Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [NU WEL OPGELOST MET VEEL DANK] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04  (gelezen 10104 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
[NIET OPGELOST] Re: Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #25 Gepost op: 2013/07/04, 20:38:23 »
Hé Janno, dat is echt een rotopmerking!
Je zegt nu eigenlijk tegen me: "jij hoort niet bij de club, jij bent te dom om met Linux te werken".
Ben je zelf zo slim dan??? Waarom ben je dan geen steunpunt?  ;)

-------------------

Voor de ánderen: het overzetten van mijn bestanden met Diskinternals Linux is gelukt.
Ontzettend veel dank voor het beantwoorden van een paar van mijn vragen. Ik had ERG graag willen weten hoe ik mijn rechten kon wijzigen vanuit de root-positie, maar dat komt een andere keer hopelijk wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/05, 15:47:26 door Sophia »

Offline Tom

• Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #26 Gepost op: 2013/07/04, 21:09:47 »
Sophie ,je hoort bij de club ,vind u een kanjer en doorzetter (offtopic)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #27 Gepost op: 2013/07/04, 21:10:59 »
Sophie ,je hoort bij de club ,vind u een kanjer en doorzetter (offtopic)

Kan het niet meer dan eens zijn met deze opmerking! :)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2013/07/05, 00:45:50 »
Ontzettend veel dank voor het beantwoorden van een paar van mijn vragen.
Graag gedaan :) maar meer met geluk dan wijsheid. Het is niet normaal dat je na een upgrade niet meer bij je bestanden kan. Ubuntu gebruik ik juist vanwege de optie "install once and update forever". Desondanks wat nu als de harde schijf "gewoon" kapot gaat of de computer (omdat <vul maar een rede in>) helemaal niet meer opstart?
Mijn usb-sticks zijn ook opeens allemaal stuk, dus ik heb nergens backups.
Wat een pech, heb je meerdere backups, wil je deze kunnen gebruiken!
Gebruik je wel goede kwaliteit usb-sticks? (bij voorkeur geen gratis usb-sticks ofzo, het is je wat waard of niet?). Hoeveel usb-sticks gebruik je en rouleer je de usb-sticks zodat ze allemaal even vaak worden gebruikt? Klinkt flauw maar koppel usb-sticks goed af voordat je ze verwijderd. En, klinkt wellicht nog flauwer, controleer (regelmatig maar zeker voor een upgrade) of je ze weer kan insteken en ziet dat al je belangrijke bestanden er op staan en je deze ook weer kan inlezen.

Of denk na over een goed alternatief zonder (alleen) usb-sticks. Ook als je Vista gebruikt. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sophia

• Lid
Re: [NIET OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #29 Gepost op: 2013/07/05, 14:11:22 »
Wow Tom, Vistaus en testcees, dank jullie wel!! Daar word ik helemaal blij van hoor  =D

Testcees, ik heb een tijdje geleden een laptop van iemand gekregen, die Ubuntu (12.10) er al op had gezet. Ik  vond die niet zo fijn werken en heb toen de upgrade naar 13.04 gemaakt, omdat ik niet beter wist dan dat alle .04-versies langer ondersteund werden (klopt dus niet weet ik nu).
Mijn usb-sticks heb ik daarbij w.s. te intensief gebruikt, want daarna deden ze het allemaal opeens niet meer. Gisteren eentje toch weer aan de praat gekregen trouwens. Het zijn wel goeie hoor, maar ik heb ze denk ik iets te vaak volgeladen en weer geleegd ;).

ik ben ondertussen gewoon weer doorgegaan, want een doorzetter ben ik inderdaad haha
En als je linux gebruikt, moet je toch aan die terminal. Dus ik heb alle commando's die ik kon vinden, genoteerd en ben aan de slag gegaan met dat .Xauthority. Erop, eraf, rechten wijzigen pfff ... toen naar .xsession-errors en -.old. Geen enkele verandering! De melding blijft: FAILED TO LOAD SESSION UBUNTU

Als ik dan de terminal inga op de inlogpagina, krijg ik gelijk deze melding bij de login:

*Stopping System V runlevel compatibility
*Starting
*Starting crash report submission daemon
*Starting Samba Winbind

Ben op zoek naar wat dat betekent, nog niet gevonden. Weet iemand het misschien? ik wil echt graag mijn installatie behouden, anders moet ik ook mijn mail weer opnieuw instellen in Thunderbird. Dat geeft iedere keer gedoe en daar heb ik het eigenlijk te druk voor ... Dus als iemand iets weet, heeeel graag!

