Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 57566 keer)

Offline Henkp

• Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #250 Gepost op: 2014/12/18, 20:39:02 »
Zodat ik dan ook maar beter kan stoppen.
Nee, dat bedoel ik niet. Je begrijpt best het verschil tussen enthousiasme en offtopic

[Offtopic] Maar je kan ook best begrijpen dat ik dat niet op de persoon bedoelde, zoals je verder heb kunnen lezen.
En wat heeft enthousiasme met on dit topic te maken, en dan is daar mijn reactie dan ineens offtopic, naar uw inziens.
Je kan wel op ieder slakje zout strooien maar het wordt er dan niet gezelliger op. [/Offtopic]

« Reactie #251 Gepost op: 2014/12/18, 20:39:07 »
Die polsband heeft niks te maken met Ubuntu en het al dan niet geschikt zijn voor de consumentenmarkt, dus offtopic is het wel degelijk.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #252 Gepost op: 2014/12/18, 20:45:38 »
Die polsband heeft niks te maken met Ubuntu en het al dan niet geschikt zijn voor de consumentenmarkt, dus offtopic is het wel degelijk.

Dat ben ik roerend met je eens wat die  polsband betreft, maar dan had dat ook wel eerder vermeld mogen worden, daar het op deze manier wel behoorlijk uit de hand gaat lopen. En dat vind ik helemaal niet leuk.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/18, 20:51:06 door Henkp »

« Reactie #253 Gepost op: 2014/12/18, 21:49:06 »
Het lijkt Offtopic ivm die polsband, maar het is wel degelijk ontopic wegens is Ubuntu wel klaar voor die nieuwe technologieën, en dus de consumentenmarkt ?

Maar goed we verzanden weer eens in gekibbel.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/18, 21:54:15 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #254 Gepost op: 2014/12/18, 21:55:46 »
Dank je wel Joris en Vistaus.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #255 Gepost op: 2014/12/18, 22:54:36 »
Wat heet hier Consumentenmarkt ?
Ik ben een doorsnee gebruikertje ,en voor mij persoonlijk dus ja !.
Maar weer anderen gebruiken het voor zware video ,film bewerking ,hun administratie boekhouding etc en daar kan ik niet op antwoorden.
Het is nu éénmaal zo dat er voor M.S zeer veel programma's voor van alles wat bestaan ,oké Ubuntu heeft er ook al veel ,maar of die aan de eisen beantwoorden van de M.S mensen ....  geen idee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #256 Gepost op: 2014/12/19, 00:07:10 »
Wat heet hier Consumentenmarkt ?
Ik ben een doorsnee gebruikertje ,en voor mij persoonlijk dus ja !.
Maar weer anderen gebruiken het voor zware video ,film bewerking ,hun administratie boekhouding etc en daar kan ik niet op antwoorden.
Het is nu éénmaal zo dat er voor M.S zeer veel programma's voor van alles wat bestaan ,oké Ubuntu heeft er ook al veel ,maar of die aan de eisen beantwoorden van de M.S mensen ....  geen idee.

Consumentenmarkt = eindgebruikers. Daar val jij dus ook onder.

Ja, veel programma's zijn voor Windows. Maar andere OS'en hebben ook veel programma's, soms die al heel lang meegaan. OSX, Linux, AmigaOS 4... hebben allemaal een breed scala aan (commerciële) software. Alleen soms is het niet dat wat je gewend bent of heeft het een bepaalde functie niet. En daar zit hem in een deel van de gevallen ook het probleem in. Gelukkig verhuist er meer en meer naar de cloud waardoor dat probleem steeds meer wordt opgelost (al is het niet fijn dat er enkelen zijn die dan alsnog een limitatie uitvoeren zoals bijv. Pixlr die Flash Player nodig heeft).

« Reactie #257 Gepost op: 2014/12/19, 14:11:28 »
Heb je wifi op je router van je provider?

