Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Askubuntu en Ubuntu-nl forum  (gelezen 25180 keer)

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #25 Gepost op: 2013/02/10, 23:32:38 »
Net zoals er *naast* het forum Ubuntuforums.org de vraagbaak Askubuntu.com bestaat, zou er *naast* Forum.ubuntu-nl.org een Vraagubuntu.nl kunnen komen....

Het een hoeft m.i. het ander niet uit te sluiten. Men kan dan vrijelijk kiezen waaraan men wil bijdragen.  :)

Klopt, maar het verschil is wel dat de Engelse Ubuntuforums.org wel velen malen groter is en Askubuntu ook i.t.t. Ubuntu-NL. Ik kan met 2x per dag prima alle topics bijhouden hier i.t.t. ubuntuforums.org waar ik door de bomen het bos niet zie. Dus wat mij betreft kunnen we het beter centraal houden op het Ubuntu-NL Forum :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2013/02/11, 11:56:26 »
Net zoals er *naast* het forum Ubuntuforums.org de vraagbaak Askubuntu.com bestaat, zou er *naast* Forum.ubuntu-nl.org een Vraagubuntu.nl kunnen komen....

Het een hoeft m.i. het ander niet uit te sluiten. Men kan dan vrijelijk kiezen waaraan men wil bijdragen.  :)

En ik zoek naar mogelijkheden om het te integreren. De wenselijkheid daarvan te onderzoeken, en de voor en nadelen van beide platforms te onderzoeken. Op grond van argumenten.
Voorlopig lijkt de taalkwestie een duidelijk obstakel.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2013/02/11, 12:17:49 »

En ik zoek naar mogelijkheden om het te integreren. De wenselijkheid daarvan te onderzoeken, en de voor en nadelen van beide platforms te onderzoeken. Op grond van argumenten.
Voorlopig lijkt de taalkwestie een duidelijk obstakel.
Persoonlijk ben ik daar tegen. Naast elkaar: prima. Maar geen integratie.

Ik hecht eraan om verwijzingen te kunnen blijven geven naar mijn eigen documentatie, en belangrijker nog: ik vind Askubuntu te onpersoonlijk. Te kil.

Een forumdraadje is losser en informeler, komt meer in de buurt van een gesprek en heeft als zodanig voor mij ook sociale betekenis. Juist de vermenging van zakelijke technische hulp met een persoonlijke noot, heeft voor mij meerwaarde.

« Reactie #28 Gepost op: 2013/02/11, 12:52:36 »
Een forumdraadje is losser en informeler, komt meer in de buurt van een gesprek en heeft als zodanig voor mij ook sociale betekenis.

Daar ben ik het volledig mee eens.

« Reactie #29 Gepost op: 2013/02/11, 12:57:49 »
Ik vind het sociale deel van een forum ook een niet te missen eigenschap, maar zelf vind ik van AskUbuntu het voordeel dat je direct kan zien wat het beste antwoord was voor de TS. Daarom stelde ik hier in mijn eerste post een soortgelijk systeem voor (de TS kan het beste antwoord kiezen, waarna dat antwoord direct onder de openingspost komt te staan). Het lijkt inderdaad niet helemaal op AskUbuntu, maar dat hoeft toch ook niet? Zolang het voor ons maar werkt ;).

« Reactie #30 Gepost op: 2013/02/11, 13:57:34 »
Misschien is het een tussenoplossing om het mogelijk te maken dat de topicstarter posts als oplossing kan markeren.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2013/02/11, 14:23:23 »
Misschien is het een tussenoplossing om het mogelijk te maken dat de topicstarter posts als oplossing kan markeren.

ja, dat zou misschien mogelijk zijn.

« Reactie #32 Gepost op: 2013/02/11, 15:50:42 »

Er zitten wel een hoop haken en ogen aan, zowel praktische als psychologische. Zo heeft het weinig zin om 1 post als antwoord te markeren als meerdere mensen een deel van de oplossing hebben aangedragen. Daarnaast is het mogelijk dat sommigen het als een wedstrijd gaan zien om zo vaak mogelijk een "opgelost"-vinkje naast hun post te zien.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2013/02/11, 16:12:52 »

Er zitten wel een hoop haken en ogen aan, zowel praktische als psychologische. Zo heeft het weinig zin om 1 post als antwoord te markeren als meerdere mensen een deel van de oplossing hebben aangedragen. Daarnaast is het mogelijk dat sommigen het als een wedstrijd gaan zien om zo vaak mogelijk een "opgelost"-vinkje naast hun post te zien.

