Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97409 keer)

Offline EZ-man

• Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #250 Gepost op: 2014/11/18, 18:02:04 »
Item voor new Topic:    Maak een opinie-hoekje aan voor bloggers.

Er zijn wel een aantal bloggers die in hoofdzaak over Ubuntu / Linux schrijven en misschien willen ze een paar oudere stukken hier op Ubuntu-NL plaatsen. Want dat kan natuurlijk wel gevoelig liggen, dat ze geen controle daarover hebben. Bij de oudere stukken speelt dat wat minder.

Je kan bv. afspreken dat het op Ubuntu-NL geplaatste stuk alleen van commentaar kan worden voorzien op hun blog.  Op die manier kan je verkeer genereren waar beiden van kunnen profiteren.

Kies vooral geen tips (die zijn immers verouderd), maar voor de randverschijnselen en ervaringen. En niet te frequent. Voor de bezoekers van Ubuntu-NL wordt dat een aanvulling op het bestaande, gewoon een aardigheidje. En de blogger krijgt een extra publiek en waardering.

Vraag:
Wie kent de bloggers die eventueel zouden willen meewerken en wie polst er eens een paar?

Is dit rijp voor een Nieuw Topic ?

« Reactie #251 Gepost op: 2014/11/18, 19:59:08 »
Voor windows alternatieven heb ik een aantal links op mijn site samengebracht:
http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#Windows_alternatieven
Als er linkjes bijstaan die niet meer werken dan hoor ik het graag ;-)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:09:37 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #252 Gepost op: 2014/11/18, 20:05:03 »
Planet Ubuntu Nederland

http://www.ubuntu-nl.org/planet
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #253 Gepost op: 2014/11/18, 20:28:37 »
Nog een idee om Ubuntu onder de aandacht te brengen, zeker bij ondernemers: LinkedIn. Ik heb mijn blog over Inkscape gekoppeld aan mijn linkedin account, en ik post af en toe iets op LI. Vooral de informatie over gratis fantastische software zet ik daarop, zodat mensen de termen een keertje zien en als ze interesse hebben, kunnen ze verder klikken.

LinkedIn is geen slecht idee, maar persoonlijk heb ik daar een aversie tegen. En mijn ouders ook. We blijven constant uitnodigingen krijgen "persoon xyz wacht op je antwoord" van LinkedIn zelf (dus geen spam) terwijl we niet eens een account hebben bij ze. Die mailtjes komen regelmatig binnen. Als we nu een account hadden, soit. Maar zonder account vind ik het bijna een spam-bedrijf dat ze die dingen blijven sturen. Dus mij niet gezien, persoonlijk dan. Mocht de rest van het team geen bezwaar hebben tegen een Ubuntu-NL-account op LinkedIn, dan help ik wel mee met beheren, natuurlijk. Net als dat ik dat nu doe met Ubuntu-NL op Twitter (en in mindere mate op Facebook - dat is automatisch aan elkaar gekoppeld dus nauwelijks omkijken naar).

Planet Ubuntu Nederland

Exactemundo.

Hai Vistaus,
Aha, de wiki en de website zijn 2 verschillende comités? Ok.

Juist, dat artikel in de wiki, dat lijkt me primaire informatie. Ik had het echter nog nooit gezien, hoewel ik al heel lang heb zitten klikken. Je vindt het pas als je weet wat je in de zoekfunctie moet intoetsen.

Misschien kun je dit artikel  in de website wat aandacht geven. Ook voor ondernemers is dat belangrijke informatie. Tenminste, mits de informatie up-to-date is. Libre Office staat bijvoorbeeld niet in dat rijtje, zie ik. :(

Als iemand wil meehelpen dat artikel meer up-to-date te maken, wil ik er best een plekje voor zoeken op de website om het te promoten :)

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #254 Gepost op: 2014/11/18, 22:05:13 »
Plaats voor bloggers:
Planet Ubuntu Nederland
@testcees: dank voor de tip. Finaal over heen gekeken.

Een kort woordje ter inleiding/toelichting in de rechter zijbalk had nog mooier geweest. Iets in de trend van :
   "In samenwerking met de huis-bloggers van Ubuntu-NL geven wij de ruimte aan ...  ".

« Reactie #255 Gepost op: 2014/11/18, 22:34:56 »
Maar Ubuntu-NL heeft geen huisbloggers meer sinds het Prikbord gestopt is dus die tekst zou daar dan onjuist staan.

« Reactie #256 Gepost op: 2014/11/19, 00:54:47 »
De informatie staat vaak diep in de menu's, waardoor je heel veel moet klikken voordat je antwoord krijgt op je vraag.

