Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 57729 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #175 Gepost op: 2014/11/27, 13:54:19 »
@jvecht: Graag gedaan! :)

@Ez-man: Dank voor het compliment! :)

Ik weet niet zoveel van Geany, maar er zijn wel snippets voor HTML: http://dl.dropbox.com/u/668529/conf/snippets.conf (bron: http://www.geany.org/Download/Extras)
Verder kun je middels je favoriete pakketbeheerder/de terminal ook het pakket geany-plugins installeren zodat je nog wat meer plugins ter beschikking hebt.

« Reactie #176 Gepost op: 2014/11/27, 14:15:05 »
Ha, dat is een mooie discussie. Hierbij het artikel van Jan voor Paul als pdfje.  ^-^
Dank je Kirsten, heb net het hele verhaal gelezen.

« Reactie #177 Gepost op: 2014/11/27, 14:25:01 »
Je bent de eerste in twee jaar :-D.
De eerste die dat meldt bedoel je!  :) Ik had die melding al eerder gezien (na je naam in een zoekmachine te hebben ingetypt, aan het begin van het door jou gestarte boekproject over GIMP, Inkscape en Scribus).

« Reactie #178 Gepost op: 2014/11/27, 14:48:03 »
Ik vind eigenlijk dat ez-man en Jan Stedehouder wel een punt hadden over het schaarse aanbod van stap-voor-stap-handleidingen (dus niet pagina's zoals die van Pjotr, maar echt handleidingen). Daarom heb ik bij deze ook @jvecht's boekje over Werken met Xubuntu toegevoegd aan de pagina Ondersteuning: http://ubuntu-nl.org/ondersteuning

:)

Ik werk aan een verse GIMP-handleiding voor fotografisch gebruik, in de vorm van (voorlopig) een Wordpress-site. Link volgt.

Als vervolg op de discussie over geschiktheid voor de consumarkt moet mij van het hart dat je met de huidige handleidingen voor GIMP maar weinig publiek zult trekken. Te technisch, vaak in het Engels, niet onderhouden (voor GIMP 2.6 bijvoorbeeld) of gewoon domweg slecht geschreven. Mijn handleiding moet dit veranderen. Of dat zal lukken is weer een ander verhaal natuurlijk, hehe. ;-)

« Reactie #179 Gepost op: 2014/11/27, 15:01:48 »
Ik wacht het met spanning af, Paul! Zodra je de link hebt geplaatst, zal ik hem direct toevoegen aan de Nieuws-pagina: http://ubuntu-nl.org/nieuws

@topic: Niet om te spammen ofzo, maar om even te voorkomen dat het ondergesneeuwd raakt (;)): http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg933710#msg933710

« Reactie #180 Gepost op: 2014/12/08, 20:15:51 »
Aan degene die zei dat Linux vaak niet wordt aangemerkt als compatibel OS in techwinkels: bij deze heeft Media Markt ons erkend in de folder van deze week! :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #181 Gepost op: 2014/12/08, 21:22:28 »
Off Topic: Hee! Een SSD voor 6 tientjes? Nou is Media Markt nooit echt de goedkoopste en persoonlijk ken ik dit merk nog helemaal niet. Even kijken bij een andere winkel leert me dat de prijzen idd fors gezakt zijn. Goed idee voor een kerstkado wellicht. Gooi alleen nooit een kleine SSD in een Windows bak, maar in een Linux systeem gaat dat puik.

In mijn eigen systeem met Xubuntu 14.04 heb ik het volgende schijfgebruik:

just@Desktop-Xub1404-JV:~$ df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1          107G      60G   42G  59% /
none               4,0K        0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
udev               2,0G     4,0K  2,0G   1% /dev
tmpfs              392M     1,4M  390M   1% /run
none               5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none               2,0G     668K  2,0G   1% /run/shm
none               100M      40K  100M   1% /run/user

Alle data staat op een externe 2TB 2.5" USB schijf
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #182 Gepost op: 2014/12/08, 21:42:23 »
Wat staat er dan op je /dev/sda1? Alleen Xubuntu? Die heeft aan 15GB voldoende om het een poosje uit te zingen... (bedoeld als: in de loop der tijd loopt ook je / langzaam vol, door veel software te installeren, etc.).

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #183 Gepost op: 2014/12/08, 22:28:25 »
Daar staat ook mijn complete thuismap op. Die 60 GB is vrijwel helemaal de ruimte voor de thuismap. Xubuntu alleen heeft idd niet erg veel nodig. Alleen de echte data staat extern.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #184 Gepost op: 2014/12/08, 22:29:59 »
Ah, je maakt onderscheid tussen echte data en je thuismap. Nou ik niet hoor! :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #185 Gepost op: 2014/12/08, 22:36:34 »
Tja, al die foto's en videos op de harddisk van een 8 jaar oude Toshiba laptop is niet erg te doen. Ik moet wel.

