Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97663 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #325 Gepost op: 2014/12/26, 21:01:07 »
Een poll openen kan alleen als je een topic opent.

Ik vind niet dat Linux het beste alternatief is voor Windows-gerichte gebruikers, maar het is wel een goed alternatief wat ik persoonlijk verkies en aanraad boven Windows.

JohPoe

• Gast
« Reactie #326 Gepost op: 2014/12/27, 09:21:16 »
Het maakt mij niets uit wat het meest gebruikte (is niet standaard) OS is. Zolang er maar alternatieven zijn en blijven.

« Reactie #327 Gepost op: 2014/12/27, 09:39:28 »
Heel belangrijk als je met iets werkt; alternatieven of keuzes.
Veel mensen weten niet eens dat er überhaupt keuzes zijn, keuzes die zelfs betere garanties bieden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #328 Gepost op: 2014/12/27, 09:42:32 »
Heel belangrijk als je met iets werkt; alternatieven of keuzes.
Veel mensen weten niet eens dat er überhaupt keuzes zijn, keuzes die zelfs betere garanties bieden.

Ja! En wat je niet kent zal je ook nooit missen ... Ach ach, wat een nare gedachte eigenlijk. Wat zijn er toch een boel arme computergebruikers die niet eens wat missen :(
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #329 Gepost op: 2014/12/27, 12:41:08 »
Alleen hoe is de vraag. Met een "plak een printje elke dag" worden we denk ik niet veel wijzer.
Want waar plak je ze? In gemeentes mag je niet plakken, schreef ik al eerder. ;)

Dat wordt hem inderdaad niet, als was het wel een erg leuke discussie. Maar wat dan. hè? Een goede video is weer zo'n ingewikkelde klus.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #330 Gepost op: 2014/12/27, 12:58:23 »
@femke98: In gemeentes mag je op bepaalde plekken wel plakken. Vrije aanplakborden heet zoiets. Hier in Haven (Centrum) staan er een paar.

« Reactie #331 Gepost op: 2014/12/28, 00:31:50 »
Heb inmiddels in mijn omgeving ook een paar mensen "om gekregen" naar Linux (Mint). Vooral omdat ze bang waren voor de bankzaken.... de dreiging dat als ze met XP door zouden gaan en ze zouden gehackt worden... ze zelf voor de kosten van het verlies van geld vd bank op zouden draaien.  Vrees dart ze anders nog jaren doorgegaan waren.... tot hun pc echt op was (mensen met een kleine beurs dus).
Er is werkelijk anders geen enkele reden in hun ogen om om te gaan en zien het vooral als geldklopperij net als de fuzz om het millennium "probleem"... 

Tja... en de Linux wereld is heel lang elitair en narcistisch geweest, in hun ogen... en dat heeft ook geen goed gedaan.
Dat imago raak je niet zo maar kwijt... dus 30 mensen om is een groot succes in je omgeving....

Wat natuurlijk een grote rol speelt.. als je een nieuwe pc koopt dan krijg je voor die prijs er vaak Windows bij...  Alleen zelfbouw  PC's of BTO-laptops kun je vaak zonder een Windows licentie kopen... dus als je hem toch hebt en er voor betaald hebt.. waarom zou je hem dan niet gebruiken.... ook al zijn het die rotte tegeltjes... soms is een legale downgrade naar Win7 zelfs nog mogelijk.

Een andere grote rol is de gewenning; ik zie het aan mijn ega.... is ze eindelijk gewend aan iets... en dan overgaan naar iets anders.... das vindt ze totaal niet prettig, het werkt toch... dus er moet wel een heel sterk argument zijn, liever helemaal niet dus.... Gevaar? Totaal geen besef, de verhalen op het journaal hierover dringen amper door. Heeft toch een prima opleiding... het is gewoon de interesse... het zal haar een zorg zijn als het echt niet nodig is...

