Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 79126 keer)

Offline Henkp

• Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #300 Gepost op: 2015/07/15, 13:49:43 »
@Vuurvosje,
Bij de introductie van UEFI werd al uitgelegd dat het een wapenwedloop is:
https://tweakers.net/nieuws/104223/hacking-team-gebruikte-uefi-rootkit-voor-spyware.html

@loti:
De kop boven dat artikel is stemmingmakerij. Wie is er boos? Ik niet.
In de tekst van het artikel wordt uitgelegd hoe je het kan uitschakelen.
Waar hebben we het over?

Dat neemt niet weg, dat het luizen streken zijn! Je moet het toevallig wel weten. Ik wist dat ook niet, en heb hem nu tegelijk op false gezet. En zeker als het ook waar is wat die wachtwoorden en namen betreft via Facebook!!

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #301 Gepost op: 2015/07/15, 13:54:41 »
Dat neemt niet weg, dat het luizen streken zijn! Je moet het toevallig wel weten. Ik wist dat ook niet, en heb hem nu tegelijk op false gezet. En zeker als het ook waar is wat die wachtwoorden en namen betreft via Facebook!!

Ik kende die zwakheid van die tool ook niet, maar ben so-wie-so niet happig op dat soort tools :
Oh lekker makkelijk, bewaren voor straks.
En daar gaat de data langs de ideale snelweg  ???

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #302 Gepost op: 2015/07/15, 14:00:38 »

Ik kende die zwakheid van die tool ook niet, maar ben so-wie-so niet happig op dat soort tools :
Oh lekker makkelijk, bewaren voor straks.
En daar gaat de data langs de ideale snelweg  ???

Ik heb die Pocket tool ook niet. Maar desondanks staat die regel wel in Firefox. en heb hem voor de zekerheid op false gezet.
Baat het niet dan schaad het niet. Daar ik zachtjes aan geen 1 browser meer vertrouw!!

« Reactie #303 Gepost op: 2015/07/15, 14:01:38 »
@loti:
De kop boven dat artikel is stemmingmakerij. Wie is er boos? Ik niet.
In de tekst van het artikel wordt uitgelegd hoe je het kan uitschakelen.
Waar hebben we het over?

Nou ik neem dit niet al te licht op...  >:(
Tegenwoordig zit alles in je browser: surfgeschiedenis, bookmarks, maar ook accounts, inloggevens, wachtwoorden etc. Dat wil je echt niet in handen van een 3e partij. En al helemaal niet op deze sneaky opt-out manier.

Kortom: een bizarre stap voor een opensource Browser.
(die aan de ene kant 'Do not track me" features inbouwt, en aan de andere kant deze gegevens verkoopt...)  ???
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 15:21:33 door VuurVosje »

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #304 Gepost op: 2015/07/15, 14:13:20 »
@Vuurvosje,
Bij de introductie van UEFI werd al uitgelegd dat het een wapenwedloop is:
foute link: HERSTEL Gevaarlijke rootkit verstopt zich dieper op schijf - 2011, Security.nl

Ik heb in een eerder bericht een foute link gestopt.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 14:15:32 door EZ-man »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #305 Gepost op: 2015/07/15, 14:24:48 »
Is Firefox ook niet meer te vertrouwen?

http://www.pcmweb.nl/nieuws/gebruikers-boos-over-verplichte-pocket-integratie-firefox.html
Loti, bedankt voor de tip,  in m'n Firefox staat browser.pocket.enabled nu op false

« Reactie #306 Gepost op: 2015/07/16, 14:42:28 »
Tja,als je op Facebook gaat zitten kan je nou eenmaal gedag zeggen aan je privacy!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #307 Gepost op: 2015/07/16, 15:24:18 »
Firefox heeft een ingebouwde optie die ervoor kan zorgen dat je een heel stuk sneller surft terwijl je toch niet gevolgd wordt. Als je de tracking-optie uitschakelt moet je minder laden en kunnen Facebook en andere sites je niet meer volgen.

1. Type in het adresveld (waar je normaal de URL ingeeft): about:config.
2. Je krijgt een boodschap (in het Engels) die je vertelt dat je op deze wijze je garantie kunt verliezen! Geen nood: als je belooft voorzichtig te zijn, mag je toch door. Klik op I’ll be careful, I promise!
3. Bovenaan zie je een zoekbalk (waar Search voor staat). Zoek op " privacy.trackingprotection.enabled "
4. Je krijgt één of twee lijnen te zien waarvan eentje " privacy.trackingprotection.enabled " is. Daarnaast staan drie kolommen: Status, Type en Value. Dubbelklik op false. De waarde (value) wordt true.
5. Sluit het venster.