Even een vraagje: hoewel je in de zin ervoor refereerde naar al dan niet cross-platform software, bedoel je dat "diep in de menu's" en "vaak klikken" ook alleen voor dat of is er ook andere informatie op de website waarvan jij vindt dat ie te diep staat/teveel klikken vereist? Zo ja: kun je me vertellen welke? Dan kunnen we wellicht kijken hoe dat beter kan :)

Soms zoek ik in de wiki, maar daar moet ik ook vaak klikken voordat ik iets vind, als het er al in staat.

Zoals ik al zei: dat is waar het Documentatieteam over gaat maar dat weet je nu wel ;) Wat ik nog even erbij wil vertellen is dat het ook zo is dat de wiki jammer genoeg een gebrek aan vrijwilligers heeft. Hierdoor ontbreekt er e.e.a. aan informatie. Gelukkig vangt Pjotr's site e.e.a. op, maar in een 'perfecte' Ubuntu-wereld zou onze wiki natuurlijk net zoveel als Pjotr's site moeten bevatten ;) (of als jvecht's mooie boekje wanneer we het hebben over de Xubuntu-sectie van de wiki)

« Reactie #257 Gepost op: 2014/11/19, 10:11:14 »
@ Vistaus,

Ja, de wiki, daar heb ik al vaak over nagedacht of ik er niet aan mee kan helpen.. maar het kost me nu teveel tijd. Wie weet wat er gebeurt als er erg veel regenachtige dagen achter elkaar zijn, of ik me daarvoor kan inzetten. ^-^

Ik ga eens kijken of ik iets nuttigs op een rijtje kan krijgen over de website, gekeken vanuit het oogpunt van een beginner. Het punt is gewoon dat er ongelofelijk veel informatie op één website staat, dat je daar al snel in kunt verdwalen. Niet sip zijn als het even duurt hoor.

Dat met die linkedin mailtjes, dat komt doordat er een functie zit dat je al je emailcontacten kunt importeren. Vervolgens zet LI die mensen tussen alle mogelijke kennissen in de lijst, met de vraag of je ze toe wilt voegen aan je netwerk. Dat is heel verwarrend voor mij als gebruiker. Als ik op zo'n naam klik, dan krijgt die persoon een uitnodiging voor Linkedin. Dus de mailtes zijn een direct gevolg van andere gebruikers die je uitnodigen, hoewel Linkedin daar wel de hand in heeft door verwarring te scheppen.
Maar ik zet gewoon zelf af en toe iets op die site, op persoonlijke titel. Ik ken veel kunstenaars en die hebben wel belang bij creatieve programma's voor een klein budget.

Voor windows alternatieven heb ik een aantal links op mijn site samengebracht:
http://damen.dommel.be/Ubuntu.html#Windows_alternatieven
Als er linkjes bijstaan die niet meer werken dan hoor ik het graag ;-)
Mooi nitiatief, asilnevs.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #258 Gepost op: 2014/11/19, 11:05:30 »
Ja, de wiki, daar heb ik al vaak over nagedacht of ik er niet aan mee kan helpen.. maar het kost me nu teveel tijd. Wie weet wat er gebeurt als er erg veel regenachtige dagen achter elkaar zijn, of ik me daarvoor kan inzetten. ^-^
Voor de volledigheid: met een Lanchpad.net (Ubuntu SSO) account kan je inloggen op de wiki om pagina’s te bewerken of nieuwe pagina’s te maken.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #259 Gepost op: 2014/11/19, 12:04:02 »
@Kirstie: Oké, dan wacht ik dat af :)

Aangaande LI: ja, maar dat is het probleem niet. Dat we mailtjes krijgen met uitnodigingen is één ding. Maar dat ze om de haverklap mailtjes blijven sturen met "xyz wacht nog steeds op je antwoord" (elke keer gaat het om dezelfde persoon!) terwijl we er geen account hebben, dat is gewoon spam-achtig.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #260 Gepost op: 2014/11/19, 12:32:06 »
Ik krijg ook geregeld zo'n mailtjes, maar dan van Facebook. Waarom wel FB en geen LI? de "spamming" is zelfs nog erger bij Facebook.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #261 Gepost op: 2014/11/19, 12:45:42 »
Dan controleer toch maar uw instellingen ,ik krijg geen spam van Facebook !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #262 Gepost op: 2014/11/19, 12:50:09 »
Berichten wegfilteren is niet hetzelfde als geen berichten krijgen :!:
Die FB berichten komen in mijn spam folter terecht, en kan ik daardoor makkelijk negeren. Dat verandert niets aan het gegeven dan deze mails mij werden toegestuurd terwijl ik geen Facebook account het. Zelfde situatie als bij Vistaus, maar dan met andere afzender.