Op mijn 2 servers (samen met mijn zoon, voor zijn beroep als documentaire fotograaf) heb ik Debian opgezet.  De minste opschmuck, een simpele gui omdat het mijn dagelijkse werk ook niet is. Draait nu 3 jaar als webdav server, een soort eigen Dropbox variant, wereldwijd via SSH/https benaderbaar. De servers zijn elkaars backup.

Voor mijn werk heb ik een win7 laptop, die ik af en toe mee naar huis neem. Wil ik thuis toch werken zonder die latop, dan doe ik dat ook op een Win7 systeem, met hetzelfde office pakket als op mijn werk, vanwege compatibiliteit moet dat.; dat risico neem ik niet.  Ik ken OOO en Libreoffic en kan er verder prima mee werken, maar excel en speicale macros voor het werk.. blijft lastig... Voor 12.95 euro of zo kunnen we een thuislicentie krijgen en de (nog studerende) kids zijn er blij met MS Office, want die hebben goedkope Surfspot versies (win + office) op hun systemen staan...  die krijg ik ook niet zo maar over... naar Linux.
Voor het (intensief) sporten gebruik Sporttracks; heb het nog niet onder Wine getest..  ik zie net dat het met Mono zou moeten werken:
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=124627
Gezien mijn werk is de animo nog steeds niet erg hoog om om te gaan.

Hopelijk is er een beetje een beeld gekregen wat  er zo in mijn omgeving zich afspeelt tav Linux. 
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 09:29:10 door andre@home »

« Reactie #332 Gepost op: 2014/12/28, 10:08:59 »
Alleen hoe is de vraag. Met een "plak een printje elke dag" worden we denk ik niet veel wijzer.
Want waar plak je ze? In gemeentes mag je niet plakken, schreef ik al eerder. ;)

Dat wordt hem inderdaad niet, als was het wel een erg leuke discussie. Maar wat dan. hè? Een goede video is weer zo'n ingewikkelde klus.

Er zijn zat plekken waar je iets mag opplakken, je kan het ook vragen bij de locale winkels om het bij de deur op te hangen, bijv. tabakzaken die ook tijdschriften verkopen.
Supers hebben zowiezo advertentie borden waar men spullen te koop aanbied, daar kijken mensen op en hun nieuwsgierigheid word dan misschien toch gewekt als er een Ubuntu poster tussen zit.

Je kan ook op plekken plakken waar het niet mag?
Het word tzt vanzelf verwijderd.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #333 Gepost op: 2014/12/28, 10:21:36 »
Hopelijk is er een beetje een beeld gekregen wat  er zo in mijn omgeving zich afspeelt tav Linux.

Ja hoor! Heel herkenbaar allemaal. Je hebt het goed op een rijtje gezet. 30 man omgezet? Begrijp ik dat goed? Dat lijkt mij echt een groot succes!

« Reactie #334 Gepost op: 2014/12/28, 10:43:05 »
Die eer van die 30 man komt iemand anders toe die hier een bijdrage geleverd heeft in al die pagina's... Ere wie ere toekomt...
Maar mijn oude baas vertelde altijd over successen, dat het vele vaders heeft... (maar ik claim het niet..) ..
Maar hij verteld ook dat het succes van een ontwikkeling op iedereen moest afstralen... "die ster schijnt voor ons allemaal..."
Wijze   woorden (die laatste) in mijn beleving....
Voorlopig kom ik nog niet verder dan die paar..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #335 Gepost op: 2014/12/28, 11:11:45 »
Voor mijn werk heb ik een win7 laptop, die ik af en toe mee naar huis neem. Wil ik thuis toch werken zonder die latop, dan doe ik dat ook op een Win7 systeem, met hetzelfde office pakket als op mijn werk, vanwege compatibiliteit moet dat.; dat risico neem ik niet.  Ik ken OOO en Libreoffic en kan er verder prima mee werken, maar excel en speicale macros voor het werk.. blijft lastig... Voor 12.95 euro of zo kunnen we een thuislicentie krijgen en de (nog studerende) kids zijn er blij met MS Office, want die hebben goedkope Surfspot versies (win + office) op hun systemen staan...  die krijg ik ook niet zo maar over... naar Linux.
Tegenwoordig hoeft Microsoft Office geen belemmering meer te zijn om over te stappen naar Linux. Met dank aan.... Microsoft.  =D
Ziehier:
https://sites.google.com/site/computertip/libreoffice#TOC-Probleem-met-een-Microsoft-Office-document-Gebruik-OneDrive
(punt 14, rechterkolom)

