Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alarm over kritiek Java-lek op Windows, Mac en Linux  (gelezen 38306 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Alarm over kritiek Java-lek op Windows, Mac en Linux
« Reactie #125 Gepost op: 2012/09/02, 00:16:35 »
op Windows update Java zichzelf automatisch :)
In Windows zie ik wel eens een melding dat er een java update is.

Als je in Ubuntulinux Oracle java gebruikt krijg je dan ook een melding als een java update beschikbaar is?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #126 Gepost op: 2012/09/02, 00:24:11 »
Alleen als je Oracle Java hebt geïnstalleerd vanuit een pakketbron, zoals die van ons medeforumlid grizzler (de Duinsoftbron).

Zolang als die pakketbron bestaat, heeft grizzler die vlot bijgewerkt (doorgaans op dezelfde dag als waarop Oracle een nieuwe Javaversie uitbracht).

Overigens is 7u7 (de nieuwste versie) weliswaar bijgewerkt voor het meest verbreide lek, maar een ander lek schijnt nog steeds niet te zijn hersteld (zucht). Daarom is het beter om, tenminste tijdelijk, door te fietsen met een uitgeschakelde of verwijderde Java.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/02, 00:28:40 door Pjotr »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2012/09/02, 00:35:34 »
Alleen als je Oracle Java hebt geïnstalleerd vanuit een pakketbron, zoals die van ons medeforumlid grizzler (de Duinsoftbron).

Zolang als die pakketbron bestaat, heeft grizzler die vlot bijgewerkt (doorgaans op dezelfde dag als waarop Oracle een nieuwe Javaversie uitbracht).

Overigens is 7u7 (de nieuwste versie) weliswaar bijgewerkt voor het meest verbreide lek, maar een ander lek schijnt nog steeds niet te zijn hersteld (zucht). Daarom is het beter om, tenminste tijdelijk, door te fietsen met een uitgeschakelde of verwijderde Java.
Klopt, Het advies blijft dan ook onveranderd: deïnstalleer Java, tenzij je het echt nodig hebt.
http://webwereld.nl/nieuws/111638/-java-noodpatch-bevat-nieuw-kritiek-lek-.html

« Reactie #128 Gepost op: 2012/09/02, 00:53:34 »
Of maak /usr/bin/java tijdelijk onuitvoerbaar (chmod -x /usr/bin/java). Zo hoef je niets te verwijderen, en wanneer het lek is gemaakt, zet je de executable bit weer terug (chmod +x /usr/bin/java).

Offline edgar

• Lid
« Reactie #129 Gepost op: 2012/09/02, 12:09:23 »
Misschien zie ik het te makkelijk maar je complete java-installatie slopen/de-installeren lijkt mij wat rigoureus. De java-plugins in je browser uitschakelen is afdoende omdat alleen daar de kwetsbaarheden uitgebuit kunnen worden. In bijv LibreOffice of andere Java based toepassingen kan het mi. geen kwaad.
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

« Reactie #130 Gepost op: 2012/09/02, 13:00:19 »
Misschien zie ik het te makkelijk maar je complete java-installatie slopen/de-installeren lijkt mij wat rigoureus. De java-plugins in je browser uitschakelen is afdoende omdat alleen daar de kwetsbaarheden uitgebuit kunnen worden. In bijv LibreOffice of andere Java based toepassingen kan het mi. geen kwaad.

Precies. Daarom is wat Cumulus voorschrijft veel handiger.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #131 Gepost op: 2012/09/02, 13:41:20 »
In mijn nieuwste Ubuntu zit geen Orcale Java meer, maar wel open jdk. Dat is nodig om Davmail aan de praat te houden. In de browsers heb ik geen plugin meer. Bij windows was de plugin uitgeschakeld en heb ik java nu opgeruimd. Maar nu heb ik dus geen mail meer. :| Dat is het grote voordeel van een werkgever die Exchange geïnstalleerd heeft. Ik ben nu aan het rommelen met een nieuwe beta plugin die als vervanging zou kunnen dienen. Het meest belachelijke is dus dat mijn Android telefoon (Ook linux) probleemloos met Exchange praat.  :)

Offline edgar

• Lid
« Reactie #132 Gepost op: 2012/09/02, 13:55:50 »

Alleen werkt er dan geen enkel Java based programma meer.
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #133 Gepost op: 2012/09/02, 14:48:54 »
Voor de veiligheid volstaat de volgende, weinig ingrijpende aanpak:
1. werk Oracle Java bij naar 7u7;
2. schakel de Java-invoegtoepassing uit in je webbladeraars (Firefox, Chrome, ...).

Wanneer er weer een nieuwe bijgewerkte Javaversie verschijnt, krijg je die dan of vanzelf aangeboden (via een pakketbron als Duinsoft), of je kunt 'm handmatig installeren, bijvoorbeeld via mijn handleiding: https://sites.google.com/site/computertip/java
De uitgeschakelde invoegtoepassing in je bladeraar, wordt dan vanzelf weer ingeschakeld.

Bovendien heb je zo de mogelijkheid, om ad hoc de invoegtoepassing snel eventjes te heractiveren, wanneer je 'm voor iets specifieks nodig hebt. Daarna snel weer uitschakelen, natuurlijk....