Kijk, zie het als een database met oplossingen. Zo kun je het forum zien. Wanneer iemand snel(ler) tot de oplossing komt lijkt me dat wenselijk. Aan dat wedstrijd gedoe denk ik niet eens. Teveel sociale controle op een klein forum. :)

« Reactie #34 Gepost op: 2013/02/11, 17:08:55 »
Ik heb op de communityserver een Vraag en Antwoord pakket gezet. Gewoon om eens te kijken.

Zie:
http://communityserver.ubuntu-nl.org/ondersteuning

Tab 'Vraag en Antwoord'

Er is geen email ingesteld op de server, maar volgens mij is het niet nodig om een account te bevestigen om te kunnen posten.

Er is van alles in te stellen. Omdat er nogal wat mensen allergisch lijken voor punten, heb ik als het goed is de weergave van punten naast de gebruikersnaam uitgezet. De rest staat allemaal default ingesteld.

Feedback is natuurlijk welkom.

« Reactie #35 Gepost op: 2013/02/11, 17:13:09 »
Het pakket is question2answer. Het aardige is dat het in het Nederlands is vertaald, er veel plugins beschikbaar zijn (dus het wordt gebruikt, er is een community), en single sign on is denk ik te realiseren, waarbij waarschijnlijk dan de database van het forum gebruikt kan worden. Dat laatste vergt wel het e.e.a. aan uitzoekwerk, maar het is te doen volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 17:14:41 door Thomas de Graaff »

« Reactie #36 Gepost op: 2013/02/11, 18:34:55 »
Heb mezelf even geregistreerd en wat rondgeschreven. Meer mensen zouden dat moeten doen, dan krijgen we pas echt de indruk of het overzichtelijk blijft of wordt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2013/02/11, 19:17:30 »
prosper +1, morgen eens doen. Thomas great!

« Reactie #38 Gepost op: 2013/02/11, 20:21:43 »
Oef, ik vind het er al net zo rommelig uitzien als Askubuntu... ik heb het bij zowel dit als AU alleen over de daadwerkelijke vraag+antwoorden; de lijst met vragen is overzichtelijk genoeg.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #39 Gepost op: 2013/02/11, 23:03:30 »

Ik hecht eraan om verwijzingen te kunnen blijven geven naar mijn eigen documentatie
Logisch omdat de site wordt gesponsord maar ook in een Askubuntu/question2answer variant kan je blijven verwijzen naar een eigen site (of relevante forumdraad of wiki-artikel indien beschikbaar).

Voordeel van een Askubuntu/question2answer variant is dat het meest toepasselijke en bruikbare antwoord vaak bovenaan staat, wat bij antwoorden op een forumvraag onduidelijk(er) is.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #40 Gepost op: 2013/02/12, 01:12:03 »
Ik heb de q&a testsite op de communityserver nu zo ingesteld dat iedereen die is ingelogd vragen, antwoorden en opmerkingen van anderen kan wijzigen. Dat schijn bij Stackexchange ook zo te zijn. Dat lijkt me nuttig omdat zo antwoorden verbeterd, en vragen verduidelijkt kunnen worden.

Het is ook mogelijk om dat recht pas toe te staan aan gebruikers die een zekere hoeveelheid punten hebben. Wellicht is dat slimmer, om te voorkomen dat er mensen gaan trollen?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 12:56:42 door Thomas de Graaff »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #41 Gepost op: 2013/02/12, 07:43:15 »
Ik heb de q&a testsite op de communityserver nu zo ingesteld dat iedereen die is ingelogd vragen, antwoorden en opmerkingen van anderen kan wijzigen. Dat schijn bij Stackexchange ook zo te zijn. Dat lijkt me nuttig omdat zo antwoorden verbeterd, en vragen verduidelijkt kunnen worden.