« Reactie #336 Gepost op: 2014/12/28, 11:35:27 »
Vanuit oogpunt van IP (patenten) mag ik geen bestanden plaatsen op zulke systemen..... wordt als (externe) publicatie gezien en is daarmee niet toegestaan.
Is dus geen optie.  Heb nog wel mijn bedenkingen of zaken of solver  en macros nog werken ... zoals het bedoeld is.
Alles wat on line werkt en wat niet op of via ons netwerk is toegestaan, mag niet gebruikt worden.
We hebben sinds kort onze interne chat, Yammer. Eerst werd het nog extern gehost en dat mocht niet voor patent/inhoudelijke discussies... nu is dat geregeld en wordt het wel gepromoot.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 11:38:18 door andre@home »

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #337 Gepost op: 2014/12/28, 12:50:19 »
Tegenwoordig hoeft Microsoft Office geen belemmering meer te zijn om over te stappen naar Linux. Met dank aan.... Microsoft.  =D
Ziehier:
https://sites.google.com/site/computertip/libreoffice#TOC-Probleem-met-een-Microsoft-Office-document-Gebruik-OneDrive
(punt 14, rechterkolom)

Behalve als je PowerPoint wil gebruiken, dan krijg je alleen de dia te zien, maar geen geluid. Als je dat wel wilt hebben dan zal je dat bij MS moeten kopen.
En in LiberOffice loopt het beeld en geluid ook niet goed gesynchroniseerd. 

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #338 Gepost op: 2014/12/28, 13:08:08 »
Office online werkt (op niet-Windows systemen) ook via een browser maar de integratie van OneDrive en Office online is op een Windows 8 computer veel beter, helemaal als MS Office is geïnstalleerd. Vooral een reden om niet over te stappen naar Linux.
Vanuit oogpunt van IP (patenten) mag ik geen bestanden plaatsen op zulke systemen..... wordt als (externe) publicatie gezien en is daarmee niet toegestaan.
Niet alleen vanwege IP maar sowieso de vraag of het verstandig is vertrouwelijke of persoonlijke gegevens (van jezelf, vrienden, familie of klanten) op systemen van anderen te plaatsen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #339 Gepost op: 2014/12/28, 13:25:58 »
Nu ik zo maand of 7 met Linux werk zoals de meeste hier wel weten met verschillende versies.
Heb ik maar een goed advies om over te stappen op Linux en dat is: Zet het dual-boot met win7 of win8 enz.
Daar er nog verschillende programma's zijn die niet volledig werken op een Linux distro.

Maar heb je het dual-boot staan dan kan je met Linux de vele voordelen behalen die er ook in aanwezig zijn, en met bijna geen onderhoud.

« Reactie #340 Gepost op: 2014/12/28, 13:32:56 »
Niet alleen vanwege IP maar sowieso de vraag of het verstandig is vertrouwelijke of persoonlijke gegevens (van jezelf, vrienden, familie of klanten) op systemen van anderen te plaatsen.
[/quote]Dat geldt eigenlijk dus voor alle info.... die ik niet bij een ander wil hebben. Ik gebruik dus ook nooit Google of MS-drives....
Heb dus ons eigen protected wbdav systeem.  Waarom zou je überhaupt dat doen.... ? Idem dito met zoveel info op social media zetten als FB.

