Welkomop het forum en welkom terug in de linux wereld. 
Eigenlijk was ik nooit helemaal weg.
Ik had alleen niet de optimale opstelling om een desktop te plaatsen waardoor ik deze niet zo vaak gebruikte, ik deed sowieso minder met computers. Voor alleen een beetje browsen doet het OS er ook niet echt doe en zodoende had ik me maanden gered met een Windows 11 laptop na dat ik door een ongeval werd getroffen.
De sloomheid van Windows 11 begon op te vallen naarmate ik die oude desktop weer vaker begon te gebruiken. Toen ik te horen kreeg dat ik geopereerd moest worden besloot ik tot renovatie van mijn mancave met als eerst voor de operatie nog het meubilair renoveren waar mogelijk of vernieuwen en na de operatie de rest zoals de wanden, plafond, deuren etc. Binnenkort die draad weer oppakken, operatie is achter de rug en ik herstel goed en na de renovatie wil ik voor een nieuwe Linux pc gaan waarbij ik de huidige geïnstalleerde distro's migreer naar de nieuwe pc.
Qua distro om mee te werken vind ik Ubuntu Studio geweldig, veel door mij gebruikte software is al standaard meegeleverd dat veel installatiewerk scheelt. Voor kantoorwerk verkies ik Mint en de andere 2 distro's, Commodore OS Vision 3 en batocera.linux (ongestoord retrogamen zonder dat het OS je lastig valt, zo wil ik het hebben) zijn voor de hobby/fun.
Voor elke taak heb ik wel een optimale omgeving gecreëerd en dit is een van de facetten waarom ik van Linux hou en hier kan Windows nooit aan tippen.
Omdat ik al een poos meedraait heb ik helaas wel weinig vragen, ik ben qua software bijgebleven al die jaren, wat je al weet hoef je niet te vragen. Maar nu is de hardware aan de beurt en nieuwe hardware kan de nodige vragen oproepen, hoewel onder Linux het meest voor de hand liggend is en toe nu toe heb ik alles aan de praat gekregen. Wat ik niet aan de praat kreeg bleek achteraf defecte hardware zoals een wifi module op mijn vorige laptopje, een defecte videochip op weer een andere computer en zeer recent mijn Windows 11 laptop waarvan de hdmi en audio out dood is en dit ook niet met Linux aan de gang kreeg, alsmede een Gaminja 4-in-1 arcade stick, zie een korte review(en een zeer positieve review van de 8BitDo Arcade stick)
hier. Een dergelijke omgeving als mijn gerenoveerde mancave en wat ik er in doet verdient gewoon een eigen website en ja, die heb ik met Ubuntu Studio helemaal opgezet zoals hij nu is(het werken met Ubuntu Studio aan de site is een feest in vergelijking met Windows, het is net alsof het er voor gemaakt is). Binnenkort ga als ik van die luchtweginfectie af ben er weer mee verder, site is nog niet af en ik heb deze ook nog niet officieel voorgesteld aan mijn vrienden, kennissen en familie, dat komt nog.
Het voornamelijkste doel is een reclamevrije, politiek neutrale omgeving waar het vooral over hobby's en technische zaken alsmede muziek en retrogaming gaat, kortom, de leukere dingen die zich in een mancave afspelen en zo is de site minder op sociaal contact gericht dan bijvoorbeeld een Facebook en veel meer op de inhoudelijke zaken, onderwerpen zijn uitgebreider en er wordt dieper op de materie in gegaan, vergelijkbaar met hier zegmaar, maar heeft net als dit forum het wel de mogelijkheden voor onderling contact. En ja, ook de site draait op een Linux host.
Ook wil ik weer wat meer met geluid gaan doen, mijn mixsets uit het verleden stonden bekend om hun perfecte crossovers en mijn remixes mochten er ook best wezen, Ubuntu Studio is veel uitgebreider als dat ik ervoor gebruikte, dus heb er weer helemaal zin in

. En dan heb ik het nog niet over de eindeloze retrocomputing en retrogaming mogelijkheden.
Dat zijn de dingen die ik met Linux uitspook zegmaar.