Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 57694 keer)

Offline PKing

• Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #150 Gepost op: 2014/11/26, 07:22:37 »
Lol ik ben vele jaren geleden gestopt met Mac omdat het net teveel "anders" was.
Vanaf maar 1 muisknop, tot aan het vrij slechte samenwerken met Windows software.
En voor thuis was en is het gewoon duurder dan Windows, en bij gelijke aanschafprijzen niet echt veel beter.

Nu werk ik thuis met Linux en denk ik wel eens terug aan die tijden :-*

En wanneer je Linux naast je normale OS draait voor de moeilijker klussen, ben je ook al geen gemiddelde consument meer denk ik.

Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #151 Gepost op: 2014/11/26, 11:36:18 »
"Het werkt gewoon lekker, is stabiel en geen gedoe".
Dat is mijns inziens ook van toepassing op LTS-versies van Ubuntu en Linux Mint.... Mooi spul. En in tegenstelling tot Apple: het kost niks.  =D

Offline PKing

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2014/11/26, 11:50:32 »
Dus de "gratis" optie is wel degelijk van belang, en zou misschien beter uitgelicht moeten worden.
Een soort campagne waarbij je opsomt wat je allemaal gratis krijgt zou toch enige werking moeten hebben.

Maar dan komt het marketing aspect weer om de hoek kijken :|
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #153 Gepost op: 2014/11/26, 12:05:00 »
"Het werkt gewoon lekker, is stabiel en geen gedoe".
Dat is mijns inziens ook van toepassing op LTS-versies van Ubuntu en Linux Mint.... Mooi spul. En in tegenstelling tot Apple: het kost niks.  =D

Dat is m.i. naast de LTS-versies van Ubuntu en Mint ook van toepassing op Bodhi en Antergos. (en AmigaOS 4) Geen Apple inderdaad :)

« Reactie #154 Gepost op: 2014/11/26, 12:05:56 »
Dus de "gratis" optie is wel degelijk van belang, en zou misschien beter uitgelicht moeten worden.
Een soort campagne waarbij je opsomt wat je allemaal gratis krijgt zou toch enige werking moeten hebben.

Onze site helpt daar al eind bij. Heb de homepage en de tour al flink uitgebreid de laatste tijd, en daarbij heb ik ook iets meer het gratis-aspect naar voren laten komen. Schroom dus niet om onze website te delen met je vrienden/familie/eega ;)

Offline PKing

• Lid
« Reactie #155 Gepost op: 2014/11/26, 12:13:17 »
De eigen site kijk je dus het minste naar :P

« Reactie #156 Gepost op: 2014/11/26, 12:43:35 »
De eigen site kijk je dus het minste naar :P

Helaas wel. Je bent niet de eerste die dat onlangs gezegd heeft. Zou bijna denken dat onze site er voor noppes is :P

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #157 Gepost op: 2014/11/26, 12:46:14 »

Marketing technisch is een te lage prijs - nog afgezien van de wet van de verminderende meeropbrengsten - een slechte zaak. De consument krijgt er een negatieve indruk door. Goedkoop is duurkoop, dat soort ideeën. Dat is in het algemeen natuurlijk ook wel zo. Daarom heb ik in het boekje "Werken met Xubuntu" dit aspect anders benaderd door erop te wijzen dat het bij Open Source software in wezen om gemeenschapsprojecten gaat.

Dat verklaart dan het gratis karakter en tegelijkertijd wordt het duidelijk waarom het met de kwaliteit wel degelijk heel goed zit.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #158 Gepost op: 2014/11/26, 12:50:04 »
Wat mij eigenlijk bevreemd, is dat er zo weinig aandacht wordt besteed dat je met Ubuntu meerdere Desktop kunt gebruiken.
Vanaf het moment dat ik Ubuntu had geïnstalleerd vond ik de desktop een verschrikking ten aanzien  van wat ik gewend was met Win7 (Maar dat is natuurlijk strikt persoonlijk
).
Dus toen heb ik tegelijk de Chinnamon Desktop er aan toegevoegd en dat werkt tot op heden dus ruim 6 maanden nog steeds perfect.

