ik heb een keer onder ubuntu een virus gehad, en daar heb ik wel schade aan bevonden.
dat was in december 2010, en kwam via een .deb bestand die ik los had geïnstalleerd.
ik ben even kwijt welk programma dat was, maar hoewel het programma zelf wel veilig was,
had de maker enorm ruzie gehad met iemand die hem met het programma hielp, en die genen had toen de server waar de .deb als download op stond gehackt.
(althans, gehackt, hij kende het wachtwoord, omdat de maker nog geen tijd had gehad die te veranderen.
en toen zijn eigen versie van de .deb als download aangeboden, met daarin dus een virus.
wat het virus precies deed weet ik niet, maar in elk geval wou Ubuntu niet meer booten,
de maker van het virus was overigens wel zo slim geweest om na het uitvoeren van zijn 'taken' de PC af te sluiten, zodat je hem niet meer kon starten.
wel gelukkig voor mij was dat ik net die dag de PC aan het geïnstalleerd had, waardoor ik dus enkel een schone installatie verloor, en een paar documenten die er op stonden.
in totaal iets van 2MB wat ik kwijt was, en dan niet aan echt enorm belangrijke data.
hoewel ik de naam niet meer weet, weet ik wel dat het programma met ingang van 1/1/2010 ook niet meer gemaakt word, omdat nagenoeg niemand er meer vertrouwen in had.
op windows heb ik zelf nog nooit een virus gehad, dit echter door meerdere redenen:
1. Mijn eerst PC met Windows 98 had helemaal geen internet, en er kwamen ook nooit bestanden op van onbekende bron.
2. alle PC's daarna hadden Firefox met Adblock Plus, en Avira Antivir of MSE en altijd i.c.m. Malware Bytes' Anti-Malware.
3. nummer 2. komt vanwege de gedeelde familie computer welke wel een virus had gehad, waardoor ik vooraf al wist dat ik er wel echt iets tegen moest doen.
op werk kom ik wel vaker PC's tegen met virussen, spyware en rootkits (ja, en, meestal niet of helaas).
Dat is geen verklaring van stemmers, maar van pcworld.com.
nouja, lees bovenstaande, het komt wel voor, ja, je moet ze wel zelf root rechten geven, maar het kan voorkomen dat een, naar jou bekendheid, veilige bron, dus toch eens niet zo veilig is.