Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-abused-trademark  (gelezen 9584 keer)

Re: Ubuntu-abused-trademark
« Reactie #25 Gepost op: 2013/11/09, 14:02:05 »
Ik wil toch wel weten wat ik koop.

Je weet toch wat je koopt? Een pakje boter is niet ineens een zakje geraspte kaas als je het merkje eraf haalt...
(daarbij zijn er al zat merkloze producten, zie kleding maar ook bijv. geraspte kaas)

« Reactie #26 Gepost op: 2013/11/09, 14:07:10 »
Coca Cola smaakt echter totaal niet als de Cola van de jumbo, dus nee je weet niet exact wat je koopt, smaken verschillen en de cola van de jumbo vind ik echt enorm goor, maar het is toch wel nog altijd te koop dus het word wel verkocht.

zommige produten maakt het niet uit, kleding bijvoorbeeld kijk ik naar de prijs en het kledingstuk zelf, niet naar het merk, maar voor eten en drinken werkt dat niet.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2013/11/09, 15:05:57 »
Citaat
Update: Dit is wat mag en niet mag: http://www.canonical.com/intellectual-property-policy
Citaat

Wij van WC eend gevoelens..........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2013/11/09, 15:48:04 »
Trouwens even een zijspoortje: welke meerwaarde biedt het scriptje van Fixubuntu t.o.v. het uitschakelen van reclame via de privacy-instellingen?
Voor zover ik zie niets dat te maken heeft met het uitzenden of krijgen van informatie over internet: door de instellingen worden geen zoektermen uitgestuurd, en ook geen zoekresultaten van internet ontvangen.

Daarnaast worden scopes uitgezet: misschien is dat nuttig om prestatieredenen als je ze toch niet gebruikt omdat geen zoektermen uitgestuurd worden. Ik denk echter niet dat je dit merkt.

Tenslotte worden verbindingen met de ubuntu server geblokkeerd: ik denk dat dat paranoia is (zegt ie trouwens zelf: ingesteld "just in case"): als ondanks de vorige instellingen toch nog zoektermen uitgestuurd zouden worden, dan worden die geblokkeerd.

Dus nee, ik denk dat dit scriptje geen enkele meerwaarde biedt.

Ik wijzig wel sommige van die instellingen om ook andere lokale lenzen dan "applications" en "files" uit te schakelen, zoals video, music, photos.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2013/11/09, 15:53:40 »
"Je zou niet goed meer weten wat je juist koopt."

Dat maakt mij anders erg weinig uit. Zolang er opstaat wat het product is (bijv. half-om-half-gehakt, cola, ribbelchips) en de prijs-/kwaliteitverhouding is goed dan hoeft er van mij geen merk op te staan.
.....[Moderatorknip] We spelen niet op de man....
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 01:19:21 door Prosper »
Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #30 Gepost op: 2013/11/09, 20:18:37 »
Coca Cola smaakt echter totaal niet als de Cola van de jumbo, dus nee je weet niet exact wat je koopt, smaken verschillen en de cola van de jumbo vind ik echt enorm goor, maar het is toch wel nog altijd te koop dus het word wel verkocht.

zommige produten maakt het niet uit, kleding bijvoorbeeld kijk ik naar de prijs en het kledingstuk zelf, niet naar het merk, maar voor eten en drinken werkt dat niet.

Maar dat is een kwestie van smaak. Ik mag eigenlijk geen cola maar ik heb stiekem wel eens Coca Cola gedronken en later een keer stiekem Lidl-cola. Proefde geen verschil. Coca Cola had iets meer koolzuur maar de smaak was verder hetzelfde. Ik proef slechts in hele uitzonderlijke gevallen een verschil tussen merken. Dus dat is maar net hoe je smaak is...

....[geknipt door moderator].... Prosper
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 01:18:37 door Prosper »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2013/11/09, 22:22:39 »
Ik ga af op mijn gevoel
Bij dit soort topics ga ik af op feiten.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #32 Gepost op: 2013/11/10, 01:22:18 »
Moderatorcommentaar:
Ik heb een paar stukjes tekst en een bericht verwijderd omdat er even op de man werd gespeeld. Het ging sowieso al helemaal niet meer over het oorspronkelijke onderwerp ...
Laten we het gewoon netjes houden.

Prosper.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #33 Gepost op: 2013/11/10, 11:11:40 »
@testcees: En dat is je goed recht, maar ieder zo zijn keuze hè :)

Ontopic: Mark biedt zijn excuses aan: http://www.muktware.com/2013/11/ubuntus-mark-shuttleworth-apologizes-tea-party-remark-fixubuntu-take-notice/15710

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #34 Gepost op: 2013/11/10, 16:22:06 »
Ontopic: Mark biedt zijn excuses aan
Excuses ja maar helaas geen woord over de ‘boodschap’ achter fixubuntu.com:
Standaard deelt een installatie van Ubuntu gegevens over je computergebruik via internet en zal (minimaal) Canonical (en mogelijk ook andere bedrijven) deze analyseren om gerichte reclame te kunnen presenteren.
Wie daar problemen mee heeft moet zelf actie nemen om dit te ‘fixen’.

