Ubuntu Gnome
Welkom!
Een kanttekening: het lijkt me voor een beginner niet zo handig, om een nieuwkomer in de Ubuntufamilie als Ubuntu Gnome te pakken.... Je bent als beginner beter af met hoofdversie Ubuntu (versie 14.04.3) of met Xubuntu (eveneens versie 14.04.3).
Reden: beter afgewerkt en uitgekristalliseerd, meer documentatie, meer gebruikers en dus betere en snellere hulp.
Laat je absoluut niet door deze 'smaak' mening op de verkeerde weg helpen!
Ik heb behoorlijk uitgebreide ervaring met beginnende gebruikers en gebruikers die geen en nooit kennis op computergebied zullen hebben. Ik heb alle desktoppen getest: Cinnamon, Mate, XFCE, KDE, Unity en GNOME.
ALLE desktoppen behalve Unity en GNOME zijn moeilijk, onlogisch en minder intuïtief. En Unity is nodeloos chaotisch en wordt universeel als lelijk ervaren en is bovendien onnodig 'zwaar'.
Wat betref die andere keuze's:
Een menu met 'internet'? Wtf, alleen logisch voor bejaarden uit het pre internet tijd.
Een categorisch menu? Lekker zoeken in welk submenuutje je ook weer moet zijn. Bovendien vallen vele onderwerpen in meerdere menu's.
GNOME is anders en na uitleg simpeler en intuïtief. En ongelooflijk sneller!
Afgezien van het feit dat alle meer dan 100 mensen die ik het heb laten gebruiken het mooier vonden.
Wil je iets: Super-Key en type wat je zoekt of wat je wilt. Makkelijker kan niet.
Instellingen menu is nog nooit zo eenvoudig en duidelijk geweest.
En zoals de GNOME filosofie voorschrijft: elk programma simpel en alleen met opties die relevant zijn; niks extra's dus ook geen onduidelijkheid of verwarring.
Ik heb ouderen, kinderen en eeuwige 'noobs' enorm gelukkig zien worden van specifiek GNOME; vaak na eerst Cinnamon of Mate om het te proberen zonder 'schok'. Juist door haar eenvoud en schone menu structuur.
Ik heb niks tegen andere Desktops, prima voor mensen die willen blijven hangen in het oude bekende van menu's en submenu's. Maar om deze balast te adviseren aan nieuwe gebruikers is een foute opvoed methode, niet doen!
GNOME 3 is wat Apple eigenlijk had moeten zijn: makkelijk, duidelijk, intuïtief en mooi!