« Reactie #263 Gepost op: 2014/11/19, 13:08:27 »
Ik krijg ook geregeld zo'n mailtjes, maar dan van Facebook. Waarom wel FB en geen LI? de "spamming" is zelfs nog erger bij Facebook.

Omdat dat dat bij FB alleen gebeurt nadat je een account hebt aangemaakt. Bij LI krijgen wij die berichten hier terwijl we geen account hebben bij LI. Dat vind ik dus een heel verschil.

Edit: wellicht dat het bij jou andersom is. Hier geen last van FB-mailtjes, wel van LI-mailtjes. Daarom spreek ik mij uit tegen LI en niet tegen FB (dat laatste heb ik in een ander topic trouwens al gedaan) wat betreft mailtjes.

« Reactie #264 Gepost op: 2014/11/19, 13:38:51 »
@ Vistaus,

Hierbij in een .odt bestand mijn ideeën voor de Ubuntu website- is toch sneller dan verwacht he?
Ik ben uitgegaan van wat ik tegenkwam toen ik voor het eerst op de site rondkeek en geïnteresseerd was in overstappen.

Het is een .odt, geen .txt bestand, want dat leest zo naar. Maar macro's heb ik er niet in verstopt.  ;)

« Reactie #265 Gepost op: 2014/11/19, 13:50:53 »
@Kirstie: Ah, dankjewel, erg leuk dit! :) Macro's heb ik sowieso geen last van want die werken toch niet in MS Office Online ;)

Ik zal meteen even vraag 1 en 2 beantwoorden bij deze, dan is dat alvast gebeurd ;)

1 Dat ben ik met je eens. Ik zal, evt. in overleg met de rest van het Webteam (indien de oplossing een grotere impact heeft dan de tekst enigszins aanpassen), kijken hoe dat beter kan.
2 Gedeeltelijk eens. Het probleem is alleen dat als we daar iets veranderen, dat het een moeilijke site wordt. Want Ubuntu voor starters is van groot belang, maar eveneens van groot belang is is dat Ubuntu ook bestaat uit een gemeenschap. In ons geval de gemeenschap van Ubuntu-NL. En als we willen dat mensen deel gaan uitmaken van onze gemeenschap, moet die informatie dus wel prominent op de site staan.

W.b.t. het idee van die softwarepagina: vind ik een goed idee. Maar om dat in handen van het Webteam te leggen, lijkt me niet het beste idee. Want als er iets gewijzigd moet worden in die lijst, ben je altijd afhankelijk van ons terwijl in softwareland constant dingen gebeuren. Mij lijkt het een beter idee om eerder genoemd Wiki-artikel te verbeteren en up-to-date te maken en dan volgens jou idee een nieuwe tab op de site plaatsen verwijzend naar dat Wiki-artikel. Dat is een topidee :)

W.b.t. het idee van die opsplitsing beginners/gemeenschap: in principe staat er al een tab Gemeenschap, dus dat is al wel een beetje gesplitst. Ik weet niet precies hoe dat beter zou kunnen, misschien dat jij of iemand anders een wat gedailleerdere betere indeling kan bedenken? Dan kan ik dat voorleggen aan de rest van het team :)

W.b.t. het idee van die zoekmachine: tja, dat is lastig. Een eigen zoekmachine maken zit er niet in, dus zijn we afhankelijk van een externe aanbieder, in dit geval Google. Ben zelf niet voor Google, maar ik denk niet dat het veel beter kan zonder zelf iets te ontwikkelen.

W.b.t. het idee van een sitemap: geen slecht idee, maar hoeveel mensen maken gebruik van een sitemap? Dit vraag ik uit nieuwsgierigheid :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 13:59:20 door Vistaus »

« Reactie #266 Gepost op: 2014/11/19, 14:26:58 »
Hai Vistaus,

De zoekmachine noemde ik specifiek, omdat ik echt vaak niet de antwoorden op een vraag kan vinden. Dat blijkt ook uit dit topic hier, er bestaat veel informatie, zelfs op de eigen Ubuntu website, waarvan men het bestaan niet weet.
Ook als ik zoeken wil op overstappen van.. naar, dan ben ik echt lang aan het zoeken.
Het is een idee, maar blijkbaar een lastige uitvoering.

De sitemap noemde ik, omdat je als je in het hoofdmenu kijkt, je geen idee hebt van de onderliggende informatie. Je moet er helemaal doorheen klikken, voordat je weet of je er je informatie kunt vinden die je zoekt. Dat is te ondervangen met neerklapmenu's waar je doorheen bladert, of een sitemap, dacht ik. Maar dan weet je de achterliggende reden dat ik het noemde.

