Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97479 keer)

Offline Krekel

• Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #225 Gepost op: 2014/10/12, 14:30:23 »
Maar goed, zoals ik al zo vaak geopperd heb op het forum (;)): als je ideeën hebt voor ons (het Webteam) hoe wij de website kunnen verbeteren, kom maar op! :)

Niets dan lof, het forum en de website zijn al heel compleet en daar haal ik als beginner dagelijks nieuwe info af. Ook de site van Pjotr heeft me heel veel verder geholpen! Ik zal nadenken over je vraag wat er gedaan kan worden om meer ondernemers over de streep te trekken!

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #226 Gepost op: 2014/10/12, 14:57:16 »
Maar goed, zoals ik al zo vaak geopperd heb op het forum (;)): als je ideeën hebt voor ons (het Webteam) hoe wij de website kunnen verbeteren, kom maar op! :)

Niets dan lof, het forum en de website zijn al heel compleet en daar haal ik als beginner dagelijks nieuwe info af. Ook de site van Pjotr heeft me heel veel verder geholpen! Ik zal nadenken over je vraag wat er gedaan kan worden om meer ondernemers over de streep te trekken!

Om meer ondernemers over te krijgen op Linux, kunt u het beste je zelf als voorbeeld nemen en dat door vertellen aan het MKB,
Je zou ook zelf nog een Live USB-stick kunnen maken met unetbootin en dan Ubuntu en Mint 17 er op zetten en dat als demonstratie laten zien.

En wat het kosten plaatje betreft dat kunt u nu zelf ongeveer uitrekenen nu u zelf bent overgestapt. Wat kost Windows in onderhoud?. en den Linux.
Zelf ben ik 32 jaar zelfstandig ondernemer geweest en weet ik maar al te goed dat je met je personeel te maken heb of die mee willen werken? om over te schakelen naar andere programma's en de leer tijd die dat met zich meebrengt.

Mijn bescheiden mening wat het kosten plaatje betreft, dat dit zich heel snel terug verdient ten opzichte van Windows. En het zou nog sneller kunnen als al de Windows software te vergelijken zouden zijn met gelijk waardige Linux programma's en dat allemaal op een overzichtelijk Site.

Bij deze wens ik u en uw collega's  veel succes.
Henk

Nu weer al 3 jaar in de AOW en ik speel er nog steeds mee. =D =D

Offline jolo

• Lid
« Reactie #227 Gepost op: 2014/10/12, 16:30:40 »
Ik doel op algemene informatie voor de ondernemer, het MKB, met name de ondernemingen zonder eigen ICT afdeling. Daar zit veel potentieel voor (Ubuntu) Linux. Ik denk dat daar nog het e.e.a. gedaan kan worden m.b.t. voorlichting.
Zou dat wellicht de taak kunnen zijn van computerbladen? Want ik heb hier de c't magazine voor computer techniek van november 2014 voor me. Op het voorblad zie ik staan:

Distributies vergeleken – hulp bij het overstappen
Kies de juiste Linux
Voor kantoor, multimedia, ontwikkelaars, beginners …

Ofschoon het artikel in het blad zelf maar twee bladzijden heeft, geeft het toch enig basisinformatie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #228 Gepost op: 2014/10/12, 18:13:53 »
Even wat informatie voor het MKB voor de boekhouding.

Ik gebruik al pakket XXX, moet ik nu alles opnieuw invoeren?

In het ergste geval wel. Maar als het huidige pakket in staat is de administratie te exporteren naar Exact, dan hebben wij speciale conversietools om deze export in te voeren in EekBoek. Bron: http://www.eekboek.nl/ zit ook in Ubuntu Softwarecentrum.