« Reactie #308 Gepost op: 2015/07/16, 15:28:09 »
Bedankt henkp. Interessant zo'n 'verborgen' menu.
Maar doet dit hetzelfde als wanneer je noscript hebt draaien? Deze blockt dat soort scripts toch ook?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #309 Gepost op: 2015/07/16, 16:10:59 »
Bedankt henkp. Interessant zo'n 'verborgen' menu.
Maar doet dit hetzelfde als wanneer je noscript hebt draaien? Deze blockt dat soort scripts toch ook?

Dit is interessant voor Facebook gebruikers, plus dat hij wat sneller wordt.  =D

« Reactie #310 Gepost op: 2015/07/16, 16:18:31 »
Allemaal leuk,maar dat weerhoud Facebook niet er van om alles van jou te onthouden en eventueel te verkopen aan anderen die daar belangstelling voor hebben.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #311 Gepost op: 2015/07/16, 17:42:48 »
Firefox heeft een ingebouwde optie die ervoor kan zorgen dat je een heel stuk sneller surft terwijl je toch niet gevolgd wordt. Als je de tracking-optie uitschakelt moet je minder laden en kunnen Facebook en andere sites je niet meer volgen.

1. Type in het adresveld (waar je normaal de URL ingeeft): about:config.
2. Je krijgt een boodschap (in het Engels) die je vertelt dat je op deze wijze je garantie kunt verliezen! Geen nood: als je belooft voorzichtig te zijn, mag je toch door. Klik op I’ll be careful, I promise!
3. Bovenaan zie je een zoekbalk (waar Search voor staat). Zoek op " privacy.trackingprotection.enabled "
4. Je krijgt één of twee lijnen te zien waarvan eentje " privacy.trackingprotection.enabled " is. Daarnaast staan drie kolommen: Status, Type en Value. Dubbelklik op false. De waarde (value) wordt true.
5. Sluit het venster.
Ik gebruik Ghostery, volgens mij is deze actie dan overbodig... of denk jij daar anders over?

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #312 Gepost op: 2015/07/16, 17:55:11 »
@RikRik,

Ik gebruik ook Ghostery, maar dat neemt niet weg dat ik het voorgaande ook als extra geïnstalleerd heb.

De voornaamste reden is dat Facebook je niet kan volgen op de links die je aanklikt terwijl je met Facebook bezig bent.
En aangezien ik die gasten voor geen meter meer vertrouw, neem ik alle maatregelen die voorhanden zijn.

Hier de bron van dat bericht:  http://computertaal.info/2015/05/28/firefox-schakel-tracking-protectie-in-en-surf-sneller/

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #313 Gepost op: 2015/07/16, 18:49:19 »
@RikRik,

Ik gebruik ook Ghostery, maar dat neemt niet weg dat ik het voorgaande ook als extra geïnstalleerd heb.

De voornaamste reden is dat Facebook je niet kan volgen op de links die je aanklikt terwijl je met Facebook bezig bent.
En aangezien ik die gasten voor geen meter meer vertrouw, neem ik alle maatregelen die voorhanden zijn.

Hier de bron van dat bericht:  http://computertaal.info/2015/05/28/firefox-schakel-tracking-protectie-in-en-surf-sneller/
Ghostery ziet het "onzichtbare" web en spoort trackers, webbugs, pixels en webbakens op die op webpagina's geplaatst zijn,
maar in de Facebook op onze pc staat de teller van Ghostery op 0. Zijn er geen trackers op Facebook?
Bedankt voor de tip...

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #314 Gepost op: 2015/07/16, 19:04:51 »
@RikRik,

Ghostery ziet het "onzichtbare" web en spoort trackers, webbugs, pixels en webbakens op die op webpagina's geplaatst zijn,
maar in de Facebook op onze pc staat de teller van Ghostery op 0. Zijn er geen trackers op Facebook?
Bedankt voor de tip...

Ik weet niet of er geen trackers op Facebook zijn.
Maar bij mij staat de teller daar ook op nul.

Heb je ook nog die PDF file gelezen die in die hyper link staat?, is wel nuttig om dat ook te weten.  =D

Offline Tom

• Lid
« Reactie #315 Gepost op: 2015/07/16, 20:04:56 »
@RikRik,

Zo moet hij dan staan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #316 Gepost op: 2015/07/18, 19:13:40 »
Tsja, Goechel weet me toch nog te verbazen...  :o

Citaat
Google Photo is een bijtertje

Google Photo blijkt foto's te blijven verzamelen van een Android smartphone, ook al is de app van de telefoon verwijderd.

