Ja..,
DDR3200 = 400 Mhz (3200 / 8(bit?*) = 400
PC800 kan ik niet helemaal verklaren vanuit de Bit/Byte theorie, tenzij Intel heeft geredeneerd dat (uit marketing oogpunt) het wel leuk leek om de
verplichting[/i] om 2 dezelfde banken te plaatsen als een pré te presenteren.
Dat is namelijk niet waar, 2 maal een 400Mhz RAM module werkt NIET even snel 1 module op 800 Mhz.
Ik zal (proberen) het niet té technisch te maken maar;
1 geheugen bankje van 1024 MiB (omvang geheugen) dat werkt op 400 Mhz (bussnelheid) kan 1024 lijnen aan code "onthouden" en 800 miljoen (
Mega[/i]) bewerkingen per seconde uitvoeren.
MAAR, er is
nog een variabele waar rekening mee dient te worden gehouden, de
busbreedte[/u] (de hoeveelheid informatie die per seconde kan worden verwerkt).
Als ik de keuze heb tussen ofwel 2 geheugenmodules met een geheugenomvang van 512 MiB en bussnelheid van 400Mhz of één geheugenbank met een geheugenomvang van 1024 MiB en bussnelheid van 400Mhz zou ik (theoretisch**) moeten kiezen voor 2 maal 512 MiB.
Theorie**[/u]
Bij een wenselijke geheugenomvang van 1024 Mib en een bepaalde maximale busbreedte (hoeveelheid informatie die deze kan verwerken per seconde) is het (
theoretisch**[/i]) verstandiger om 2 modules te plaatsen van 512 MiB dan één van 1024 MiB.
En viermaal 256 MiB is (wederom
theoretisch**[/i]) sneller (en dus verstandiger) dan tweemaal 512 MiB.
Dit komt misschien vrij technisch over maar ik kan het aan de hand van een (vrij basaal) voorbeeld duidelijk maken.
STEL: Er is een discotheek waar een portier controleert op de kledingvereisten
om binnen te komen;
Situatie 1: Er is één portier die maximaal 5 mensen per minuut kan controleren,
er is één deur waar maximaal 5 mensen per minuut door kunnen.
Situatie 2: Er is één portier die maximaal 10 mensen per minuut kan controleren,
er is één deur waar maximaal 5 mensen per minuut door kunnen.
Situatie 3: Er zijn 2 portieren die (gezamenlijk) 10 mensen per minuut
kunnen controleren en er zijn TWEE deuren waar (gezamenlijk)
maximaal 10 mensen per minuut door kunnen.
Aan welke situatie geef je de voorkeur als je snel naar binnen wilt?
Als je de keuze hebt tussen situatie 1 en 2, situatie 1
of situatie 2 (beide even lang wachten)
Als je de keuze hebt tussen situatie 1, 2 of 3, natuurlijk situatie 3. (minste wachttijd)
Iets soortgelijks doet zich (theoretisch**) voor bij de keuze tussen meerdere geheugenmodules of één geheugenmodule.
Tenzij die enkele geheugenmodule tweemaal zoveel informatie per seconde kan verwerken (de busbreedte) heeft een groter geheugen geen voordeel.
* 8bit = 1 Byte, 1024bit= 1 Kilobit (dus 8142 bit = 8 Kilobit en 1 Kilobyte)
** Deze redenering doet alleen in
theorie[/b] opgeld want in praktijk blijkt dat de communicatie tussen geheugenbanken (vele malen) langzamer is dan de communicatie binnen in de geheugenbank.
Als de bussnelheid van een moederbord 1Ghz (1024 Mhz = 1231576 Hz)
zou kunnen zijn dan nog zou de communicatie tussen 2 geheugen banken 1/1231576 seconde = 0.000000812 seconde duren (de tijd om één bit aan informatie, oftewel 1 of 0, door te sturen waar 1 bijvoorbeeld
ja, ik[/u] heb de informatie ontvangen betekend en 0
nee, ik[/u] heb de informatie niet ontvangen).
Als je bedenkt dat een RIMM een bussnelheid heeft van 45 ns (1 ns (
nanoseconde = 1/1.000.000.000 seconde) betekend dit dat deze één bewerking (het verzenden van een 1 of 0) kan uitvoeren in 0.000000045 seconde)
In vergelijking een moederbord met een bussnelheid van 1024Mhz kan één bit aan informatie verwerken in 0.000000812 seconde.
Ik zal ze onder elkaar zetten om het verschil duidelijk te maken;
0.000000812 seconde = Tijd om 1 bewerking uit te voeren "via" het moederbord;
0.000000045 seconde = Tijd om 1 bewerking uit te voeren binnen in een geheugenmodule
0.000000812 gedeeld door 0.000000045 = 18.044444444.
Oftewel tenzij er sprake is van meer dan 18
parallele[/i] geheugenmodules zal één geheugenmodule van bijv. 9 GiB (als die zouden bestaan)
altijd sneller (kunnen) werken als 18 modules van 512 MiB (als je die überhaupt op een moederbord zou kunnen plaatsen

)
Zo dit was weer een lesje in (complexe) wiskunde ten behoeve van de achtergrond kennis voor het gebruik van computeronderdelen.
Nu is het wederom tijd voor enkele welverdiende uren slaap.
Tot morgen *gaap*
PS mocht het zo zijn dat ik ergens een tiepfout gemaakt heb, bij voorbaat mijn excuses. Ik kom namelijk net terug van een avondje uit *hik* dus ik ben niet meer
volledig helder *hik*.
*geeuw*
PPS Hoe denk je dat aan het voorbeeld van de portier kom