En dan hier nog een hyperlink: >> https://boekhoudsoftware-vergelijken.nl/boekhouden/open-source-boekhoudpakketten

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #229 Gepost op: 2014/10/12, 19:29:56 »
het is nog niet zo simpel om over te stappen op een ander systeem
Wat denk je wat het kost? Dat alleen al.
Alles moet worden omgezet, alles en iedereen moet opnieuw leren met een systeem te werken.
En dan heb ik het niet eens over de cursussen en al die proggies die alleen werken met Windows.

Echt, zo simpel is het niet.

@femke98, ik weet ook wel dat het niet simpel is. Maar wat te denken als je iedere keer als je Windows op start je 5 tot 10 minuten moet wachten voor dat je wat kan gaan werken er mee. En dan de up-date's waar je regelmatig een half tot een uur mee kwijt bent, en verder het schoonhouden van het register en de virus/malware scanner weet je wel hoeveel tijd je dat per maand allemaal kost.

Als je dat alleen al met Linux vergelijkt dan zijn de extra kosten van omscholing er binnen de korstte tijd uit, zeker als je dan ook nog eens al de licentie rechten en de kosten van al je programma's er bij op telt. We hebben het dan wel over zakelijke programma's.

Offline Tom

• Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #231 Gepost op: 2014/10/12, 20:41:37 »
Alles moet worden omgezet, alles en iedereen moet opnieuw leren met een systeem te werken.
En dan heb ik het niet eens over de cursussen en al die proggies die alleen werken met Windows.

@femke98, ik weet ook wel dat het niet simpel is. Maar wat te denken als je iedere keer als je Windows op start je 5 tot 10 minuten moet wachten voor dat je wat kan gaan werken er mee. En dan de up-date's waar je regelmatig een half tot een uur mee kwijt bent, en verder het schoonhouden van het register en de virus/malware scanner weet je wel hoeveel tijd je dat per maand allemaal kost.

Als je dat alleen al met Linux vergelijkt dan zijn de extra kosten van omscholing er binnen de korstte tijd uit, zeker als je dan ook nog eens al de licentie rechten en de kosten van al je programma's er bij op telt. We hebben het dan wel over zakelijke programma's.

En het feit dat ook veel bedrijven tegenwoordig meer en meer in de cloud doen. Dat betekent dat ze al weten hoe dat cloudprogramma werkt; de leercurve van een nieuw systeem eromheen is dan al lager dan als je allemaal nieuwe programma's ook nog moest aanleren.

Offline Krekel

• Lid
« Reactie #232 Gepost op: 2014/10/13, 10:04:01 »

Er zullen altijd voorbeelden zijn van bedrijven waarbij het niet gaat lukken om verschillende redenen maar als je het anders bekijkt denk ik dat het voor heel veel bedrijven prima zou kunnen. Veel bedrijven werken inmiddels in de cloud, mijn bedrijf ook. Als we ons zouden focussen op de bedrijven waarbij het wel zou kunnen lukken dan zijn dat enorme aantallen. Bij ons viel het enorm mee, ons CRM systeem en de boekhouding zaten al in de cloud, ook onze logistieke software. Daarnaast bleven de office pakketten over en die switch was makkelijker dan ik dacht. Het zal niet voor iedereen gelden maar als je je pijlen richt op die bedrijven waar het wel zou kunnen dan heb je al enorm veel gewonnen...

Offline PKing

• Lid
« Reactie #233 Gepost op: 2014/10/13, 10:30:54 »

En dan de up-date's waar je regelmatig een half tot een uur mee kwijt bent, en verder het schoonhouden van het register en de virus/malware scanner weet je wel hoeveel tijd je dat per maand allemaal kost.

Nou bedrijfsmatig valt dat best wel mee, het enige wat ik van een update merk op mijn werk is de vraag of ik nu of later wil herstarten met W7.
Bedrijven met heel specifieke software, en die europees breed werken zullen niet echt gauw op Linux overgaan ben ik bang.
Zover ik van onze IT afdeling hoor zijn ze behoorlijk tevreden over de wijze van beheren met W7.
Echt waar niet alles is slecht in Windows :evil:
« Laatst bewerkt op: 2014/10/13, 12:22:07 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #234 Gepost op: 2014/10/13, 10:31:25 »
Je hoeft mij niet te vertellen hoe Windows werkt; ik heb er jaren mee gewerkt.

