Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iets dat op Microsoft Office lijkt  (gelezen 5667 keer)

Re: Iets dat op Microsoft Office lijkt
« Reactie #25 Gepost op: 2012/11/07, 20:30:37 »
Ja, uitzonderingen bevestigen de regel. Of mijn omgeving of jou omgeving uitzonderingen zijn laten we dan maar in het midden. Niemand van ons heeft concrete cijfers over jong-volwassenen die wel of niet makkelijk kunnen schakelen.

Offline sjarel

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2012/11/07, 22:24:35 »
Om iets anders te proberen daar heb ik geen angst voor.Als je het maar kunt 'opslaan als' in het bestandstype dat uitwisselbaar is(txt) of zoiets.
Mijn eerste laptop XP was 1 warboel van allerlei gedownloade progs(de 1 vecht tegen de andere).Zoiets als de mp3's van nu met hun legio bestandstypen.
Duizenden mappen omdat je er niks van kent en dan......bleef alles zwart.Ubuntu heeft wat orde gebracht en door updates bleef het draaien.
Ik zie ook aan de medestudenten en zoals ik dat wij niet correct kunnen werken met de verkenner en iets plaatsen in de correcte map.
Dit zou een eerste eigenschap moeten zijn van een pc gebruiker.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2012/11/08, 00:20:41 »
Alle voor Linux beschikbare kantoorsuites kunnen documenten inlezen én opslaan in alle Microsoft-formaten en vaak nog een paar andere, buiten natuurlijk eventuele eigen formaten.

Offline wermic

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/11/08, 01:39:45 »
Ben begonnen met wordperfect onder ms-dos, daarna works, works voor windows, ms-office. En nu op kubuntu  OO en LO. Ik zie niet veel verschil onder alle tekstverwerkers, alleen je kunt nu veel meer en eeenvoudiger alles met andere menu's en de muis doen, maar mijn brief of spreedsheet blijft  nog hetzelde uitzien.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2012/11/08, 19:19:29 »
Het probleem is dat er teveel bedrijven en scholen zijn die MS Office gebruiken. Daarom krijg je ook les in MS Office. Dat is dus iets anders dan die schroevendraaier.

Ja maar dat is eigenlijk onzin.
Volg op school CAD lessen en je krijgt een budget pakketje voor je waar bedrijven niets mee doen.
Dat betekend niet dat het niet leerzaam is aangezien als je dat pakket kent je de andere heel snel leert.
Zo is dat met al die Office pakketten ook. Ken je er 1 dan ken je de anderen ook zo.
Basis is gelijk en het zou dus niet uit moeten maken.
Wel vreemd want mijn school heeft nooit moeilijk gedaan als je Open Office gebruikte in plaats van MS Office. De leraar had op school ook op een pc Open Office staan om je werk te controleren.

Ken zelfs iemand die op zijn CV had staan Open Office en waar het bedrijf om werk ervaring met MS Office vroeg en het totaal geen probleem vond dat hij alleen Open Office kende. Daar zeiden ze toen al dat hij het snel genoeg geleerd zou hebben omdat hij al een basis had.

« Reactie #30 Gepost op: 2012/11/08, 20:41:45 »
Ja maar er zijn ook genoeg mensen die die schakeling niet kunnen maken. Basis mag dan gelijk zijn, de interface is heel anders. Als dat allemaal zo makkelijk zou zijn waarom zit dan nog niet iedereen op Ubuntu? De basis is hetzelfde (namelijk een besturingssysteem), alleen het uiterlijk is anders.

Ik ken genoeg mensen die OpenOffice niet mee kunnen werken omdat ze Office 2010 gewend zijn en daardoor de schakeling niet kunnen maken. Ook is OpenOffice/LibreOffice soms niet helemaal gelijk. Writer komt erg dicht in de buurt maar bijv. Base is heel erg lacking. Je kunt maar half zoveel met Base als dat je met MS Access kan. Komt omdat Base nog een hoop ongeïmplementeerde features heeft. En waar is Visio, iets dat veel bedrijven gebruiken? Nou, niet in OOo.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2012/11/08, 22:33:13 »
Als iemand MS Office goed kent dan heeft hij Libre of Open Office ook zo onder de knie.
Dat is zo met CAD pakketten ook zo.
Degene die moeite hadden met de overstap of zelfs al moeite hadden met een update waren ook degene die het pakket al niet goed onder de knie hadden. Dat si net zo met Office pakketten en andere software.

Het is niet van willen of dat het totaal anders is maar voornamelijk gebrek aan kennis en ervaring.
Natuurlijk als ze niet willen zullen ze het niet doen maar als je op je werkt er mee vertikt om mee te werken dan kun je vertrekken maar dat betekend niet dat die persoon het niet zou kunnen.