« Reactie #186 Gepost op: 2014/12/09, 00:14:41 »
Media Markt nooit de goedkoopste? Laatst hadden ze een Lacie 64 GB USB 3.0 USB-stick voor 12.99 Je gaat me niet vertellen dat dat ergens anders nóg goedkoper is hoor.

Maarja, het gaat hier niet om de prijs, het gaat erom dat ze Linux eindelijk vermelden als comptabiel zijnde.

« Reactie #187 Gepost op: 2014/12/09, 09:34:20 »
Media Markt nooit de goedkoopste? Laatst hadden ze een Lacie 64 GB USB 3.0 USB-stick voor 12.99 Je gaat me niet vertellen dat dat ergens anders nóg goedkoper is hoor.

Maarja, het gaat hier niet om de prijs, het gaat erom dat ze Linux eindelijk vermelden als comptabiel zijnde.

Het is niet Media Markt zelf die Linux vermeld; ze geven gewoon aan wat de fabrikant op de technische specificaties vermeldt, meer niet. B.v. van je geheugenstick: er staat op die verpakking veelal Windows en Mac compatibel, maar Linux is nergens vermeld.

Ook in de Action België zijn nu WiFi dongeltjes te koop voor amper 5€ en op die verpakking staat Linux compatibel vanaf 2.6 (kernel) mooi toch ! Dus in de folder van Action staat nu ook Linux netjes vermeld.
Als meerdere fabrikanten dit zouden doen, is dat een mooie reclame voor Linux.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #188 Gepost op: 2014/12/09, 10:56:17 »
Ook in de Action België zijn nu WiFi dongeltjes te koop voor amper 5€ en op die verpakking staat Linux compatibel vanaf 2.6 (kernel) mooi toch ! Dus in de folder van Action staat nu ook Linux netjes vermeld.
Als meerdere fabrikanten dit zouden doen, is dat een mooie reclame voor Linux.
Klopt.  :)

Alleen is het jammer, dat je er wel wat voor moet doen, om dat Maxxter-ding aan de praat te krijgen:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8192EU-chipset-0bda:818b-
(punt 4, rechterkolom)

Ik heb zelf namelijk ook zo'n ding gekocht. Hij werkt dus helaas niet uit-de-doos in Ubuntu 14.04 en Linux Mint 17.x....

« Reactie #189 Gepost op: 2014/12/09, 11:13:53 »
Alleen is het jammer, dat je er wel wat voor moet doen, om dat Maxxter-ding aan de praat te krijgen:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8192EU-chipset-0bda:818b-
(punt 4, rechterkolom)

Ik heb zelf namelijk ook zo'n ding gekocht. Hij werkt dus helaas niet uit-de-doos in Ubuntu 14.04 en Linux Mint 17.x....

Sh*t. Echt? Die heb ik ook een aangeschaft voor een testlaptopje.
Nou ja, maar kijken dan hoe ver ik kom, en dan zal het in elk geval weer linux-leermomenten opleveren.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #190 Gepost op: 2014/12/09, 11:17:45 »
Sh*t. Echt? Die heb ik ook een aangeschaft voor een testlaptopje.
Nou ja, maar kijken dan hoe ver ik kom, en dan zal het in elk geval weer linux-leermomenten opleveren.  =D
Als je mijn handleiding toepast, dan is het een makkie.... Zo erg is het dus niet. En 't is een goed stekkertje, doet 't prima.  =D

Alleen jammer dat 't niet uit-de-doos werkt. Want dat is natuurlijk de beste reclame voor Linux.

Bij de Nederlandse Action kost-ie trouwens 6 euri (€ 5,99).
« Laatst bewerkt op: 2014/12/09, 11:19:49 door Pjotr »

« Reactie #191 Gepost op: 2014/12/09, 12:05:59 »

Het is niet Media Markt zelf die Linux vermeld; ze geven gewoon aan wat de fabrikant op de technische specificaties vermeldt, meer niet. B.v. van je geheugenstick: er staat op die verpakking veelal Windows en Mac compatibel, maar Linux is nergens vermeld.

Oh dus daarom zie ik nu voor het eerst dat Media Markt Linux vermeldt, ondanks dat ik regelmatig bij Media Markt binnenloop en het nog nooit gezien heb bij welk product dan ook. Oké dan...