Nee.
Wij hebben zelf 2 routers staan, voor 5 telefoons, 2 tablets, 2 laptops (pc's hangen op kabel).
Of die andere 30 zichtbare wifiverbindingen in de omgeving dat wel hebben weet ik ook niet.
  :P =D ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #258 Gepost op: 2015/02/21, 12:23:36 »
Beetje offtopic, maar goed Nieuws van de University Paris 8: die verruilen Adobe's gesloten Photoshop en After Effects voor OSS Krita, Natron en Blender :)
http://www.techdrivein.com/2015/02/university-paris-8-ditches-photoshop-for-krita.html
« Laatst bewerkt op: 2015/02/21, 12:26:16 door Vistaus »

« Reactie #259 Gepost op: 2015/03/02, 09:41:06 »
Zeer interessant nieuws.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #260 Gepost op: 2015/03/07, 13:15:15 »
Beetje offtopic, hoewel het wel over Ubuntu op de consumentenmarkt gaat: Mark Shuttleworth heeft onlangs gezegd dat Unity een verkeerde beslissing was :O
http://news.softpedia.com/news/Mark-Shuttleworth-Admits-That-Ubuntu-s-Unity-Interface-Was-a-Mistake-Five-Years-Ago-475130.shtml
Zelf vind ik Unity lang niet slecht (niet de beste DE, maar wel een goede!) maar ik toen met 11.04 was het wel een grote verandering, dat is zeker waar.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #261 Gepost op: 2015/03/07, 13:34:23 »
Het heeft Ubuntu toch veel volgers gekost ,velen zijn uitgeweken naar Mint ,Xuby en Lubuntu ,en Mint is stijgende !!! zeker nu met die puntversies updates ,slim van Clem !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #262 Gepost op: 2015/03/07, 14:13:59 »
Tja als Ubuntu weer oude gebruikers terug wilt krijgen, en nieuwe er bij wilt krijgen, dan zal er toch echt meer de nadruk op Ubuntu Mate 14.4 LTS gelegd moeten worden.

Zelf ben ik na dat ik Linux Ubuntu Unity leerde kennen, na ongeveer een maand overgestapt op Linux Mint Cinnamon 17.1 LTS wat met 17.1 Rebecca werd.
En dat bevalt mij uitstekend na dat ik Windows 7 verlaten heb.

Nu een week of 2 geleden Ubuntu Mate 14.04 LTS 64Bit geïnstalleerd op mijn VM Box en dat werkt net zo goed als Linux Mint 17.1 Rebecca 64Bit.

Ik dacht eerst dat het aan mij lag of aan mijn leeftijd, dat ik Ubuntu Unity niets vond. Maar nu Mark Shuttleworth het uiteindelijk na zoveel jaren het ruiterlijk toegeeft, blijk dat dus gelukkig niet het geval te zijn.  =D =D
« Laatst bewerkt op: 2015/03/07, 14:36:45 door Henkp »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #263 Gepost op: 2015/03/07, 19:05:53 »
Beetje offtopic, hoewel het wel over Ubuntu op de consumentenmarkt gaat: Mark Shuttleworth heeft onlangs gezegd dat Unity een verkeerde beslissing was :O
http://news.softpedia.com/news/Mark-Shuttleworth-Admits-That-Ubuntu-s-Unity-Interface-Was-a-Mistake-Five-Years-Ago-475130.shtml
Zelf vind ik Unity lang niet slecht (niet de beste DE, maar wel een goede!) maar ik toen met 11.04 was het wel een grote verandering, dat is zeker waar.
Hij zegt niet zozeer dat Unity een slecht idee was, maar meer de manier van invoeren:

Citaat
“The mistake that I made there, and other people should learn from it, was that it was absolutely clear to me that lining all of those things up was worth doing. The problem was, if you were an Ubuntu desktop guy, suddenly your desktop changed,” says Mark Shuttleworth in the interview.
"Now when I think about it’s like ‘duh,’ change without justification for the change is going to piss people off. "

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heeft ook de goegemeente gezien dat het goed was:
Citaat
"Now when people see this they’re like ‘holy [expletive] that’s wonderful,’ but that’s because they can see it.”
Omdat niemand destijds kon vermoeden waar het heen zou gaan. Aldus MS.

Maar nu Mark Shuttleworth het uiteindelijk na zoveel jaren het ruiterlijk toegeeft, blijk dat dus gelukkig niet het geval te zijn.  =D =D
Hij geeft niets ruiterlijk toe over de mislukking van Unity.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/07, 19:08:01 door markba »

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #264 Gepost op: 2015/03/07, 19:48:37 »
Het is maar net hoe je het wilt lezen.  =D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #265 Gepost op: 2015/03/07, 19:53:31 »
Ja precies. Lezen is een kunst.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #266 Gepost op: 2015/03/07, 20:00:15 »

Citaat: Mark Shuttleworth geeft toe dat Ubuntu's Unity-interface een vergissing was vijf jaar geleden. Einde Citaat.