Maar na wat zoeken op Pjotr zijn Webstek kwam ik gisteren ook tegen dat je de Xubuntu Desktop ook kan installeren op je Ubuntu 14.04.1 dus dat gisteren tegelijk gedaan. En ik moet zeggen dat werkt ook perfect. Dus ik kan nu kiezen uit 3 Desktops wat dus de keuze vrijheid wel enorm uitbreid en je dus niet meer 3 verschillende Linux distro's  hoef te installeren wat ik op dit moment nog wel heb. Zoals ook Linux Mint 17 Chinnamon en ook nog Xununtu 14.04

Maar ik heb nog wel een vraagje aan Pjotr over die Xubuntu installatie, en dat is of dat ik ook die 2e stap uit kan voeren waar er aan gegeven wordt hoe je het zo schoon mogelijk kan maken dat als je heel die opdracht uitvoert je dan nog wel Ubuntu volledig kunt blijven gebruiken. Hier onder de hyperlink er naar toe,

https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #159 Gepost op: 2014/11/26, 13:03:23 »
@Henkp: nee, na die schoonmaak blijft alleen Xfce over als bruikbare werkomgeving....

Offline PKing

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2014/11/26, 13:06:08 »
Er zit volgens mij wel wat verschil tussen het installeren van verschillende desktop, of het installeren van complete versies van Xubuntu/Lubuntu etc.

Jij draait op de achtergrond volledig Ubuntu alleen je desktop is bijvoorbeeld Xubuntu.
Zover ik kan bekijken heb je dan nog steeds een relatief "zwaar" systeem met een "lichtere" desktopomgeving.

Maar misschien heb ik het helemaal fout......

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #161 Gepost op: 2014/11/26, 13:33:59 »
@Henkp: nee, na die schoonmaak blijft alleen Xfce over als bruikbare werkomgeving....

Vriendelijk bedankt voor dit antwoord,
ik was er al bang voor. Dus heb ik dat ook niet toegepast. Maar alleen de eerste stap, en dat werkt ook goed.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2014/11/26, 13:37:37 »
Er zit volgens mij wel wat verschil tussen het installeren van verschillende desktop, of het installeren van complete versies van Xubuntu/Lubuntu etc.

Jij draait op de achtergrond volledig Ubuntu alleen je desktop is bijvoorbeeld Xubuntu.
Zover ik kan bekijken heb je dan nog steeds een relatief "zwaar" systeem met een "lichtere" desktopomgeving.

Maar misschien heb ik het helemaal fout......

Hier onder mijn Systeem,

henk2@henk2-MS-7592:~$ inxi -F
System:    Host: henk2-MS-7592 Kernel: 3.13.0-40-generic x86_64 (64 bit)
           Desktop: Cinnamon 2.2.13  Distro: Ubuntu 14.04 trusty
Machine:   Mobo: MSI model: MS-7592 version: 5.0 Bios: American Megatrends version: V26.3 date: 11/01/2010
CPU:       Dual core Pentium CPU E6600 (-MCP-) cache: 2048 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3 vmx)
           Clock Speeds: 1: 1603.00 MHz 2: 2403.00 MHz
Graphics:  Card: Intel 4 Series Integrated Graphics Controller
           X.Org: 1.15.1 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1920x1080@60.0hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel G41 GLX Version: 2.1 Mesa 10.1.3
Audio:     Card: Intel NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: k3.13.0-40-generic
Network:   Card: Qualcomm Atheros AR8132 Fast Ethernet driver: atl1c
           IF: eth3 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: 6c:62:6d:3d:a6:6e
Drives:    HDD Total Size: 500.1GB (6.9% used) 1: id: /dev/sda model: ST3500418AS size: 500.1GB
Partition: ID: / size: 219G used: 33G (16%) fs: ext4 ID: swap-1 size: 4.26GB used: 0.00GB (0%) fs: swap
RAID:      No RAID devices detected - /proc/mdstat and md_mod kernel raid module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 53.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 179 Uptime: 2:10 Memory: 1404.9/3918.8MB Client: Shell (bash) inxi: 1.9.17
henk2@henk2-MS-7592:~$

« Reactie #163 Gepost op: 2014/11/26, 16:29:34 »
Ik heb het aan mijn bank gevraagd (rabo) en zolang ik maar een virusscanner gebruikte mocht ik Ubuntu gebruiken voor internetbankieren  :-*