« Reactie #341 Gepost op: 2014/12/28, 13:38:59 »
Office online werkt (op niet-Windows systemen) ook via een browser maar de integratie van OneDrive en Office online is op een Windows 8 computer veel beter, helemaal als MS Office is geïnstalleerd. Vooral een reden om niet over te stappen naar Linux.

Ik heb dat nog geen 3 maanden geleden uitgeprobeerd op Windows 8 maar ik voel geen enkel verschil tussen Windows 8, Linux en AmigaOS4 in het gebruik van Office Online en OneDrive (op de OneDrive-app na dan, maar die voegt niet veel toe t.o.v. de webversie). En vooral op laatstgenoemde 2 OS'en gebruik ik Office Online en OneDrive veelvuldig (geen LibreOffice o.i.d. meer voor mij). Gaarne verzoek ik je dan ook geen mening als een feit te presenteren. B.v.d.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 13:54:12 door Vistaus »

« Reactie #342 Gepost op: 2014/12/28, 13:40:24 »
Citaat van: gandyman
Je kan ook op plekken plakken waar het niet mag?
Het word tzt vanzelf verwijderd.

Je vergeet dat als we mogen plakken, we zelf zo'n ding moeten uitprinten. Een zo'n velletje slurpt al je inkt uit je printer. Weet je wat dat gaat kosten aan cartridges? Eigenlijk zouden we een sponsor moeten vinden die die dingen wil uitprinten voor niets.

Verder als je dan ergens gaat plakken en het wordt gelijk weggehaald (of je krijgt een bekeuring voor het plakken) dat het wel een hele dure kostenpost wordt voor een vrijwilliger van het forum.

Ik denk niet dat men hier op zit te wachten. Dus als iemand een drukker met een eigen drukkerij in zijn kennissenkring heeft......

Nogmaals: er zijn, ook hier in Almere, vrije aanplakborden. Daar mag je alles ophangen wat je wilt.

« Reactie #343 Gepost op: 2014/12/28, 13:56:14 »
Heb dus ons eigen protected wbdav systeem.  Waarom zou je überhaupt dat doen.... ?

Over die andere dingen die je noemt hebben we al vaker gediscussieerd, maar even hierover: waarom geen eigen WebDav-systeem? Niet iedereen heeft de kennis om zoiets te doen. Ik ben slechts 22 jaar oud (bijna 23) maar ik heb geen flauw idee wat een WebDav-systeem is, noch hoe het op te zetten en te onderhouden, noch de behoefte eraan om zoiets gecompliceerds te gaan doen. Ben een simpele eindgebruiker, geen techie.

« Reactie #344 Gepost op: 2014/12/28, 14:40:38 »
En dan nog een koerier die al die printjes door het hele land verspreid onder de forumleden zodat deze dan met gezwinde spoed nog voor oud en nieuw aan de plakpalen komen.  =D
Maar dan het plaksel en de borstel??  :rolleyes:
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

« Reactie #345 Gepost op: 2014/12/28, 15:38:15 »
Heb dus ons eigen protected wbdav systeem.  Waarom zou je überhaupt dat doen.... ?

Over die andere dingen die je noemt hebben we al vaker gediscussieerd, maar even hierover: waarom geen eigen WebDav-systeem? Niet iedereen heeft de kennis om zoiets te doen. Ik ben slechts 22 jaar oud (bijna 23) maar ik heb geen flauw idee wat een WebDav-systeem is, noch hoe het op te zetten en te onderhouden, noch de behoefte eraan om zoiets gecompliceerds te gaan doen. Ben een simpele eindgebruiker, geen techie.
Ben ook een doe het IT zelver... helaas geen  ca 23 j jong , meer.... ;)
Obv dit stuk moet je het werkend krijgen, is mij vrij snel  ook gelukt....
http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-debian/62-debian-webdav-share
En zelfs op 2 servers....
En dan heb je je eigen Dropbox....  een oude pc is zo aan te komen, ik heb een moederbord gekocht waar alles al op zat... incl CPU een AMD 350 serie, (asus-e35m1). Kast en zo gratis versierd... kleine voeding erbij, wat RAM, een HD en klaar (90+70+40+65 euro zo uit mijn hoofd ca 265 euro per server; deze asus doet minder dan 20 W idle )

