Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: algemeen lay-out  (gelezen 914 keer)

Offline Spinoza

  • Lid
algemeen lay-out
« Gepost op: 2012/04/08, 18:04:14 »
Voor alle duidelijkheid: ben jarenlang windows gebruiker. Ik mis, of vind het niet, in Ubuntu 11.10 zo'n startpunt waar ik kan "surfen" naar mijn HD, de mappen daarop, de geïnstalleerde programma's in een lijst. In Win ging ik gewoon naar "mijn computer" dan naar C:, dan naar software, enz, jullie kennen het wel. Hoe zit dat in mijn ubuntu.
Ik zoek ook nog alternatieven voor Ccleaner en Eraser ...
Dank bij voorbaat

Re: algemeen lay-out
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/08, 18:05:41 »
Voor zover ik het nog goed herinner is dat het tweede icoontje van boven te beginnen in de linkse map, net onder de dash home...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Spinoza

  • Lid
Re: algemeen lay-out
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/08, 18:18:36 »
Dat is de persoonlijke map. Die is bij mij leeg. ik heb ubuntu 11.10 in Clean geïnstalleerd en heb dus geen partities op de harde schijf. Aangezien Ubuntu zelf ook al heel wat programma's vooraf installeerd had ik daar graag een overzicht van. Als ik naar Dah ga; dan krijg ik daar "in miniatuurweergave" enkele programma's in verschillende categoriën. Is er mogelijkheid om alles in een lijst te tonen ?

Offline partsman

  • Lid
Re: algemeen lay-out
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/08, 18:19:20 »
je software vind je in de dash of in het softwarecentrum

je mappen schijven e.d , als je op je persoonlijk map klikt aan de linkerzijde

ccleaner, register opschonen , defragmenteren, antivirus e.d   vergeet het maar , welkom bij linux absoluut overbodig dat is echt een windows ding.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 18:25:41 door partsman »

Offline Bloom

  • Lid
Re: algemeen lay-out
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/08, 18:23:24 »
CCleaner heb je niet nodig in Ubuntu of andere Linux-distributies. Linux voert zijn eigen schoonmaakwerk uit.
Eraser dient om bestanden veilig te wissen. Open het softwarecentrum (als je de linkerpictogrambalk - ook dash genoemd - open hebt, helemaal onderaan) en zoek naar BleachBit.

Linux werkt niet met driveletters, alles is een directory. Véél makkelijker. Als je de dash open hebt, zie je bovenaan een oranje pictogram "Persoonlijke map". Klik daarop en je persoonlijke map opent zich. Links zie je een aantal bladwijzers en aanklikbare pictogrammen. Bestandssysteem brengt je naar de rootdirectory, vergelijkbaar met C:\ in Windows. In tegenstelling tot Windows mag je als gewone gebruiker in Linux niets veranderen in de meeste van de daar zichtbare directory's. Die beveiliging zorgt er mee voor dat malware niet werkt en kan werken in Linux terwijl dat dus wel probleemloos werkt in Windows (ook in Vista en Win7 ondanks de daar aanwezige gebruikersaccountcontrole of UAC).

Offline Bloom

  • Lid
Re: algemeen lay-out
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/08, 18:25:22 »
Dat is de persoonlijke map. Die is bij mij leeg. ik heb ubuntu 11.10 in Clean geïnstalleerd en heb dus geen partities op de harde schijf. Aangezien Ubuntu zelf ook al heel wat programma's vooraf installeerd had ik daar graag een overzicht van. Als ik naar Dah ga; dan krijg ik daar "in miniatuurweergave" enkele programma's in verschillende categoriën. Is er mogelijkheid om alles in een lijst te tonen ?
In je persoonlijke map staan normaal mappen voor Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video's enz. Je kunt zien welke programma's in Ubuntu geïnstalleerd staan met behulp van het Softwarecentrum. Open de dash en het laatste pictogram onderaan is voor het Softwarecentrum. Je kunt dan klikken op "Geïnstalleerde software" en dan krijg je alleen de reeds geïnstalleerde software te zien.

Re: algemeen lay-out
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/08, 19:11:56 »
Installatiebestanden van Linux-software staan verspreid over het systeem. Ga naar Softwarecentrum -> Geïnstalleerde toepassingen of in de Dash (Ubuntu-menu is dat) naar het tabblad Toepassingen (het tweede knopje van links).

Schoonmaaksoftware zoals je die bent gewend van Windows is onnodig en bestaat ook niet voor je Linux-systeem.

Re: algemeen lay-out
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/08, 20:03:15 »
Schoonmaaksoftware zoals je die bent gewend van Windows is onnodig en bestaat ook niet voor je Linux-systeem.


Overbodig? Ja. Niet bestaan? Onzin. Tenzij jij een andere uitleg hebt voor BleachBit en Computer Janitor.

Re: algemeen lay-out
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/08, 22:53:25 »
Schoonmaaksoftware zoals je die bent gewend van Windows is onnodig en bestaat ook niet voor je Linux-systeem.


Overbodig? Ja. Niet bestaan? Onzin. Tenzij jij een andere uitleg hebt voor BleachBit en Computer Janitor.
"zoals je die gewend bent van Windows".

Re: algemeen lay-out
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/08, 23:48:36 »
BleachBit heeft ook een Windows-versie... die bestond al voor de Linux-versie bestond.

Offline Dave

  • Lid
Re: algemeen lay-out
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/09, 11:37:03 »
opruiming zit al ingebakken en via de terminal uit te voeren, toch?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: algemeen lay-out
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/09, 11:50:56 »
Zoals door anderen reeds gezegd: schoonmaken is in Linux overbodig en soms zelfs ronduit gevaarlijk.

Uitleg: http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen
(punt 5)