« Laatst bewerkt op: 2013/07/05, 15:47:56 door Sophia »

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2013/07/05, 14:35:14 »
Heb van alles gevonden met deze codes, maar niet zo'n probleem als ik zelf heb, voorzover ik begrijp. Vorige kernels heb ik allemaal al uitgeprobeerd, zowel in gewone als in herstelmodus. Alle opties daar geprobeerd, maar niets werkt. Dat word nl. geadviseerd bij de mensen die die codes krijgen bij hun login. Dus ik vertel maar vast dat ik dat al heb gedaan  ;) =D

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2013/07/05, 15:08:18 »
Iets wat ik vond, was oudere kernel weer eens proberen en dan in de terminal (bij inloggen, anders doet'ie het helemaal niet, als root) dit intypen

Citaat
sudo dpkg --configure -a

Nop, verder zoeken dus. Toen vond ik dit:

Citaat
startx

ook ingetypt in de terminal  =D en toen kreeg ik dit:

Een heel verhaal over wat ie allemaal wel ging opstarten etc. en toen dit:

Citaat
Errors from xkbcomp are not fatal to the X server
xinit: connection to X server lost
waiting for X server to shut down
Server terminated successfully (0). Closing log file

Dus dan is er iets met ene X server ... kan geen antwoord hierop vinden! krijg hem niet meer aan de praat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2013/07/05, 19:28:38 »
Hehé, is er nog iemand die iets weet??

ik zit nu al een week met een stukke computer. Als ik de hele installatie overnieuw moet doen, ben ook nog dagenlang bezig alles weer in orde te maken. Kan niet voor alleenstaand en hardwerkende moeder. Dus als iemand iets weet?? GRAAAGGGGG en veel dank bij voorbaat

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2013/07/05, 19:38:34 »
Hehé, is er nog iemand die iets weet??

Beste Sophia, ik volg dit topic al een paar dagen en neem me niet kwalijk dat ik het zeg, maar erg veel geduld heb je niet. ;) Natuurlijk is het ontzettend vervelend als een pc niet doet wat jij wilt, maar dit is een forum, geen chatgroep waar je direct antwoord krijgt. Je zult dus gewoon moeten wachten tot iemand jouw bericht leest én dan ook nog een oplossing voor je heeft.
Als ik me niet vergis staat in de forumregels dat je pas opnieuw aan de bel mag trekken wanneer er na twee of drie dagen nog steeds niemand op jouw vraag heeft gereageerd. Jij trekt nu, en niet voor de eerste keer, al na een paar uur aan die bel. Heeft geen zin, hoor. Gewoon wat meer geduld opbrengen en wachten op degenen die jou antwoord kunnen geven. ;)

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2013/07/05, 19:56:21 »
Probeer dit eens,
http://riveridea.wordpress.com/2012/03/22/how-to-solve-failed-to-load-session-ubuntu/

sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get -f install
sudo dpkg-reconfigure ubuntu-desktop
sudo reboot

If above wasn’t sufficient try:
sudo apt-get install gnome-session
sudo apt-get install lightdm
sudo apt-get install unity-greeter
sudo dpkg-reconfigure lightdm

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2013/07/06, 10:45:48 »
Bedankt Jan! Ik heb alles op een briefje genoteerd en uitgevoerd. Nagekeken op fouten etc., site van Riveridea bekeken, maar helaas ... ook dit doet het niet.

Er is een soort dominosysteem in werking gekomen, dat bestand na bestand aantast. Dit leek me mede daarom een goede oplossing, maar ik moet toch nog verder zoeken. Ik heb ook het gevoel dat het probleem niet opgelost zal zijn, als ik een schone installatie van Ubuntu op de pc zet. Ben aan het googlen

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2013/07/06, 13:30:13 »
Nou, we komen er wel!

Na Jans idee ben ik nog meer gaan zoeken op Google en vond ik dit hier: http://askubuntu.com/questions/279001/does-ubuntu-gnome-13-04-contain-gnome-classic-session

Citaat
sudo apt-get install gnome-session-fallback

Iedereen die de melding krijgt: "failed to load session 'Ubuntu'", heeft een probleem met het Gnome-bureaublad. Dus waarom heb ik dat dan niet?, dacht ik. Commando uitgevoerd ... Nu krijg ik nog steeds geen toegang tot Ubuntu, MAAR hij geeft geen meldingen meer van crash report etc.

