Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan een java programma met een link op het bureaublad gestart worden?  (gelezen 578 keer)

Offline bartveurink

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Met het volgende commando kan ik een java programma vanaf de terminal starten
java -jar programma.jarHoe met een link vanaf het bureaublad?

Offline Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Welke desktopomgeving?
In XFCE en Gnome2/MATE-derivaten is het gewoon een nieuwe starter aanmaken op de desktop. Bij Gnome3 gaat het niet, als ik me niet vergis.

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
Welke desktopomgeving?
In XFCE en Gnome2/MATE-derivaten is het gewoon een nieuwe starter aanmaken op de desktop. Bij Gnome3 gaat het niet, als ik me niet vergis.

Bij GNOME 3 heb je inderdaad standaard geen bureaublad, maar je kunt wel met Alacarte (GNOME's menubewerker) een starter maken in je applicatiesmenu.

Offline wowo

• Lid
Bij GNOME 3 heb je inderdaad standaard geen bureaublad, maar je kunt wel met Alacarte (GNOME's menubewerker) een starter maken in je applicatiesmenu.
Ik heb ubuntu gnome (=gnome 3) in virtualbox draaien en daar heb ik toch gewoon een bureaublad (desktop)
zie ook :http://ubuntugnome.org/screenshots/
Of bedoelde je iets anders ?
Desktop Ubuntu 16.04 LTS

Offline Vistaus

• Webteam
    • vistaus
Ik heb ubuntu gnome (=gnome 3) in virtualbox draaien en daar heb ik toch gewoon een bureaublad (desktop)
zie ook :http://ubuntugnome.org/screenshots/
Of bedoelde je iets anders ?

Ja, ik bedoelde dat (zoals Bloom ook al een beetje probeerde te zeggen) je op GNOME 3 standaard geen echt bureaublad hebt omdat je er geen snelkoppelingen enzo op kunt plaatsen. (volgens mij kan je dat met een tweak in Dconf-editor wel een beetje instellen maar out-of-the-box is het bureaublad alleen een leuk achtergrondje en meer niet).

(btw: ik heb zelf Arch met GNOME 3, hiervoor gebruikte ik ook Ubuntu GNOME Edition met GNOME 3)

Offline bartveurink

• Lid
Ik gebruik om een koppeling te plaatsen:
gnome-desktop-item-edit --create-new ~/BureaubladEen gewone toepassing wil wel, maar geen verwijzing naar java met een .jar bestand.

De standaard desktop gebruik ik. Klopt dat dat Unity is?

Offline vanadium

• Lid
Door nu die koppeling aan te passen en daar het commando van je eerste post in op  te nemen (Exec=...) zou het moeten werken.

Offline bartveurink

• Lid
Dit staat er in HexGame.desktop

#!/usr/bin/env xdg-open
[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=false
Icon[nl_NL]=gnome-panel-launcher
Name[nl_NL]=HexGame
Exec=java -jar ~/Java_apps/programma.jar
Name=HexGame
Icon=gnome-panel-launcher

Deze word zo niet geopend.

Offline bartveurink

• Lid
Het probleem zit hem in ~ teken voor de home-map.
Deze veranderd in /home/<naam>
Hiermee is dit opgelost.