Maar de overstap maken en zorgen dat iedereen er mee kan werken, ook daar gaat tijd inzitten.
Plus als je met aparte proggies werkt, dan moet je daar toch weer alternatieven voor vinden.
Ik denk dat het aanleren van nieuwe software niet teveel werk is, dat is in een paar cursussen geregeld, en dit komt in grote bedrijven toch regelmatig voor omdat er nieuwe software aangeschaft word.

Een hele overstap maken hoeft niet zo heel veel tijd en energie te kosten, zeker niet voor het kantoor personeel.

Citaat
Op mijn mans werk gaat dat dus niet lukken. Die maken behang en kunstleer. Daar is een apart programma voor gemaakt. Verder moeten de machines die de pasta's op het pvc zetten, ook die programma's kunnen, plus alle andere machines hebben weer andere proggies. etv. etc.

Dus ja, ik snap best dat niet iedere baas denkt, doe mij maar iets anders dan Windows.
Machine specifieke programma's die al dan niet op maat gemaakt zijn is een ander verhaal, daar komt het Vendor lock-in duiveltje weer om de hoek kijken.
Ondanks dat er tegenwoordig heel veel machines uitgerust zijn met een eigen computer en software zijn er idd altijd gevallen dat een aparte pc de boel moet aansturen of voor de plaatjes moet zorgen.
Deze computers kan je in dat bedrijf met rust laten dus gewoon op windows laten draaien.

Nog even over dat Vendor lock-in.......
Het bedrijf waar je man werkt zit zowiezo op drijfzand te werken, want zodra die software leverancier failliet gaat of anderzinds het pakket niet meer ondersteund staat het bedrijf stil.
Op zijn zachts gezegd bijzonder onderhandig, want dit kan wel eens het einde van het bedrijf betekenen.

Nogmaals daarnaast zijn er altijd een berg computers in een bedrijf te vinden die zonder problemen overgezet kunnen worden naar Linux - Ubuntu.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #235 Gepost op: 2014/10/13, 10:36:56 »
Even wat informatie voor het MKB voor de boekhouding.

Ik gebruik al pakket XXX, moet ik nu alles opnieuw invoeren?

In het ergste geval wel. Maar als het huidige pakket in staat is de administratie te exporteren naar Exact, dan hebben wij speciale conversietools om deze export in te voeren in EekBoek. Bron: http://www.eekboek.nl/ zit ook in Ubuntu Softwarecentrum.

En dan hier nog een hyperlink: >> https://boekhoudsoftware-vergelijken.nl/boekhouden/open-source-boekhoudpakketten

Dat Eekboek was ik vergeten of kon ik nog niet, ziet er handig uit in ieder geval.  8-)

Een ander programma ken ik wel al jaren en dat is SQL-Ledger : http://www.sql-ledger.com/

Waanzinnig uitgebreid programma, werkt ook met een SQL database, dus een backup en de boekhouding veilig bewaren is een makkie.
Daarnaast lijkt de interface op een website kwa structuur en is dus ook zodanig aan te passen dat het puur voor dat specifieke bedrijf goed werkt.
BTW: Dit vereist wel enige kennis van zaken.....

