Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Server opzetten  (gelezen 732 keer)

Offline Ron3

• Lid
    • vanmeijer.nl
  • Steunpunt: Nee
Nieuwe Server opzetten
« Gepost op: 2013/02/20, 16:52:05 »
Ik ben beheerder van o.a. een Windows 2008 Server maar omdat deze qua licentie een hoop geld kost wil ik graag over naar Ubuntu.
Echter veel ervaring heb ik niet hiermee (wel wat in het verleden getest etc.)
Er zitten dus partities op de schijven die NTSF als indeling hebben. Ubuntu gebruikt ext* en om de andere schijven te benaderen zou ik dan Samba in moeten schakelen. Maar is er geen mogelijkheid om deze indeling te converteren met behoud van data?
Als cliƫnts blijven we Windows 7 & 8 als besturingssysteem gebruiken omdat er gewoon teveel programma's onder lopen die we nodig hebben. (Zoals Corel Draw 5 etc.) Bovendien zijn daar de licenties al voor.
Nu beheer ik ook accounts en zet er een policy op (docenten kunnen geen dingen op de C-Schijf plaatsen etc) omdat ik dat een stukje veiliger vind.

Wie kan mij adviseren over hoe ik e.e.a. op moet zetten zodat we een stabiele server er aan over houden, want ik moet wel zeggen dat Windows 2008 voor waar wij hem voor gebruiken staat als een huis. Ik weet zeker dat Ubuntu dat ook kan, maar nogmaals...we zijn een bedrijf die geen dag zonder PC's kan (behalve in de tijd van de migratie dan) en er mag niks verloren gaan aan data.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Offline daniel

• Lid
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/20, 16:58:41 »
Als je Linux als Hoofdcomputer gebruikt zou je via Samba moeten kunnen delen zoals je in Windows ook doet..
Je hoeft dan niet speciaal nfst te hebben...
75% van de internet servers draaien al op Linux

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/20, 17:06:41 »
Een paar tips en opmerkingen:
- Maak goede backups, dan gaat er sowieso niets verloren :)
- NTFS kun je niet omzetten naar ext2/3/4, je moet een nieuwe partitie maken en de data overzetten...
- Overigens heb je geen Samba nodig om NTFS partities te kunnen benaderen vanuit Linux, dat is alleen als je shares wilt aanbieden aan Windows clients.
- Maak een goede inventaris van de rechten e.d. voor je begint.
- Gebruik je nu de Windows 2008 server ook als Active Directory server? Samba kan dit wel, maar is meer werk als alleen fileserver.
- Voordeel van Samba is dan wel weer dat er geen C: schijf is om te beveiligen....de Windows werkstations kunnen standaard helemaal niet bij het onderliggende OS komen :)

Als het voor het bedrijf van belang is, en 100% zekerheid is een eis: huur een professional in, niet gaan hobbyen.
De eerste keer gaat het niet perfect, dit moet je echt een keer gedaan hebben.

Mocht je dan toch zelf aan de slag gaan: bouw eerst een virtuele server die alles kan wat je wilt en ga daarna pas aan de slag met de echte server.
Mijn advies zou zijn: bouw de nieuwe server naast de huidige op zodat je niet over MOET als het niet werkt.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline daniel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/20, 17:09:03 »
 Dan heb ik het verkeerd begrepen want ik dacht dat je shares wilt aanbieden aan Windows clients

Offline Ron3

• Lid
    • vanmeijer.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/20, 17:10:57 »
Thanx, zeer zinnig advies. Ik zal het zeker ter harte nemen.
E.e.a. gaat in de zomervakantie gebeuren, dan is het bedrijf dicht. Uiteraard maak ik backups, dat staat voorop.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/20, 17:13:13 »
Dan heb ik het verkeerd begrepen want ik dacht dat je shares wilt aanbieden aan Windows clients
Reageerde je op mij?
Want dan heb je gelijk namelijk: als je een linux machine hebt, en een share wilt aanbieden aan een windows client, gebruik je samba om deze share beschikbaar te stellen.
Ook als je een linux pc hebt en je wilt hierop een windows share benaderen (dus schijf op een andere, windows, machine) gebruik je samba.

Echter, als je een lokale ntfs disk/partitie in een linux machine hebt, hoef je daar geen samba voor te gebruiken. Deze kun je gewoon mounten.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.

Offline daniel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/20, 17:18:51 »
Mis communicatie, kan gebeuren  :D

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/23, 04:04:55 »
Op een linux machine kun je beter geen ntfs partitie gebruiken, omdat linux geen fsck(scandisk) voor ntfs heeft, bij een crash/stroom uitval kun je geen fsck doen over je ntfs, dan zul je de partitie met windows moeten repareren.
Dus alleen ext4 gebruiken.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/25, 08:50:38 »
Op een linux machine kun je beter geen ntfs partitie gebruiken, omdat linux geen fsck(scandisk) voor ntfs heeft, bij een crash/stroom uitval kun je geen fsck doen over je ntfs, dan zul je de partitie met windows moeten repareren.
Dus alleen ext4 gebruiken.

Dit is waar :)
Je kunt echter wel een ntfs disk uitlezen en de data overzetten naar ext3/4. (daar doelde ik op)
Voor migraties is dat wel zo handig, plus dat sommige externe disken in NTFS geformateerd zullen zijn.

Offline Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/25, 09:11:24 »
En wat vaak vergeten wordt: op NTFS kan Linux zijn rechtensysteem voor gebruikers en groepen niet toepassen!

Wat mij betreft mag NTFS alleen aan Linux gehangen worden om er data vanaf te halen, niet om ermee te werken!