Tot deze bevinding kwam David Arnott, journalist van het Nashville Business Journal. Hij wiste alle foto's van Google Photo en verwijderde de app, maar ontdekte later dat er steeds nieuwe foto's van zijn gezin op zijn Google account terecht kwamen.

Het lijkt dat Google Photo het centrale instellingenmenu van Android hanteert om te bepalen of er een backup van foto's moet worden gemaakt in de cloud. Is de app verwijderd, blijft de algemene instelling actief.

Hoewel Arnott buitengewoon onaangenaam verrast was dat zijn telefoon nog altijd foto's deelde in de cloud, bleek dat Google dit een normale gang van zaken vind. "Het werkt zoals bedoeld", kreeg hij te horen.

Om te verhinderen dat de foto's naar de cloud worden gestuurd, is het mogelijk in de algemene instellingen de optie foto backup te deactiveren.
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/29/google-photo-is-een-bijtertje

« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 19:15:56 door VuurVosje »

« Reactie #317 Gepost op: 2015/07/18, 19:17:28 »
Hoe Goechel geld verdient aan de 'gratis' fotodienst:

Citaat
Waarom kiekjes een goudmijn zijn voor Google

Google's nieuwste fotodienst is gratis. Dag mag zo zijn, maar hoe genereert het bedrijf dan toch inkomsten uit die photo service? Het antwoord is heel simpel, via allerlei technieken worden de foto's gekoppeld aan metadata en daar valt geld mee te verdienen.

Waar je inde iCloud van Apple zo'n 240 dollar per jaar kwijt bent voor een opslagruimte van 1 terabyte, kost dat bij Dropbox 100 dollar per jaar. Bij Flickr is het wel gratis, maar dan moet je wel genoegen nemen met paginagrote advertenties die om de haverklap in beeld komen. Google is ook gratis, en daar is helemaal geen sprake van hinderlijke reclames.

Verdienmodel
Google fungeert als opslagplaats voor allerlei foto's, in de wetenschap dat die kiekjes heel wat vertellen over het leven van degene die ze heeft gemaakt. Waar gaat hij of zij vaak heen? Wat eet of drinkt de persoon het liefst en hoe gebeurt dat, alleen met z'n tweeën of vaak met hele groepen? Uit al die gegevens kan een profiel van de gebruiker worden bepaald, waarvoor adverteerders uiteraard belangstelling hebben. Drinkt iemand vaak cola? Bepaalde adverteerders smullen van die informatie en zijn bereid om Google daarvoor te betalen.

Hoe het werkt
De metadata moet actief bij de foto's worden gezocht en daarvoor heeft Google inmiddels een heel scala aan hulpmiddelen voorhanden. Het toverwoord daarbij is 'machine vision', ofwel het vermogen van de computer om via een geavanceerde toepassing beelden te kunnen analyseren. "Die techniek is nog niet perfect, maar we komen al een heel eind", aldus Bradley Horowitz, VP van Google. Maar hij voegt daar wel aan toe dat een grote massa van niet-perfecte metadata veel gheld kan opleveren. In elk geval meer dan een kleine hoeveelheid perfecte metadata.

Slim combineren
Google zal zeker gebruik maken van het feit dat series foto's achter elkaar zijn genomen en dus een verhaaltje vertellen.  Va software kunnen de individuele foto's aan elkaar worden gebreid. Onvolkomenheden, zoals over- of onderbelichting worden dan meteen weggehaald. Wat ontstaat is een beeld over een bepaalde tijdsperiode, bijvoorbeeld een dag of een week. Uit de beeldvolgorde kunnen patronen worden afgelezen, bijvoorbeeld dat iemand 4 koppen koffie per dag drinkt of geregeld heen en weer reist tussen twee plaatsen. Dit wordt mede mogelijk doordat de EXIF-informatie van de foto's wordt meegenomen in de berekeningen. Tijden en plaatsen van opnames worden daardoor zichtbaar.

Beeldherkenning
Het is zelfs mogelijk dat het systeem achterhaalt met wie je op een selfie staat. Die mensen zijn kennelijk vrienden en die kunnen eventueel worden ingeschakeld om je van advies te dienen wanneer  een bepaalde advertentie in beeld komt. Ongeveer zoals: "Wist je, dat John dit product vorige week ook heeft besteld"?