Dus bij het openen van de terminal bij het inloggen, krijg ik alleen deze melding:  *Starting

Dat is een heleboel meldingen minder dan gisteren  ;). Als iemand nog weet wat het (hopelijk) laatste euvel kan zijn dat er aan de hand is, ben ik daar helemaal voor in! Mijn angst voor de terminal begint weg te vagen. Er moet nog één dingetje zijn dat dwarsligt ...

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2013/07/06, 14:37:48 »
Ik hou er maar een logboek over bij ... meldingen zijn weer terug over crash report  :-[

Heb eerst Unity opnieuw geïnstalleerd en toen dat ook weer niet werkte, de hele meuk:

Citaat
sudo apt-get update
sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop
sudo apt-get install unity

Toen kreeg ik déze melding na nogmaals opnieuw voor niets inloggen:

*Starting
*Starting crash report submission daemon
*Mounting network filesystems
*Stopping network filesystems
*Starting Samba Winbind

Dus het probleem is niet meer in de opstartfase, maar is nu naar het aankoppelen van de bestanden gegaan. ZUCHT, ik had dus gelijk met het dominogebeuren ...

Nu Samba en Winbind opnieuw geínstalleerd / geüpdate. Nieuwe melding in log;

*Starting
*Starting Net BIOS name server
*Starting Mount network filesystems
*Starting Samba Winbind
*Stopping Mount ...

Op naar de Net BIOS maar ... zucht  :'( :-[  :rolleyes:

Hulp is echt welkom hoor!!!

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2013/07/06, 15:19:22 »
Volgende stap: kom hier uit: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/samba/+bug/750786

Moet je naar de map /etc/init/nmbd.config.

Eerst maar weer eens bij de herstelmodus alle bestandssyst. nagekeken, gebroken pakketten hersteld en vrije ruimte gecreëerd. Toen bij inloggen melding: initctl: Event failed.

Op naar de rootbevoegdheid en als iemand het HELE probleem snapt, graag!!!! Het is een dominosysteem: het ene bestand na het andere begeeft het en je zou denken dat ik dan aan het andere eind het proces zou moeten stoppen. Maar wat is het einde van het dominosysteem?? Het begint bij opstarten en daarna???

« Reactie #39 Gepost op: 2013/07/06, 15:47:07 »
ik heb de (totnogtoe) 2 bladzijden van dit topic eens bestudeerd en volgens mij spelen er een aantal zaken:

Vreemd dat ALLE (hoeveel?) usb-sticks niet meer benaderbaar zijn, nouja, 1 of 2 zou kunnen, maar volgens de wet van .....? (weet ik zo gauw niet) lijkt het mij stug dat ze allemaal kaduuk zijn. Enfin, het komt vaak voor dat men de sticks er zomaar uittrekken, zonder deze fatsoenlijk af te melden.
Het maakt daarbij niet uit onder welk besturingssysteem dit gebeurt, maar het kan gevolgen hebben voor het bestandssysteem op de sticks, soms ook voor het filesystem van het OS!

Dan het punt van de rechten op bestanden enz. ik zou zelf voor bestandssysteemcontrole gaan, zowel onder Windows als onder Linux. Onder Windows kan met met de rechtermuisknop klikken op bijv. de C:/ schijf en dan kiezen voor controleren (2 hokjes aanvinken in het submenu), bij een herstart zal eerst de schijf(partitie) gecontroleerd worden voordat Windows zelf opstart.

In Linux zou dit zo moeten:

a) using /forcefsck
By creating /forcefsck file you will force the Linux system to perform a full file system check. Create a file called forcefsck: sudo touch /forcefsck Now reboot the system by:

b) using shutdown command
The -F option force fsck on reboot, login as root and type the following command to reboot and run fsck: # sudo shutdown -rF now

Want ik vind het ook vreemd dat je zelfs met een live cd / dvd geen toegang tot bestanden krijgt.
Als laatste kun je de harde schijf testen op slechte blokken Doe dit alleen met een livecd, zodat je zeker weet dat de schijf alleenlezen is! met: sudo badblocks -v /dev/sdX, waarbij X de fysieke harde schijf is, dus bijv. sudo badblocks -v /dev/sda voor de eerste harde schijf.

:) my2cents...

« Laatst bewerkt op: 2013/07/06, 16:04:27 door cjmanschot »

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2013/07/06, 18:47:50 »
Beste CJ,
Dank je wel voor je reactie met weer een heleboel ideeën.