Houdt aub op over banken.
Ik heb een ellenlange discussie gehad voor ik over ging op internetbankieren wat ik pertinent niet wilde om veiligheidsredenen. Internet IS niet veilig.
Ik kreeg als argument dat internetbankieren gewoon veilig is want "de bank zorgt voor zeer veilige systemen".
Daarmee was voor mij de kous niet af en vroeg ik door over die veiligheid.
Ik gaaf aan thuis te zijn in computers, virusscanners en firewalls, maar gaf ook aan dat ik daarin afhankelijk ben.
Zo heb ik eens bij een kennis een virus eraf gehaald wat bij geen enkele virusscanner bekend was en waar nog geen verwijdertool voor te vinden was. Dat kwam pas een paar dagen later toen ik het er allang vanaf had.
Dus bank, ik kan niet garanderen dat de veiligheid aan mijn kant 100% zeker is zoals aan uw zijde want ik ben geen ict'er.
"Als u gedaan heeft wat u kunt is u niets aan te rekenen en ligt de eindverantwoordelijkheid bij de bank" was het antwoord destijds (dat is inmiddels voor zover ik hoor en lees anders en wordt aan klantzijde wél 100% veiligheid verwacht).

Als ze willen ben je toch wel de pineut, ook met win voorzien van virusscanner en al.
Rest alleen nog zelf zorgen dat je veilig bezig bent. Iets waar ik vaak veel vragen over heb. Bijvoorbeeld bij de trend van android-app-bankieren, want hoeveel mensen doen dat via open wifi's? En via hun eigen wifi wat simpel op te vangen is.
Dit laatste geldt overigens ook voor laptops en pc's verbonden via wifi (is nooit veilig!!!).
Je bent zelf het grootste veiligheidslek.

Bij ING gaat het (zoals men mij telefonisch kenbaar maakte) vooral om de browser die je gebruikt, waarvan je dan wél zorg dient te dragen voor de laatste versie. Firefox is als veilig geaccepteerd, en linux wordt gezien als een be- en erkend os.

Citaat
De ING ondersteunt de volgende configuraties:

Windows 8 + Internet Explorer (IE) 11, IE 10 of IE 9
    Windows 7 + Internet Explorer (IE) 11, IE 10 of IE 9, Google Chrome of Firefox (laatste vrijgegeven)
    MacOS 10.8 + Safari 6
    MacOS 10.7 + Safari 5.1.7

Recente versies van browsers zijn te downloaden op websites als:

Microsoft Internet Explorer
    Mozilla Firefox
    Google Chrome

Het is mogelijk dat ING.nl ook werkt onder andere systemen. De ING kan dan echter geen volledig goede werking garanderen.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/26, 16:39:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #164 Gepost op: 2014/11/26, 20:41:30 »
Klopt als een bus, partyrabbit. Ik heb dat gedoe bij Radar gevolgd en het is inderdaad behoorlijk scheef. Jij als klant moet aantonen dat jij veilig was op dat moment i.p.v. dat de bank moet aantonen dat jij niet veilig was.

Die ondersteunde configuraties zijn trouwens sowieso variabel. Stel, half Nederland zou morgen daadwerkelijk overstappen op Ubuntu, dan stijgt het marktaandeel enorm en komt Ubuntu ook in dat ondersteunde lijstje terecht. The more, the merrier...

Maar goed, dit gaat wel heel erg offtopic.

« Reactie #165 Gepost op: 2014/11/26, 22:03:06 »
Klopt als een bus, partyrabbit. Ik heb dat gedoe bij Radar gevolgd en het is inderdaad behoorlijk scheef. Jij als klant moet aantonen dat jij veilig was op dat moment i.p.v. dat de bank moet aantonen dat jij niet veilig was.

Die ondersteunde configuraties zijn trouwens sowieso variabel. Stel, half Nederland zou morgen daadwerkelijk overstappen op Ubuntu, dan stijgt het marktaandeel enorm en komt Ubuntu ook in dat ondersteunde lijstje terecht. The more, the merrier...

Maar goed, dit gaat wel heel erg offtopic.