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #346 Gepost op: 2014/12/28, 16:14:45 »

Ben ook een doe het IT zelver... helaas geen  ca 23 j jong , meer.... ;)
Obv dit stuk moet je het werkend krijgen, is mij vrij snel  ook gelukt....
http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-debian/62-debian-webdav-share
En zelfs op 2 servers....
En dan heb je je eigen Dropbox....  een oude pc is zo aan te komen, ik heb een moederbord gekocht waar alles al op zat... incl CPU een AMD 350 serie, (asus-e35m1). Kast en zo gratis versierd... kleine voeding erbij, wat RAM, een HD en klaar (90+70+40+65 euro zo uit mijn hoofd ca 265 euro per server; deze asus doet minder dan 20 W idle )

Allemaal leuk en aardig, maar een goed beveiligde Apache Webserver op zetten is al een hele klus voor een beginner, en zeker als hij dan ook nog eens met de Webdav moet gaan werken.
Ik spreek uit eigen ervaring, en gebruik geen Webserver meer, nadat ongeveer 10 jaar gedaan te hebben.
En ook niet onbelangrijk om te vermelden dat je dan beter een externe HD kunt gebruiken dat werkt stukken gemakkelijker en is ook nog een een stuk voordeliger.

« Reactie #347 Gepost op: 2014/12/28, 20:02:16 »
Bij ca 1 TB per jaar aan data ... ben je zo op externe schijven uitgekeken... Er staan hier waarschijnlijk nog binnenkort te koop 2 externe harde schijven en een hele moooooie CH3NAS (1 TB in RAID) .... niet meer gebruikt sinds de servers draaien... voor het geval dat... .maar met een backup server buitenshuis is dat niet nodig.
Er zijn dus per server nu al 3x 2 TB schijven vol... en een 3TB ruim half vol....  De server heeft 6 SATA poorten... en 10 USB poorten (die ik al getest hebt op geschiktheid om de de Webdav mee te doen....). Realistisch passen er 10 schijven in de kast.... we zijn bijna op de helft. Ik ga uit van minimaal een leeftijd van 10 j voor de server, 3 j zitten er ruim op....

Hoe wil je dat met externe schijven oplossen....  :(

PS: ter vergroting vd veiligheid heb ik er wel een firewall opgezet, echt alles dicht (dus starten met alles op slot...) behalve de webdav/ssh poort.
De heartbeat bug.... geen last van gehad...
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 20:06:34 door andre@home »

« Reactie #348 Gepost op: 2014/12/28, 20:42:35 »
Kijk, dit gaat me nu al boven mijn pet... Dus nee dankje.

Laten we trouwens weer ontopic gaan.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #349 Gepost op: 2014/12/30, 20:15:50 »
Ik heb vandaag een leuke Dell netbook op Xubuntu gezet. Dat is de tweede voor mijn goede kennis. De eerste is heel goed ontvangen. Al pratend onder de installatie hadden we het over mijn boekje en dat "Plak elke dag een Printje" idee. Toen opperde hij: "Dat Linux is ergens iets exclusiefs. Waarom zou je nou zo nodig willen dat iedereen het gaat gebruiken."

Dat is wel een punt, ook al wil ik zelf toch meer aandacht voor ons Linux. Want exclusief is het zeker. Het is beslist heel bijzonder en ik vind het persoonlijk ook heel erg goed. Het heeft dan wel eens kuren, maar daarin staat het heel zeker niet alleen. Hier gaat het aloude "Tel je zegeningen" weer eens op.

Het leek me goed deze visie hier maar eens neer te pennen! Want dat is gewoon een waarheid als een koe: Linux is exclusief! Zeer exclusief!