***Ik had 3 usb-sticks en zo'n geheugenkaartje. Die begaven het, nadat ik daarmee nogal wat bestanden van de oude laptop naar deze overbracht. Bestanden erop, dan overbrengen, hup weer eraf en nieuwe erop ... dat een paar keer. Het was wel apart dat ze het allemaal tegelijk begaven, maar door de nogal intensieve verhuizing naar de nieuwe laptop denk ik toch wel uitgelegd.
NEE ik trek hem er nooit zomaar uit! Altijd ontkoppelen. Ik ben wel een beetje dom, maar zo erg is het nog niet met me!  =D

***Nu heb ik dat fsck al een aantal keer gedaan in de herstelmodus. Daarvan heb ik er 3, meermalen gedaan. Is dat anders dan dat wat jij nu voorstelt?

***Harde schijfcontrole ga ik nu zometeen doen! Kan nog net voor het koken. Ga alle schijven wel na, van sda 1 t/m 5 geloof ik.

***Vanaf de cd kan ik de bestanden wel zien, maar niet gebruiken of kopiëren. Ben ook dom ook, had toch vanuit de terminal waar ik de laatste dagen zoveel vertoef, even de rechten van die mappen die ik niet in mag, kunnen wijzigen. Dan kan ik er wél bij vanuit de CD en moet ik wellicht toch opnieuw de boel installeren, moeten we maar zien. Mijn angst voor de terminal is bijna weg.

***O ja zal ook Windows eens controleren. Bedankt, ik werk daar al zolang niet meer mee, dat ik dit soort dingen niet meer weet.

En vrolijk toog ze aan het werk, hé geen zingende smiley te bekennen!  =D Een lachende dan maar?

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2013/07/06, 20:17:35 »
Heel even CJ, een klein foutje in het commando badblocks:
http://askubuntu.com/questions/59064/how-to-run-a-checkdisk

Citaat
sudo badblocks -sv /dev/sda
(waarbij sda dan de te controleren schijf is). Ik geloof dat ze alle5 sda heten met cijfertje erachter.

Moest nog een s tussen, anders werkt ie niet. Ga straks nogmaals uitproberen.

FrSu

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2013/07/06, 22:12:25 »
Ik heb bewondering voor je. =D

Als ik dit topic zo lees, leer je echt supersnel. Petje af.
Het gaat vast goed komen! ;)

En zet er dan een fresh install op. Repareren kost veel tijd, een nieuwe install is een half uurtje en het is gepiept.

Ik hoop vam harte voor je dat het goed gaat komen met het saven van jouw data.

Succes!
Frits

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2013/07/07, 10:12:15 »
Hé Frits dank je wel zeg! Dat geeft de burger moed  =D
Als je al 4 jaar met Ubuntu werkt, moet je toch die terminal eens leren. Had er een blokkade voor ofzoiets. Met Windows kon ik lezen en schrijven, kon altijd alles beter en sneller dan anderen.

Ik wil eigenlijk geen nieuwe installatie doen. Kwam erachter dat mijn bedrijfsbestanden ook met dat kijk-in-ubuntu-programmaatje op Windows niet over zijn gekomen naar Windows, dus maar goed dat ik het niet al heb gedaan!

Even tussendoor: Kijk eens wat ik HIER vond! Een hele training over Ubuntu gewoon zo online te vinden! Hier de mappenstructuur. Bravo mevrouw Garrels: http://tille.garrels.be/training/ubuntu/ch02s03.html#sect_02_03_03

Even zien. Over dat forcefsck! Krijg ik niet gedaan.

mk dir = maak een map. Hoe maak je een bestand? Ik heb gegokt mkfile, maar dat pikte ie niet.
Bovendien is het bestandssysteem kennelijk alleen-lezen, ook als je root bent. Misschien kan ik wel van daaruit de bedrijfsbestanden richting de usb-stick krijgen, maar een bestand aanmaken wil niet.

Bovendien weet ik nog steeds niet of de schijf schoonmaken vanuit de herstelmodus iets anders is dan via dit commando. Iemand die dit weet, misschien? Dat eerste heb ik al tig keer gedaan namelijk.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2013/07/07, 10:13:40 »
Vergeet ik nog te zeggen dat ik wél de schijf heb gecontroleerd via badblocks. Hij heeft er de hele nacht over gedaan, dus zal hard nodig geweest zijn! Vanuit de livecd gedaan, kan ik iedereen aanraden eens te doen  ;)

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2013/07/07, 11:30:42 »
... bestand aanmaken ...
Dat je op een partitie die als alleen lezen aangekoppeld is geen bestand kan aanmaken, is normaal. Maar als je op een partitie (met rechten om te lezen+schrijven) geen bestand kan aanmaken/kopiëren, dan is die defect of vol.
Als je ergens een bestand vanuit de terminal wilt aanmaken, kan dat op meerdere manieren.
nano test.txtDeze editor/tekstverwerker is op volgens mij op elk Linux-systeem aanwezig. Je maakt met deze opdracht  het bestand test.txt aan en opent dat. Vervolgens schrijf je daar een paar letters in en je bewaart dat met Ctrl-x (bewaren="j" kiezen, of y als je live-CD Engels met je praat).