Ik heb ooit ING België gecontacteerd over Ubuntu en veilig bankieren: na lang telefoneren kreeg ik de IT-verantwoordelijke aan de lijn en die zei onomwonden dat Linux in het algemeen als zéér veilig wordt aanzien door de bank, sterker zolang je maar aantoont dat je met een versie zit die niet EOL is, ben je per definitie in je gelijk gesteld als het gaat over een veilig systeem. Enkel door het eerder marginaal gebruik van Linux (ook Ubuntu) zien zij geen reden om dat te vermelden op hun website, en hebben ze ook geen testen gedaan ogv goede werking. Maar hij zei ook: Firefox is Firefox dus zolang je versie recent is, is er geen enkel probleem.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #166 Gepost op: 2014/11/26, 22:41:32 »
Maarja, in België kunnen de banken ook weer anders denken over dingen ;) Sowieso zit ik niet bij ING dus ik heb er niks aan :P Maar zoals ik al zei, ABN AMRO vermeldt het wel als een "meestal werkende configuratie" dus goed genoeg voor mij :)

Maar laten we maar weer ontopic gaan ;)

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2014/11/26, 22:56:45 »
@Vistaus: Net als jij, op de site van Jan Stedehouder een reactie toegevoegd :                      Twee jaar zonder Ubuntu

« Reactie #168 Gepost op: 2014/11/27, 11:31:33 »
Twee jaar zonder Ubuntu
Vanuit Frankrijk krijg ik dit te zien:
Due to a high number of break-in attempts from your country access has been prohibited.
Welkom op internet! ;-)

« Reactie #169 Gepost op: 2014/11/27, 12:09:29 »
Ha, dat is een mooie discussie. Hierbij het artikel van Jan voor Paul als pdfje.  ^-^
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #170 Gepost op: 2014/11/27, 12:51:48 »
Ik vind eigenlijk dat ez-man en Jan Stedehouder wel een punt hadden over het schaarse aanbod van stap-voor-stap-handleidingen (dus niet pagina's zoals die van Pjotr, maar echt handleidingen). Daarom heb ik bij deze ook @jvecht's boekje over Werken met Xubuntu toegevoegd aan de pagina Ondersteuning: http://ubuntu-nl.org/ondersteuning

:)

« Reactie #171 Gepost op: 2014/11/27, 12:53:58 »
Twee jaar zonder Ubuntu
Vanuit Frankrijk krijg ik dit te zien:
Due to a high number of break-in attempts from your country access has been prohibited.
Welkom op internet! ;-)

Tja, dan moet je maar in een beschaafd land gaan wonen :-P.

Maar het klopt dat mijn site gedurende lange tijd behoorlijk werd  'gehammerd' vanuit Frankrijk. IP-blacklisting hielp niet meer, dus toen maar gelijk Frankrijk in de ban gedaan. Zelfs in het moderne Europa is het aantal mensen dat graag mijn site wil bezoeken en dan tegen de melding aanloopt beperkt. Je bent de eerste in twee jaar :-D.

« Reactie #172 Gepost op: 2014/11/27, 13:18:08 »
Ik herinner me ineens iets wat voormalig Ubuntu'er Jono Bacon deed voor de internationale Ubuntu-gemeenschap: zo nu en dan zond hij een aangekondige livestream uit. Daarbij vertelde ie zelf dingen over Canonical en Ubuntu en achteraf kon iedereen ook live vragen stellen die ie ook live beantwoordde. Om de bekendheid van Ubuntu te vergroten en ook het aanbod van ondersteuning e.d. te vergroten: is dat wellicht iets waar interesse voor is? Laat maar horen :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #173 Gepost op: 2014/11/27, 13:21:04 »
Daarom heb ik bij deze ook @jvecht's boekje over Werken met Xubuntu toegevoegd aan de pagina Ondersteuning: http://ubuntu-nl.org/ondersteuning

Ohh! Dank je wel, Vistaus.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2014/11/27, 13:50:17 »
[OffTopic]
[...]     van stap-voor-stap-handleidingen      [....]   toegevoegd aan de pagina Ondersteuning: http://ubuntu-nl.org/ondersteuning       :)

@Vistaus: +1   Heel mooi opgelost: de kernwoorden vooraan in de zin. Dat is schrijven voor het web. <bravo>  :)

Ik zit wat te klooien in de andere tekstblokken op die pagina. "Klooien" omdat ik nog onhandig ben in geany en bluefish.
Ik werkte in windows met Allaire Homesite (vorige eeuw, voordat het dreamveaver werd  ;)).

VRAAG: hoe maak je HTMLtidy in geany en bluefish? Plugin/ script ... ?