Het is ook mogelijk om dat recht pas toe te staan aan gebruikers die een zekere hoeveelheid punten hebben. Wellicht is dat slimmer, om te voorkomen dat er mensen gaan trollen?
Een edit moet dacht ik nog wel goedgekeurd worden door (een) moderator(s) op StackExchange. Pas als je een x aantal punten hebt mag je volgens mij vrij aanpassen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2013/02/12, 08:36:55 »

Een edit moet dacht ik nog wel goedgekeurd worden door (een) moderator(s) op StackExchange. Pas als je een x aantal punten hebt mag je volgens mij vrij aanpassen.

Dat is correct. Wat dat betreft wordt er met "reputatie" gewerkt. Het zit goed in elkaar.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2013/02/12, 08:38:42 »

Ik hecht eraan om verwijzingen te kunnen blijven geven naar mijn eigen documentatie
Logisch omdat de site wordt gesponsord maar ook in een Askubuntu/question2answer variant kan je blijven verwijzen naar een eigen site (of relevante forumdraad of wiki-artikel indien beschikbaar).

Voordeel van een Askubuntu/question2answer variant is dat het meest toepasselijke en bruikbare antwoord vaak bovenaan staat, wat bij antwoorden op een forumvraag onduidelijk(er) is.

Een beetje correct, een beetje niet correct. Zomaar verwijzen naar een link wordt dacht ik nog niet direct weggemodeerd, maar vaak staat er een modbericht bij dat liever niet te doen.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #44 Gepost op: 2013/02/12, 08:56:13 »
Goed werk Thomas. Zo hebben we tenminste iets tastbaars.
Klein puntje: de url in deze post is niet correct, er staat 2 keer 'http:' in.

Een beetje correct, een beetje niet correct. Zomaar verwijzen naar een link wordt dacht ik nog niet direct weggemodeerd, maar vaak staat er een modbericht bij dat liever niet te doen.
Een directe link (zonder begeleidende tekst) is idd niet handig en ik zou er voor pleiten om dat niet toe te staan.

Immers:
- *de site kan zo maar verdwenen zijn (of verhuisd naar een ander domein)
- *de pagina kan verplaatst zijn
- *de inhoud kan aangepast worden (en mogelijk niet meer de oplossing op de vraag zijn)
- de inhoud is vaak Engels-talig (zie hier); niet zo handig voor NL-taligen
- de vraagsteller moet een extra klik doen en dan in die pagina nog eens rondzoeken
- een pagina van die link bevat vaak meer info dan de oplossing op de vraag alleen

* Hierdoor is de 'houdbaarheid' van de oplossing beperkt en zeker niet onder controle. De historie van de vraag/oplossing kan zo snel verslechteren.

Wat m.i. wel zou kunnen is een link die vergezeld is van een begeleidende tekst: in die tekst wordt dan de essentie van die verwijzende link benoemd, ontdaan van mogelijke franje; daarmee worden alle bovenstaande pijnpuntjes opgelost. Vaak is het dan niet meer dan een knip-en-plak actie, dus voor de oplosser ook niet veel werk.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #45 Gepost op: 2013/02/12, 11:51:25 »
Een directe link (zonder begeleidende tekst) is idd niet handig en ik zou er voor pleiten om dat niet toe te staan.
Eens met je argumenten, in de ideale situatie is het antwoord direct te lezen zonder verwijzing naar een andere site.

Als dit aanslaat kan het op termijn ook (een groot deel van) de documentatie-wiki van Ubuntu-nl vervangen? Er is (de laatste jaren) weinig belangstelling voor het onderhouden van artikelen op de wiki. Zo te lezen in deze draad zijn er meer mensen enthousiast om op deze manier hun kennis over Ubuntu te delen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2013/02/12, 12:55:02 »
Eens met je argumenten, in de ideale situatie is het antwoord direct te lezen zonder verwijzing naar een andere site.

Als dit aanslaat kan het op termijn ook (een groot deel van) de documentatie-wiki van Ubuntu-nl vervangen? Er is (de laatste jaren) weinig belangstelling voor het onderhouden van artikelen op de wiki. Zo te lezen in deze draad zijn er meer mensen enthousiast om op deze manier hun kennis over Ubuntu te delen.

Nee, ubuntu-nl hulpverlening is ook onze voortreffelijke wiki. Die staat dan ook prominent op de ubuntu-nl community site.
Wiki's zijn onmisbaar voor complexe dingen waarin een stap voor stap benadering vereist is. IMHO. En meer.
Soms is het zelfs handig leden individueel te helpen, zoals in workshops. Zeer intensief, maar soms nuttig en handig.