Op deze wijze heb je de minste last van dit hele vervelende gedoe, denk ik.

« Reactie #134 Gepost op: 2012/09/02, 18:26:50 »
Ik zal het pakket van Grizzler dan maar even handmatig updaten, aangezien ik werk met Mint en Mint is altijd vrij laat met updates.
Zodra er iets nieuws beschikbaar komt in de duinsoft-pakketbron, zou je updatebeheerder dat moeten oppikken, ongeacht welke distributie je gebruikt. Vooropgesteld dat je die pakketbron in je bronnenlijst hebt staan, uiteraard.

« Reactie #135 Gepost op: 2012/09/02, 20:46:50 »

Dat werkt het ook niet als je Java verwijdert...

Offline edgar

• Lid
« Reactie #136 Gepost op: 2012/09/02, 21:05:15 »

Dat werkt het ook niet als je Java verwijdert...

Ik heb het niet over het verwijderen van Java maar over het uitschakelen van de browser plugins. Zie ook het laatste stukje van Pjotr.

« Reactie #137 Gepost op: 2012/09/02, 21:20:12 »
Sorry, verkeerd gelezen :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2012/09/04, 16:05:00 »
openjdk update vandaag.

« Reactie #139 Gepost op: 2012/09/04, 16:46:54 »
Vanochtend had ik die ook geinstalleerd. Zitten daar grote bugfixes in?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2012/09/04, 19:01:33 »

in de iceateaplugin zeker.

« Reactie #141 Gepost op: 2012/09/04, 22:47:38 »

Na update eea even gecontroleerd op http://www.isjavaexploitable.com/

Iceteaplugin is nog steeds gevaarlijk. Advies deze uit te laten staan lijkt mij nog steeds van kracht  :'(
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

« Reactie #142 Gepost op: 2012/09/04, 23:11:40 »

Iceteaplugin is nog steeds gevaarlijk. Advies deze uit te laten staan lijkt mij nog steeds van kracht  :'(
Ik kan nergens op die pagina vinden of er onderscheid wordt gemaakt tussen OpenJDK en Oracle Java. Beiden hebben hetzelfde versienummer, maar verschillen van elkaar.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #143 Gepost op: 2012/09/05, 09:37:38 »

de icetea plugin is bijgewerkt, maar blijkbaar zit daar het nieuwe lek nog steeds in. net als de oracle plugin.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #144 Gepost op: 2012/09/05, 11:00:50 »
Als een niet-officiële pakketbron geen probleem kan je hiervoor ook een PPA gebruiken bijvoorbeeld van webupd8team:

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java7-installer

Doet ongeveer hetzelfde: automatisch downloaden en installeren van een nieuwe (de nieuwste) java JRE.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #145 Gepost op: 2012/09/05, 11:11:14 »
De pakketbron van webupd8team doet hetzelfde als de Duinsoftbron, inderdaad.... Maar ik kan niet beoordelen of het installatiescript van webupd8team van dezelfde kwaliteit is als dat van Duinsoft, noch of webupd8team dezelfde hoge responssnelheid heeft als Duinsoft.

Met webupd8team heb ik geen ervaring, maar met Duinsoft wel; erg goede ervaring zelfs. Prima kwaliteit en razendsnel met updates. Bovendien is het natuurlijk leuk dat een actief medeforumlid (grizzler) die beheert; Nederlandse Linuxprogrammeurs moedig ik graag aan.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #146 Gepost op: 2012/09/05, 11:45:01 »
Als een niet-officiële pakketbron geen probleem kan je hiervoor ook een PPA gebruiken bijvoorbeeld van webupd8team:
Eerlijk gezegd gebruik ik geen Java (dus ook geen PPA) omdat ik er geen toepassing voor heb, maar waarom zou je deze PPA gebruiken ipv de Duinsoft-PPA?

« Reactie #147 Gepost op: 2012/09/05, 13:18:15 »
Doet ongeveer hetzelfde: automatisch downloaden en installeren van een nieuwe (de nieuwste) java JRE.
En kan kennelijk 'interessante' resultaten opleveren. Zie bijvoorbeeld http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/installatie-java-mislukt-blijft-hangen-in-installatie-%28apt-get-synaptic-etc-%29/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #148 Gepost op: 2012/09/05, 15:11:15 »
En kan kennelijk 'interessante' resultaten opleveren. Zie bijvoorbeeld
Correctie: dat voorbeeld gaat over een andere PPA en niet over de PPA van webupd8.

@grizzler: Dat ik de PPA van webupd8 opmerkte was niet omdat ik een probleem heb met je pakketbron (beiden geven hier nu hetzelfde resultaat, de laatst beschikbare Oracle java versie inclusief plugins). Top dat je je inzet om een eigen pakketbron en installatiescript te onderhouden.  :)

Eerlijk gezegd gebruik ik geen Java
Dan is er ook geen reden een niet-officiële pakketbron te gebruiken om java te installeren.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #149 Gepost op: 2012/09/05, 15:16:41 »
Eerlijk gezegd gebruik ik geen Java
Dan is er ook geen reden een niet-officiële pakketbron te gebruiken om java te installeren.
Je bent je smiley vergeten.  :) En dat was dan ook geen antwoord op mijn vraag.