Maar je vind alles in dit programma wat je hartje begeert, en mis je iets je kan je het eventueel laten maken door de software makers van het programma.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #236 Gepost op: 2014/10/14, 09:35:30 »
wat denk je bij mij hier?
ik moet voor mijn stage een motion-control platform uitzoeken om een SCARA-robot mee aan te sturen.
Management had mij een of andere dure box van €1200,- gegeven, wat een rotding! je kon m alleen programmeren op Windows 7 Service pack 1 (absoluut geen andere versie!!!) Visual studio 2010 Service Pack 1 (absoluut geen andere versie!! 2012 werkte niet!) met MSVC compiler V110 etc. nu bleek er ook nog een bug in de box te zitten waardoor hij vastliep op het moment dat ik de motor-controller wilde activeren. Ik ben 7 weken bezig geweest met dat rotding, en alles wat ik voor elkaar heb gekregen is het aan/uit zetten van wat ledjes en het uitlezen van wat digitale I/O's

Ter vergelijking: met een arduino Leonardo + motor shield (€35,-) had ik die hele robot binnen 70 min aan de gang! en het ergste is nog wel dat ik hem heb geprogrammeerd op mijn telefoon! (ik had wel een bluetooth toetsenbord en USB-otg kabel)

Toch blijft management erbij dat de dure box "in theorie" meer kan en beter geschikt is voor in de robot, waarom kijkt men niet naar de praktijk?

« Reactie #237 Gepost op: 2014/10/14, 10:01:19 »
Knip
Ter vergelijking: met een arduino Leonardo + motor shield (€35,-) had ik die hele robot binnen 70 min aan de gang! en het ergste is nog wel dat ik hem heb geprogrammeerd op mijn telefoon! (ik had wel een bluetooth toetsenbord en USB-otg kabel)

Toch blijft management erbij dat de dure box "in theorie" meer kan en beter geschikt is voor in de robot, waarom kijkt men niet naar de praktijk?

Dat komt omdat het digibeten zijn die totaal geen verstand van zaken hebben.
Bij ons lopen zat van dat soort randdebielen rond.
Wat je nu kan doen is je arduino erop aan sluiten en die robot volledig laten werken.
Dan laat je ze zien wat en hoe..
Vervolgens zeg je en nu haal ik mijn aansturing eraf en gaan jullie weer pogingen wagen met je dure shit.

« Reactie #238 Gepost op: 2014/11/16, 13:34:58 »

Heb je inmiddels al nagedacht? Want tot dusver lijk je de zoveelste op dit forum te zijn die zegt ideetjes te hebben voor de website en na te zullen denken over de uitvoer ervan maar nooit meer iets van zich laat horen :(

« Reactie #239 Gepost op: 2014/11/16, 14:06:33 »
Citaat
Want tot dusver lijk je de zoveelste op dit forum te zijn die zegt ideetjes te hebben
Is dit niet ietwat denigrerend?
Want ik geloof toch dat iedereen zelf uitmaakt waar en hoe hij/zij op een topic reageert ook al zijn er "uitspraken" gedaan.
Of zit je om werk verlegen?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

« Reactie #240 Gepost op: 2014/11/16, 14:48:25 »
Denigrerend? Of een vorm van teleurstelling uiten? Ik heb al meedere malen van mensen gehoord dat ze ideeën hebben voor de website, vervolgens zeggen ze erover na te denken en hoor ik niks meer. Dat vind ik jammer, want het zijn altijd goede ideeën en ik werk daarvoor graag de website bij want Ubuntu promoten is belangrijk.

« Reactie #241 Gepost op: 2014/11/16, 14:56:50 »
Citaat
Ik zal nadenken over je vraag wat er gedaan kan worden om meer ondernemers over de streep te trekken!
Volgens mij gaat dit niet over de website, maar alla!
mvg,  Peter

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #242 Gepost op: 2014/11/16, 14:57:12 »
3 weken geleden werd ik gebeld door een oude kennis van 73 jaar. Zijn pc (oude toren met Windows XP) wilde niet meer opstarten. Alles nagekeken, processor was de boosdoener. Ik had hier nog een redelijke Dell bak staan met een goede harddisk en processor, maar 512 mb geheugen. Deze persoon grbruikt de pc alleen maar voor internet en webmail. Mijn voorstel was om er Lununtu op te zetten, en dit was akkoord. De oude man is zeer tevreden, en tot op heden (nog) geen problemen.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

« Reactie #243 Gepost op: 2014/11/16, 15:17:10 »
Citaat
Ik zal nadenken over je vraag wat er gedaan kan worden om meer ondernemers over de streep te trekken!
Volgens mij gaat dit niet over de website, maar alla!