Maar ik heb nog een vraag aan je die misschien al beantwoord is: is je Ubuntu-partitie gewoon vol?
Bij elke upgrade worden honderden MB opgehaald en dan vervolgens uitgepakt+geïnstalleerd. Was je Ubuntu-deel op je harde schijf al redelijk vol, dan kan daarin het probleem zitten.

Je komt daar op de volgende manier achter:
start de live-CD, gebruik daarmee het grafische programma Gparted (daarmee kan je alle delen bekijken van de harde schijf met status/foutmeldingen/vol+vrij of vraag in de terminal
df -h
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2013/07/07, 18:48:13 »
Daar zit wat in Harz, dat die partitie vol is. Hij was driekwart vol en telt 65 GB. Ik snap de schijfstructuur niet helemaal op de computer, maar nu ie vol raakt, moet ik daar eens in gaan duiken.

Verrek ja, dat kan ook via de cd met Gparted. Goed idee, had ik nog niet verzonnen!

Ik ga morgen eens kijken of ik de bestanden van mijn bedrijf op usb-stick krijg en dan kan wissen. Dan is er ruimte en kan ik die schijf eens schoonvegen met jouw nano-opdracht! Met nano moet je dus een bestand kunnen aanmaken. Ik heb hem wel ergens voorbij zien fietsen in de commando's. En die forcefsck moet in de rootmap, heb ik begrepen.

Morgen en dan moet het ook klaar zijn. Als ik een nieuwe installatie moet, dan zal ik daarmee moeten leven.

Iemand stuurt me via de mail een foto om mee te werken en dan gaat meneer Windows beslissen HOE en WAAR ik die opsla. Mooie grap is dat zeg, dat je computer gaat beslissen waar je bestanden naar toe gaan en wat voor extensie ze krijgen. Hij wil ook al niet werken met mijn printer, moet ik de hort op om stuurprogramma's te gaan halen ... nee, ik ben niet debiel hahaha, kan zelf denken! Gauw Ubuntu terughalen ...

Goh zou ie niet meer opstarten OMDAT de schijf vol raakt? ...

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2013/07/07, 21:35:51 »
Je laatste bericht is een beetje verwarrend.
Hij was driekwart vol en telt 65 GB. Ik snap de schijfstructuur niet helemaal op de computer, maar nu ie vol raakt, moet ik daar eens in gaan duiken.
Kan je uitleggen hoe je Windows en Ubuntu naast elkaar hebt geïnstalleerd op je pc? (Is dat misschien een Wubi-installatie, d.w.z Ubuntu werd geïnstalleerd op deel van je Windows-schijf?)
Als er driekwart vol is, is nog steeds 1 kwart leeg en kunnen er nog bestanden bij. Dan kunnen er ook normale installaties worden uitgevoerd, lijkt mij.

Citaat
Ik ga morgen eens kijken of ik de bestanden van mijn bedrijf op usb-stick krijg en dan kan wissen. Dan is er ruimte en kan ik die schijf eens schoonvegen met jouw nano-opdracht!
Uit je vraag meende ik op te maken dat je wilde weten hoe je een bestand kon aanmaken. Dat heb ik uitgelegd. Met nano kan je dus geen "schijf schoonvegen".

Citaat
Hij wil ook al niet werken met mijn printer, moet ik de hort op om stuurprogramma's te gaan halen ... nee, ik ben niet debiel hahaha, kan zelf denken! Gauw Ubuntu terughalen ...
Dat bij een besturingssysteem af en toe nieuwe stuurprogramma's worden aangeboden, is bij Windows, Apple en ook op Linux-systemen aan de orde. Zodra verbeteringen bedacht worden, kunnen die worden aangeboden.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2013/07/09, 13:10:02 »
Hallo Harz,

Iemand anders heeft dit voor me geïnstalleerd. Die vriend van me heeft het me wel uitgelegd, maar dat is lang geleden. Ik denk eigenlijk dat de verwarring ontstaat, doordat Windows Ubuntu niet noemt, zit ik me nu te bedenken. Dan denk ik: Ubuntu noemt de 2 schijven en dan nog een stuk van 65 GB. Wat is dat dan? Maar dat is natuurlijk die partitie. Vraag opgelost  ^-^.