« Reactie #47 Gepost op: 2013/02/12, 13:02:01 »

Ik ben het er mee eens dat een directe link meestal minder goed is dan een antwoord op de pagina zelf. Echter, ik zie niet zo in waarom dat verboden zou moeten worden? Tenslotte kan iedereen aangeven welk antwoord het beste is, en als er een beter antwoord is dan een link, dan komt die toch vanzelf bovendrijven?

Ook is er de mogelijkheid om antwoorden aan te passen. Dus als iemand een link geeft als antwoord, dan staat het iedereen vrij om dit antwoord aan te vullen, bijvoorbeeld door de uitleg van de link in het antwoord (vertaald) toe te voegen.

Ik zou zeker eerst proberen om te kijken of deze mechanismen werken om de nadelen van het plaatsen van links te voorkomen. Pas als blijkt dat dat niet werkt zou je wat mij betreft moeten overwegen om moderators met een taak op te zadelen die vrij veel werk op kan leveren, en best wel saai en vervelend is. (iedere keer links gaan verwijderen, en uitleg geven..)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 13:03:32 door Thomas de Graaff »

« Reactie #48 Gepost op: 2013/02/12, 13:19:48 »

De wiki heeft mijns inziens zijn eigen kwaliteiten. Ik denk dat q+a zeker voor de wat minder internet savy gebruikers te ingewikkeld is. Daarnaast gebruiken denk ik aardig wat mensen de wiki ook om te leren over Ubuntu. Je kan de wiki gewoon doorkijken, en onderwerpen die je interesse hebben doorlezen. Dat is bij q+a niet echt te doen.

Daarnaast zie ik welmogelijkheden voor kruisbstuiving. Een goed antwoord op een goede vraag kan wellicht vrij makkelijk naar de wiki worden overgezet, waarna een moderator het antwoord in q+a kan vervangen door een link naar de wiki? Zo profiteert q+a van de wiki, en de wiki van q+a.

Wat zeker zo is denk ik, is dat de drempel voor veel mensen om kennis te delen op een forum of q+a (technisch) een stuk lager ligt dan op de wiki. En de prikkels om bij te dragen zijn ook sterker. Bij q+a en een forum is er een vraag van iemand (de prikkel) die je direct blij maakt met je antwoord (de beloning). Op de wiki ontbreken deze directe prikkel en sociale beloning, en moet je het van je het meer van je interne motivatie hebben. Voor veel mensen zijn vragen heel prikkelend, en het bedankje op het forum of q+a heel motiverend.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 13:31:53 door Thomas de Graaff »

« Reactie #49 Gepost op: 2013/02/12, 13:56:04 »

Ik ben het er mee eens dat een directe link meestal minder goed is dan een antwoord op de pagina zelf. Echter, ik zie niet zo in waarom dat verboden zou moeten worden? Tenslotte kan iedereen aangeven welk antwoord het beste is, en als er een beter antwoord is dan een link, dan komt die toch vanzelf bovendrijven?

Ook is er de mogelijkheid om antwoorden aan te passen. Dus als iemand een link geeft als antwoord, dan staat het iedereen vrij om dit antwoord aan te vullen, bijvoorbeeld door de uitleg van de link in het antwoord (vertaald) toe te voegen.

Ik zou zeker eerst proberen om te kijken of deze mechanismen werken om de nadelen van het plaatsen van links te voorkomen. Pas als blijkt dat dat niet werkt zou je wat mij betreft moeten overwegen om moderators met een taak op te zadelen die vrij veel werk op kan leveren, en best wel saai en vervelend is. (iedere keer links gaan verwijderen, en uitleg geven..)

Hier ben ik het mee eens. Daarbij: wie gaat bepalen wat wel en niet mag qua links? Stel, ik link naar XDA-developers, een zeer actief forum maar een moderator bepaalt dat dat niet mag i.v.m. dode links, wat dan? Ik sta in mijn recht maar dan moet ik dus elke keer als zoiets gebeurd een discussie openen over waarom het wel zou moeten mogen enz.

Hier, ik kan het zelfs al nauwelijks goed onder woorden brengen dus kun je nagaan hoe complex het dan na daadwerkelijke instelling zou worden. Ben het dus met Thomas eens.