Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updatebeheer geeft updates weer maar kan ze niet aanvinken [opgelost]  (gelezen 432 keer)

Goededag allemaal,

Updatebeheer geeft updates weer maar kan ze niet aanvinken en downloaden.
Iemand een idee waarom?

Alvast bedankt,

Mario
« Laatst bewerkt op: 2012/11/13, 14:53:57 door Happy Wash »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Updatebeheer geeft updates weer maar kan ze niet aanvinken en downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/13, 11:15:55 »
Standaard voert het updatebeheer een zogenaamde 'veilige upgrade' (safe upgrade) uit. Die verwijdert bij een update geen pakketten, maar kan bestaande pakketten wel vernieuwen of nieuwe bij-installeren.

Een situatie zoals die van jou wordt meestal veroorzaakt doordat het bijwerken van enkele pakketten gevolgen heeft voor andere, waardoor die om de zaak op te lossen gedeïnstalleerd moeten worden. Een veilige upgrade doet dit laatste niet om je systeem te beschermen en dus krijg je wat je ziet.

Als je het toch wil laten doen, kun je dat doen door een terminalvenster te openen en het volgende te typen:

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
Het wachtwoord moet je volledig blind intypen, dat hoort zo: je ziet niks.
De 'dist-upgrade' zal ook pakketten verwijderen als dat tijdens de upgrade verlangd wordt. Hij vraagt wel eerst om toestemming. Dit bevel laat je eerst een lijst zien van pakketten die bijgewerkt worden, nieuw geïnstalleerd òf verwijderd en vraagt dan eerst of hij verder mag gaan. Als je 'Ja' antwoordt worden alle pakketten om te verwijderen die hij in zijn lijstje toonde, ook effectief verwijderd. Kijk dus goed na of dat wel is wat je wenst.

Offline wowo

  • Lid
Re: Updatebeheer geeft updates weer maar kan ze niet aanvinken en downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/13, 11:45:23 »
@Bloom bedankt voorde uitleg.
@Happy Wash. Ook ik heb hetzelfde probleem op 1 bepaalde pc met updatebeheer als jij.
Kan me herinneren dat ik het in het verleden ook al eens heb gehad. Toen heb ik daar niets aan gedaan en werd het probleem na verloop van tijd vanzelf opgelost.
Overigens is een update betreffende libav op een andere pc met ubuntu 12.04 gewoon wel al goed gegaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Updatebeheer geeft updates weer maar kan ze niet aanvinken [opgelost]
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/13, 14:56:21 »
Bloom en wowo bedankt voor de heldere uitleg.
Volgende keer zie ik moet ik meer geduld hebben.
Het is zoals je vermelde vanzelf opgelost. Dus volgende keer gewoon afwachten.

Bedankt