Goed, als het artikel op de wiki up-to-date is, dan is het echt de moeite waard. Ik heb daarvoor niet de expertise in huis, dus kan dat niet maken. Het zou wel een sterk punt zijn om Open Source en Ubuntu mee te promoten.

De verdere indeling van pagina's voor starters en voor andere zaken (gemeenschap) is nogal ingewikkeld. Je moet dan alle informatie gaan schuiven, dus ik aarzelde ook om dat voor te stellen. Laat dat anders gewoon zitten.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #267 Gepost op: 2014/11/19, 16:19:38 »
De zoekmachine noemde ik specifiek, omdat ik echt vaak niet de antwoorden op een vraag kan vinden.

@Kristie en @Vistaus : Voor dit onderwerp is een nieuw topic aangemaakt. Dat heeft volgens mij urgentie.
  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86808  - Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL

« Reactie #268 Gepost op: 2014/12/15, 22:26:53 »
Strategie?
Ik wil gewoon lekker computeren!
Ik ben net voor 60% afgevallen van Ubuntu en ben lekker vreemd gegaan met twee PC's op Mint 17 Xfce.
Dat vind ik een verademing, zoiets als thuiskomen...
Dankjewel Pjotr en Femke98!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #269 Gepost op: 2014/12/16, 00:25:55 »
Strategie?
Ik wil gewoon lekker computeren!
Ik ben net voor 60% afgevallen van Ubuntu en ben lekker vreemd gegaan met twee PC's op Mint 17 Xfce.
Dat vind ik een verademing, zoiets als thuiskomen...
Dankjewel Pjotr en Femke98!
Mooi dat je er tevreden over bent! Xfce = de kracht van de eenvoud.  :)

Het enige vreemde aan Mint 17 Xfce vind ik de programmastarters die je zelf op het bureaublad kan zetten. Als je zo'n zelfgemaakte programmastarter dubbelklikt, dan moet je 'm eerst markeren als uitvoerbaar, omdat-ie blijkbaar volgens Xfce op een ongebruikelijke plaats zou staan...... Mateloos mallotig, zoiets.  :evil:

Enfin, ik heb 't al bovenstrooms aangekaart bij de Xfce-ontwikkelaars. Hopelijk doen ze er wat mee....

Offline PKing

• Lid
« Reactie #270 Gepost op: 2014/12/16, 07:46:13 »
Dat moet je dus in Xubuntu ook dus het zal aan de werkomgeving liggen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #271 Gepost op: 2014/12/16, 09:04:32 »
Ach, het alom in gebruik zijnde alternatief heeft een extra programma nodig om je computer schoon te houden van allerlei ellende. Gisteren moesten mijn huisgenoten ondanks goede voorzieningen weer eens een opruimactie uitvoeren. Dan heb ik wel wat begrip voor ietwat te strenge regels in de omgang met een Linux systeem

Maar toch, dit missertje hoeft niet in XFCE en ik steun die actie, Pjotr.

Nou even weer On Topic als het mag. Al die afschuwelijk vaak herhaalde reclames op radio en TV komen me soms erg de str**** uit. Zucht. Maar de reclamemakers zijn niet gek natuurlijk. Moeten wij Linux adepten ook niet wat meer aan de weg timmeren? Niet zozeer dat we elke dag ergens moeilijk op de stoep gaan staan of a la Greenpeace in de IJszee een boorplatform gaan zitten dwarsbomen, maar gewoon zorgen dat er ergens de naam Linux weer even naar voren komt? En dan niet gelijk proberen een complete ommezwaai te realiseren, maar gewoon reële ideeën.

Zoiets als een "Plak elke dag een Printje!" actie? Een A4 tje bij de bieb bijvoorbeeld (en wel netjes vragen), op het station en andere publieke plaatsen?

Citaat
Heeft u nog een XP computer staan, waar u niks mee doet? Zonde toch!
TIP: zet er eens een Linux systeem op. Het zal je verrassen hoe fijn dat draait!

Pak uw telefoon, fotografeer deze miniposter en bezoek [website] voor meer!

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

• Lid
« Reactie #272 Gepost op: 2014/12/16, 09:07:59 »
Op je eigen FB account bijvoorbeeld?

Een wekelijkse post met iedereen die het wil doen dezelfde tekst?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #273 Gepost op: 2014/12/16, 09:21:40 »
Op je eigen FB account bijvoorbeeld?

Een wekelijkse post met iedereen die het wil doen dezelfde tekst?

Uitstekend idee!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

• Lid
« Reactie #274 Gepost op: 2014/12/16, 09:31:35 »
Ik zit te denken aan een afbeelding (nog nader te bepalen), met daarin een duidelijke tekst (ook nader te bepalen).

Ik heb er geen probleem mee om dat "public" te posten elke week.
Een deel van reclame is simpel de kracht van het herhalen.