand van die controlelijst, gaan we samen bekijken wat voor die gebruiker de beste optie is: welke versie van Ubuntu, installatievorm (single/dual-boot), etc. In de praktijk doen we alleen maar single boot, dual-boots zijn op 1 hand te tellen (en dan heb je niet eens al je vingers nodig, haha) en dat op zo'n 200 installaties.
  • Installatie + migratie. De installatie wordt altijd door De Vrije PC gedaan. Ev. kunnen gebruikers dit ook zelf uitvoeren, maar dan wel geleid door ons; met name de technische gebruikers vinden dit een prettige manier van werken. Na de installatie worden aanwezige bestanden teruggeplaatst en vindt ev. een mail-migratie plaats (is niet nodig met webmail)
  • Nazorg. Gebruikers van De Vrije PC krijgen een oneindige ondersteuning, dat wil zeggen dat ze zo vaak mogen terugkomen als ze willen. In de praktijk zie je vrijwel nooit iemand terug (Ubuntu is zeer robuust!), maar voor overstappers is dit een geruststelling. Wat we zien is dat gebruikers hun (Windows-) problemen projecteren op Ubuntu; gelukkig kennen we daar al die problemen niet...... en daarom kunnen we met een gerust hart de ondersteuning aanbieden zoals we nu doen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #297 Gepost op: 2015/03/09, 11:04:02 »
In de praktijk zie je vrijwel nooit iemand terug (Ubuntu is zeer robuust!),
Ook niet voor upgrades ?
Daar ben ik (als concurrent) wel nieuwsgierig naar ........

Offline markba

• Lid
« Reactie #298 Gepost op: 2015/03/09, 11:26:59 »
In de praktijk zie je vrijwel nooit iemand terug (Ubuntu is zeer robuust!),
Ook niet voor upgrades ?
Daar ben ik (als concurrent) wel nieuwsgierig naar ........
Die upgrades gaan automatisch. We doen alleen maar LTS-versies dus gebruikers upgraden van LTS (12.04) naar LTS (14.04). En ja, dit kan fout gaan (we hebben een aantal mensen teruggezien wat dit betreft), maar doorgaans gaat het gewoon goed. Waar velen (op dit forum) huiveren van die automatische upgrade, doen wij daar dus niet krampachtig over: meestal gaat het goed en indien niet, ach dan lossen we het op (ev. een herinstallatie).

Want wat is het alternatief: verplicht iedereen herinstalleren? Dat is ondoenlijk, want we weten niet (precies) wie onze gebruikers zijn: in het begin hield ik daar een registratie van bij (wie heeft welke versie), maar dat bleek niet te doen. En als je de upgrades blokkeert, dan komen mensen te zitten met een systeem dat niet meer ondersteund wordt, en dat is het laatste wat je wilt.

Voor ons is een systeem als Mint geen optie omdat je daar geen automatische upgrade hebt. En om al die gebruikers (nu zo'n 200) handmatig op te waarderen middels een herinstallatie, dat is geen doen, een titanenklus. Heb wel wat beters te doen...... De tijd die ik overhou, stop ik liever ergens anders in.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #299 Gepost op: 2015/03/09, 11:54:19 »
Die upgrades gaan automatisch. We doen alleen maar LTS-versies
[...]
meestal gaat het goed en indien niet, ach dan lossen we het op (ev. een herinstallatie).
Bedankt voor het snelle antwoord.
Om een soortgelijke reden beperk ik mij ook tot LTS versies bij "klanten" en ondersteun ik alleen Xubuntu.
Wil men een ander desktop systeem, dan installeer ik dat wel, en verwijs ik ze door naar dit forum voor hulp :lol: