Je hoeft mij niet te vertellen hoe Windows werkt; ik heb er jaren mee gewerkt.
Maar de overstap maken en zorgen dat iedereen er mee kan werken, ook daar gaat tijd inzitten.
Plus als je met aparte proggies werkt, dan moet je daar toch weer alternatieven voor vinden.
Ik denk dat het aanleren van nieuwe software niet teveel werk is, dat is in een paar cursussen geregeld, en dit komt in grote bedrijven toch regelmatig voor omdat er nieuwe software aangeschaft word.
Een hele overstap maken hoeft niet zo heel veel tijd en energie te kosten, zeker niet voor het kantoor personeel.
Op mijn mans werk gaat dat dus niet lukken. Die maken behang en kunstleer. Daar is een apart programma voor gemaakt. Verder moeten de machines die de pasta's op het pvc zetten, ook die programma's kunnen, plus alle andere machines hebben weer andere proggies. etv. etc.
Dus ja, ik snap best dat niet iedere baas denkt, doe mij maar iets anders dan Windows.
Machine specifieke programma's die al dan niet op maat gemaakt zijn is een ander verhaal, daar komt het Vendor lock-in duiveltje weer om de hoek kijken.
Ondanks dat er tegenwoordig heel veel machines uitgerust zijn met een eigen computer en software zijn er idd altijd gevallen dat een aparte pc de boel moet aansturen of voor de plaatjes moet zorgen.
Deze computers kan je in dat bedrijf met rust laten dus gewoon op windows laten draaien.
Nog even over dat Vendor lock-in.......
Het bedrijf waar je man werkt zit zowiezo op drijfzand te werken, want zodra die software leverancier failliet gaat of anderzinds het pakket niet meer ondersteund staat het bedrijf stil.
Op zijn zachts gezegd bijzonder onderhandig, want dit kan wel eens het einde van het bedrijf betekenen.
Nogmaals daarnaast zijn er altijd een berg computers in een bedrijf te vinden die zonder problemen overgezet kunnen worden naar Linux - Ubuntu.