Door deze functie standaard (en ongevraagd) aan te zetten bij een nieuwe installatie geeft Canonical de indruk dat het (tegenwoordig) heel normaal (en zonder risico) is om via internet veel persoonlijke gegevens te delen met bedrijven (en overheden?).

Wie de (weloverwogen) standaard instellingen van Ubuntu niet wil gebruiken gunt Canonical blijkbaar geen inkomsten of heeft 'iets te verbergen'?

Canonical zal wel goede redenen hebben hiervoor te kiezen in plaats van de privacy van Ubuntu gebruikers zo veel mogelijk te beschermen. :evil:

« Reactie #35 Gepost op: 2013/11/10, 20:10:29 »
Daar gaan we weer..........

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #36 Gepost op: 2013/11/10, 22:55:54 »
Beetje offtopic: Het is vanaf 13.10 weer ietsjes lastiger geworden om privacyinstellingen van de Dash geheel te 'fixen'. Het heet nu Beveiliging & Privacy en  het tabblad zoeken is niet meer het 1e tabblad.

Waren internetzoekresultaten tot 13.10 uit te schakelen via Systeeminstellingen -> Privacy -> schuifje op Uit zetten.

In 13.10 zijn internetzoekresultaten uit te schakelen via Systeeminstellingen -> Beveiliging & Privacy -> tabblad Zoeken -> schuifje op Uit zetten.

Of https://fixubuntu.com/  :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2013/11/12, 18:40:56 »
Strikt legaal had Canonical het wel bij het rechte eind, maar het was inderdaad een PR blunder dit op zo een harde, niet tactische manier aan te pakken.

Offline bijd3hand

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2013/11/14, 22:44:09 »
Beetje offtopic: Het is vanaf 13.10 weer ietsjes lastiger geworden om privacyinstellingen van de Dash geheel te 'fixen'. Het heet nu Beveiliging & Privacy en  het tabblad zoeken is niet meer het 1e tabblad.

Waren internetzoekresultaten tot 13.10 uit te schakelen via Systeeminstellingen -> Privacy -> schuifje op Uit zetten.

In 13.10 zijn internetzoekresultaten uit te schakelen via Systeeminstellingen -> Beveiliging & Privacy -> tabblad Zoeken -> schuifje op Uit zetten.

Nou, ben benieuwd hoe het in 14.04 gaat worden dan. Moet je zeker 3 pagina's doorworstelen tot je het juiste vinkje vind :D

Ik vraag mij wel eens af, X- en KUbuntu hebben geen dash, maar zou er ergens ook commerciele info geupload worden? Bij zoeken in het Software Centrum bijvoorbeeld? Als ik zoek, krijg ik steeds meer commerciële resultaten...

« Reactie #39 Gepost op: 2013/11/14, 22:50:03 »
3 pagina's? Neh, in 14.04 wordt het vast een reeks terminalopdrachten.

sudo apt-get remove dash-shopping-lens
sudo systemctl stop canonicalinternetservices
sudo rm /etc/rc.d/canonicalinternetservices
sudo reboot

:P

« Reactie #40 Gepost op: 2013/11/15, 00:44:02 »

Nou, ben benieuwd hoe het in 14.04 gaat worden dan. Moet je zeker 3 pagina's doorworstelen tot je het juiste vinkje vind :D

Ik vraag mij wel eens af, X- en KUbuntu hebben geen dash, maar zou er ergens ook commerciele info geupload worden? Bij zoeken in het Software Centrum bijvoorbeeld? Als ik zoek, krijg ik steeds meer commerciële resultaten...

Welk softwarecentrum? In Kubuntu zit alleen Muon en die heeft geen speciale connectie met Canonical (ik zie er geen leuke tips van Amazon of Ubuntu Music iig) of je moet handmatig het Ubuntu softwarecentrum installeren, geen idee of dat goed gaat in KDE. Uiteraard geeft elke pakketbeheerder wel gegevens door aan Canonical, namelijk dat je een pakket wil hebben en daarbij is je IP ook wel zo handig :P

« Reactie #41 Gepost op: 2013/11/15, 11:19:26 »
@erik: Maar wat nu als je via Muon een stukje software wilt kopen? Dat kan sinds 13.10 ook (tenminste, dat begreep ik toch). Waar maakt het dan verbinding mee?

« Reactie #42 Gepost op: 2013/11/15, 15:20:21 »
@erik: Maar wat nu als je via Muon een stukje software wilt kopen? Dat kan sinds 13.10 ook (tenminste, dat begreep ik toch). Waar maakt het dan verbinding mee?

Geen idee, eigenlijk gebruik ik Muon Discover nooit maar altijd de klassieke pakketbeheerder van Muon. Heb het net even nagekeken en ik kan er geen commerciële software ontdekken. Heb een aantal commerciële games geprobeerd die ik op https://apps.ubuntu.com/ had gevonden maar die vindt Muon niet.