ik heb de (totnogtoe) 2 bladzijden van dit topic eens bestudeerd en volgens mij spelen er een aantal zaken:
Vreemd dat ALLE (hoeveel?) usb-sticks niet meer benaderbaar zijn, nouja, 1 of 2 zou kunnen, maar volgens de wet van .....? (weet ik zo gauw niet) lijkt het mij stug dat ze allemaal kaduuk zijn. Enfin, het komt vaak voor dat men de sticks er zomaar uittrekken, zonder deze fatsoenlijk af te melden.
Het maakt daarbij niet uit onder welk besturingssysteem dit gebeurt, maar het kan gevolgen hebben voor het bestandssysteem op de sticks, soms ook voor het filesystem van het OS!
Dan het punt van de rechten op bestanden enz. ik zou zelf voor bestandssysteemcontrole gaan, zowel onder Windows als onder Linux. Onder Windows kan met met de rechtermuisknop klikken op bijv. de C:/ schijf en dan kiezen voor controleren (2 hokjes aanvinken in het submenu), bij een herstart zal eerst de schijf(partitie) gecontroleerd worden voordat Windows zelf opstart.
In Linux zou dit zo moeten:
a) using /forcefsck
By creating /forcefsck file you will force the Linux system to perform a full file system check. Create a file called forcefsck: sudo touch /forcefsck Now reboot the system by:
b) using shutdown command
The -F option force fsck on reboot, login as root and type the following command to reboot and run fsck: # sudo shutdown -rF now
Want ik vind het ook vreemd dat je zelfs met een live cd / dvd geen toegang tot bestanden krijgt.
Als laatste kun je de harde schijf testen op slechte blokken
Doe dit alleen met een livecd, zodat je zeker weet dat de schijf alleenlezen is! met: sudo badblocks -v /dev/sdX, waarbij X de fysieke harde schijf is, dus bijv. sudo badblocks -v /dev/sda voor de eerste harde schijf.

my2cents...