Dat gaat wel over de website. Post ervoor: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85227.msg928442#msg928442
"als je ideeën hebt voor ons (het Webteam) hoe wij de website kunnen verbeteren, kom maar op! :)"

en daar reageerde Krekel dus op met "ik ga nadenken".

« Reactie #244 Gepost op: 2014/11/16, 15:38:15 »
Volgens mij heb ik een andere bril als jij!  :rolleyes:

Hij heeft het om meer ondernemers te bereiken en dat gaat volgens mij niet zo goed via deze site.
Dus dat zou op een andere manier moeten gaan.
En daar gaat hij over nadenken.

Maar dat is nu eenmaal niet zo eenvoudig.  8-)
mvg,  Peter

« Reactie #245 Gepost op: 2014/11/16, 20:27:23 »
Wat inmiddels al ruim een maand geleden is. Daarom dat ik even mijn teleurstelling uitte.

Hij heeft het over deze site ja en zoals je weet zit ik in het Webteam dus kan ik de inhoud aanpassen waar nodig, zo ook gericht op ondernemers indien nodig. Alles voor Ubuntu! ;)

« Reactie #246 Gepost op: 2014/11/18, 15:35:48 »
Hoi Vistaus,

Voor overstappers is deze informatie heel belangrijk:

Als ik overstap van, zeg Windows, welke vervangende software is er dan?
En daarnaast informatie of de software ook werkt onder Windows, of op Apple, zodat ik het een tijdje kan uitproberen voor ik overstap. Met plaatjes erbij.

Die specifieke informatie vind ik lastig te vinden op de Ubuntu website.
De informatie staat vaak diep in de menu's, waardoor je heel veel moet klikken voordat je antwoord krijgt op je vraag.
Soms zoek ik in de wiki, maar daar moet ik ook vaak klikken voordat ik iets vind, als het er al in staat.

Heb je hier iets aan voor de website?

Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #247 Gepost op: 2014/11/18, 15:47:55 »
@Kirstie: Ja en nee. Ja, want het is wel handig voor op de site. Nee, want we hebben er een Documentatie-artikel over (wiki) en daar gaat het Webteam niet over; daarvoor moet je bij het Documentatieteam zijn. Maar op zich staan er in de tour wel wat stukjes software genoemd, wellicht dat ik de tekst een beetje uit kan breiden met jou suggestie :)

« Reactie #248 Gepost op: 2014/11/18, 17:10:43 »
Hai Vistaus,
Aha, de wiki en de website zijn 2 verschillende comités? Ok.

Juist, dat artikel in de wiki, dat lijkt me primaire informatie. Ik had het echter nog nooit gezien, hoewel ik al heel lang heb zitten klikken. Je vindt het pas als je weet wat je in de zoekfunctie moet intoetsen.

Misschien kun je dit artikel  in de website wat aandacht geven. Ook voor ondernemers is dat belangrijke informatie. Tenminste, mits de informatie up-to-date is. Libre Office staat bijvoorbeeld niet in dat rijtje, zie ik. :(

« Reactie #249 Gepost op: 2014/11/18, 17:17:56 »
Nog een idee om Ubuntu onder de aandacht te brengen, zeker bij ondernemers: LinkedIn. Ik heb mijn blog over Inkscape gekoppeld aan mijn linkedin account, en ik post af en toe iets op LI. Vooral de informatie over gratis fantastische software zet ik daarop, zodat mensen de termen een keertje zien en als ze interesse hebben, kunnen ze verder klikken.