Lerende machines
De algoritmes waarmee Google de foto's uiteenrafelt kunnen profiteren van grote hoeveelheden bronmateriaal. Door de opslagruimte gratis aan te bieden is het erg waarschijnlijk dat die grote hoeveelheden bronmateriaal er inderdaad komen.
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/22/waarom-kiekjes-een-goudmijn-zijn-voor-google

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #318 Gepost op: 2015/07/18, 19:58:53 »
Citaat
Google Photo is een bijtertje
Google Photo blijkt foto's te blijven verzamelen van een Android smartphone, ook al is de app van de telefoon verwijderd.

Je kan je er tegen wapenen door de  sync-instellingen te wijzigen:
Citaat
How to FIX and Protect yourself:  http://thehackernews.com/2015/07/google-photo-app-sync.html
 So if you are an Android user and looking to avoid having your personal photographs on your phones automatically being stored on the web, you need to disable the sync option from either the Google Photos app(if installed on phone) or from your phone's Google Settings.

Je zou verwachten dat als default-waarde geldt  niet delen , maar er is helemaal geen reden meer om aan te nemen dat een leverancier te vertrouwen is. 'Gratis' is het nieuwe wurgcontract. Pas op.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #319 Gepost op: 2015/07/18, 20:10:15 »
Privacybeleid van Google:
Hoe we gegevens gebruiken die we verzamelen
We gebruiken de gegevens die we uit al onze services verzamelen om de services te leveren, te onderhouden, te beveiligen
en te verbeteren, om nieuwe services te ontwikkelen en om Google en onze gebruikers te beschermen. We gebruiken
deze gegevens ook om gepersonaliseerde inhoud aan u te leveren, zoals relevantere zoekresultaten en advertenties.

https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/nl//intl/nl/policies/privacy/google_privacy_policy_nl.pdf

De film Ex Machina al gezien?   ;-)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #320 Gepost op: 2015/07/18, 23:48:37 »
Je kan je er tegen wapenen door de  sync-instellingen te wijzigen
De ownCloud app voor Android kan je foto's automatisch uploaden naar je eigen ownCloud server, gegarandeerd 100% privacy en vrij van reclameboodschappen. :)

https://doc.owncloud.org/android/android_app.html#settings
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #321 Gepost op: 2015/07/18, 23:52:56 »
automatisch uploaden naar je eigen ownCloud server, gegarandeerd 100% privacy en vrij van reclameboodschappen. :)

Verstand is 'FREE'.   ^-^

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #322 Gepost op: 2015/07/19, 00:13:12 »
Je kan je er tegen wapenen door de  sync-instellingen te wijzigen
De ownCloud app voor Android kan je foto's automatisch uploaden naar je eigen ownCloud server, gegarandeerd 100% privacy en vrij van reclameboodschappen. :)

https://doc.owncloud.org/android/android_app.html#settings
Maar helemaal Google-vrij is Owncloud niet We use Google Analytics, HubSpot and, sometimes, other third-party analytics services on our web sites to understand how people use our web pages https://owncloud.com/privacy-legal/
webwereld.nl/beveiliging/79102-gebruikers-google-analytics-schenden-nederlandse-privacywet

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #323 Gepost op: 2015/07/19, 00:20:59 »
Maar helemaal Google-vrij is Owncloud niet We use Google Analytics, HubSpot and, sometimes, other third-party analytics services on our web sites to understand how people use our web pages https://owncloud.com/privacy-legal/
Dat betreft de website van ownCloud, mijn eigen ownCloud systeem (op basis van de open source software van ownCloud) is per definitied 100% Google vrij!

Dat ze voor hun eigen website Google Analytics gebruiken moeten ze zelf weten, dat doen wel meer websites (Ubuntu-nl NIET :P).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #324 Gepost op: 2015/07/19, 10:52:09 »
De ownCloud app voor Android kan je foto's automatisch uploaden naar je eigen ownCloud server, gegarandeerd 100% privacy en vrij van reclameboodschappen.

Ok, duidelijk.. je gebruikt (betaald) Owncloud  in je Google -Android -telefoon.. 
Op dit moment gebruik ik (gratis) Google Drive op al m'n Android en Linux apparaten, werkt perfect, en reclame heb ik nog nooit gehad, Ik blokkeer alle trackers met Ghostery; ontvang ik daarom geen persoonlijke reclameboodschappen?

Op dit moment heb ik nog geen probleem met Google, ik maak gebruik van  gratis Googlediensten.. ook in Ubuntu..   =D
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 10:53:53 door RikRik »