« Reactie #267 Gepost op: 2015/03/07, 20:10:06 »
Tja, vergissing maar in wat precies .... ? De globale positie van Ubuntu die t.o.v. Mint toch wat tegenvalt, of puur de Desktopervaring van Unity die velen doet huiveren. (Mogelijk nog andere opties  :D )

Ik vind/ vond Unity in het begin van de lancering met 11.04 een total disaster komende van Gnome 2 omgeving.
Maar Gnome vloog tegen een muur aan met haar eigen arrogantie die vele gebruikers deed walgen.

Unity voor beginnende Linuxgebruikers is dan weer, in mijn ogen, een groot succes: simpel, doeltreffend, en heel frisse uitstraling. De meesten gaven niet om die Amazon-adds , tegendeel ze vonden het leuk om toffe aanbiedingen te krijgen via de Dash.
Volgens mijn aanvoelen is Unity meteen een trendsetter in Linux die brak met de talloze tweakmogelijkheden van een Linux-omgeving. Dat gaf voor velen meteen ook een veilig gevoel, maar ik kan aannemen dat ervaren rotten dit niet zomaar pikken.

Ikzelf ben nu ook over op Mint en puur omwille van de Cinnamon desktop die volgens mijn gevoel de computer terug in je handen geeft zonder onnodige complexe arrangementen (zoals we die kennen van KDE) .

Soit, in marketingstrategie is het inderdaad een 'vergissing' om Unity door te strot te rammen van velen, maar eigenlijk is het ridderlijk fout om nu dit dan ook te gaan claimen dat dat effectief ook zo is. Maw de gemeenschappen en fora worden gewoon niet gehoord hogerop, en dat is een zéér grote fout en vergissing.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #268 Gepost op: 2015/03/07, 20:12:02 »
Citaat: Mark Shuttleworth geeft toe dat Ubuntu's Unity-interface een vergissing was vijf jaar geleden. Einde Citaat.
Dan zijn we weer terug bij de discussie, welke desktop is de beste. :evil: :evil: :evil:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #269 Gepost op: 2015/03/07, 20:26:05 »
Dan zijn we weer terug bij de discussie, welke desktop is de beste. :evil: :evil: :evil:

Citaat
welke desktop is de beste.

Die vraag is simpelweg niet te beantwoorden.  =D =D

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #270 Gepost op: 2015/03/07, 20:28:28 »

Ja, vijf jaar geleden en nu duidelijk niet (meer):
Now when people see this they’re like ‘holy [expletive] that’s wonderful,’ but that’s because they can see it.”
It’s wonderful :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #271 Gepost op: 2015/03/07, 20:34:46 »

Ja, vijf jaar geleden en nu duidelijk niet (meer):
Now when people see this they’re like ‘holy [expletive] that’s wonderful,’ but that’s because they can see it.”
It’s wonderful :)

De tijd zal het leren! als je de cijfers van Mint 17 bekijkt, dan ziet het er toch heel anders uit.  =D =D

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #272 Gepost op: 2015/03/07, 20:41:21 »
Het uitgangspunt van Ron is heel lovenswaardig: snel en simpel (in een recent topic heeft hij dat nogmaals duidelijk uitgelegd), maar , voor de snelle pc's die nu te koop zijn kan je het oog ook een andere richting op wenden.

Onderstaande link zet een en ander naast elkaar :
  http://www.itworld.com/article/2885122/the-8-best-desktop-environments-for-linux.html

Gnome zit nu in Fedora 21 en draait op een test. Ik zit net te kijken hoe je dat kan vervangen door Cinnamon [ yum groupinstall cinnamon ] Ach, over smaak van niet te twisten. Smakelijk eten. ^-^

« Reactie #273 Gepost op: 2015/03/07, 20:41:28 »
@HenkP: Cijfers zeggen in dit geval niks hè. Mark zegt "when people see this [...] that's wonderful"
Ik vind een Chevrolet Camaro ook "wonderful to see" maar dat zegt niet dat ik hem ook heb/gebruik ;)

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #274 Gepost op: 2015/03/07, 20:50:48 »
Dit topic begint met,

Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?

Ik denk van wel. Maar dat is mijn mening. En daar wil ik verder niets aan toe voegen.
Want over smaak valt niet te twisten.  =D =D