Er WAS nog iets aan ruimte op de partitie waar Ubuntu staat, maar daarna heb ik tijdens mijn pogingen om Ubuntu te redden, nogal wat updates binnengekregen. Dus ik denk dat die daarna wél vol was. Nu met de nieuwe installatie (12.04) loopt hij weer de hele tijd vast. Ik heb een heleboel bestanden er weer afgehaald en geprobeerd GParted te installeren, maar ook dat lukt niet vanwege vastlopen. Dus eerst de schijf dan maar schoonmaken/repareren ... kijken of dát de reden van het vastlopen was.

Ik begrijp wel dat je met Nano geen schijf kunt schoonvegen, maar wel dat bestand aanmaken en dat dan gebruiken om de schijf op te schonen  =D. Maar toen ik het probeerde, bleef de terminal antwoorden dat hij alleen kan lezen, niet schrijven. Nu heb ik wel ontdekt dat als je de GRUB-bestanden aanpakt in de herstelmodus, hij wel leest en schrijft. Misschien dat hij dan dat bestand wil aanmaken. Ben er nu mee bezig onder Windows ... Er zitten wel fouten op de schijf, hopelijk kunnen ze gerepareerd worden op deze of gene wijze.

Als dit klaar is, hoop ik dat hij GParted toch wenst te installeren. Dan kan ik de Ubuntu-partitie hopelijk wat groter maken, als Windows niet al te hard gaat krijsen. Onder Windows lukte dat niet, dus duimen maar ...  ;)

Okee van de stuurprogramma's, dat begrijp en weet ik wel. Ik vind het alleen fijn dat mijn printertje gewoon wérkt onder Ubuntu en een hele toestand om dat ook onder Windows voor elkaar te krijgen, zie je   :). Hopelijk hoeft het niet meer en komt het nu eindelijk goed met de pc! Bedankt voor je hulp hoor en voor je goeie adviezen! En iedereen trouwens. Ik laat het nog even weten of het gelukt is met die schijfreparatie.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2013/07/09, 15:00:56 »
Misschien kan je maasnet vragen met een vraag per PM, dat hij is een steunpunt in de buurt. Als je hem vraagt of hij kan langskomen om je pc te bekijken, bespaart je dat uitzoekwerk en je hebt meteen nog wat uitleg erbij.

Het verkleinen van een Windows-partitie zou ik stapsgewijs doen. Eerst op fouten laten onderzoeken met Windows. Dat kan je zo doen:
Windowstoets-E (de verkenner start), rechtsklick op C:\, je ziet opties verschijnen en onderaan staat "Eigenschappen", vervolgens blader je door de tabs en ergens staat schijfcontrole (... uit mijn hoofd). Dat moet je aanvinken en dan wordt deze controle uitgevoerd bij de volgende herstart van de pc. Het kan enige tijd duren en misschien wordt dat ook 2 keer uitgevoerd als iets niet in 1 keer gerepareerd kan worden.

Pas nadat de reparatie van Windows klaar is, kan je weer starten met de live-CD en daar zit volgens mij altijd Gparted op. Daarmee kan je vervolgens de partitie-grootte bekijken/aanpassen als je dat zelf wilt uitvoeren. Voordat je daaraan begint, zou ik de data ergens veilig stallen (of had je dat al gedaan?). Dat kan op een USB-stick, externe harde schijf, maar ook bij Ubuntu One. Tot 5GB opslag is gratis.
Ook hiervoor kan de live-CD gebruikt worden. De uitleg over wat je vooraf moet doen, staat daar.
Als je de backup laat uitvoeren, hoef je natuurlijk geen backup van de live-CD te maken :)  Kies bij 11 dus voor "explore" en blader naar de map /home/sophia die waarschijnlijk onder /media/partitie_van_Ubuntu_naam_weet_ik_niet staat. Daarnaast kan je ook een backup van je data maken die in Windows staan, daarvoor moet je bladeren naar /media/partitie_van_Windows_naam_weet_ik_niet/Documents and settings/sophia/Mijn documenten. (mapnamen controleren)
Op deze manier heb je altijd nog de data van Ubuntu en van Windows als iets fout zou gaan bij de verandering van de partitie-grootte.