« Reactie #32 Gepost op: 2012/11/08, 22:55:33 »
Als iemand MS Office goed kent dan heeft hij Libre of Open Office ook zo onder de knie.
Dat is zo met CAD pakketten ook zo.
Degene die moeite hadden met de overstap of zelfs al moeite hadden met een update waren ook degene die het pakket al niet goed onder de knie hadden. Dat si net zo met Office pakketten en andere software.

Het is niet van willen of dat het totaal anders is maar voornamelijk gebrek aan kennis en ervaring.
Natuurlijk als ze niet willen zullen ze het niet doen maar als je op je werkt er mee vertikt om mee te werken dan kun je vertrekken maar dat betekend niet dat die persoon het niet zou kunnen.

Inderdaad, het is gemakkelijk overstappen tussen beide systemen. Ieder bedrijf zal bovendien genoeg energie in opleiding voorzien. Zelfs het argument we zijn gewoon daar mee te werken, geldt al lang niet meer. Kijk maar eens naar de grote veranderingen in interface die Microsoft Office heeft ondergaan. Microsoft Office en LibreOffice vallen m.i.
moeilijk met elkaar te vergelijken. Het ene is een commercieel pakket, het andere is vrije en gratis software. De hamvraag is veelal: wat doet een gebruiker met bedoeld pakket?
De kennis van de doorsnee gebruiker is over het algemeen vrij bedroevend te noemen. Bovendien hebben de meeste gebruikers slechts behoefte aan een basis-functionaliteit.
In ons bedrijf zijn een groot deel van de ontwerpers met linux aan de slag. De administratie en de verkoop zijn meer Microsoft-gericht. welnu, het uitwisselen van documenten,
werkbladen en presentaties tussen beide groepen (leze libreoffice en microsoft office) verloopt vlot. In geval van problemen wordt naar een oplossing gezocht en wordt
gekeken wat juist aan de oorzaak van het probleem. Desgevallend wordt dan voor een andere opmaak gekozen, opdat iedereen met het document zou kunnen werken.
LibreOffice is inderdaad een vrij aardig alternatief. MicrosoftOffice heeft wat meer mogelijkheden, cosmetica, maar of dat zijn prijs waard is, daar heb ik de grote twijfels over.
Of kennen jullie van die echt noodzakelijke basisfunctionaliteiten die LibreOffice niet heeft?

« Reactie #33 Gepost op: 2012/11/08, 23:16:55 »
"De kennis van de doorsnee gebruiker is over het algemeen vrij bedroevend te noemen. Bovendien hebben de meeste gebruikers slechts behoefte aan een basis-functionaliteit."

Dat klopt maar het gaat in dit topic om een opleiding en daar wordt vaak meer vereist dan wat basis-functionaliteit..... En dat zeg ik uit eigen ervaring want ik heb ook Office-lessen gehad op mijn per 12 november stoppende ICT-opleiding.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2012/11/09, 00:22:16 »
"De kennis van de doorsnee gebruiker is over het algemeen vrij bedroevend te noemen. Bovendien hebben de meeste gebruikers slechts behoefte aan een basis-functionaliteit."

Dat klopt maar het gaat in dit topic om een opleiding en daar wordt vaak meer vereist dan wat basis-functionaliteit..... En dat zeg ik uit eigen ervaring want ik heb ook Office-lessen gehad op mijn per 12 november stoppende ICT-opleiding.

Ja en dat is omdat de school voor dat pakket heeft gekozen.
Dat is net zo als dat ze beslissen welke boeken je moet gebruiken maar een school zou makkelijk voor Libre kunnen kiezen boven MS Office. Maar dat doen ze niet want dan moet de leraar van alles opnieuw maken aan lessen. Bij een nieuwe versie moet hij dat ook maar dan gebruiken ze het excuus dat het alleen andere plaatjes zijn. Heb zelf zo les gehad waar we losse blaadjes kregen en in het boek van alles bij zette wat anders was geworden.

Maar klaar met school Vistaus?

@Vrijevogel, Voor wat ik met Libre doe heeft het alles wat ik in MS Office ook gebruikte. Zou niet weten wat er in MS Office in zit wat mij iets extra's kan bieden.
MS Office is inderdaad meer veranderd dan dat de overstap naar Libre Office is.
Het was voor mij meer zoeken dan dat ik in het begin bij Libre Office moest.

Tot nu toe heeft ieder bedrijf waar ik gewerkt heb een manier om iemand die het software pakket niet kent, het te leren. Daar staat wel tegenover dat je een basis moet hebben met een pakket en dan maakt het niet uit welk pakket. Zodra de basis er is weten ze dat je het zo onder de knie hebt. Is die basis er niet dan moeten ze je van 0 af aan opleiden en daar zitten ze niet altijd op te wachten en vooral tegenwoordig niet meer waar ze willen dat je van dag 1 productief bent.

« Reactie #35 Gepost op: 2012/11/09, 00:45:18 »
"Maar klaar met school Vistaus? "

Nee want de topicstarter heeft het topic aangemaakt m.b.t. zijn school.