Offline foss

• Lid
« Reactie #192 Gepost op: 2014/12/09, 13:33:55 »
Ubuntu is NIET geschikt voor de consument. Om de simpele rede dat het systeem verlangt dat je nadenkt. En daar hebben de meesten geen zin in. Tegelijkertijd is dat ook de kracht van Linux, er word verwacht ( mits je de kennis hebt ) dat je meedenkt!
En dat zou ik graag zo willen houden!

« Reactie #193 Gepost op: 2014/12/09, 13:40:50 »
Ubuntu is NIET geschikt voor de consument. Om de simpele rede dat het systeem verlangt dat je nadenkt. En daar hebben de meesten geen zin in. Tegelijkertijd is dat ook de kracht van Linux, er word verwacht ( mits je de kennis hebt ) dat je meedenkt!
En dat zou ik graag zo willen houden!

Het boertige klikgedrag van menig Windowsgebruiker is nu eigenlijk ook mogelijk bij Mint en Ubuntu. Mint zeker omdat enorm veel al out-of-the-box werkt, en er maar weinig 'parate kennis' nodig is om ermee te werken (ze noemen het dan ook Ubuntu as it should be). De tijden dat je met Linux echt moet nadenken is al, met de komst van Unity, zo goed als voorbij.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline PKing

• Lid
« Reactie #194 Gepost op: 2014/12/09, 13:56:55 »
lol juist Unity vind ik bijvoorbeeld een crime om mee te werken, laat mij maar boertig blijven :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline foss

• Lid
« Reactie #195 Gepost op: 2014/12/09, 14:01:20 »
Joris, probeer dan ook eens een oplossing of idee te geven zodat we vooruit kunnen, de kritiek kennen we.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #196 Gepost op: 2014/12/09, 14:12:36 »
Toevallig pas 2x Linux Mint Rebecca cinnamon geinstalleerd, en het ziet er wat completer uit.
Maar je moet nog steeds de welbekende lijst van Pjotr doorlopen.
Ze gebruiken bijvoorbeeld Brasero waar ik nog nooit een fatsoenlijk ISO mee heb kunnen branden.
De mensen die het zien vinden het er goed uitzien, direct uit de doos lol.

Wat ik ermee wil zeggen is dat Mint er best goed uitziet, maar het is Linux, en voor sommige dingen moet je wat meer kennis hebben.
Een Samsung printer/scanner moet je dus een extra pakket adres toevoegen, voordat je überhaupt maar iets van een driver kan installeren.

Binnen Windows heb ik wel eens lang gezocht naar een driver, maar dat is uiteindelijk 1 .exe bestand.
Daarom is Linux gewoon wat moeilijker voor de standaard consument.

Ik denk dat aangezien iedereen de Distros zo klein mogelijk wil houden er veel zaken niet meegeleverd worden (drivers voor printers o.a.), maar dat betekent dat de gebruiker meer zelf moet doen, en dat is vaak net iets meer dan boertig klikken, en dat kunnen ze dus vaak niet.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #197 Gepost op: 2014/12/09, 14:14:57 »
Brasero of een soortgelijk proggie is sowieso verleden tijd aan het worden nu de meeste laptops en hybrids geen CD/DVD-lade meer hebben.

Voor sommige drivers is het inderdaad wat moelijker onder Linux, maar voor andere drivers is het weer moeilijker onder Windows (bijv. die BlackBerry-driver waar ik het eerder al over had - op Windows met pijn en moeite aan de praat te krijgen na diverse internetzoekopdrachten, op Linux geen driver nodig want het werkt gewoon).
« Laatst bewerkt op: 2014/12/09, 14:16:40 door Vistaus »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #198 Gepost op: 2014/12/09, 14:15:13 »
lol juist Unity vind ik bijvoorbeeld een crime om mee te werken, laat mij maar boertig blijven :-*
Daarin sta je niet alleen!
Maar dat is juist een voordeel van Linux, je kunt ieder desktop systeem nemen dat je wilt .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline foss

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2014/12/09, 14:27:54 »
Met NADENKEN bedoel ik niet alleen technisch, sterker nog dat is alleen maar bijzaak. Meer essentie behoeft de filosofie van open source....dus Ubuntu. Wat willen we. Opnieuw grote dictators als Stalin ...alleenheersers feitelijk....want dat zijn google facebook en of twitter....dus nu ook. DE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH OP MOMENTEN DIE JE NIET VERWACHT!
Laat je verbeelding spreken, niet alleen je hobby en liefde voor Ubuntu en open source om te knutselen ende te bouwen aan de ,,legodoos,, ubuntu.
Maar durf ook je mening te geven over de democratie LINUX!
« Laatst bewerkt op: 2014/12/09, 14:31:54 door foss »